ویزای تحصیلی

رشته پزشکی در اوکراین

رشته پزشکی در اوکراین یکی از گزینه هایی است که افراد می توانند با انتخاب آن، آینده بهتری برای خود رقم بزنند. اوکراین یکی از مقاصد بین المللی دانشجویانی به شمار می رود که به دنبال تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در اوکراین هستند. دانشگاه های پزشکی اوکراین برنامه های پزشکی و دندانپزشکی 6 ساله، برنامه های داروسازی 5 ساله، برنامه های پرستاری و فوق لیسانس دو ساله را به زبان انگلیسی و با شهریه های معقولی ارائه می دهند. اگر شما نیز مسلط به زبان انگلیسی هستید وعلاقه مند به تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در اوکراین می باشید، توصیه می شود که برای دست یابی به اطلاعات تکمیلی تر در این زمینه با کارشناسان خبره ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید تا در جریان آخرین اطلاعات قرار گیرید.

برنامه های رشته پزشکی در اوکراین

اکثر دانشگاه های پزشکی اوکراین دوره های زیر را به دانشجویان خارجی و داخلی که مایل به تحصیل در مقطع لیسانس هستند، ارائه می دهند:

انواع دورهمدت دوره
دوره پزشکی عمومی (درجه دکتر پزشکی)مدت دوره برابر 6 سال
دوره دندانپزشکی (درجه دکتر دندانپزشکی)مدت این دوره آموزشی 5 سال
دوره پزشکی اطفال (درجه دکتر پزشکی)مدت این دوره 6 سال
دوره داروسازی (درجه لیسانس داروسازی)مدت دروه تا 5 سال

درباره شهریه های اخذ شده از دانشجویان خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی اوکراین میتوان به جرات گفت که تحصیل پزشکی در اوکراین یکی از ارزانترین گزینه های تحصیلی در خود قاره اروپا و حتی دنیا محسوب می شود.

دانشگاه های پزشکی اوکراین به ترتیب رتبه ملیشان عبارتند از:

  • دانشگاه پزشکی دولتی Zaporozhye
  • دانشگاه ملی VN Karazin Kharki v
  • دانشگاه پزشکی ملی Kharkiv
  • دانشگاه پزشکی ملی O. Bogomolets
  • دانشگاه پزشکی دولتی Dnepropetrovsky
  • دانشگاه پزشکی دولتی Lugansk
  • دانشگاه پزشکی ملی Donestk
  • دولتی Sumy
  • دانشگاه پزشکی بین المللی Kharkiv

دانشگاه پزشکی خارکف اوکراین

اولین دانشگاه ملی اوکراین دانشگاه کارازین خارکف اوکراین (1804) بوده و دانشگاهی با سابقه می باشد. دانشگاه کارازین خارکف اوکراین بدلیل تربیت 3 تا از برندگان جایزه نوبل یعنی، زیست شناس ایلی مچنیکوف، اقتصاددان سیمون کوزنتز، فیزیکدان لو لاندائو آوازه جهانی دارد. پذیرش تحصیلی دانشجویان خارجی در این دانشگاه از سال 1948 آغاز شد. درحال حاضر دانشگاه کارازین خارکف اوکراین دارای 4000 دانشجوی خارجی از 80 کشور دنیا، می باشد.

این دانشگاه انواع مختلف برنامه های تحصیلی خود را در 3 مقطع لیسانس (4 ساله)، فوق لیسانس (2 ساله) و دکتری (4 ساله) ارائه می دهد. شما برای پذیرش و تحصیل در این دانشگاه بایستی مدارک زیر را به همراه فرم درخواست پذیرش به دانشگاه کارازین خارکف در مهلت مقرر تحویل دهید: مدرک تحصیلی پایان دوره متوسطه، گواهی تولد یا پاسپورت معتبر بین المللی. پس از این مرحله، هیئت پذیرش دانشگاه کارازین صلاحیت تحصیلی را مورد ارزیابی قرار داده و برای متقاضی نامه تایید پذیرشی ارسال می کند که در حکم تایید اولیه است و پس از پرداخت هزینه های درخواست و هزینه صدور دعوت نامه، پذیرش نهایی شده و دعوت نامه برای اخذ ویزای تحصیلی را دریافت خواهد نمود.

شرایط تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در اوکراین

اوکراین کشوری واقع در شرق اروپاست. این کشور دومین کشور بزرگ قاره اروپا پس از روسیه می باشد و پایتخت آن شهر کیف می باشد. دانشگاه های پزشکی اوکراین همه ساله میزبان دانشجویان از سراسر دنیا هستند. تکنیک آموزش دانشگاه های اوکراینی تحت فرآیند بلونیا و طرح انتقال واحد اروپایی یا ECTS می باشد. این بدان معناست که دوره های پزشکی ارائه شده در دانشگاه های اوکراینی سازگار و قابل قیاس با کلیه کشورها در اروپا همانند انگلستان و آلمان می باشد.

مدارک دانشگاه های پزشکی اوکراین از نظر سازمان بهداشت جهانی WHO)، I-MED School)، شورای پزشکی هندوستان (MCI)، شورای پزشکی نپال، PMDC، USMLE، دانشگاه های اروپایی و حتی وزارت علوم ایران معتبر است. تحصیل پزشکی در اوکراین کم هزینه است و از این نظر جای نگرانی نیست. از شرایط دیگر تحصیل پزشکی در اوکراین عدم نیاز به آزمون ورودی و همچنین مدرک زبان IELTS و TOEFL می باشد که از این نظر فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی اوکراین بسیار راحت می باشد. تنها شرط پذیرش اخذ 50% نمرات در دروس مربوطه همانند شیمی و زیست شناسی میباشد.

تحصیل پزشکی در اوکراین بعنوان دانشجوی خارجی

اکثر دانشجویان خارجی به خاطر دلایل متعددی جذب دانشگاه های اوکراینی می شوند. که ما در این مقاله به شرح این دلایل می پردازیم: اولین دلیل اهمیت تحصیل پزشکی برای دانشجویان بین المللی، تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در اوکراین می باشد. دلیل دیگر برای شهرت تحصیل پزشکی در اوکراین برای دانشجویان خارجی، وجود فرآیند درخواست و پذیرش ساده می باشد. عدم نیاز به آزمون ورودی، عدم نیاز به نمره مدرک زبان انگلیسی، وجود حداقل شرایط و مدارک جهت پذیرش از جمله مواردی است که فرآیند پذیرش را آسان می کند

شهریه های پایین و هزینه زندگی مقرون به صرفه از جمله دلایل مهم دیگر برای ادامه تحصیل پزشکی در اوکراین می باشد. وجود محیط چند فرهنگی غنی و با استعداد که به دانشجویان انگیزه تحصیل، کار و تلاش می دهد. کیفیت آموزشی و امکانات زیرساختی پیشرفته نیز از دلایل برتری دانشگاه های پزشکی اوکراین می باشد. مدرک معتبر بین المللی از جمله دلایل دیگری می باشد که تحصیل پزشکی در اوکراین را برای دانشجویان خارجی به عنوان یک گزینه مطلوب تحصیلی تبدیل می سازد.

شرایط تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در اوکراین

برنامه های پزشکی در اوکراین

در اوکراین، انواع دوره ها و برنامه های پزشکی به دانشجویان خارجی در حال تحصیل پزشکی در دانشگاه های این کشور ارائه می شود. تمامی دوره های مذکور به زبان انگلیسی می باشد. دوره های پزشکی بسیار معروف جهت تحصیل پزشکی در بین بهترین دانشگاه های پزشکی به شرح زیر می باشد:

پزشکیمدت دوره پزشکی در اوکراین تا 6 سال می باشدمدرک اعطایی در پایان دوره، درجه دکتر پزشکی (MD یا MBBS می باشد)
دندانپزشکیدوره دندانپزشکی در اوکراین در حدود 5 سال به طول می انجامدمدرک اعطایی این دوره نیز لیسانس دندانپزشکی (BDS) می باشد
پزشکی اطفالمدت دوره مذکور 6 ساله استمدرک اعطایی، دکتر پزشکی (پزشک کودک) می باشد
پرستاریمدت دوره پرستاری 2 ساله می باشدمدرک اعطایی این دوره نیز لیسانس پرستاری است
تحصیلات فوق لیسانسمدت تحصیل 2 الی 3 سال می باشد

شرایط اخذ پذیرش در کشور اوکراین برای پزشکان در 2024

یکی از ساده ترین شرایط اخذ پذیرش پزشکی در جهان را می توان در کشور اوکراین جستجو کرد. دانشجویان برای اینکه بتوانند در رشته های پزشکی در این کشور پذیرش دریافت کنند، تنها نیاز به در اختیار داشتن دو شرط خواهند داشت. شرط اول برای تحصیل آن است که فرد حداقل 17 سال سن داشته باشد. از سوی دیگر فرد باید حداقل نصف بیش ترین نمره ممکن را دریافت کند. برای مثال متقاضیان ایرانی تحصیلی پزشکی در این کشور با نمره 10 قابلیت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی را خواهند داشت. علاوه بر این، متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور به مدرک زبان نیز نیازی نخواهند داشت و می توانند از دوره های آموزش زبان در دانشگاه های این کشور در سال 2024 استفاده کنند. از جمله مدارکی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور به آن نیاز خواهد بود عبارتند از:

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • ریز نمرات مربوط آخرین دوره تحصیل که به زبان انگلیسی، روسی یا اوکراینی ترجمه شده باشد
  • اسکن صفحه اصلی پاسپورت
  • مدرک زبان (در صورت وجود)

دانشجویان این امکان را خواهند داشت تا در رشته های مختلف آموزش پزشکی در کشور اوکراین پذیرش تحصیلی دریافت کنند. هر یک از این رشته های تحصیلی نیاز به گذراندن یک بازه زمانی مشخص دارد که در جدول زیر هر یک از آن ها به تفکیک ارائه شده است:

نام دورهمدت زمان تحصیل
پزشکی عمومی4 ساله و 6 ساله
دامپزشکی6 سال
دندانپزشکی5 تا 6 سال
داروسازی5 تا 6 سال
پرستاری3 تا 4 سال
فیزیوتراپی3 تا 4 سال
دوره تخصص پزشکی3 تا 6 سال

پذیرش پزشکی به زبان انگلیسی در اوکراین در 2024

اگر مایل به پذیرش از دانشگاه های پزشکی اوکراین و تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در اوکراین می باشید، کپی های اسکن شده مدارک زیر را تا پایان سپتامبر و به صورت آنلاین به دانشگاه پزشکی مربوطه در اوکراین ارسال نمایید:

  • فرم درخواست تکمیل شده (به همراه آدرس پستی دائمی/ فعلی معتبر و شماره تلفن)
  • پاسپورت بین المللی معتبر، همراه با صفحه نشانگر عکس و تاریخ حک شده بر روی آن
  • آخرین مدارک تحصیلی (مدرک سطوح Oو A/ SSCE/ HSSCE/ دانشنامه لیسانس یا فوق لیسانس)

نکات ضروری که لازم به یادآوری می باشد، عبارتند از: مدت تحصیل پزشکی (دوره لیسانس) در اوکراین 6 سال، دندانپزشکی 5 سال، پرستاری 3 سال و پیش پزشکی 10 سال می باشد. لازم به ذکر است که در سال 2023 تحصیل پزشکی در اوکراین به زبان های فرانسوی و انگلیسی می باشد و مدرک تحصیلی پزشکی توسط USMLE، PLAB، WHO، EU، MCI، PMDC و کلیه شوراهای پزشکی آفریقایی معتبر شناخته می شود.

هزینه تحصیل رشته پزشکی در اوکراین

تحصیل در رشته پزشکی در کشورهای مختلف جهان، هزینه بیش تری را برای مخاطبین دربرخواهد داشت. شرایط در دانشگاه های پزشکی اوکراین نیز دقیقا مشابه است با این تفاوت که هزینه های تحصیل در این رشته تحصیلی به نسبت سایر کشورهای جهان مناسب تر است. معمولا هزینه های تحصیل پزشکی در کشور اوکراین در سال نخست تحصیلی بیش از سال های بعدی است و هزینه کلی دوره های پزشکی در این کشور در حدود 28500$ تا 42000$ (دلار آمریکا) است. در جدول زیر هزینه های مربوط به تحصیل در دانشگاه های مختلف کشور اوکراین در رشته پزشکی را مورد بررسی قرار داده ایم.

نام دانشگاهسال اول به دلار
سال دوم تا ششم به دلار
کل دوره به دلار
پزشکی کیف6000$4500$28500$
نپروپترووسک5650$4900$30150$
وینیتسا7200$4400$29200$
ملی اودسا8000$7020$39800$
دونتسک5600$4000$25600$
ایالت سامی6900$6900$42000$

هزینه های مربوط به دانشگاه اودسا شامل هزینه های خوابگاه، بیمه درمانی و تمدید ویزا نیز می شود. دانشگاه های اوکراین معمولا به خوابگاه دانشجویی نیز مجهز هستند و به دانشجویان بین المللی نیز اجازه اقامت می دهند. معمولا اخذ خوابگاه دانشجویی در سال اول تحصیل کمی دشوار است اما از سال دوم دانشجویان می توانند با سهولت بیشتری برای دریافت خوابگاه اقدام کنند. هزینه اقامت در خوابگاه های دانشجویی در کشور اوکراین 1000$ (دلار آمریکا) برای یک سال تحصیلی است. خوابگاه های دانشجویی در زمان تعطیلی دانشگاه در فصل تابستان تعطیل خواهند بود.

شرایط کار پزشکان در اوکراین

فارغ التحصیلان پزشکی در اوکراین پس از فارغ التحصیلی از این کشور و در صورت تمایل به کار و زندگی در اینجا می توانند با یافتن جاب آفر از کلینیک ها و یا بیمارستان های دولتی و خصوصی اوکراین در این کشور بمانند. در واقع آنها برای این کار نیز بایستی اقامت تحصیلی خودشان را به اقامت کاری اوکراین تبدیل کنند. منتها قبل از آن، متقاضیان بایستی دو کار زیر را انجام دهند تا بتوانند به مجوز کار پزشکی در اوکراین دست یابند:

شرایط کار پزشکان در اوکراین

در واقع آزمون FMGE از سال 2019 همه ساله توسط بورد ملی تحصیلی اوکراین برگزار می شود. و تنها داوطلبانی از این آزمون قبول می شوند که بتوانند حداقل 50% از نمرات را کسب کنند. ساختار این آزمون نیز به گونه ای است که کلا مشتمل بر 300 نمره است که کافی است تا داوطلبان فقط 150 نمره کسب کنند. که این هم به دانش و توانایی های هر داوطلب بستگی دارد.

پس در صورت قبولی داوطلبان در آزمون FMGE آنها مجوز کار پزشکی در اوکراین را به دست آورده و می توانند با یافتن کار مناسب به ویزای کار اوکراین دست یابند. و نکته آخر اینکه متوسط درآمد ناخالص ماهیانه پزشکان در اوکراین حدود UAH 54000 (گیرونا) معادل US$ 1469 (دلار) است. در حالی که متوسط درآمد ملی در این کشور حدود UAH 23000 (گیرونا) معادل US$ 625 (دلار) می باشد و این نشانگر درآمد خوب پزشکان اوکراینی است:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه در اوکراین

مزایای تحصیل رشته پزشکی در اوکراین

برای اینکه بتوان در یک مسیر جدید گام برداشت، باید مهم ترین مزایای آن را مورد ارزیابی قرار داد تا بهترین شیوه ممکن را انتخاب کرد. از جمله مهم ترین مزایای تحصیل پزشکی در کشور اوکراین عبارتند از:

  • مورد تایید بودن دانشگاه های پزشکی این کشور در سازمان های WHO، یونسکو و MCI و سازمان های نظام پزشکی کشورهای اروپایی
  • امکان تحصیل پزشکی اوکراین به زبان انگلیسی
  • هزینه های کم زندگی و تحصیل نسبت به سایر کشورهای مطرح اروپایی
  • امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی
  • امکانات بالای آموزشی و امکان گذراندن دوره کارآموزی در بیمارستان های این کشور

بهتر است با بهره گیری از تخصص و تجربه کارشناسان و وکلای زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، مسیر اخذ ویزای تحصیلی را هموار نمایید.

پرسش های کلیدی درباره رشته پزشکی در اوکراین

در حال حاضر اوکراین یکی از کشورهای درگیر جنگ در جهان است. به همین دلیل است که دانشگاه های این کشور، تمایل چندانی به اعطای پذیرش به دانشجویان خارجی ندارند. این مسئله سبب می شودکه برای مدتی، ورود به این کشور چندان مناسب ارزیابی نشود. به همین دلیل است که افراد فعلا باید به دنبال کشورهای دیگری برای تحصیل در این رشته ارزشمند باشند. فرایند دریافت پذیرش تحصیلی در این کشور نیز به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر شاید ساده تر باشد اما در مجموع دریافت مدرک نهایی از دانشگاه های این کشور ساده نیست. در این رابطه پرسش های متعددی مطرح می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • هزینه تحصیل رشته پزشکی در اوکراین چقدر است؟ شهریه کامل (از سال اول تا دریافت مدرک تحصیلی) در اوکراین معمولا کمتر از 40000$ (دلار) است. همین مسئله کافی است که اوکراین را به یکی از کشورهای ارزان برای تحصیل پزشکی تبدیل کند.
  • مهم ترین مزیت تحصیل پزشکی در اوکراین چیست؟ دانشجویان پس از دریافت مدرک تحصیلی خود، امکان کاریابی در این کشور به عنوان پزشک را خواهند داشت.
  • آیا رشته پزشکی در اوکراین با کیفیت بالا انجام می شود؟ در حال حاضر که اوکراین درگیر تنش با روسیه است، هیچ کدام از دانشگاه های این کشور در رتبه بندی های جهانی جایگاه مناسبی در اختیار ندارند.
4.5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *