ویترین

تحصیل پزشکی بدون آزمون

تحصیل پزشکی بدون آزمون

امروزه تحصیل پزشکی بدون آزمون انتخاب دانشجویان ایرانی است که موفق به دستیابی به این رشته نشدند و شانس خود را در دانشگاه های خارجی می آزمایند. بهترین دانشگاه های اروپا فرصت های بسیار ایده آل و متنوعی را برای دانشجویانی که جویای تحصیل در رشته پزشکی هستند را فراهم کرده است.اگر تمایل به تحصیل در رشته پزشکی بدون آزمون در دانشگاه های خارج از ایران را دارید باید بدانید که با توجه به نوع دانشگاه و کشور انتخابی شما شرایط تحصیل و همین طور هزینه های تحصیلی متفاوت خواهد بود. لذا پیش از هر گونه اقدامی نیاز به بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه ها و اطمینان از بدون آزمون بودن دانشگاه دارید. در این مقاله کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تلاش کردند شرایط تحصیل پزشکی بدون آزمون را مورد بررسی قرار دهند.

  • در کدام کشورها می توان بدون آزمون در رشته پزشکی نام نویسی کرد؟
  • بهترین کشورهای جهان برای تحصیل رشته پزشکی کدامند؟
  • هزینه تحصیل رشته پزشکی در کشورهای مختلف کدام است؟
  • کدام رشته های گروه پزشکی نیاز به آزمون پزشکی دارند؟
  • انواع آزمون های پزشکی در جهان کدامند؟

تحصیل پزشکی بدون کنکور؛ شدنی یا ناشدنی؟

اصولا تحصیل در رشته پزشکی مخصوصا در خارج از کشور آرزویی است که اکثر دانشجویان و دانش آموزان ایرانی در سر دارند. از طرف دیگر شرایط تحصیل در این رشته خاص مخصوصا با توجه به وجود جو رقابتی و حساس آن ایجاب می کند که دانشجویانی به این دوره تحصیلی راه پیدا کنند که از تلاش و پشتکار تحصیلی خوبی برخوردار بوده و بتوانند شایستگی خود را به اثبات برسانند. بر همین اساس و با توجه به تمام شواهد و قراین موجود تقریبا در تعداد انگشت شماری از دانشگاه های علوم پزشکی دولتی در جهان امکان تحصیل پزشکی بدون کنکور وجود دارد. چرا که این تنها راه ممکن در پیش پای دانشگاه ها جهت غربال متقاضیان تحصیل پزشکی و انتخاب برترین داوطلبان احتمالی است. حالا این کنکور در کشورهای مختلف نام خاص و شرایط خاص خود را دارد:

کشورهاکنکور یا آزمون پزشکی مورد نظر
آمریکاآزمون MCAT
استرالیاآزمون GAMSAT
کاناداآزمون MCAT
نروژآزمون MCAT
آلمانآزمون Feststellungsprüfungexam
سوئدآزمون ارزیابی علمی Högskoleprovet
فرانسهآزمون پذیرش پزشکی
اتریشآزمون پذیرشMedAT
انگلستانآزمون BMAT
ترکیهآزمون YÖS 
ایتالیاتولک مد

تقریبا تحصیل پزشکی در تمامی مقاصد تحصیلی معروف در جهان منوط به قبولی در آزمون ورودی یا Admission Test می باشد. با توجه به این نکته مهم توصیه می شود که اصلا فریب شعار تحصیل پزشکی بدون کنکور را نخورده و تمام تمرکز خود را بر روی قبولی در آزمون های فوق قرار دهید. به همین دلیل ما نیز برای تکمیل راهنمائی های خود، شرایط آزمون پزشکی در 4 بخش مختلف از جهان یعنی اروپای شرقی، اروپای غربی، آمریکای شمالی و استرالیا را به تفصیل توضیح می دهیم.

شرایط تحصیل پزشکی بدون آزمون در 2024

اگر تصمیم به تحصیل پزشکی در اتحادیه اروپا را دارید ما به شما این خبر خوش را می دهیم که این امکان برای شما وجود دارد که با همان مدرک دیپلم ایران نسبت به ثبت نام اقدام نمایید. موارد مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شرح ذیل است:

  • مدرک دیپلم پیش دانشگاهی با حداقل معدل 14
  • نمرات مورد قبول در دروس زیست شناسی و شیمی و درس ریاضی
  • توصیه نامه پزشکی، تحصیلی و توصیه نامه کاری در صورت نیاز
  • نامه ای که انگیزه تحصیل شما در رشته پزشکی را مشخص کند
  • یک گزارش از تجربه فعالیت های داوطلبانه در حوزه مراقبت های بهداشتی
  • ارائه مدرک زبان آیلتس حداقل با نمره شش و یا تافل

دانشگاه های پزشکی به دنبال دانشجویانی هستند که با علاقه زیاد این رشته را انتخاب می کنند همین طور علاقه زیادی به فعالیت با سایر افراد دارند. افرادی که سخت کوشی کافی برای فعالیت های تحقیقاتی و بالینی را داشته باشند مورد قبول دانشگاه های اتحادیه اروپا هستند. چه کشورهایی برای تحصیل پزشکی بدون آزمون مناسب هستند؟ در میان بسیاری از کشورهایی که شرایط تحصیل بدون آزمون را دارند کشورهایی همچون اوکراین و آلمان و روسیه در ردیف کشورهای برتر برای پزشکی بدون سپری نمودن آزمون هستند. این کشورها از نظر بین المللی در رشته پزشکی از اعتبار بالایی برخوردارند و سازمان های بزرگی همچون یونیسف نیز مدارک این کشورها را تایید می کنند.

دوره های مورد نیاز برای تحصیل پزشکی بدون آزمون

برای گذراندن دوره های تحصیلی پزشکی در خارج از کشور نیاز به یک سری دوره آمادگی دارید. این دوره های سرتیفیکیت های پایه ای آمادگی نام دارند. این دوره های برای دانشجویانی تدارک دیده شده است که تمایل به تحصیل در رشته پزشکی را دارند. اما از دانش کافی در پیش نیازهای مربوط به رشته پزشکی برخوردار نیستند. به طور مثال در درس هایی همچون زیست شناسی و شیمی و فیزیک و ریاضی که از دروس پایه به حساب می آیند اطلاعات کافی را ندارند و یا در حوزه ی زبان تدریس دروس دانش کافی را ندارند. این دوره های از نظر زمانی در حدود سه تا نه ماه زمان می برند که این میزان زمانی با توجه به دانش دانشجو و میزان نیاز دانشجو متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی روند پذیرش دانشجویان پزشکی در چند کشور مطرح جهان در حوزه تحصیل پزشکی بدون آزمون می پردازیم

تحصیل پزشکی بدون آزمون در لهستان

کشور لهستان به اقتصادی ترین کشور در ارائه دوره های پزشکی شهرت دارد. این کشور در مقایسه با هندوستان که از کشورهای مطرح در ارائه خدمات پزشکی بدون آزمون است هزینه بسیار کمی را دربرمی گیرد. لهستان هم از نظر سیاسی کشوری مطلوب و هم از نظر اقتصادی کشوری با ثبات برای ادامه ی تحصیل به شمار می رود. تحصیل در لهستان فرصت مناسبی برای مهاجرت به اروپا می باشد.

تحصیل پزشکی بدون آزمون در لهستان

تحصیل پزشکی در مالزی

کشور مالزی نیز تاریخ طولانی در حوزه پذیرش دانشجویان پزشکی دارد و همین طور سالانه دانشجویان بسیاری را در سطح بین الملل پذیرش می کند. اولین مدرسه پزشکی در مالزی در سال 1905 تاسیس شده است. امروز بیش از 21 مدرسه پزشکی در این کشور فعالیت دارد. دانشگاه مالزی این امکان را به دانشجویان می دهد که 2 سال اول را در دانشگاه کولالامپور به تحصیل بپردازند، سپس به یکی از دانشگاه های مورد قبول مالزی از جمله دانشگاه های استرالیا، انگلستان، ایرلند، کانادا و یا ایالت متحده انتقال یابند و تحصیلات خود را تکمیل کنند.

تحصیل پزشکی در مجارستان

کشور مجارستان امروزه در کانون توجه اکثر دانشجویان ایرانی قرار دارد. برنامه های رشته پزشکی در مجارستان 6 سال زمان می برد. دانشگاه های مجارستان هزینه پایینی را شامل می شود. به طوری که با توجه به دانشگاه هزینه تحصیل شما در این کشور سالانه حدود 11000$ (دلار آمریکا) خواهد بود. از طرفی برای دانشجویان مستعد در این حوزه امکان تحصیل پزشکی رایگان در مجارستان نیز وجود دارد. همچنین هزینه های زندگی نیز در این کشور پایین می باشد.

به نسبت سایر کشورهای اروپایی مجارستان کشور ارزان قیمتی برای زندگی به شمار می رود. پیشنهاد می شود در خصوص تحصیل پزشکی بدون آزمون با کارشناسان متخصص و مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت نمایید.

سوالاتی در رابطه با تحصیل پزشکی بدون آزمون

رشته های پزشکی در حال حاضر در سراسر جهان به شدت مورد توجه قرار گرفته اند. اما نحوه گزینش متقاضیان برای ورود به این رشته، کار را کمی دشوار می سازد. بسیاری در پی آن هستند تا بدون شرکت در امتحانات ورودی وارد رشته های پزشکی شوند. مهم ترین سوالاتی که در این رابطه مطرح می شود عبارتند از:

  • در چه کشورهایی می توان بدون شرکت در آزمون، وارد رشته پزشکی شد؟ بسیاری از دانشگاه های خصوصی در جهان آزمونی برای پذیرش دانشجویان پزشکی در نظر نمی گیرند.
  • آیا راهی برای پذیرش در رشته پزشکی بدون آزمون ورودی وجود دارد؟ در بسیاری از کشورهای جهان می توان در دوره های کالج پزشکی شرکت کرد و پس از پایان دوره وارد دانشگاه شد.
  • آیا امکان تحصیل در رشته های پزشکی در کشور ترکیه بدون شرکت در امتحان YOS وجود دارد؟ دانشگاه های خصوصی در کشور ترکیه بدون آزمون، اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.
  • آیا تمام رشته های پزشکی با آزمون اقدام به پذیرش دانشجو می کنند؟ خیر، رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی سه رشته پزشکی هستند که حتما نیاز به شرکت در آزمون دارند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *