ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در بلژیک

تحصیل پزشکی در بلژیک

با توجه به دشواری پشت سر گذاشتن کنکور، برخی دانش آموزان ممکن است بخواهند راجع به تحصیل پزشکی در بلژیک و برخی از کشورهای دیگر اطلاعاتی به دست آورند. لازم به ذکر است در غالب کشورهای دنیا برای این که فردی بتواند در رشته پزشکی و گرایش های آن مثل دندان پزشکی و غیره تحصیل کند، ضروری است به زبان رسمی آن کشور تسلط کامل داشته باشد. علاوه بر این مسئله علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشکی در بلژیک باید 18 ساله تا نهایتا 21 ساله باشند، ابتدائا در یک دوره پیش پزشکی شرکت کنند و در نهایت اگر توانستند در آزمون ورودی دانشگاه پذیرفته شوند، تحصیلات خود در رشته پزشکی را آغاز نمایند. دراین مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به تحصیل پزشکی در بلژیک اطلاعاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک چیست؟
  • هزینه تحصیل در رشته پزشکی در بلژیک چقدر است؟
  • کار پزشکان در بلژیک چگونه است؟
  • شرایط ورود به رشته پزشکی در بلژیک چیست؟
  • مزایای تحصیل پزشکی در این کشور چیست؟

تحصیل پزشکی در بلژیک در سال 2024

همانند غالب کشورهای دنیا، در بلژیک نیز با توجه به این که پزشکان با جان مردم سر و کار خواهند داشت، برای انتخاب دانشجویان پزشکی سختگیری های زیادی اعمال می شود. دانش آموزان پس از اتمام دوره دبیرستان و اخذ دیپلم 12 ساله خود باید در صورت تسلط کامل به یکی از زبان های رسمی بلژیک یعنی زبان های فرانسوی، هلندی و آلمانی، از یک کالج پیش پزشکی در این کشور پذیرش بگیرند. پس از اتمام دوره های 1 تا 2 ساله کالج از دانشجویان متقاضی تحصیل در بلژیک در رشته پزشکی آزمون ورودی اخذ می شود که نمره آن تعیین می کند آیا فرد می تواند وارد دانشگاه شود و در رشته پزشکی تحصیل کند یا باید مجددا آزمون دهد. امتیاز فرد در آزمون و همچنین نحوه عملکرد وی در دوران دبیرستان و کالج تعیین خواهند کرد که چه دانشگاهی در بلژیک به دانشجو پذیرش دهد.

اینفوگرافیک تحصیل پزشکی در بلژیک

مزایای تحصیل پزشکی در بلژیک

رشته پزشکی یکی از مهم ترین چالش هایی است که ممکن است بسیاری از افراد آن را برای خود انتخاب کنند. افرادی که می خواهند در این رشته تحصیلی فعالیت داشته باشند، باید با مزایای آن در هر کشور نیز آشنایی پیدا کنند. در حال حاضر می توان گفت که بلژیک یکی از کشورهایی است که امتیازهای زیادی در آن وجود دارد. برخی از مهم ترین امتیازهایی که می توان برای تحصیل در رشته پزشکی در بلژیک معرفی کرد عبارتند از:

  • کیفیت بسیار عالی دانشگاه های بلژیک
  • امکان تحصیل به زبان های مختلف
  • دوره های تحصیلی با قیمت مناسب
  • شرایط بسیار خوب اقامت در بلژیک
  • پروسه مناسب دریافت پذیرش از دانشگاه

بلژیک آینده امیدوار کننده ای را برای متخصصان پزشکی ارائه می دهد. سیستم مراقبت های بهداشتی بسیار پیشرفته این کشور فرصت های رشد شغلی و تخصصی فراوانی را فراهم می کند. با افزایش تقاضا برای خدمات مراقبت های بهداشتی، انتظار می رود حوزه برای متخصصان پزشکی به طور قابل توجهی گسترش یابد. همچنین دستمزد در بلژیک برای پزشکان بسیار رقابتی است.

دانشگاه های بلژیک به دلیل برنامه درسی دقیق و جامع پزشکی خود مشهور هستند. برنامه درسی بر دانش نظری و مهارت های عملی تمرکز دارد و اطمینان می دهد که دانشجویان به خوبی برای چالش های حرفه پزشکی آماده هستند. تاکید بر تحقیق و تفکر انتقادی، فارغ التحصیلان پزشکی بلژیکی را از همتایان خود متمایز می کند. دانشگاه های پزشکی بلژیک دارای زیرساخت های پیشرفته و آزمایشگاه های مجهز هستند. آنها به دانش آموزان امکان دسترسی به فناوری و منابع پیشرفته را می دهند و آنها را برای کسب تجربه عملی و ماندن در خط مقدم پیشرفت های پزشکی پرورش می دهند.

چگونگی تحصیل پزشکی در بلژیک

معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی بلژیک

افرادی که می خواهند بلژیک را برای تحصیل خود انتخاب کنند، باید در نظر داشته باشند که ورود آن ها به کشور بلژیک می تواند چالش های فراوانی را به همراه داشته باشد. با این حال انتخاب دانشگاه می تواند از نظر علمی آن ها را مطمئن سازد که این کشور از شرایط بسیار خوبی برخوردار است. بهترین دانشگاه های پزشکی بلژیک به نقل از USN عبارتند از:

دانشگاهرتبهسایت دانشگاه
دانشگاه KU لئون26theatredance.ku.edu
دانشگاه خنت82ugent.be
دانشگاه کاتولیک لوین167kuleuven.be
دانشگاه آنتورپ182uantwerpen.be
دانشگاه لیژ234uliege.be
دانشگاه آزاد بروکسل241vub.be

در چنین شرایطی می توان گفت که دانشگاه های بلژیکی از نظر علمی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. در نتیجه فرد می تواند با اطمینان خاطر، یکی از دانشگاه های این کشور را برای تحصیل خود انتخاب کند.

لیست دانشگاه های مورد تایید بلژیک در وزارت علوم ایران

یکی از موضوعاتی که بسیاری از افراد به آن به عنوان عامل اثرگذار در انتخاب دانشگاه پزشکی به آن توجه دارند، تایید بودن دانشگاه است. دانشگاه های بلژیکی زیادی برای تحصیل در رشته پزشکی وجود ندارد. با این حال، اکثر این دانشگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت و درمان در ایران هستند. در چنین شرایطی می توان با آسودگی خاطر آن ها را برای خود انتخاب کرد.

لیست دانشگاه های مورد تایید بلژیک در وزارت علوم ایران عبارتند از:

  • Ghent University
  • Hasselt University
  • KU Leuven
  • University Cathalique de Louvain (UCL)
  • University de Liege
  • University Libre de Bruxelles
  • University of Antwerp
  • Vrije Universiteit Brussel (VUB)

شهریه دانشگاه های پزشکی بلژیک

میزان شهریه ای که در دانشگاه های بلژیک از دانشجو دریافت می شود به عوامل مختلفی از جمله تابعیت وی، نوع دانشگاه، رشته انتخابی و مقطع تحصیلی او بستگی دارد. رشته پزشکی نیز نه تنها در بلژیک بلکه تقریبا در غالب کشورهای دنیا در کنار دندان پزشکی، مدیریت و مهندسی معماری جزو رشته های گران قیمت و پرهزینه می باشد. به منظور محاسبه علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی، در جدول ذیل متوسط شهریه برخی از دانشگاه های بلژیک بیان شده است:

نام دانشگاهحدود شهریه سالیانه
KU Leuvenبین 835€ تا 9000€ (یورو)
University of Namurبین 835€ تا 4175€ (یورو)
Vrije Universiteit Brusselبین 835€ تا 4500€ (یورو)
University of Liégeبین 835€ تا 1500€ (یورو)

مدارک مورد نیاز تحصیل پزشکی در بلژیک

افرادی که می خواهند در بلژیک تحصیل کنند، باید در نظر داشته باشند که انتخاب بلژیک به عنوان مقصد تحصیلی می تواند ارزش و اعتبار زیادی داشته باشد. برای این که فرد به پذیرش تحصیلی خود دست پیدا کند، باید مدارک زیر را در اختیار داشته باشد:

  • در اختیار داشتن مدرک 12 ساله دیپلم
  • ریز نمرات تحصیلی آخرین سال تحصیلی با نمراه های شیمی، فیزیک و زیست شناسی
  • نمره قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه های بلژیک
  • در اختیار داشتن مدرک زبان؛ شامل مدرک آیلتس از نمره 6 و تافل از نمره 78
  • پاسپورت
  • یک قطعه عکس

کار ضمن تحصیل پزشکی در بلژیک

به عنوان یک دانشجو در بلژیک سالیانه تا 475 ساعت می توان کار کرد و در ازای هر ساعت کار به طور متوسط 10€ (یورو) دریافت نمود. نتیجتا حقوق سالیانه یک دانشجو در بلژیک حدود 4750€ (یورو) در سال است که تقریبا مشابه حقوق دریافتی دانشجویان در اتریش می باشد. خوشبختانه در بلژیک از دانشجویان مالیات کم تری دریافت می شود منتهی نباید از نظر دور داشت که دانشجویان رشته پزشکی غالبا با توجه به سنگین بودن دروس، زمان زیادی نخواهند داشت که به کار پاره وقت اختصاص دهند. نتیجتا عاقلانه تر است که از ابتدا تمامی هزینه های تحصیل و زندگی خود را کنار گذاشته باشند؛ هر چند می توانند در صورتی که عملکرد خوبی در دانشگاه داشته باشند از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی برای ترم های آینده خود استفاده نمایند.

دانشجویان در بلژیک باید شخصا جهت انجام دادن کار پاره وقت اقدام به اخذ مجوزهای مربوطه نمایند. در تحقیقی که سال گذشته انجام شد از 7000 دانشجویی که در اروپا تحصیل کرده بودند نظرسنجی شد؛ از این میان 256 نفر در بلژیک تحصیلات خود را به پایان رسانده بودند. بر اساس این نظرسنجی دانشجویان از 1 تا 10 به شرایط تحصیل، امنیت اقتصادی و اجتماعی و غیره امتیاز می دادند و سرانجام امتیاز نهایی کشور بلژیک 8.6 از 10 شد.

بورسیه تحصیل پزشکی در بلژیک

دانشجویان خارجی این امکان را خواهند داشت که در بلژیک از بورسیه پزشکی استفاده کنند. یکی از بهترین بورسیه هایی که در این کشور وجود دارد، بورسیه دولتی بلژیک است. تا شروع ماه ژانویه برای درخواست این بورسیه زمان وجود دارد. با استفاده از این بورسیه، دانشجویان هزینه کامل بیمه خود را دریافت می کنند. یک بلیت رفت و برگشت با هواپیما و همچنین کمک هزینه های زندگی دریافت می کنند.

یکی دیگر از بورسیه های در دسترس، Master Mind Scholarships Fellowship Program است. این بورسیه برای افرادی است که معدل 3.5 از 4 را در اختیار دارند. فقط شهروندان روسیه امکان استفاده از این بورسیه را ندارند. در صورتی که فرد این بورسیه را دریافت کند، تا 9600€ (یورو) از شهریه خود را به عنوان بورسیه دریافت می کنند.

کار پس از تحصیل در بلژیک

فارغ التحصیلان رشته پزشکی در بلژیک می توانند در بیمارستان های مختلف مشغول به کار شوند منتهی به این منظور باید ویزا دریافت کنند. ابتدائا افراد درخواست می دهند تا ویزای کاری بلژیک نوع B را دریافت نمایند؛ در نهایت پس از این که اثبات نمودند 4 سال با این ویزا کار کرده اند می توانند درخواست دهند تا برای آن ها ویزای کاری نوع A بلژیک صادر شود. مورد نیازترین مشاغل در بلژیک که تقریبا راحت تر و سریع تر از سایرین شغل مناسبی پیدا می کنند عبارت هستند از:

  • مهندسین
  • مدیران پروژه
  • تکنسین ها
  • معماران
  • حسابداران
  • پرستاران
  • متخصصین حوزه IT
  • فعالان و متخصصین حوزه تبلیغات، بازاریابی و فروش

درآمد پزشکان در بلژیک

موضوع دیگری که باید به آن توجه ویژه داشت، متوسط درآمدی است که یک پزشک در این کشور به دست می آورد. می توان به این نکته اشاره کرد که پزشکان در اکثر کشورهای جهان از متوسط درآمد، حقوق بیشتری دریافت می کنند. درآمد پزشکان در بلژیک به شرح زیر است:

شغلدرآمد به یورو
متخصص آلژی€10900
متخصص بیماری های قلبی€22900
روانشناس بالینی€18200
متخصص تغذیه€12100
متخصص داخلی€18500
متخصص اعصاب€18100
چشم پزشک€13000
رادیولوژیست€18000

منبع: salaryexplorer

در بلژیک هزینه ماهیانه زندگی طی سال 2022 حدود 950€ تا 1200€ (یورو) می باشد هرچند می توان با تهیه خوابگاه آن را به ماهی 750€ (یورو) نیز کاهش داد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به تحصیل پزشکی در بلژیک اطلاعاتی ارائه گردید که امید است مطالعه آن مفید واقع شده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *