ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در دانمارک

تحصیل پزشکی در دانمارک

در دانمارک، شادترین کشور دنیا، علاوه بر اقتصاد فوق العاده قدرتمند و رفاه اجتماعی بالا، تحصیل پزشکی در دانمارک نیز بسیار پرطرفدار است. چرا که تحصیل در هر کشوری یکی از بهترین راه های اخذ اقامت آن کشور است. در واقع فارغ التحصیلان پزشکی می توانند در صورتی که به زبان دانمارکی مسلط باشند به راحتی شغل مناسبی در این کشور پیدا کنند. دلیل این امر پایین بودن آمار بیکاری در دانمارک است که در سال های گذشته همواره زیر 5% بوده است. در مقاله پیش رو تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص تحصیل پزشکی در دانمارک پرداخته اند. در این مقاله هم چنین سعی شده به سوالات ذیل پاسخ داده شود:

  • تحصیل پزشکی در دانمارک چگونه است؟
  • شرایط پذیرش تحصیلی در این کشور چیست؟
  • مراحل و مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در سوئد چه می باشد؟
  • زبان تحصیلی در این کشور، چه زبان هایی می باشد؟
در این مطلب میخوانید نمایش

معرفی دوره پزشکی در دانمارک

دانمارک به عنوان یکی از کشورهایی که خدمات بهداشتی و آموزشی رایگان را به شهروندان خود ارائه می دهد، یکی از کشورهایی بوده است که آموزش با کیفیت بالا به ویژه رشته های پزشکی و سایر مطالعات بهداشتی مرتبط را برای همه شهروندان و حتی سایر افراد خارجی ارائه می دهد. گذشته از خدمات عمومی کاملی که آنها به شهروندان دانمارک ارائه می دهند، زمانی که شما به عنوان یک کارمند بهداشتی و حرفه ای در این کشور بمانید، فرصت های خوبی و مزایای عالی دریافت خواهید کرد. شما برای تحصیل و حتی پس از دریافت مدرک توسط دولت و شرکت های خصوصی آنها حمایت خواهید شد. با این حال، گرفتن مدرک پزشکی یا سایر مطالعات مرتبط در هر کشوری که بخواهید در آن درخواست کنید بسیار دشوار خواهد بود. برای شروع، تعداد سال ‌هایی که صرف مطالعه و تمرین پزشکی در کل زندگی شما می ‌شود، بیهوده خواهد بود.

مطابق سایت Studyindenmark.com، تصمیم برای انتخاب دانمارک Denmark جهت تحصیل پزشکی یا هر رشته دیگری یک تصمیم بسیار عاقلانه و منطقی است. چرا که برخلاف دیگر کشورهای اروپایی، دانمارک برای دانشجویان بین المللی مزایا و امتیازات زیادی دارد و می توان آینده تحصیلی و کاری آنها را به بهترین نحو تضمین کند. اما از اهم امتیازات تحصیل در دانمارک 2024 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش کیفیت بالا
  • شهریه معقول و امکان اخذ بورس تحصیلی
  • محیط رندگی دوستانه
  • مقصد امن و شاد
  • استاندارد بالای زندگی
  • امکان اخذ ویزای همراه برای فرزندان و همسر
  • حقوق کار تمام وقت همسر
  • تحصیل رایگان 2 کودک بالای 5 سال
  • و غیره

شرایط تحصیل پزشکی در دانمارک در سال 2024

بسته به دانشگاه مورد نظر متقاضی، شرایط گرفتن پذیرش از دانشگاه های این کشور در سال 2024 متفاوت است. اول از همه اینکه باید دانست که گرفتن پذیرش در دانشگاه های دولتی سخت‌ تر از دانشگاه های خصوصی است. معمولا دانشگاه های دولتی دانمارک به زبان رسمی و رایج این کشور یعنی دنیش می باشد و فردی که تمایل به پذیرش در این مقطع دارد باید زبان رسمی این کشور را بداند. اما در دانشگاه های خصوصی معمولا دوره های به زبان انگلیسی بیشتر یافت می شوند و امکان اخذ پذیرش از آن ها برای دانشجویان بین المللی بیشتر است.


مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی دانمارک عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست پذیرش
  • مدرک زبان دانمارکی یا انگلیسی در سطح B2
  • مدرک دیپلم متوسطه
  • ریزنمرات تحصیلی (GPA بالا) بین 1.7 تا 2.0
  • قبولی در آزمون ورودی موسوم به آزمون UCPH

اینفوگرافیک تحصیل پزشکی در دانمارک

آزمون ورودی برای تحصیل پزشکی در دانمارک

یکی از مهمترین شروط برای اپلای و تحصیل رشته پزشکی در دانمارک قبولی در آزمون ورودی یا همان آزمون UCPH است. شما در صورت قبولی در این آزمون می توانید در برنامه پزشکی دانمارک پذیرش شوید. آزمون مذکور 2 ساعت طول می کشد و شامل دروسی مثل زبان، ریاضی و بخش منطق است (منبع: سایت future-doctor.de).  

تحصیل پزشکی در دانمارک چقدر طول می کشد؟

رشته پزشکی medical study از جمله پرطرفدارترین و جذابترین رشته های تحصیلی در کشور دانمارک می باشد. که در اغلب دانشگاه های معتبر این کشور به دانشجویان متقاضی ارایه می شود. مطابق گزارش سایت healthsystemsfacts.org، تحصیل پزشکی در دانشکده های علوم سلامت دانشگاه های کپنهاگ، آرهوس، آلبورگ و دانمارک جنوبی امکانپذیر است. این برنامه آموزشی در این دانشگاه های دانمارک حدود 6 سال طول می کشد که شامل دوره لیسانس+ فوق لیسانس می باشد.

ساختار تحصیل پزشکی در کشور دانمارک

وب سایت future-doctor.de محتوا و ساختار دوره آموزش پزشکی در کشور دانمارک بین دانشگاه های مختلفش کمی متفاوت است. با این حال مدت زمان تحصیل این دوره در دانمارک نیز همانند کشور آلمان،  6 سال است. در مجموع، برنامه مدیکال یا پزشکی در دانمارک به صورت زیر تعریف می شود:

مقطع/ کورسمدت تحصیل
Bachelor degree3 سال
Master degree3 سال

معمولا آموزش پزشکی در دوره لیسانس شامل دروس کلاسی، تمارین عملی در گروه های کوچک و کورس هایی با کیس ایستادی می باشد. موضوعات درسی برنامه لیسانس پزشکی در دانمارک اساسا دروس پایه مثل بیولوژی، ژنتیک، آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی می باشد. اما در طی ترم های اول تا سوم دوره فوق لیسانس پزشکی در دانمارک، دانشجویان پزشکی مقدماتی و جراحی و همچنین موضوعات رفتاری و روش شناختی را آموزش می بینند و در ترم های بعدی هم دیگر موضوعات تخصصی مثل روانپزشکی و جراحی مغزو اعصاب به برنامه درسی اضافه می شود.

نهایتا در دو ترم آخر، دانشجویان پزشکی در دانمارک روی رساله ارشدشان کار می کنند. با دفاع از رساله نیز برنامه پزشکی در دانمارک به اتمام می رسد. پس از اتمام دوره نیز دو مسیر پیش روی دانشجویان پزشکی قرار دارد. اینکه یا مجوز کار طبابت گرفته و در دانمارک مشغول کار شوند و یا اینکه وارد دوره تخصص مثل پزشکی کودکان، زنان و زایمان، فوریتهای پزشکی و غیره شوند.

تحصیل پزشکی در دانمارک به زبان انگلیسی

واقعیت این است که تحصیل رشته پزشکی در اکثر دانشگاه های علوم پزشکی دانمارک به زبان دانمارکی امکان پذیر است! اما مطابق اطلاعات بدست آمده از سایت mastersportal.com، در حال حاضر 7 دانشگاه دانمارکی حدود 20 برنامه پزشکی تدریسی به زبان انگلیسی را ارایه می دهند. اغلب این برنامه ها نیز در مقطع فوق لیسانس پزشکی است. از جمله بهترین دانشگاه های دانمارک ارایه دهنده دوره پزشکی به زبان انگلیسی می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه کپنهاگ
  • دانشگاه آرهوس
  • دانشگاه جنوب دانمارک (SDU)
  • دانشگاه آلبورگ
  • دانشگاه فنی دانمارک (DTU)

به هر حال برای درخواست تحصیل در برنامه های این دانشگاه های دانمارک شما ملزم به اثبات سطح مهارت زبانتان از طریق ارایه نتایج آزمون های زبان بشرح زیر هستید:

  • PTE Academic
  • IELTS Academic
  • TOEFL iBT
  • Duolingo

هزینه تحصیل در دانمارک

هزینه های تحصیل در دانمارک از دیگر موارد قابل توجه است که متقاضی باید از پیش، آن ها را تدارک نماید و منبع تامین آن هزینه ها را مشخص نماید. بهترین حالت بدین منظور، دریافت بورسیه تحصیلی است. بورسیه تحصیلی نیز متعلق به افرادی با رزومه‌ی بالا می‌ باشد. بیشتر اوقات بورسیه تحصیلی برای مقاطع بالا، مانند دکترا یا کارشناسی ارشد تعلق خواهد گرفت. چنانچه این بورسیه در مقاطع بالاتر تعلق گیرد شرایط تحصیل در این کشور را راحت‌ تر می‌ کند. دانشگاه های دانمارک از نظر سطح علمی متفاوت‌ اند. میانگین هزینه های تحصیل و زندگی سال 2024 دانشگاه های دانمارک بدین شرح است:

عنوان برنامهمیانگین سالیانه شهریه به یورو
برنامه های علوم انسانیحدود 6000€
برنامه های فنی مهندسی و علوم پایه€12000 تا 15000€
برنامه های علوم پزشکی€20000
شهریه پرداختی دانمارکی ها€3000 تا 8000€

اما شهریه های سال 2024 بر حسب دانشگاه های برتر دانمارک عبارتند از:

نام دانشگاهمیانگین سالیانه شهریه به یورو
آرهوس€10000
کپنهاگن€9000 تا 15000€
دانشگاه فنی دانمارک€13500
مدرسه بازرگانی کپنهاگ€12500

هزینه تحصیل پزشکی در دانمارک

شروع یک سفر آموزشی پزشکی در دانمارک یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است، اما درک جنبه های مالی بسیار مهم است. شروع یک سفر تحصیلی پزشکی در دانمارک مستلزم درک روشنی از هزینه های تحصیل است. دانشگاه های دانمارک معمولاً برنامه هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و دانشجویان بین المللی را جذب می کنند. هزینه آن متفاوت است، موسسات دولتی مقرون به صرفه تر از خصوصی هستند. اطمینان از تحقیق در مورد دانشگاه های خاص و ساختار شهریه آنها برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه. علاوه بر شهریه، هزینه تحصیل پزشکی در دانمارک شامل هزینه های زندگی نیز می شود. دانمارک استاندارد زندگی بالایی دارد که بر محل اقامت، غذا، حمل و نقل و فعالیت های اوقات فراغت تأثیر می گذارد. دانش آموزان آینده نگر باید با در نظر گرفتن این عوامل برای حفظ سبک زندگی راحت، بودجه ای واقع بینانه ایجاد کنند.

دانمارک برنامه های کمکی مختلفی از جمله بورسیه تحصیلی، کمک هزینه و وام برای دانشجویان ارائه می دهد. گزینه های ارائه شده توسط دولت دانمارک برای کاهش بار مالی را بررسی کنید. درک این برنامه ها می تواند به طور قابل توجهی به مقرون به صرفه کردن تحصیل پزشکی شما کمک کند. ایجاد تعادل بین کار و تحصیل در دانمارک یک روش رایج در بین دانشجویان است. دانشجویان بین المللی می توانند برای تامین هزینه های زندگی خود به صورت پاره وقت کار کنند. با این حال، مدیریت موثر زمان برای پیشرفت تحصیلی و در عین حال کسب تجربه کاری ارزشمند ضروری است. کمک هزینه های دانشجویی دانمارکی نقش اساسی در تامین مالی آموزش دارد. این کمک هزینه ها، اغلب بر اساس شایستگی و نیاز، می تواند به طور قابل توجهی هزینه کلی تحصیل پزشکی در دانمارک را کاهش دهد.

زبان تحصیل پزشکی در دانمارک

تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور مورد توجه بسیاری از افراد حتی در داخل اروپا می باشد. تمایل بیشتر افراد در خصوص مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل است. افراد می توانند پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های دانمارک شرایط اقامت و تابعیت را برای خود رقم زنند. تحصیل پزشکی در این کشور تقریبا 6 سال به طول می انجامد. دروس مربوطه به دو زبان انگلیسی و دانمارکی تدریس می شوند.

دانشجویان علاقمند در خصوص تحصیل پزشکی در این کشور می توانند به دو زبان تحصیل نمایند. تحصیل به زبان انگلیسی با حداقل IELTS 6 انجام پذیر است. ناگفته نماند که تسلط به زبان دانمارکی از دیگر لازمه های اصلی محسوب می گردد. دوره های کارورزی و اشتغال به کار، نیاز به تسلط بر زبان دانمارکی دارد. در حال حاضر در دانشگاه های دانمارک امکان تدریس زبان دانمارکی وجود دارد. دانشجویان تحصیل پزشکی در این کشور در هنگام تحصیل، در حال فراگیری تشخیص بیماری‌ها و دانش و مهارت جهت درمان و ایجاد رابطه موثر با بیمار هستند. 2 دانشگاه برتر دانمارک دانشگاه های کپنهاگ و آرهوس هستند که در ادامه راجع به آن ها و زبان تحصیلی دروسشان توضیحاتی ارائه شده است.

اخذ ویزا برای تحصیل پزشکی در دانمارک

به محض اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی دانمارک متقاضی می تواند بری اخذ ویزای تحصیلی خود اقدام کند. معمولا برای این کار لازم است به سفارت دانمارک مراجعه کند. ویزایی هم که به متقاضیان داده می شود یک ویزای بلند مدت بوده و علاوه بر تحصیل و اقامت در دانمارک دارندگان این ویزا امکان کار پاره وقت هم با این ویزا دارند.

اما مدارک لازم برای درخواست ویزای مذکور در سال 2024 عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • عکسهای پاسپورتی
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی دانمارک
  • گواهی اسکان در دانمارک
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • گواهی تمکن مالی کافی (DKK6397 (کرون) در ماه)
  • رسید پرداخت شهریه سال اول
  • رسید واریز هزینه درخواست ویزا

مراحل اپلای در دانشگاه ‌های پزشکی دانمارک

مراحل اپلای در دانشگاه ‌های پزشکی دانمارک

حال حاضر، تعداد کل موسسات پزشکی در کشور تنها به 5 می رسد. این نسبت نسبت به سایر کشورها بسیار کم است، اما با این وجود، بسیاری از دانشجویان بین المللی برای این دانشگاه ها جستجو و درخواست داده اند. متأسفانه، نرخ ترک تحصیل در دنور نسبتاً بالا است و 11.1٪ است و این نگران کننده است زیرا تنها 5 مؤسسه پزشکی در کشور وجود دارد و این درصد تعداد زیادی در نظر گرفته می شود. بر اساس داده‌ ها، گفته شد که دلیل اصلی افت تحصیلی دانش ‌آموزان، فضای مدرسه بوده است، بنابراین قبلاً اقداماتی در این زمینه انجام داده ‌اند. بنابراین، پاسخ کوتاه این است که تحصیل پزشکی در دانمارک دشوار است.

سفر شما برای مطالعه 3 سال مطالعات پزشکی نظری و 3 سال تمرین پزشکی بلافاصله به پایان نخواهد رسید. پس از دریافت مدرک لیسانس در رشته پزشکی، شما نیاز به ادامه تحصیل و داشتن مدرک فوق لیسانس پزشکی برای 3 سال دیگر خواهید داشت و تنها با داشتن آن مدرک، عنوان MD را دریافت خواهید کرد. اگر در دانمارک تحصیل کرده اید، نیازی به معاینات مجوز بیشتر برای پزشک بودن ندارید.

دانشگاه های پزشکی دانمارک مورد تایید وزارت بهداشت

اطلاع دقیق از دانشگاه های علوم پزشکی دانمارک که مدرکشان مورد تایید وزارت بهداشت ایران است بسیار مهم است. چرا که دانشجویان ایرانی تنها از این طریق می توانند از انتخاب دانشگاه در دانمارک مطمئن شوند و پس از اتمام تحصیلاتشان به مشکلی برنخورند. برای همین ما در اینجا فهرست 2024- 2023 دانشگاه های علوم پزشکی دانمارک مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران را چک می کنیم. برای این هدف نیز به پورتال مرکز خدمات آموزشی این وزارتخانه به آدرس edd.behdasht.gov.ir رجوع می کنیم و با لیست دانشگاه های علوم پزشکی مورد تایید دانمارک به شرح زیر آشنا می شویم:

دانشگاه های پزشکی دانمارک مورد تایید وزارت بهداشت

در ادامه نیز به معرفی کامل دو دانشگاه معتبر دانمارک یعنی University of Copenhagen و دانشگاه آرهوس Arhus University می پردازیم.

تحصیل پزشکی در دانشگاه کپنهاگ دانمارک

دانشگاه کپنهاگ از معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه های دانمارک به شمار می‌آید که در سال 1479 در شهر کپنهاگ بنا شد. این دانشگاه رشته‌ های پزشکی را در سطوح بسیار بالا ارائه می‌ دهد. این دانشگاه جزء دانشگاه های معتبر جهانی است. دانشگاه کپنهاگ توانسته است رتبه اول در خصوص تحصیل پزشکی در این کشور را به خود اختصاص دهد. در مورد این دانشگاه، دو نکته ذیل، قابل توجه است:

  1. هزینه تحصیل در این دانشگاه برای هر ترم حدود 10000€ تا 17000€ (یورو) است.
  2. دارا بودن مدرک آیلتس با حداقل نمره 6.5 الزامی است چرا که اکثر درس‌ ها به زبان انگلیسی تدریس می‌ شوند.

زبان تحصیل پزشکی در دانمارک

تحصیل پزشکی در دانشگاه آرهوس دانمارک

دانشگاه آرهوس در شهر آرهوس تاسیس شد که یکی از برترین دانشگاه ها برای رشته پزشکی در دانمارک است. هزینه تحصیل پزشکی این دانشگاه در سال 2024 معادل 15300€ (یورو) می‌باشد و دارای مدرک معتبر جهانی است. در دانشگاه های مختلف این کشور حتی برای یک رشته خاص ممکن است دروس ارائه شده با هم متفاوت باشند. تحصیل در دانمارک در سطح کارشناسی تقریبا مانند کشورهای دیگر است ولی تفاوت‌ هایی هم دارد که قبل از اقدام باید از آنها باخبر شد. زبان تحصیل در این کشور به دو زبان انگلیسی و دانمارکی یا همان دنیش امکان‌ پذیر است. تحصیل رشته پزشکی در دانمارک بدون مدرک زبان امکان‌ پذیر نخواهد بود اما در بعضی از دانشگاه ها پزشکی به زبان انگلیسی ارائه می‌ شود.

اخذ بورسیه برای تحصیل پزشکی در دانمارک

یکی از دلایل اصلی برای تحصیل رشته پزشکی در دانمارک امکان اخذ بورس تحصیلی از دانشگاه های معتبر این کشور مرفه اروپایی است. بورسیه هایی که بخشی از هزینه ها و یا کل هزینه های تحصیلی دانشجویان بین المللی را ساپورت می کند و از جمله معروف ترین این بورسیه ها می توان به برنامه های زیر اشاره نمود:

بورسیه هامعیار ارزیابی صلاحیتمبلغ بورسیه به کرون دانمارک
بورسیه های ملی در همکاری با NEXT در دانشگاه آرهوسدانشجویان بین المللی رشته های پزشکیکل بورسیه تحصیلی به علاوه ماهیانه DKK8300 (کرون) اضافه
بورسیه های دولت دانمارک برای دانشجویان خارجی ممتازویژه دانشجویان با عملکرد آکادمیک برترشهریه کامل یا شهریه جزئی
برنامه بورسیه Nordplusثبت نام فول تایم در هر دانشگاه دانمارکیبرای هر ترم حدود DKK7000 (کرون)

مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در دانمارک

مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در دانمارک

برای پذیرش در دانشگاه های این کشور باید مدارکی را ارائه دهید که این مدارک بسته به شرایط شما متفاوت است ولی به صورت کلی شامل موارد زیر می باشد:

  • مدارک شناسایی معتبر
  • مدارک تحصیلی با دارا بودن تمامی ریز نمرات
  • دارا بودن گذرنامه معتبر
  • دارا بودن مدرک زبان انگلیسی با شرایط خاص – ارائه مدرک زبان دانمارکی در صورت دارا بودن
  • دارا بودن یک حساب بانکی معتبر برای اثبات پشتیبانی مالی
  • ارائه مدارک مربوط به سابقه کار در بیمارستان و یا درمانگاه در صورت دارا بودن

شرایط اخذ مجوز کار پزشکی در دانمارک

برای اخذ مجوز کار پزشکی در دامارک فقط داشتن مدرک مدیکال اسکول کافی نیست. متقاضیان بایستی چندین شرایط مهم را نیز تامین کنند. در واقع از اولین شرایط برای اخذ مجوز کار طبابت در دانمارک داشتن مدرک پزشکی معتبر و به همراه آن مدرک مهارت زبان دانمارکی است. مثلا دانشگاه های پزشکی دانمارک با اعطای مدرک Cand.Med. از فارغ التحصیلان پزشکی استقبال می کنند و پس از آن فارغ التحصیلان این رشته می توانند وارد برنامه رزیدنسی residency یکساله شوند. بعد از اتمام دوره رزیدنسی است که متقاضیان به عنوان دکتر پزشکی در اداره بهداشت و درمان دانمارک ثبت نام می کنند. در این صورت اداره مذکور ضمن تایید اعتبار مدرکتان مجوز کار پزشکی را نیز برایتان صادر می کند.

مطابق گزارش سایت اداره سلامت بیمار دانمارک (en.stps.dk)، فرآیند اخذ مجوز کار پزشکی در این کشور از قرار زیر است:

  • تکمیل فرم درخواست و معادلسازی مدرک پزشکی: از طریق ایجاد یک اکانت EPIC در کمیسیون آموزشی فارغ التحصیلان خارجی رشته پزشکی (ECFMG®)

فرآیند اخذ مجوز کار پزشکی دانمارک

  • آزمون زبان: که گذراندن آن قبل از ثبت نام برای آزمون های پزشکی و کورس آموزشی درباره قوانین سلامت دانمارک الزامی است. آزمون مذکور تحت عنوان Prøve i dansk 3 (Danish 3 Exam) شناخته می شود و همه ساله دو بار برگزار میشود.

مجوز کار پزشکی در کشور دانمارک

  • آزمون های پزشکی: آزمون شامل آزمون کتبی و شفاهی است که دوبار در سال برگزار می شود و شرط شرکت در آن گذراندن آزمون زبان است.

مدیکال تست در دانمارک

  • دوره در زمینه قوانین سلامت دانمارک: یک دوره 3 روزه و اجباری است.

کورس دانمارکی

  • استخدام با هدف انطباق و آموزش (evalueringsansættelse) با طول دوره کمتر از 12 ماه

استخدام با هدف انطباق و آموزش در دانمارک

  • مجوز کار مستقل: که در طی ماه آخر evalueringsansættelse می توان درخواست داد.

مجوز کار پزشکی دانمارکدر مرحله آخر با دریافت پیشنهاد کاری است که می توان برای اخذ مجوز کار دانمارک اقدام کرد:

شرایط اخذ مجوز کار پزشکی در دانمارک

شرایط کار پس از تحصیل پزشکی در دانمارک

شرایط کار پزشکان در دانمارک کمی متفاوت است. در دانمارک برای تمامی افراد، علی الخصوص فارغ التحصیلان رشته پزشکی، فرصت های شغلی زیادی وجود دارد. در جدول ذیل نرخ بیکاری در این کشور طی چند سال اخیر توسط داده های سایت investing.com بررسی و تحلیل شده است:

سالنرخ بیکاری
2015%4.8
2016%4.1
2017%4.3
2018%4
2019%3.8
2020%3.8
2021%4.5
2022%4.3
2023%2.7
2024%2.5

پزشکان در دانمارک علاوه بر این که فرصت های شغلی زیادی پیش رو خواهند داشت، سطح درآمد بسیار بالایی نیز دارند. به عنوان مثال جراحان و متخصصان مغز و اعصاب، قلب و عروق و بیهوشی بالاترین سطح درآمد ماهیانه را در دانمارک دریافت می نمایند. همین مسئله سبب شده است دانشجویان بین المللی علی رغم ضرورت تسلط به زبان دانمارکی به منظور کار در دانمارک به عنوان یک پزشک، این مسیر را انتخاب کنند.

در نمودار ذیل متوسط درآمد ماهیانه عموم مردم با متوسط درآمد ماهیانه پزشکان و کادر درمان در دانمارک طی سال 2024 مقایسه شده است:

متوسط درآمد ماهیانه عموم مردم با متوسط درآمد ماهیانه پزشکان و کادر درمان در دانمارک

بر طبق گزارش سایت Salaryexplorer.com، متوسط درآمد پزشکان در کشور دانمارک حدود 57% بیشتر از متوسط درآمد دیگر مشاغل بهداشتی و درمانی است. در ضمن بهترین شهر برای کار پزشکان در دانمارک شهر کپنهاگ می باشد، چرا که پزشکان در این شهر می توانند تا DKK102000 (کرون) در ماه کسب درآمد کنند.

پردرآمدترین مشاغل پزشکی در دانمارک 2024

با اینکه متوسط درآمد ماهانه پزشکان در دانمارک حدود DKK95500 (کرون) است ولی رنج درآمدی پزشکان در این کشور با توجه به سابقه کاری و نیز سطح تحصیلات پزشکان متفاوت است. مثلا کمترین سطح درآمدی پزشکان در این کشور حدود DKK35100 (کرون) و بیشترین سطح درآمدی آنها نیز در حدود DKK161000 (کرون) می باشد. در این بین برخی رشته مشاغل بالاترین سطح درآمدی را به خود اختصاص می دهند که در نمودار زیر نیز می توان به آنها اشاره کرد:

مقایسه درآمد مشاغل پزشکی در دانمارک

اقامت پس از تحصیل پزشکی در دانمارک

پس از اتمام تحصیلات پزشکی در دانمارک، دانشجوان ممکن است به دنبال اخذ اقامت دائم در این کشور باشند. برای این منظور، دانشجو باید شرایط خاصی را ارضا کند تا بتواند اقامت دائم دریافت کند. یکی از شرایط اساسی برای اخذ اقامت دائم پس از تحصیلات پزشکی در دانمارک، حضور مداوم و موفقیت ‌آمیز در دوره آموزشی پزشکی است. دانشجو باید تمام مراحل آموزشی را با موفقیت پشت سر بگذارد و مدارک مورد نیاز را کسب کند. همچنین، دانشجو باید به زبان دانمارکی مسلط باشد تا بتواند با بیماران و همکاران خود به خوبی ارتباط برقرار کند. مسلط بودن به زبان محلی نقش مهمی در اخذ اقامت دائم دارد و نشان از تعهد و تلاش فرد برای یادگیری زبان و فعالیت در جامعه محلی است.

علاوه بر این، دانشجو باید شرایط مالی و زندگی پایدار را نیز اثبات کند. این شامل داشتن منابع مالی کافی برای تأمین هزینه ‌های زندگی و پرداخت مالیات است. با اخذ اقامت دائم پس از تحصیلات پزشکی در دانمارک، دانشجو قادر خواهد بود به عنوان یک پزشک مجاز در این کشور فعالیت کند و از حقوق و مزایای یک پزشک محلی بهره ‌مند شود. این شامل حق بهره ‌مندی از سیستم بهداشت و درمان، حق بهره‌ مندی از تحصیلات پساپزشکی و حق بهره‌ مندی از فرصت ‌های شغلی مناسب می‌ شود. به طور کلی، اخذ اقامت دائم پس از تحصیلات پزشکی در دانمارک نیازمند تلاش، تعهد و ارضای شرایط خاص است که با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، دانشجوان می‌ توانند به عنوان پزشکان موفق در این کشور فعالیت کنند.

نکته‌ قابل توجه این است که تمام مدارک ارائه شده باید به زبان دانمارکی و یا انگلیسی ترجمه شده باشند. متقاضیان همچنین باید مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی در دانمارک را بسته به شرایط خود بررسی نمایند و اطلاعات کاملی را دریافت نمایند. متقاضیان مهاجرت به دانمارک می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل پزشکی در دانمارک

متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور برای اطلاع از شرایط 2024 سوالات زیر را عنوان می نمایند:

  • چرا تحصیل پزشکی در دانمارک با استقبال مواجه شده است؟ به علت تحصیل در کشوری توسعه یافته با سیستم آموزشی برتر، اخذ ویزای شنگن، مدرک تحصیلی معتبر و فرصت اشتغال بالا.
  • شرایط تحصیل پزشکی در دانمارک چیست؟ تکمیل فرم درخواست، قبولی در آزمون ورودی، مدرک دیپلم متوسطه، معدل بالا در مقاطع تحصیلی پیشین.
  • هزینه های تحصیل پزشکی در این کشور چقدر است؟ میانگین هزینه های تحصیل پزشکی در این کشور به مقدار 45000  تا DKK 120000 (کرون دانمارک) در سال است.
  • زبان تحصیل در دانمارک چیست؟ امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته پزشکی مهیا می باشد ولی در دوره رزیدنتی افراد باید زبان دانمارکی را کاملا مسلط باشند.
  • مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در 2024 چیست؟ از مدارک لازم می توان به مدارک شناسایی، مدارک هویتی، مدارک تحصیلی، پرداخت هزینه های یک سال تحصیلی و سوابق شغلی اشاره کرد.
  • آیا دانشجویان پزشکی بین المللی از حق اخذ بورسیه تحصیلی نیز برخوردارند؟ بله آنها در دانمارک هم از حق کار دانشجویی و هم از حق اخذ بورس تحصیلی نیز برخوردارند.
  • شرایط کار و سطح درآمد پزشکان در دانمارک چگونه است؟ پزشکی از بهترین مشاغل دانمارک محسوب شده و در حال حاضر پزشکان به طور متوسط ماهانه DKK 95500 (کرون دانمارک) معادل تقریبی 12841€ (یورو) دریافت می کنند.
5/5 - (7 امتیاز)

14 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در دانمارک

  1. بیتا گفت:

    درود
    با مدرک دیپلم و زبان دانمارکی میشه در دانشگاه خصوصی پزشکی خوند؟
    اگر هست ممکنه بیشتر راجبش توضیح بدید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله این امکان هست. به چه توضیحات بیشتری نیاز دارید؟

  2. Mahtab hariri گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    خواستم بدونم نمیشه بدون گرفتن مدرک زبان دانمارکی و مثلا با داشتن مدرک آیلتس قوی مثل نمره 7 آکادمیک اقدام کرد؟چون یه جا جزو مدارک مدرک دانمارکی رو هم نوشتین.
    و اینکه شرایط بورسیه گرفتن چیه؟میشه با معدل بالای 17 امیدوار بود؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر با زبان انگلیسی نمی تونید در این کشور تحصیل کنید و این دوره فقط به زبان دنیش یا دانمارکی هست

  3. سروش گفت:

    سلام وقتتون بخير ببخشيد من معدله ديپلمم 15 هست و معدله نهاييم 18 رشته ي تجربي هست ، مدركه ايلتس 7 هم دارم و در صورتيكه توي كنكورسراسري ايران رتبم زيره 100 بياد ميتونم از كشورهاي دانمارك ، سوئد ، نروژ و ايرلند پذيرش از يه دانشگاه مورد تاييد وزارت بهداشت براي رشه هاي پزشكي يا دندونپزشكي بگيرم ؟؟چقدر شانس دارم ؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر
      برای تحصیل پزشکی در این کشورها بایستی مدرک زبان این کشورها رو داشته باشید تا بتونید تحصیلتون رو ادامه بدید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  4. saeed گفت:

    شلام آیا امکان خواندن پزشکی و دندان در دانمارک برای پرستاران با مدرک لیسانس وجود دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      سوالتون نیاز به اطلاعات بیشتری داره تا بتونم شما رو دقیق راهنمایی کنم دوست عزیز
      لطفا اطلاعات کامل خودتون رو ارسال بفرمائید

  5. F گفت:

    سلام. آزمون ورودی پزشکی دانمارک چگونه است؟ و چه درس هایی دارد؟ به چه زبانی است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      به زبان دانمارکی یا دنیش هست و شما باید مدرک زبان دانمارک رو داشته باشید

  6. arghavan گفت:

    سلام وقتتون بخیر.امکان اپلای برای دانشجوی فارغ التحصیل رشته ی زیست شناسی در دوره ی کارشناسی هم هست؟یا صرفا باید در کنکور ایران قبول شد؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما برای داتمارک نیازی به قبولی نیست باید در آزمون پزشکی دانمارک شرکت کنید

  7. کسری گفت:

    امکان بورسیه شدن برای کسی که پزشکی در دانشگاه دولتی ایران با رزومه خوب تحصیل میکنه هم وجود داره؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما قبل از بورسیه شدن باید مدرک تحصیلیتونو معادل سازی کنید سپس بله وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *