ویزای تحصیلی

هزینه تحصیل پزشکی در دبی

هزینه تحصیل پزشکی در دبی

تحصیل پزشکی در دبی طرفداران زیادی دارد چراکه علاوه بر کیفیت برتر آموزشی، هزینه تحصیل پزشکی در دبی نسبت به هزینه های تحصیل پزشکی در مقاصد معروف جهانی مثل لندن، نیویورک یا سیدنی مقرون به صرفه است. علاوه بر این هزینه زندگی دانشجویان پزشکی در دبی نیز در سطح پایین و مقرون به صرفه ای قرار دارد. بر این اساس، هزینه سالیانه تحصیل دانشجویان پزشکی در دبی AED120000 الی AED130000 (درهم) متفاوت است و متوسط هزینه ماهانه زندگی در دبی حدودا AED2600 الی AED3900 (درهم) برآورد می شود.

برنامه تحصیل پزشکی در دبی با عنوان اختصاری MBBS برنامه ای رقابتی و پر طرفداری است که به مدت 6 سال طول می کشد. متقاضیان می توانند با ارایه مدارک لازم و نیز قبولی در آزمون ورودی پزشکی دبی وارد دانشگاه های علوم پزشکی دبی شوند. از جمله دانشگاه های معتبر علوم پزشکی دبی نیز می توان به دانشگاه پزشکی محمد بن راشد، کالج پزشکی دبی، کالج دانشگاه اروپایی و غیره اشاره نمود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه اخذ ویزا و اعزام دانشجو به خارج همواره در تلاش برای کسب رضایت حداکثری هموطنان عزیز می باشد.

  • شرایط تحصیل پزشکی در امارات چگونه است؟
  • آیا می توان با تحصیل پزشکی، در این کشور به کار مشغول شد؟
  • هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دبی چگونه است؟
  • شرایط زندگی در دبی حین تحصیل چگونه است؟
  • شرایط اقامت پس از تحصیل در دبی چیست؟
  • هزینه های زندگی در دبی برای دانشجویان چه مقدار است؟
  • آیا دانشگاه های دبی مورد تایید وزارت علوم ایران است؟
  • شرایط مهاجرت پزشکان پس از تحصیل در دبی به خارج از کشور چیست؟
  • بهترین دانشگاه های دبی برای تحصیل پزشکی کدامند؟

میزان هزینه تحصیل پزشکی در دبی

یکی از نکات مهمی که قبل از هر گونه اقدامی برای اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در دبی بایستی مورد توجه متقاضیان قرار گیرد، اطلاع یابی در مورد هزینه تحصیل پزشکی در دبی می باشد. دانشگاه های علوم پزشکی دبی بنا بر سیاست شهریه خاص خود، هزینه های متفاوتی از دانشجویان دریافت می کنند. اما در یک جمع بندی کلی می توان چنین گفت که هزینه پزشکی در دبی بین AED120000 الی AED130000 (درهم) یعنی معادل با US$3267 تا US$35393 (دلار) متغیر است.


این هزینه ها جدا از هزینه هایی مثل اجاره خانه، حمل و نقل و غیره می باشد و شامل شهریه مستقیما اخذ شده توسط دانشگاه ها می باشد. دانشجویان پزشکی نیز برای جبران بخشی از این هزینه ها در دبی از امکانات مالی مثل بورسیه تحصیلی و کار دانشجویی در قالب دوره انترنی برخوردار هستند. اما نکته دیگر در این خصوص آنکه در مقایسه با هزینه تحصیل پزشکی در اغلب مقاصد تحصیلی معروف، هزینه تحصیل پزشکی در دبی نه خیلی بالا و نه خیلی پایین بلکه در حد معقولی قرار دارد.

هزینه زندگی در دبی

اغلب متقاضیان تحصیل پزشکی در دبی علاوه بر موضوع هزینه تحصیل پزشکی در دبی همچنین دغدغه هزینه زندگی در امارت را نیز دارند. هزینه زندگی دانشجویان پزشکی در دبی امارات شاما خرج و مخارج غذا، حمل و نقل، اجاره خانه، تفریحات و سرگرمی و غیره می باشد که غالبا نیز به سبک زندگی خود دانشجو بر می گردد. برآوردها گویای این واقعیت مهم است که هزینه زندگی دانشجویی در شهر دبی تقریبا مابین AED2600 الی AED3900 (درهم امارات) یعنی برابر US$707 الی US$1061 (دلار آمریکا) است. اما جزئیات این هزینه ها در سال 2024 از قرار زیر می باشد:

پارامترهاهزینه ها به درهم
خوابگاه نوع A- تکیAED55000
خوابگاه نوع B- مشترکAED32000
هزینه اجاره آپارتمان تک خوابAED70000 تا AED85000
یک عدد نانAED5
آب (1.5 لیتری)AED1.50
شیر 1 لیترAED7
برنج 1 کیلوگرمAED10
تاکسی (مسیر 5 کیلومتری)AED10.50
هر لیتری بنزینAED1.72
1 دقیقه مکالمه موبایل به موبایلAED0.60

همان طوری که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود، شرایط هزینه زندگی در دبی بیشتر مشابه هزینه زندگی در پاریس می باشد. اما هزینه زندگی در لندن حدود 21%، هزینه زندگی در سیدنی حدود 10%، هزینه زندگی در نیویورک در حدود 25% بالاتر از هزینه زندگی در دبی می باشد. همچنین هزینه زندگی شهرهای تورنتو و برلین به ترتیب 11% و 30% پایین تر از دبی می باشد. از همین رو ارزانترین شهر برای تحصیل پزشکی در بین مقاصد تحصیلی معروف جهان را می توان شهر برلین نامید.

مقایسه هزینه زندگی در دبی با دیگر شهرهای معروف جهان

هزینه ویزای تحصیلی و ID کارت دبی

هزینه دیگر دانشجویان خارجی علاقه مند تحصیل پزشکی در دبی مربوط به هزینه ویزای اقامت دانشجویی در دبی می باشد. مطابق قانون، کلیه دانشجویان خارجی به جز دانشجویان اهل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) برای تحصیل پزشکی در دبی نیازمند اخذ ویزای دانشجویی امارات هستند. این ویزا پس از اخذ تاییدیه پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی و مستقیما با مراجعه به سفارت امارات متحده عربی اخذ می شود.

مدت زمان اعتبار ویزای دانشجویی امارات حدود 12 ماه و قابل تمدید برای سال های بعدی است. مدارک لازم برای درخواست این نوع ویزای امارات شامل کپی کلیه مدارک شناسایی، نامه پذیرش از دانشگاه علوم پزشکی دبی، کپی رسید پرداخت هزینه ثبت نام در دانشگاه، فرم ویزای تکمیل شده، کپی پاسپورت معتبر (با اعتبار بیش از شش ماه)، عکس پاسپورتی جدید، بیمه مسافرتی می باشد. اما هزینه های کنسولی اخذ ویزا و هزینه ID کارت امارات (که پس از ورود به دبی دریافت می شود) به صورت زیر می باشد:

  • هزینه ویزای دانشجویی تا AED3000 (درهم) حدود US$820 (دلار)
  • پس انداز ویزا حدود AED3500 (درهم) معادل US$955 (دلار)
  • هزینه صدور ID کارت یا کارت شناسائی حدود AED100 (درهم) برابر با US$30 (دلار)

شرایط و هزینه تحصیل پزشکی در دبی

شرایط و هزینه تحصیل پزشکی در دبی

تحصیل پزشکی MBBS در کشور امارات علی الخصوص در شهر دبی برنامه تحصیلی 6 ساله است که ساختاری مشابه ساختار تحصیل پزشکی در اروپا و ایالات متحده دارد. دانشجویان در طی سالهای اول ورود خود به دانشگاه بیشتر با مفاهیم علوم پایه آشنا شده و در اواسط دوره تحصیلی خود نیز غالبا با مفاهیم عمومی و اختصای علوم پزشکی سرو کار دارند. معمولا سال پایانی تحصیل پزشکی در دبی نیز مربوز به برنامه رزیدنسی و کارورزی زیر نظر پزشکان معتبر می باشد.

اما شرایط و مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در دبی چیست؟ آیا شرط پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی دبی قبولی در آزمون ورودی می باشد؟ برای تحصیل پزشکی در دبی چه مدرک زبانی با چه نمره ای لازم است؟ شرط پذیرش از دانشگاه های پزشکی دبی گذراندن آزمون ورودی (زیست شناسی و شیمی) و انجام مصاحبه است. همچنین ارائه نتایج آزمون زبان انگلیسی نیز برای تحصیل پزشکی جزء ضروریات مهم تحصیلی محسوب می شود. بر این مبنا، انواع مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در دبی عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیلی دانشگاه مربوطه
  • مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات آن
  • مدرک زبان انگلیسی TOEFL با امتیاز بیش از 500 و IELTS بالای 5
  • قبولی در آزمون ورودی پزشکی
  • کپی کلیه مدارک شناسایی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • کپی پاسپورت

مزایای تحصیل پزشکی در دبی

با استفاده از تحصیل پزشکی می توانید پس از تحصیل در این شهر مشغول به کار شوید و اقامت کاری بدست بیاورید. دانشگاه های این شهر از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و تحصیل در این شهر علی الخصوص تحصیل پزشکی در دبی همراه با امکانات فراوان و تجهیزات پیشرفته آموزشی در کنار استفاده از اساتید مجرب و با تجربه و هم چنین استفاده از منابع و تحقیقات بین المللی می باشد. لذا تحصیل پزشکی در این شهر مزایای بسیاری دارد که در زیر به طور خلاصه به آنها اشاره شده است.

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی بدون نیاز به مدرک زبان عربی
  • امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی در دبی در این رشته ها
  • فرصت مناسب برای کار پس از تحصیل در دبی
  • تحصیل در محیطی بین المللی با آخرین استاندارد های روز دنیا
  • امکان کسب تجربه در بیمارستان های مجهز دبی و کارآموزی
  • اخذ مدرک معتبر و بین المللی مورد تایید سازمان های جهانی

برترین دانشگاه های پزشکی دبی

امارات متحده عربی (UAE) در خاورمیانه و منطقه آسیای جنوب غربی خواستگاه دانشگاه های برتر بین المللی از جمله برترین دانشگاه های پزشکی است. جالب است بدانید که دبی به طور اخص در طی یک دوره زمانی بسیار کوتاه این سیستم آموزشی برتر و متنوع را راه اندازی کرد و این نتیجه پیشرفت اقتصادی و همه جانبه دبی می باشد. در این زمینه حتی برای انطباق هر چه بیشتر با اصول و قواعد آموزش بین المللی، وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی انجمن تایید مدارک دانشگاهی (CAA) را در سال 2011 تاسیس کرد تا از این طریق بر عملکرد دانشگاه ها در دبی نظار کند. اما برترین دانشگاه های علوم پزشکی دبی در سال 2024 عبارتند از:

  • دانشگاه پزشکی گلف: این دانشگاه یک دانشگاه خصوصی بوده و در سال 1998 تاسیس شده است. مطابق رنکینگ های منطقه ای و بین المللی، دانشگاه پزشکی گلف نه تنها در دبی بلکه در منطقه جزء دانشگاه های سرآمد و معتبری شناخته می شود. از جمله رشته های تحصیلی در این دانشگاه می توان به MBBS، BBMS، DMD، Pharm D، BPT و غیره اشاره نمود.
  • دانشگاه علوم پزشکی و سلامت راس الخیمه: این دانشگاه در سال 2006 تاسیس و توسط دولت محلی راس الخیمه مدیریت می شود. از جمله رشته های تحصیلی این دانشگاه می توان به کارشناسی ارشد پرستاری بزرگسالان، کارشناسی ارشد داروسازی بالینی و غیره اشاره نمود.
  • کالج پزشکی دبی: این دانشگاه نیز جزء معروفترین دانشگاه های علوم پزشکی دبی محسوب می شود که در رشته های مختلف اقدام به جذب دانشجو می کند.

تحصیل پزشکی در کالج های دبی

دبی دارای کالج های پزشکی مختلف و متعددی است که در اینجا 3 مورد از کالج های پزشکی در دبی جهت آشنایی معرفی شده اند.

کالج های پزشکی در دبیشرح
پزشکی دبیبه عنوان کالج پزشکی دختران نیز معروف است و در سال 1985 تاسیس شده است. این کالج به اولین دانشکده پزشکی خصوصی تبدیل شده است که مدارک پزشکی و جراحی را در امارات متحده عربی ارائه می دهد. این دانشکده به عنوان یک بنیاد اسلامی تاسیس شده است تا به دختران اماراتی امکان تحصیل پزشکی در داخل کشور را فراهم سازد.
کالج داروسازی دبیاین کالج اولین موسسه داروسازی در امارات متحده عربی است. کالج داروسازی دبی در سال 1992 توسط حاجی سعید ابن احمد آل لوطه یک خیر اماراتی در دبی تاسیس شد. این کالج در سال 2005، برنده جایزه کیفیت عالی آموزش شد که این جایزه توسط ولیعهد دبی و نخست وزیر امارات متحده عربی اخذ شد. کالج داروسازی دبی یکی از بهترین کالج های پزشکی در دبی است که توسط کمیسیون اعتبار بخشی دانشگاهی، وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی امارات متحده عربی معتبر می باشد. از جمله برنامه های این کالج را می توان به کارشناسی داروسازی، کارشناسی ارشد داروسازی و توسعه محصولات دارویی اشاره کرد.
سلطنتی جراحان ایرلند در دبیکالج سلطنتی جراحان ایرلند در دبی در سال 2005 تأسیس شد و در ابتدا در دهکده دانش قرار داشت و در سال 2007 دانشگاه به شهر بهداشت دبی منتقل شد. برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های پزشکی این کالج در دبی معتبر هستند. از جمله برنامه های تحصیلی این کالج می توان به مدیریت بهداشت، کیفیت و ایمنی در مدیریت بهداشت و درمان و رهبری در آموزش حرفه های پزشکی اشاره کرد.

در پایان اگر سوال یا ابهامی در خصوص هزینه تحصیل پزشکی در دبی داشته باشید شما می توانید سوالات خود را از طریق پیام تلفنی و یا شبکه های اجتماعی متعلق به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کارشناسان این موسسه در میان بگذارید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *