ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان

با اعلام لیست دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت برای سال 2023 تحصیل پزشکی در مجارستان از موضوعاتی است که مورد نظر افراد بسیاری بوده است. این کشور به لحاظ کیفیت بالای آموزشی و فرصت های کاری احتمالی دست کمی از تحصیل در دیگر دانشگاه های اروپایی ندارد، همچنین شانس دریافت ویزا در این کشور برای ایرانیان نیز مطلوب می باشد.

  • مزایای تحصیل در مجارستان چیست؟
  • آزمون پزشکی در مجارستان به چه نحوی می باشد؟
  • هزینه تحصیل در کالج های مخاف مجارستان چقدر است؟
  • بهترین کالج تحصیلی مجارستان کدام است؟
  • شرایط و مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی مجارستان چیست؟
  • شرایط ویزای تحصیلی مجارستان برای تحصیل پزشکی چیست؟
  • هزینه این ویزای مجارستان چقدر است؟
  • شرایط کار پزشکی در مجارستان چیست؟

یکی از عوامل مهم در جذابیت کشور مجارستان، تحصیل پزشکی در مجارستان می باشد که به دلیل تقاضای بالا در این خصوص تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به ارائه توضیحاتی در این موضوع پرداخته اند.

در این مطلب میخوانید نمایش

تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان یکی از فرصت های عالی و ویژه برای دانشجویان علاقمند به تحصیل رشته پزشکی است. ممکن است بپرسید چرا مجارستان؟ مجارستان یک کشور عالی و مناسب برای تحصیل و اقامت و ادامه تحصیل است. در واقع مجارستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود یک مقصد ایده آل برای دانشجویان پزشکی است. یکی از اهداف دانشجویان پزشکی اخذ مدرک معتبر که در دیگر کشورها و دانشگاه های جهان مورد تایید باشد است که این هدف در تحصیل پزشکی در مجارستان میسر می شود.

رشته پزشکی در مجارستان

چرا مجارستان؟ دلیل این امر نیز واضح است. مجارستان مقصدی جذاب است که اولا پروسه پذیرش آسانی دارد. دوما شهریه تحصیلی در این کشور مقرون به صرفه است. سوما کیفیت آموزشی در دانشگاه های مجارستان نیز در سطح و کلاس اروپایی است. ضمنا در این کشور 4 دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که برنامه های خودشان را به زبان نگلیسی ارائه می دهند.


منتها برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های مجارستان داوطلبان بایستی دو موضوع مهم را به خاطر داشته باشند:

پیش شرط های تحصیل پزشکی در مجارستان

کالج ها و دانشگاه های مجارستان نیز این امکان را برای داوطلبان فراهم کرده اند که در صورتی که متقاضیان در هر یک از موارد فوق و یا هر دو مورد آمادگی لازم را نداشتند بتوانند در دوره های فونداسیون foundation course یکساله (همان دوره پری- مدیکال) شرکت کنند. پس از گذراندن دوره مذکور آنها برای تحصیل پزشکی در مجارستان و حتی دیگر دانشگاه های علوم پزشکی در سطح اروپا مهیا می شوند. اما از جمله کالج های معروفی که به ارایه دوره فونداسیون پزشکی در مجارستان می پردازند هم می توان به کالج مک دنیل بوداپست، کالج بین المللی اوسینا و کالج بین المللی بوداپست اشاره کرد.

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان
برنامه تحصیلیمدیسین Medicine
مدرکM.D.
مدت6 سال
شهریه15924 الی $ 18200 (دلار)
تعداد دانشگاه ارائه دهنده این برنامه4 دانشگاه
آزمون ورودیدارد
ددلاین پذیرشپاییز (فوریه) و بهار (نوامبر)
بورسیه تحصیلیدارد

اینفوگرافیک تحصیل پزشکی در مجارستان

ساختار دوره های پزشکی در مجارستان

دوره ‌های پزشکی در مجارستان یکی از محبوب ‌ترین گزینه ‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است که به دنبال یک تجربه تحصیلی با کیفیت و متنوع هستند. ساختار دوره ‌های پزشکی در مجارستان به طور کلی شامل چندین مرحله و فاز مختلف است که به دانشجویان کمک می ‌کند تا به عنوان پزشک حرفه ‌ای موفق عمل کنند. مرحله اول این دوره‌ ها معمولاً شامل دوره پیش دانشگاهی است که به دانشجویان کمک می ‌کند تا زبان محلی را یاد بگیرند و با ساختار سیستم آموزشی پزشکی در مجارستان آشنا شوند. این دوره‌ ها عموماً شامل دروس عمومی و پایه ‌ای در زمینه ‌های علوم پایه، زبان، ریاضیات و فرهنگ عمومی است.

پس از اتمام دوره پیش دانشگاهی، دانشجویان وارد مرحله دانشگاهی می‌ شوند که شامل دروس تخصصی در زمینه پزشکی، جراحی، بیماری ‌شناسی، آسیب‌ شناسی و سایر حوزه‌ های پزشکی است. این دروس به دانشجوان کمک می‌ کنند تا مهارت‌ های عملی و تئوریکی لازم برای تبدیل شدن به یک پزشک حرفه‌ ای را به دست آورند. علاوه بر دروس تخصصی، دوره ‌های پزشکی در مجارستان شامل فعالیت ‌های عملی نظیر کارگاه‌ های بالینی، تمرینات عملی و حضور در بخش ‌های بالینی مختلف است. این فعالیت به دانشجوان کمک می ‌کنند تا تجربه عملی حرفه ‌ای خود را تقویت کنند و با چالش ‌های واقعی حوزه پزشکی آشنا شوند. ساختار دوره‌ های پزشکی در مجارستان با ترکیب مناسب از دروس تئوری، عملی و تخصصی، به دانشجویان این امکان را می ‌دهد که یک آموزش پزشکی کامل و جامع را تجربه کنند و به عنوان پزشکان حرفه ‌ای و موفق فعالیت کنند.

بهترین کالج های پیش پزشکی در مجارستان

دانشجویان باید ابتدا یک دوره پیش پزشکی را طی کنند که برای اخذ پذیرش آن هیچ مدرک زبان خاصی لازم نیست. در نهایت در انتهای دوره افراد باید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنند. در زیر برخی از این کالج ها و دانشگاه ها نام برده می شود:

با سفیران ویزای تحصیلی مجارستان تو دستته

دانشگاه پزشکی مجارستان

در حال حاضر 4 دانشگاه مجارستان هستند که برنامه های پزشکی خودشان را به زبان انگلیسی ارایه داده و جزء دانشگاه های معتبر مجارستان نیز به حساب می آیند. اینها شامل دانشگاه سملویس، دانشگاه دبرسن و دانشگاه سگد هستند. دانشگاه هایی که هر یک شرایط خاص خودشان را برای جذب دانشجوی پزشکی دارند. اول از همه نیز ددلاین یا مهلت پذیرش از این دانشگاه ها است که بایستی مورد توجه داوطلبان قرار گیرد. مهلت پذیرش در هر یک از دانشگاه های پزشکی مجارستان به صورت زیر است:

دانشگاهمهلت پذیرش
دانشگاه سملویس31- ام می (پذیرش پاییزه)
دانشگاه دبرسنپذیرش سپتامبر- 31م می

پذیرش ژانویه- 1م نوامبر

دانشگاه پکس7 جولای (پذیرش پاییزه)
دانشگاه سگدجون (پذیرش پاییزه)

پس از اطلاع از مهلت های پذیرش است که داوطلبان با تهیه شرایط و مدارک لازم خودشان را برای درخواست از دانشگاه مربوطه در کشور مجارستان آماده می کنند. نکته آخر اینکه درصد % پذیرش از دانشگاه های پزشکی مجارستان متفاوت است و در بین دانشگاه های مختلف این کشور شانس پذیرش از دانشگاه پکس بیشتر از دانشگاه های دیگر است:

درصد شانس پذیرش از دانشگاه های پزشکی مجارستان

دلایل تحصیل پزشکی در مجارستان

مجارستان به دلیل مزایای نسبی زیر بیشتر مورد توجه علاقه مندان و متقاضیان تحصیل پزشکی می باشد:

  • شهریه و هزینه منطقی و در حد وسع دانشجوی پزشکی
  • انطباق استاندارد تحصیلی مجارستان با استاندارد اروپا
  • کیفیت بالای آموزشی ارایه شده در کالج و دانشگاه های مجارستان
  • مدرک معتبر مورد تایید EU
  • شانس مناسب اخذ ویزای تحصیلی مجارستان
  • امکان انجام کار به هنگام تحصیل در دانشگاه های مجارستان

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان در سال 2023

برنامه تحصیل پزشکی مجارستان در سال 2023 یک برنامه 6 ساله پیشنهادی توسط دانشگاه های مطرح مجارستان می باشد. این برنامه تحصیلی به 10 نیم سال به علاوه یک سال دوره انترن طولانی تقسیم می شود. اگرچه زبان آموزش در دانشگاه های مجارستان، زبان انگلیسی است، اما لازم است که دانشجویان زبان مجاری را نیز در نهایت یاد بگیرند. دلیل این امر، ایجاد تعامل با بیمار مجاری پس از 3 سال آموزش است که برای توسعه دانش کاربردی پزشکی لازم است.

مجارستان از سال 2007 عضو شنگن شده است و مدرک پزشکی مجارستان را اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آمریکا می پذیرد؛ خصوصا برای کسانی که می خواهند در نهایت به اقامت ایالات متحده آمریکا برسند، اما با توجه به ریسکی شدن ویزای تحصیلی آمریکا امکان اقدام مستقیم از ایران را ندارند، مجارستان پل خوبی است که آن ها را به این هدف خواهد رساند. مجارستان از دانشجویان خارجی خود با 4 دانشگاه برتر استقبال می کند که برنامه های پزشکی، داروشناسی و دندانپزشکی را ارائه می دهند: دانشگاه سملوایز، دانشگاه دبرسین، دانشگاه سگد و دانشگاه پچ.

تحصیل پزشکی در مجارستان بدون مدرک زبان

یکی از مزایای مهم و مورد تاکید برای تحصیل پزشکی در مجارستان، امکان اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان بدون مدرک زبان IELTS است. پس ارایه مدرک زبان به عنوان پیش شرط پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان الزامی نیست. چرا که سطح مهارت زبان انگلیسی داوطلبان در طی آزمون ورودی یا آزمون پذیرش مورد ارزیابی قرار می گیرد. به هر حال داوطلبان برای تضمین پذیرش خودشان از دانشگاه های مجارستان نیازمند داشتن مهارت زبان انگلیسی در سطح B2 هستند.

آزمون پزشکی در مجارستان

برای ورود به دانشگاه های پزشکی باید در آزمون پزشکی شرکت نمائید. البته لازم به ذکر است که این آزمون مانند آزمون پزشکی در ایران نمی باشد و به مراتب راحت تر است. در بعضی از دروس شما باید دانش کافی داشته باشید تا بتوانید این آزمون را با موفقیت سپری نمائید. این دروس شامل شیمی، انگلیسی تخصصی، انگلیسی عمومی و زیست می باشد. مدت زمان این آزمون 2 ساعت و نیم می باشد. برای شرکت در این آزمون باید تا تاریخ 30 ژوئن مدارک خود را جهت شرکت در آزمون ارائه دهید و این آزمون به صورت تستی و چهار گزینه ای می باشد.

آزمون ورودی دانشگاه پزشکی دبرسن

امتحان ورودی دانشگاه پزشکی دبرسن کشور مجارستان برای دانشجویان رشته های پزشکی و دندان پزشکی، BMC و داروسازی الزامی می باشد، آزمون ورودی شامل 2 بخش است که به شرح زیر می باشد:

  • امتحان کتبی شامل سوالات چند گزینه ای، تعاریف، محاسبات و غیره است و شامل دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک می باشد. اگر موضوع انتخاب شده متقاضی شیمی باشد، آزمون شامل سوالات شیمی خواهد بود و وی فقط می بایست به چند سوال فیزیک پایه پاسخ دهد و بالعکس. آزمون کتبی حدوداً 30 دقیق طول خواهد کشید و 30 دقیقه زمان برای پاسخ دادن وجود دارد.
  • امتحان شفاهی در زیست شناسی، فیزیک و شیمی

آزمون ورودی دانشگاه سملوایز بوداپست

قبولی در امتحان کتبی و شفاهی، شرط ورود به دانشگاه سملوایز کشور مجارستان میباشد. یکی از مهمترین دلایل موفقیت در آزمون ورودی این دانشگاه، تسلط به زبان انگلیسی و درس زیست شناسی می باشد. بعد از قبولی در دانشگاه، متقاضیان می بایست در ابتدا نسبت به پرداخت شهریه اقدام نمایند. بعد از پرداخت شهریه، متقاضیان می بایست اقدام به درخواست ویزای تحصیلی نمایند، شروع ثبت نام در دانشگاه سملوایز، اوایل سپتامبر هر سال میباشد.

آزمون ورودی دانشگاه علوم پزشکی پچ

در رابطه با مقاله آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی، اکنون به بررسی شرایط این آزمون در دانشگاه پچ می پردازیم. لازم به ذکر است آزمون ورودی دانشگاه پچ شامل یه امتحان چند گزینه ای از دروس زیست شناسی، شیمی، انگلیسی عمومی و انگلیسی تخصصی پزشکی می باشد، متقاضیان بعد از دوره پیش دانشگاهی می بایست در آزمون ورودی شرکت نمایند.

آزمون ورودی یک امتحان رقابتی است و متقاضیان برای ورودی به دانشگاه می بایست نمره قبولی را کسب نمایند. آزمون ورودی در ماه مارچ برگزار میگردد و مدت امتحان کتبی در حدود 2 ساعت می باشد. بعد از امتحان کتبی، یک مصاحبه حضوری در مدت 30 دقیقه برگزار می شود. نتایج آزمون ورودی حدود یک هفته بعد از شروع آزمون اعلام خواهد شد. قبولی در رشته مورد نظر بستگی به امتیاز کسب شده در امتحان ورودی دانشگاه دارد. حداقل نمره مورد نیاز جهت ورود به رشته دندانپزشکی بنابر درخواست و رقابت، در رشته پزشکی حداکثر نمره 80% و حداقل نمره 70% و در رشته داروسازی حداقل نمره 60% می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی و زندگی در مجارستان

هزینه زندگی در مجارستان برای دانشجویان ایرانی خیلی پایین تر از کشورهای EU می باشد. در واقع بودجه ماهانه منطقی حدود 600€ (یورو) در ماه برای زندگی نیاز است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی شامل دو قسمت هزینه کالج پیش پزشکی و شهریه دانشگاه خواهد بود.

نوع دورهمیزان هزینه به یورو
هزینه تحصیل در کالج پیش پزشکی€6500 الی 7900€
هزینه شهریه سالیانه پزشکی در مجارستان€16000 الی 19000€

از عواملی که مجارستان را به گزینه مناسبی برای اکثر دانشجویان خارجی تبدیل می نماید انطباق این کشور با استانداردهای اروپایی و کیفیت بالای آموزش، شرایط نسبتا راحت پذیرش و شهریه های منطقی با توجه به زبان تحصیل می باشد. مجارستان از دانشجویان خارجی خود با چهار دانشگاه برترش استقبال می کند که برنامه های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی را ارائه می دهند.

این دانشگاه ها که در ایران هم مدارکشان مورد تائید وزارت بهداشت است، عبارتند از دانشگاه های اسملویس، پچ، سگد و دبرسن که امتیاز آنها در نمودار زیر هم به خوبی نشان داده شده است:

برترین دانشگاه های پزشکی مجارستان

مراحل تحصیل پزشکی مجارستان

6 سال برنامه تحصیلی پزشکی در مجارستان طول خواهد کشید. سال 1 و سال 2 برنامه M.D. جنبه های نظری یا تئوری پزشکی را شامل می شود. موضوعات تحت بررسی در این دو سال از تحصیل پزشکی عبارتند از بیو فیزیک، شیمی پزشکی، آناتومی و روان شناسی پزشکی. سال 3 برنامه پزشکی بر روی مبانی و بنیادهای بیماری، پزشکی داخلی و جراحی متمرکز است.

دوره ها در این سال شامل موارد زیر می باشد:

  • ویژگی های پزشکی داخلی
  • پزشکی داخلی
  • پاتولوژی و ایمونولوژی
  • تکنیک های جراحی اصلی

سال 4 و سال 5 برنامه M.D. شامل تحصیل و مطالعه در زمینه شیوه های کیلینیکی و آموزش در زمینه داروشناسی است. سال 6 برنامه به امتحانات نهایی اختصاص دارد. امتحانات نهایی در واقع پزشکی داخلی، پزشکی اطفال، جراحی، غده شناسی، عصب شناسی و روان پزشکی را پوشش می دهد. یکی از دلایلی که متقاضیان کشور مجارستان را جهت تحصیل انتخاب می کنند این می باشد که این کشور خوابگاه های خوبی با هزینه های معقول به متقاضیان ارائه می کند. اما باز هم در چند سال اخیر برخی متقاضیان کشور ترکیه را جهت تحصیل پزشکی انتخاب کرده اند. چرا که پزشکی در ترکیه بسیار کم هزینه تر است و در عین حال 6 دانشگاه ترکیه نیز مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند.

شرایط پذیرش پزشکی در مجارستان

شرایط پذیرش از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، اما عموما اکثر دانشکده های پزشکی در مجارستان در سال 2023 بندهای زیر را از دانشجویان جهت پذیرش مطالبه می کنند:

  • شرکت در آزمون ورودی دانشگاه و قبولی در آن
  • فرم درخواست آماده
  • دیپلم دبیرستان یا کالج و ریزنمرات (که باید رسما به انگلیسی ترجمه شود)
  • گزارش واکسیناسیون هپاتیت B، سرخک (Rubeola)، گوشک (parotids epidemic) و سرخچه (Morbilli)
  • صورت حساب مالی معتبر
  • CV به زبان انگلیسی
  • کپی های صفحات پاسپورت
  • عکس جدید متناسب با پاسپورت

درخواست پذیرش مستقیما به دانشکده پزشکی مربوطه میرود و اداره مسئول رسیدگی به درخواست پاسخ می دهد.

ویزا برای تحصیل پزشکی در مجارستان

بر طبق قوانین مهاجرتی کشور مجارستان، متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور برای ورود و اقامت قانونی به این کشور بایستی ویزای تحصیلی مجارستان را تهیه کنند. ویزایی که از نوع ویزاهای D کشور مجارستان بشمار می رود و این یعنی اینکه ویزای مذکور یک ویزای بلند- مدت محسوب می شود. فلذا دانشجویان پزشکی پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان موظفند مدارک زیر را تهیه و شخصا آن را به سفارت این کشور تحویل دهند:

  • گذرنامه معتبر
  • فرم درخواست ویزای دانشجویی مجارستان
  • دو قطعه عکس پاسپورتی الصاقی به فرم درخواست ویزای دانشجویی مجارستان
  • بیمه سلامت با پوشش بیمه ای حدود €30000 (یورو)
  • نامه/تاییدیه پذیرش از دانشگاه مجارستان
  • گواهی اسکان در کشور مجارستان
  • تمکن مالی کافی
  • رسید پرداخت شهریه تحصیلی
  • هزینه ویزای تحصیلی مجارستان حدود 70€ (یورو)

امتیازات اخذ ویزای تحصیلی مجارستان

همان طوری که گفته شد، ویزای تحصیلی مجارستان نوعی ویزای بلند مدت است و به دانشجویان اجازه می دهد تا در هر یک از موسسات آموزش عالی در این کشور ادامه تحصیل دهند. علاوه بر این ویزای مذکور در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتبر بوده و از همین رو نیز دانشجویان بین المللی بدون نیاز به ویزای دیگر با همین ویزا می توانند آزادانه به هر کشوری از این اتحادیه سفر کنند.

در کل 3 تا از مهمترین مزایای اخذ این ویزای مجارستان از این قرار است:

مهمترین مزایای اخذ این ویزای مجارستان

در این بین شاید این سوال برایتان مطرح شود که چگونه می توان ویزای تحصیلی مجارستان را به ویزای کاری این کشور تبدیل کرد؟ طبق قوانین دانشجویان در حال تحصیل در مجارستان دقیقا 15 روز قبل از اتمام اعتبار اقامت تحصیلی بایستی برای اخذ اقامت دیگر با هدف جستجوی کار اقدام کنند که اعتبار این نوع اقامت مجارستان نیز 9 ماهه است. در قالب همین دوره 9 ماهه و در صورت یافتن کار است که امکان درخواست مجوز اقامت کاری مجارستان فراهم می شود.

رنکینگ دانشگاه های برتر مجارستان

نرخ بیکاری در مجارستان تنها 3.4% است با این وجود دانشجویان خارجی باید توجه داشته باشند که تمدید اجازه اقامتشان بعد از فارغ التحصیلی منوط به پیدا کردن شغل است. در تنیجه بهتر است از همان ابتدا آینده نگرانه اقدام کنند و از دانشگاه های مجارستان که رنکنیگ جهانی خوبی دارند، پذیرش بگیرند. در جدول ذیل برخی از بهترین دانشگاه های مجارستان و رنکینگ آن ها در سال 2023 معرفی شده است:

ردیفبهترین دانشگاه های مجارستانTimes Higher Education Ranking 2023U.S. News & World Report Ranking 2023
1Semmelweis University401-500672
2Eötvös Loránd University601-800414
3University of Debrecen801-1000672
4University of Pécs601-8001131
5University of Szeged801-1000726

مقایسه کلی تحصیل در مجارستان و لهستان

نتیجه حاصل از مقایسه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی مجارستان و لهستان این است که دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان و لهستان از لحاظ اعتبار دانشگاه ها، ارائه دوره های پریمدیکال و آزمون ورودی شباهت دارند اما تفاوت عمده انها در این است که درلهستان ارائه مدرک زبان معتبر اجباری و در مجارستان غیر اجباری است و هزینه های تحصیل و زندگی با هم بسیار متفاوت است.

شرایط اصلی پذیرش از دانشگا های مجارستان شامل ارائه مدرک دیپلم دوره دبیرستان، دانش زبان خوب (انگلیسی، آلمانی و مجاری) و قبولی از آزمون پذیرش دانشگاه پزشکی است. بسته به رشته تحصیلی، شهریه های آکادمیک از 14000€ تا 18000€ (یورو) متغییر است که این در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار ارزان و مقرون به صرفه است. در این میان هزینه های تحصیل در لهستان پایین تر است؛ یعنی کسانی که به زبان رسمی این کشور و در دانشگاه های دولتی تحصیل کنند امکان تحصیل رایگان را خواهند داشت. به علاوه هزینه های زندگی در لهستان به طور متوسط ماهانه 450€ (یورو) است در حالی که در مجارستان حدودا 600€ (یورو) می باشد.

البته توجه شود تعداد فرصت های شغلی در مجارستان بیشتر است. در نمودار ذیل فرصت های شغلی در مجارستان بررسی شده است:

فرصت های شغلی در مجارستان

دانشگاه دبرسن (Debrecen) مجارستان

دانشگاه Debrecen یک دانشگاه واقع در شهر دبرسن است. این شهر بعد از بوداپست دومین شهر بزرگ مجارستان است. این قدیمی ترین موسسه دائم آموزش عالی در مجارستان است (از سال 1538). این دانشگاه رشته های خود را در زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد، به ویژه در زمینه پزشکی که ابتدا آموزش پزشکی به زبان انگلیسی در سال 1986 تأسیس شد. نزدیک به 4000 دانشجوی بین المللی در این دانشگاه هستند. تا سال 2014 جایزه اسکار فنی به پنج دانش آموز سابق اهدا شده است. این دانشکده دارای 22 واحد در بخش علوم پایه و 25 واحد در بخش متخصص در حوزه های علمی مختلف است.

پزشکی بالینی، طب داخلی، جراحی، ارتوپدی، رادیولوژی، مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، روانپزشکی، اطفال، زنان و زایمان، قلب و ریه، لارنگولوژی، پوست، زیبایی، دندانپزشکی و اورولوژی. دانشکده پزشکی به عنوان بیمارستان شهری در Debrecen نیز فعالیت می کند بنابراین دانشجویانی در رشته های که در بالا گفته شد نیز می توانند دوره های عملی خود را در اینجا انجام دهند. آموزش در دانشکده پزشکی دبرسن توسط سازمان بهداشت جهانی، اداره آموزش و پرورش دولتی (نیویورک، ایالات متحده آمریکا)، هیئت پزشکی کاليفرنيا، شورای عمومی پزشکی (UK)، شورای پزشکی ایرلند، ايران و نروژ، تأييد شده است.

دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در مجارستان

دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در مجارستان

دانشگاه های معتبر مجارستان که دوره پزشکی M.D. را پیشنهاد می دهند عبارتند از:

  • Pécs University
  • Szeged University
  • Debrecen University
  • Semmelwesis University

استانداردهای اتحادیه اروپایی در این کشور مورد تبعیت است. کیفیت آموزش در مجارستان بالاست و سیستم اجرایی در آن سیستم Bologna می باشد که امکان انتقال دانشجو را به دانشگاه های دیگر EU و U.S. فراهم می کند. مدرک پزشکی مجارستان در کل EU و U.S. به عنوان مدرک معتبر شناخته می شود. دوره تحصیل پزشکی در مجارستان 6 سال پیوسته و با امکانات هم سطح دانشگاه های برتر دنیاست.

چطور میشه به راحتی در مجارستان وارد بازار کار شد؟

درآمد پزشکان در مجارستان

نکته ای که در رابطه با تحصیلی پزشکی در این کشور اهمیت زیادی پیدا می کند، امکان کار در مجارستان پس از تحصیل است. دانشجویانی که به زبان مجاری تسلط پیدا کنند شانس بسیار زیادی برای کاریابی در مجارستان خواهند داشت. اما برای کار پزشکی در مجارستان علاوه بر داشتن مدرک پزشکی (MBBS) بایستی مرحله تخصص یا همان دوره رزیدنسی Residency را نیز طی کنند تا به مجوز کار پزشکی در مجارستان دست یابند. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، متوسط درآمد ماهیانه یک پزشک در مجارستان حدود HUF1160000 (فورنیت) معادل حدود 2830€ (یورو) است:

رنج درآمد ماهیانه پزشکان در مجارستان (فورنیت)

سطح متوسط درآمد پزشکان در مجارستان حدود 57% بیشتر از متوسط درآمد سایر مشاغل بهداشتی و درمانی است. متوسط درآمد شاغلین بهداشت و درمان نیز در حدود 49% بیشتر از متوسط درآمد مشاغل دیگر در مجارستان می باشد:

مقایسه متوسط درآمد پزشکان مجارستان با متوسط درآمد مشاغل دیگر

در جدول زیر متوسط درآمد پزشکان در مجارستان ارائه شده است.

رشته پزشکیدرآمد ماهانه به فورینت
متخصص آلرژی880000HUF
روانشناس بالینی1420000HUF
متخصص پوست1390000HUF
متخصص داخلی1500000HUF
نورولوژیست1390000HUF
متخصص زنان1340000HUF
بینایی سنج974000HUF
متخصص قلب و عروق1730000HUF
متخصص اورولوژی1660000HUF
رادیولوژیست1440000HUF

تحصیل پزشکی در مجارستان با داشتن مزایایی نظیر مقرون به صرفه بودن شهریه و هزینه تحصیل، کیفیت آموزش خوب و محیط آکادمیکی سالم می تواند گزینه مناسبی برای علاقه مندان به رشته پزشکی باشد. علاقه مندان به مهاجرت به مجارستان، می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

شرایط مهاجرت به مجارستان در سال 2023

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل پزشکی در مجارستان

متقاضیان تحصیل پزشکی در مجارستان با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • تحصیل پزشکی در مجارستان چند سال به طول می انجامد؟ دوره پیوسته پزشکی یک دوره 6 ساله است.
  • برای تحصیل پزشکی در مجارستان به چه مدارکی نیاز است؟ دیپلم تجربی 12 ساله، دوره یک ساله پیش پزشکی و قبولی آزمون ورودی دانشگاه.
  • شهریه تحصیل پزشکی در این کشور چه مقدار است؟ شهریه تحصیل پزشکی سالیانه در حدود 19000€ (یورو) است.
  • آیا تحصیل پزشکی در مجارستان یک دوره صرفا آکادمیک است؟ خیر، دانشجویان پزشکی در سال های پایانی تحصیل خود وارد محیط بیمارستانی می شوند و دوره کارآموزی می گذرانند.
  • آیا امکان کار پزشکی در مجارستان پس از پایان دوره تحصیل وجود دارد؟ بله، همه دانشجویانی که از دانشگاه های مجارستان مدرک خود را دریافت کرده باشند می توانند در این کشور مشغول به کار شوند.
4.9/5 - (129 امتیاز)

37 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در مجارستان

  1. مریم بابایی گفت:

    سلام وقت بخیر کم ۱۹ سالمه – هدفم تحصیل پزشکی در مجارستان
    برای پزشکی نیاز به مدرک زبان داره یانه
    و اینکه حدودا هزینش چقد
    امکان بورس شدن وجود داره
    پروسه اخذ ویزا چقد طول میکشه چون میخوام سریع مهاجرت کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید برای یادگیری زبان، به مجارستان مهاجرت کنید و اونجا زبان رو یاد بگیرید چون سنتون خیلی مناسب هست.
      دوره های پیش پزشکی رو هم می تونید توی این کشور بخونید.
      بورسیه تحصیلی هم در دسترس هست اما به راحتی نیست.
      ویزای تحصیلی مجارستان هم کمتر از 6 ماه بهتون می رسه

  2. محمد رئوف گفت:

    رسلام چرا هیچ اشاره ای نمیکنین که آیا شرط معدل دیپلم ایران برای پذیرش در رشته پزشکی مد نظر است با خیر؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما برای این که بتونید در این کشور تحصیل پزشکی رو ادامه بدید، باید معدل بالای 14 رو حداقل ارائه بدید تا شانس پذیرش بالاتری داشته باشید

  3. .. گفت:

    با سلام
    برای تحصیل پزشکی در مجارستان آیا قبل از آزمون یک سال دوره هست؟
    اگر نیست فردی که در آزمون قبول نشه باید چیکار کنه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      یک دوره پیش پزشکی یا پریمدیکال رو باید بگذرونید

  4. ... گفت:

    سلام ، سطح زبان در چه حد باید باشد ؟ ایلتس و اینا نداشته باشیم داشته باشیم و اینا … اونجا دوره در چه سطحی درس داده میشه و درکل سطح زبان چقد باید باشه ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      دانش زبان داشته باشید در حد یک مکالمه کوتاه کافیه اما طبیعتا هرچی زبان خودتون بهتر باشه شرایطتون بهتره

  5. مهسا گفت:

    سلام وقتتون بخیر،برای پذیرش پزشکی معدل دیپلم و پیش دانشگاهی مهمه که چند باشه یا فرقی نمیکنه با هر نمره ای میشه پذیرش گرفت؟

    1. داوری گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر
      قطعا معدل هم حائز اهمیته و اگر معدل پایین باشه نمیشه پذیرش گرفت

  6. مهرداد پژمان گفت:

    با توجه به تغییر بسیار نرخ ارز در چند سال اخیر، شرایط بورسیه تحصیلی در رشته دندانپزشکی کشور مجارستان (برای دانشجویان حال حاضر در آن کشور) چگونه است؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      دانشجویی که در حال تحصیل در دانشگاه های مجارستانه باید شرایط بورس رو از دانشگاه محل تحصیلش جویا بشه
      اما مقاله بورسیه تحصیلی دندانپزشکی مجارستان رو در این خصوص مطالعه کنید به شما دید خوبی میده

  7. احمد پور گفت:

    سلام.درصد قبولی متقاضیان ایرانی جهت پزشکی چند درصد است .آیا همه قبول میشوند.؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اگر مه کالج پیش پزشکی خوب برید بله حتما قبول میشید

  8. پريسا گفت:

    شرايط بورس براى دندان پزشكى در مجارستان چجوريه؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بابد برای پذیرش تحصیلی اقدام کنید و امکان بورس در مقطع پزکشی عمومی وجود نداره

  9. سهند گفت:

    با 34 سن هم میشه اقدام کرد.؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شانسش بسیار پایینه دوست من

  10. mehrad گفت:

    عالی بود. تشکر

  11. امیرحسین گفت:

    با تشکر از مقاله خیلی خوبتون

  12. قدیر گفت:

    ممنون از سایت خوبتون

  13. شهریار گفت:

    تحصیل پزشکی در مجارستان چند ساله است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      تحصیل پزشکی در مجارستان 6 سال به طول می انجامه

  14. فهیمه راد گفت:

    آیا پس از پیش پزشکی مجارستان میتوان به اتریش رفت؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله اگر پذیرش بگیرید این امکان وجود داره

  15. محمدی معتمدی گفت:

    برای تحصیل حتما باید تجربی خونده باشم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر دیپلم ریاضی هم باشید مشکلی وجود نداره

  16. صبا صابری گفت:

    ممنون از مطالب به روزتون

  17. رضا جان محمدی گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد تحصیل پزشکی در مجارستان تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد مهاجرت به مجارستان از طریق کالج زبان هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله مهاجرت به مجارستان از طریق کالج زبان رو مطالعه نمایید

  18. امیرحسین گفت:

    با سلام
    مقاله خیلی خوبی بود

  19. leilakk گفت:

    رشته داروسازی در مجارستان به چه صورت هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      ابتدا باید دوره های فاندیشن رو بگذرونید
      برای اطلاعات بیشتر با 02191003232 ما تماس بگیرید

  20. هزاره گفت:

    آیا امکان اخذ بورسیه تحصیلی در رشته پزشکی در مجارستان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      امکان بورس برای خوندن تخصص در این کشور وجود داره

  21. Hp گفت:

    مدت زمان صدور ویزای تحصیلی مجارستان از زمان تحویل مدارک به سفارت چند روز است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      کمتر از یک ماه تا یک ماه و نیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *