ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در چک

تحصیل پزشکی در چک

تحصیل پزشکی در چک بواسطه کیفیت برتر آموزشی و هزینه مقرون به صرفه میتواند گزینه ایده آلی برای دانش آموزان ایرانی علاقه مند به پزشکی باشد. نکته قابل توجه در این باره آن است که اکثر دانشگاه های علوم پزشکی چک جزو دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای سال 2023 است. از شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی این کشور می توان به شرکت در آزمون ورودی یا Entrance Exam اشاره نمود که اخذ امتیاز حداقل 190 برای قبولی در این آزمون الزامی است، اما چرا تحصیل پزشکی در چک به داوطلبان توصیه می شود؟

در وهله اول بایستی بدانید که مدارک پزشکی چک جزو مدارک معتبر و به رسمیت شناخته شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)، فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) و نیز مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. به همین دلیل، دانشجویان خارجی رشته پزشکی در جمهوری چک اکثرا از کشورهایی نظیر آلمان، سوئد، سودان، نروژ، کانادا، انگلستان، ایالات متحده و اسرائیل و غیره هستند. یکی از امتیازات جالب توجه تحصیل پزشکی در این کشور تحصیل به چهار زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و چکی است، همچنین امکان دریافت بورسیه های متعدد از جمله مزایای دیگر تحصیل در چک می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به عنوان برترین موسسه اعزام دانشجو به خارج، در این زمینه آماده ارائه مشاوره به هموطنان عزیز است.

شرایط تحصیل پزشکی در چک

تحصیل پزشکی در این کشور دارای سنت دیرینه ای است و به قرن 16 میلادی بر می گردد و دانشجویان از سراسر جهان را به خاطر برنامه های پزشکی کیفیت برتر موجود به زبان انگلیسی همراه با قیمت رقابتی به خود جذب کرده است. دانشکده های پزشکی جمهوری چک یکی از برترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویانی است که به دنبال تحصیل پزشکی در خارج هستند. اکثر دانشگاه های پزشکی این کشور برنامه های تحصیلی خود را به شرح زیر ارائه می دهند:

برنامه های پزشکیمدت زمان
برنامه پزشکی عمومی6 سال
برنامه دندان پزشکی5 سال
برنامه داروسازی5 سال

درباره اعتبار تحصیل پزشکی بایستی بدانید که قوانین سازمانی تحصیل پزشکی در چک کاملا منطبق با نظام انتقال واحد اروپایی (ECTS) است. دانشجویان برای اتمام تحصیلات پزشکی خود و اخذ مدرک پزشکی از دانشگاه های چک بایستی 44 واحد را برای ورود به سال دوم، 101 واحد را برای سال سوم، 168 واحد را برای سال چهارم، 230 واحد را برای سال پنج و 290 واحد را برای سال ششم بگذرانند.

مقررات مربوط به رشته پزشکی در چک

تحصیل در رشته پزشکی چک هر ساله به چند زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و چکی برای دانشجویان خارجی ارائه می گردد. دانشجویان در یک دوره 9 ماهه دروس زیست شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضیات، زبان انگلیسی و چکی آموزش می بینند. گذراندن این دوره آمادگی برای دانشجویان اجباری نیست، اما موفقیت شما در قبولی آزمون نیازمند طی کردن این دوره است. برخی دانشجویان با هدف انتقال از دانشگاه های چک و مجارستان به سایر کشورهای اروپایی وارد این کشور می شوند. با توجه به نظام آموزشی یکپارچه در اروپا امکان انقال دانشجویان در رشته های پزشکی به سایر کشورهای اروپا ممکن است. دانشجویان می توانند پس از گذراندن دوره دو یا سه ساله علوم پایه به سایر کشورهای اروپایی و ایران منتقل شوند. دانشجویان برای ورود به سال سوم تحصیلات پزشکی و حضور در بیمارستان به زبان چکی نیازمندند.

معرفی دانشگاه های برتر علوم پزشکی چک

در کشور چک، دانشگاه های مختلفی وجود دارند که برنامه های پزشکی را به دانشحویان ارائه می دهند. فقط خود دانشگاه چارلز، به عنوان اولین و برترین دانشگاه ملی چک دارای 4 دانشکده پزشکی در پردیس های پراگ و پلسن است که این نشانگر اهمیت و جایگاه تحصیل پزشکی در این کشور اروپایی است، همچنین نکته مهم در باب دانشگاه های پزشکی چک این است که تقریبا همه دانشگاه های چک به جز دانشگاه اوستراوا از جمله دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در سال 2023 است:

برترین دانشگاه های علوم پزشکی چک

شرایط پذیرش دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در چک

حداقل شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی در این کشور مبتنی بر ارائه مدرک دیپلم دبیرستان (با نمره خوب یا A Level ترجیجا در زیست شناسی، شیمی و فیزیک)، مهارت زبان انگلیسی (ممکن است توسط برنامه اسکایپ نشان داده شود) و شرکت در آزمون ورودی پس از انجام مصاحبه است. متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور بایستی بدانند که ارائه مدرک زبان انگلیسی جهت اخذ پذیرش الزامی است. اکثر دانشکده های پزشکی چک، قبولی در آزمون ورودی به زبان انگلیسی را جهت اثبات دانش زبان داوطلبان کافی می دانند، اما در برخی موارد، ممکن است از متقاضیان غیر انگلیسی زبان نمرات زبان در سطح B2 به شرح زیر درخواست شود:

  • حداقل 5-6 در آزمون IELTS
  • نمره 547- 513 در TOEFL کاغذی
  • نمره 210- 183 در آزمون TOEFL CBT
  • 78- 65 در آزمون TOEFL IBT
  • FCE در آزمون کمبریج

لازم به یادآوری است که مهلت تحویل مدارک مورد نیاز 30 سپتامبر، یا 23 اکتبر برای متقاضیانی است که دیپلم خود را در شروع ترم پاییزی دریافت می کنند. مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی جمهوری چک نیز به شرح ذیل می باشد:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • کپی مدرک دیپلم متوسطه
  • ریزنمرات از تحصیلات 3 ساله دبیرستان یا دانشگاه قبلی
  • گواهی معادل سازی اخذ شده از ادارات آموزشی چک نشانگر اعتبار مدرک متقاضی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست (در حدود 30$ تا 50$ (دلار))

شرایط پذیرش دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در چک

آزمون ورودی برای رشته پزشکی در چک

کلیه متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور که در مهلت قانونی مدارک خود را به دانشگاه تحویل داده اند ممکن است که برای شرکت در آزمون ورودی دعوت شوند. آزمون های ورودی دانشگاه پزشکی چک معمولا در دوره زمانی می تا ژوئن یا جولای برگزار می شود. آزمون ورودی نیز به زبان چک انجام می شود به استثنای آزمون ها برای برنامه های تحصیلی انگلیسی زبان که آزمون به این زبان است.

محتوای آزمون ورودی دانشگاه پزشکی چک و حداقل نمره قبولی چیست؟ آزمون ورودی عموما به زبان انگلیسی و در زمینه زیست شناسی، شیمی و فیزیک یا ریاضیات در سطح دبیرستان می باشد. داوطلبان موفق بایستی که حداقل 190 امتیاز از 240 امتیاز کل اخذ نمایند تا صلاحیت ورود به دانشگاه پزشکی چک را کسب نمایند.

تحصیل پزشکی در چک به زبان انگلیسی

در جمهوری چک، چندین دانشگاه وجود دارد که دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. دانشجویان بین المللی می توانند در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به عنوان بخشی از برنامه آموزش پزشکی چک ثبت نام نمایند. مدرک چک در پزشکی و دندانپزشکی در سراسر اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است. این دانشگاه‌های پزشکی جزو معتبرترین دانشگاه‌های جمهوری چک هستند:

  • دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز هرادک کرالووه
  • دانشگاه ماساریک
  • دانشگاه پالاکی
  • دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در پیلسن
  • دانشکده های پزشکی دانشگاه چارلز در پراگ
  • دانشگاه استراوا

بسیاری از دانشجویان به دنبال تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور هستند که دانشجویان ایرانی نیز برای کشورهایی همچون چک و مجارستان اقدام به تحصیل می نمایند. یکی از مزیت هایی که این دو کشور دارند این است که می توان برای دوره های آمادگی کالج برای ورود به دانشگاه اقدام نمایند. البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که شرایط اخذ ویزا برای کشور مجارستان به نسبت کشور چک برای دانشجویان ایران بیشتر است. بهترین مسیر برای دستیابی به فرآیند ورود به دانشگاه های پزشکی هر دو کشور شرکت در دوره های آماده سازی پیش پزشکی مجارستان است.

شهریه و هزینه های زندگی در چک

تحصیل پزشکی در جمهوری چک به زبان انگلیسی در مقایسه با کشورهای انگلیسی زبان بسیار ارزانتر است. هزینه دوره های آمادگی متناسب با نوع دوره و کالج سالیانه بین 4000€ تا 6000€ (یورو) پیش بینی می شود. شهریه در رشته های پزشکی و دندانپزشکی نسبت به سایر رشته های پر طرفدار مثل داروسازی و پرستاری بیشتر است. شهریه رشته پزشکی و دندانپزشکی سالیانه بنا به نوع دانشگاه بین 10000€ تا 15000€ (یورو) برای دانشجویان خارجی است. هزینه زندگی در چک برای دانشجویان ماهیانه حدود 600€ تا 1200€ (یورو) تخمین زده می شود که این میزان می تواند کاهش یابد. برای کاهش هزینه های تحصیل می توان از بورس های تحصیلی که به دانشجویان تاپ تعلق می گیرد استفاده نمود.

آیتمهزینه اجاره آپارتمان به یورو
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر€593
آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر€473
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر€973
آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر€750

شاخص هزینه زندگی در جمهوری چک نشانگر آن است که پراگ، برنو و اولوموک سه شهر گران این کشور هستند. همین شاخص نشانگر آن است که از بین انواع هزینه های زندگی در پراگ نیز هزینه خواروبار با 30.3% بالاترین بخش از این هزینه ها را در چک تشکیل می دهد:

نمودار توزیع هزینه های زندگی در چک

شرایط اخذ ویزای جمهوری چک

بر طبق قوانین مهاجرتی کشور چک، ویزای تحصیلی در چک مجوز تحصیل بیش از 90 روز در چک است. دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل پزشکی در جمهوری چک، پس از اخذ پذیرش تحصیلی نیازمند درخواست ویزای تحصیلی چک از طریق تحویل مدارک زیر به سفارت جمهوری چک است:

  • فرم درخواست ویزای تحصیلی چک
  • نامه پذیرش از دانشگاه چک
  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس 2×2
  • مدرک تمکن مالی: همانند صورت حساب بانکی یا مدرک بورسیه تحصیلی در چک
  • مدرک منزل مسکونی یا خوابگاه جهت اقامت در جمهوری چک
  • بیمه سلامت
  • گواهی عدم سوء سابقه

در پایان، شرایط تحصیل پزشکی در چک برای دانشجویان خارجی با توجه به امتیازات و امکانات فوق الذکر کاملا مطلوب می باشد و در صورت تمایل شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی چک، کارشناسان و مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با ارائه مشاوره های دقیق و حرفه ای از مرحله اول تا آخر پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی چک همراه شما عزیزان خواهند بود.

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *