ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا در رشته‌ ها و مقاطع مختلف پزشکی، در بازه‌ های زمانی متعددی صورت می‌ گیرد و مورد تقاضای بسیاری از افراد قرار می گیرد. مدت زمان تحصیل دکترای پزشکی (Medicine Doctorate)، به مدت 3 الی 4 سال بوده و تحصیل در زمینه دستیار دکتر پزشکی نیز به مدت 2 سال به طول می‌‌ انجامد. متقاضیان جهت پذیرش در دانشکده‌ های پزشکی کشور کانادا بایستی معدل حد نصاب را کسب نموده باشند. معدل GPA جهت تحصیل پزشکی در کشور کانادا بایستی بین 5/3 الی 4 در مقیاس 4 نمره باشد.

اینفوگرافیک تحصیل پزشکی در کانادا

بر اساس آمارهای به دست آمده از انجمن دانشکده‌ های کانادا (AFMC) معدل اکثریت دانشجویانی که مورد پذیرش قرار می‌گیرند، نمره 80/3 از 4 نمره است که تقریبا معادل 5/95% می‌ شود. به طور کلی مدت زمانی که دانشجویان جهت اخذ مدرک پزشکی در کانادا بایستی سپری نمایند، به صورت ذیل است:

  • مقطع کارشناسی در رشته‌ های علوم پایه به مدت 4 سال
  • در سایر رشته‌ها بایستی پیش نیاز دروس علوم پایه گذرانده شود.
  • تحصیلات پزشکی (MD) : چهار سال
  • دوره رزیدنتی (متناسب با تخصص انتخابی) بین 3 الی 7 سال است.

نکته دیگر این که برخی از پزشکان تمایل دارند، تحصیلات تکمیلی خود را در فلوشیپ (Fellowship) به ثمر برسانند. در مقاله پیش رو که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، راجع به تحصیل پزشکی در کانادا اطلاعات مفصل تری ارائه گردیده است.

در این مطلب میخوانید نمایش

رنکینگ و شهریه دانشگاه‌ های پزشکی کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا از جمله رشته‌ های بسیار معتبر در سطح جهانی است. به طوری که 11 دانشگاه از 17 دانشگاه پزشکی موجود در کشور کانادا در فهرست 200 دانشگاه برتر معتبر سراسر دنیا جای گرفته اند. در این بخش از مقاله، رنکینگ و رتبه بندی بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا از نگاه سیستم رتبه بندی Q مورد بررسی قرار داده شده است. شهریه‌ های تحصیلی در هر یک از دانشگاه‌ ها نیز به طور تقریبی بیان شده و ارقام به “دلار آمریکا” می باشند.

نام دانشگاهرتبه در QS*شهریه تحصیل پزشکی به دلار کانادا (به طور سالیانه)
دانشگاه تورنتو (University of Toronto)13$27850
دانشگاه مک گیل (McGill University)27$37396.17
دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)28$17755.38
دانشگاه مک مستر (McMaster University)52$27531 برای دانشجویان کانادایی
$95955 برای دانشجویان خارجی
دانشگاه مونترال (University of Montreal)75$14310
دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)90$12044.16
دانشگاه کلگری (University of Calgary)102$15986
دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)170$22500
دانشگاه وسترن آنتاریو (University of Western Ontario)15726456.10$‌
دانشگاه دالهاوس (Dalhousie University)179$17616 الی 18300$
دانشگاه لاوال (Laval University)160$16559.19 الی 19971.96$
دانشگاه کوئین (Queen’s University)243$24260
دانشگاه ساسکاچوان (University of Saskatchewan)338$16236
دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoba)263$30742

دانشگاه پزشکی تورنتو در کانادا

یکی از جذاب ترین دانشگاه های پزشکی برای تحصیل در این رشته در کشور کانادا، دانشگاه پزشکی تورنتو است. این دانشگاه از سال 1843 در رشته پزشکی فعالیت دارد و به همین دلیل است که امروزه نیز به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های جهان در رشته پزشکی شناخته می شود و رتبه 13 جهان را نیز به خود اختصاص داده است.


دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه باید در آزمون ورودی شرکت کنند و نمی توان بدون شرکت در این آزمون ها ورودی اصلی را به دست آورد. باید در نظر داشت که دریافت پذیرش اولیه از دانشگاه تورنتو نیز دشوار است چراکه رتبه این دانشگاه در سطح بین الملل سبب شده است تا متقاضیان زیادی درخواست تحصیل در این رشته را داشته باشند و به همین دلیل شرایط پذیرش از دانشگاه پزشکی تورنتو بسیار رقابتی است. در اختیار داشتن ریز نمرات قوی و همچنین نمره زبان عالی بهترین راه برای افزایش شانس دریافت پذیرش از این دانشگاه است.

ویزای تحصیلی کاناداتو با سفیران بگیر

تحصیل پزشکی در کانادا برای دانشجویان بین‌ المللی

پذیرش و تحصیل پزشکی در کانادا برای دانشجویان خارجی و بین المللی به صورت رقابتی تنگاتنگ امکان پذیر است. چراکه از بین 17 دانشگاه پزشکی در کشور کانادا، تنها 7 دانشگاه شرایط پذیرش دانشجویان بین المللی در رشته‌ های پزشکی را دارد. آن دسته از دانشجویان بین المللی که با دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقامت داشته و در رشته‌ های پزشکی فارغ‌التحصیل می‌ شوند، صرفا در استان‌ های خاصی از کانادا مجاز به گذراندن دوره‌ های رزیدنتی خود هستند، در غیر این صورت بایستی به کشور مبدا بازگشته و دوره‌ های (Post-MD) را در همان جا بگذرانند. همان طور که در بخش قبلی این مقاله اشاره گردید برای گذراندن دوره‌های رزیدنتی دانشجویان بین المللی، استان‌های خاصی وجود دارد.

برخی از این استان ها به شرح ذیل می‌باشد:

  • نیوفاندلاند؛ مختص دانشجویان بین المللی که دوره های پزشکی (MD) را در کانادا سپری نموده اند.
  • لابرادور؛ مربوط به دانشجویان خارجی که دوره های پزشکی (MD) را در کانادا پشت سر گذاشته اند.
  • کبک؛ به دانشجویان خارجی اختصاص دارد که دوره های پزشکی (MD) را در کبک گذرانده اند.

لازم به ذکر است که برخی استان ها در کانادا هستند که مشمول برگزاری دوره های رزیدنتی هستند اما شامل دانشجویان بین المللی نمی‌گردد. این استان ها عبارتند از نوا اسکوشیا، انتاریو، مانیتوبا، ساسکاچوان، آلبرتا و بریتیش کلمبیا.

تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم

کانادا از جمله کشورهایی است که با توجه به حجم زیاد تقاضای تحصیل در این کشور یکی از گزینه های مناسب برای مهاجرت تحصیلی با مدرک دیپلم است. متقاضیانی که با مدرک دیپلم قصد تحصیل در کانادا را دارند، اگر شرایط سنی مناسب برای ورود به دانشگاه و دیپلم 12 ساله را اخذ نموده باشند می توانند به این کشور از طریق تحصیل مهاجرت نمایند.

معمولا افرادی که با مدرک دیپلم قصد ادامه تحصیل در مقطع لیسانس را دارند در سنین بین 18 تا 20 سال قرار دارند. لذا سن متعارف برای مهاجرت تحصیلی افراد متقاضی با مدرک دیپلم به کانادا همین است. اگر شخصی با سنی بیش از این میانگین برای تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم اقدام نماید شانس اینکه ویزای تحصیلی این کشور را بدست آورد بسیار پایین خواهد بود. به زبان ساده تر می توان گفت شرایط سنی تحصیل پزشکی در کانادا اهمیت بسیار بالایی دارد و باید در اولین زمان پس از اخذ دیپلم اقدامات را انجام دهید.

از جمله شرایطی که برای تحصیل کانادا با مدرک دیپلم باید وجود داشته باشد داشتن مدرک زبان مناسب برای تحصیل در مقطع بالاتر است. یعنی این افراد بایستی در وهله اول مدرک زبان آیلتس آکادمیک با نمره 6 را کسب نمایند تا در زمان اخذ پذیرش از دانشگاه آن را ارائه نمایند. با وجود جمیع این شرایط امکان مهاجرت برای تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم وجود خواهد داشت. بدون شک تحصیل داروسازی در کانادا یکی از بهترین روش های ورود به رشته پزشکی در کاناداست.

از آخرین قوانین تحصیل در کانادا باخبری؟

تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک کارشناسی

نحوه ورود در رشته هایی چون پزشکی و دندانپزشکی با نحوه ورود به این رشته های تحصیلی در کشور ایران بسیار متفاوت است. افرای که قصد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی را دارند در ایران بایستی در رقابت فشرده کنکور رشته تجربی برای این شرکت نمایند اما در کانادا شرایط به شکلی دیگر است. متقاضی ورود به پزشکی یا دندانپزشکی باید بسته به دانشگاه محل تحصیل بین 2 یا 3 یا نهایتا 4 سال در یک رشته در مقطع کارشناسی در رشته های زیستی که اصطلاحا دروس علوم پایه برای رشته های پزشکی می باشد تحصیل نماید. پس از اخذ مدرک لیسانس بایستی در آزمون های سراسری پزشکی به نام MCAT شرکت نمایید و درصورت قبولی وارد دانشکده های پزشکی یا دندانپزشکی آن شوید. پس از آن دانشجویان بعد از 4 تا 5 سال تحصیل در این رشته به اخذ مدرک پزشکی نائل خواهند شد.

تست پذیرش کالج پزشکی در کانادا (MCAT)

آزمون پزشکی در کانادا MCAT یا تست پذیرش، آزمون استاندارد بین المللی است که مبتنی بر کامپیوتر می‌ باشد و برای دانشجویانی برگزار می‌ گردد که قصد تحصیل پزشکی در کانادا، آمریکا و استرالیا را دارند. هدف از این تست، ارزیابی و بررسی مهارت های دانشجویان در زمینه های حل مسئله، تفکر انتقادی، دانش مفاهیم طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی و اصول پیش نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی می باشد.

ناگفته نماند که آزمون MCAT نه برای کلیه دانشگاه های پزشکی، بلکه صرفا در برخی از دانشگاه ها ضرورت دارد. اما به طور کلی اکثریت دانشگاه های پزشکی در کشورهای کانادا و آمریکا قانون شرکت در آزمون MCAT وجود دارد. دانشگاهی که شرکت در آزمون MCAT جزو پیش نیازهای پذیرش دانشجو محسوب می ‌گردد، شخص دانشجو بایستی در سال سوم تحصیل پیش پزشکی در کانادا در این آزمون شرکت نموده و کسب نمره قبولی کند. در غیر این صورت پذیرش نمی شود.

بخش های اصلی تست MCAT و پیش پزشکی کانادا

همان طور که گفته شد برای تحصیل پزشکی در کانادا در اکثریت دانشگاه های این کشور و همچنین آمریکا، شرکت در تست MCAT و کسب نمره قبولی از الزامات بوده و برگزاری این آزمون عهده سازمان (AAMC) یا همان انجمن کالج های پزشکی آمریکا می‌ باشد. برخی دانشکده های پزشکی، تست MCAT را که مدت آن بیشتر از 3 سال باشد را نمی‌ پذیرند. آزمون MCAT که امروزه برگزار می‌گردد شامل 4 بخش اصلی است که عبارتند از اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده، اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژی، اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار و تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال. افرادی که تمایل به تحصیل پزشکی در کانادا دارند، در ابتدا بایستی دروس پیش نیاز پزشکی را پشت سر بگذارند.

این دروس عبارتند از:

  • بیولوژی + آزمایشگاه
  • شیمی عمومی + آزمایشگاه
  • شیمی آلی + آزمایشگاه
  • فیزیک + آزمایشگاه
  • انگلیسی

دوره های رزیدنتی (Post-graduate) در کانادا

دانشجویان مشغول به تحصیل پزشکی در کانادا، در پاییز آخرین سال تحصیلی بایستی وارد دوره های رزیدنتی کانادا (CaRMS) شوند. در ابتدا بیمارستان ها و تخصص های مورد نظر توسط دانشجویان اولویت بندی می‌شود. سپس برنامه های اپلای شده توسط آنان رتبه بندی می‌ گردد. در نهایت این ترجیحات در سیستم پذیرش کامپیوتری وارد شده و سمت رزیدنتی تعیین و مشخص می‌ شود. به طور معمول دریافت پذیرش رزیدنتی چند ماه پیش از اتمام تحصیلات صورت می‌ گیرد. مدت زمان دوره رزیدنتی Post-graduate متناسب با تخصص انتخابی دانشجو متفاوت بوده و تغییر می‌ کند. دوره های رزیدنتی مربوط به پزشکان خانواده به مدت 2 سال طول می‌ کشد و تایید صلاحیت آن از سوی کالج پزشکان خانواده کانادا یا سازمان (CFPC) انجام می‌ گیرد.

حوزه فعالیت رزیدنت ها در تحصیل پزشکی در کانادا

حوزه فعالیت رزیدنت ها در سال سوم بوده که شامل فوریت های پزشکی، مراقبت از سالخوردگان، اطفال و مادران، مراقبت های موقتی و پزشکی ورزش می‌ گردد. دیگر تخصص های پزشکی در دوره های رزیدنتی از سوی کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا تعیین صلاحیت می‌ گردد. بیشتر دوره های رزیدنتی به صورت 5 ساله می‌ باشد. دانشجویان پزشکی داخلی و پزشکی اطفال بایستی دوره های 4 ساله را پشت سر بگذارند. تعداد معدودی از دوره های رزیدنتی وجود دارند که مدت آنها 6 ساله است.

این دوره ها شامل جراحی اعصاب، جراحی قلب و بعضی دوره های جراحی عمومی می‌ گردد. پس از گذراندن دوره های رزیدنتی، دوره های تخصص فرعی برای پزشکان وجود دارد. شایان ذکر است دانشجویانی که تحصیل پزشکی در کانادا (M.D) را به اتمام رسانده اند، می‌ توانند بدون گذراندن مرحله کارورزی، مستقیما وارد دوره رزیدنتی شوند اما در اکثریت دوره های پزشکی در کشور آمریکا این گونه نیست و فرد فارغ التحصیل بایستی ابتدا دوره های کارورزی را پشت سر بگذارد.

برنامه اصلی پذیرش رزیدنتی در کانادا

برنامه R-1 Main Residency Match بزرگ ترین برنامه جهت اخذ پذیرش دوره های رزیدنتی در سرویس CaRMS به شمار می‌ رود. به طور قطع کلیه دانشگاه های پزشکی کانادا که مجموعا 17 دانشگاه است، شامل این دوره می‌ شوند.

در هر سال، 2 دوره برگزار می‌ گردد که به صورت ذیل خواهد بود:

دوره هاشرح
دوره اولدوره اول شامل افرادی می‌ گردد که در تحصیل پزشکی در کانادا فارغ التحصیل شده یا دانشجوی سال آخر پزشکی در کشور کانادا هستند و دوره های رزیدنتی خود را در کشورهای کانادا یا آمریکا پشت سر نگذاشته اند. این دوره، همچنین شامل فارغ‌ التحصیلانی می‌ گردد که تحصیلات خود را در دانشکده بین المللی پزشکی (IMG ها) به پایان رسانده اند و واجد شرایط هستند اما دوره های رزیدنتی را در آمریکا یا کانادا سپری ننموده اند.
دوره دومدوره دوم نیز مختص متقاضیانی است که در دوره اول مورد پذیرش قرار نگرفته اند و یا متقاضیانی که دوره های رزیدنتی خود را در کشورهای آمریکا یا کانادا سپری نموده‌اند.

مراحل صدور مجوز تحصیل پزشکی در کانادا

مراحل صدور مجوز تحصیل پزشکی در کانادا

صدور مجوز نظام پزشکی برای دانشجویان بین المللی که موفق به پایان پزشکی در کانادا شده اند، ضوابطی دارد.

شرایط صدور مجوز برای آنان به صورت ذیل شرح می‌گردد:

  • گذراندن آزمون‌های MCCEE
  • گذراندن آزمون MCCQE Part 1

در ادامه به تشریح موارد ذکر شده خواهیم پرداخت.

گذراندن آزمون‌های MCCEE: برگزاری این آزمون بر عهده سازمان MCC‌ کانادا می‌ باشد. اگر مصمم هستید در رشته‌ های پزشکی در این کشور به فعالیت بپردازید و فارغ التحصیل یا دانشجوی 20 ماه پیش از پایان تحصیلات در دانشکده پزشکی در خارج از آمریکا و کانادا و دانشکده پزشکی بیماری‌ های استخوان هستید، ابتدا بایستی در این آزمون شرکت کرده و کسب نمره قبولی نمایید. آزمون مذکور به صورت کامپیوتری و به مدت 4 ساعت می‌ باشد. این آزمون با هدف ارزیابی آمادگی کافی جهت وارد شدن به سال اول دوره رزیدنتی و همچنین میزان دانش پایه پزشکی برگزار می‌ شود.

گذراندن آزمون MCCQE Part 1: این آزمون نیز به صورت کامپیوتری بوده و به مدت یک روز می‌باشد. هدف از آزمون MCCQE Part 1، ارزیابی مهارت‌ های پزشکی متقاضیانی است که موفق به دریافت مدرک پزشکی گردیده و قصد دارند به شیوه‌ های بالینی در دوره‌ های کارورزی ورود پیدا کنند، همچنین آزمون MCCQE Part 1 به بررسی دانش، مهارت‌های بالینی و نگرش تعیین شده در اهداف سازمان MCC می‌پردازد.

دلیل‌ گذراندن آزمون MCCQE PART 2 در کانادا

آن دسته از داوطلبینی که موفق به اتمام تحصیل پزشکی در کانادا شده و تمایل به اخذ مجوز شورای پزشکی کانادا (LMCC) دارند، ملزم به شرکت در این آزمون هستند، چرا که نظام‌ های پزشکی کانادا برای صدور مجوز اشتغال پزشکی در مناطق مختلف این کشور، نیاز به مجوز LMCC دارند. به طور کلی تحصیل در رشته‌ های پزشکی در کانادا و فعالیت پزشکی در این کشور و یا سایر کشورها مستلزم رعایت قوانین و ضوابط خاصی است. به همین دلیل پیشنهاد می‌گردد.

اعتبار مدرک پزشکی در کانادا

یکی از مهم ترین دلایلی که باید به آن توجه کرد، اعتبار مدرک پزشکی در کشور کانادا است. خوشبختانه درصد قابل توجهی از دانشگاه های پزشکی کشور کانادا در جمع دانشگاه های برتر جهان قرار دارند و همین مسئله مهر اعتباری بر ارزش مدرک پزشکی در این کشور است. آنچه که اعتبار مدرک پزشکی یا مدارک حاصل از تحصیل دنداپزشکی در کانادا به ارمغان می آورد عبارتند از:

  • امکان اخذ ویزای کاری کانادا و کار در این کشور
  • امکان بازگشت به ایران و ادامه کار پزشکی
  • ادامه تحصیل در کشور آمریکا یا کار در این کشور
  • مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی
  • امکان کار در کشورهای اروپایی و اخذ اقامت اروپا
  • امکان ادامه تحصیل پزشکی در آمریکا و کار در این کشور

شرایط کار پس از تحصیل پزشکان در کانادا

با پایان یافتن دوره تحصیلی پزشکی در کشور کانادا، دانشجویان باید در یک آزمون جامع شرکت کنند و پس از آن می توانند مجوزهای لازم برای کار در کشور کانادا به عنوان پزشک را به دست آورند و در این صورت است که به عنوان یک پزشک متخصص می توانند بالاتر از هر فرد دیگری در کانادا از نظر اقتصادی شرایط زندگی خود را بهبود ببخشد. در تصویر زیر می توان اطلاعات دقیق تری در این رابطه به دست آورد.

شرایط تبدیل شدن به پزشک در کانادا

با عبور از این مراحل فرد می تواند به عنوان پزشک فعالیت خود در کانادا را شروع کند. در جدول زیر می توان متوسط درآمد برخی از شاخه های تخصص پزشکی در کانادا را مشاهده کرد.

میزان درآمد به دلار کانادانوع تخصص
18500$متخصص آلرژی
30600$نرولوژیست
15900$فیزیوتراپیست
21800$متخصص CCU
26800$متخصص بیماری های عفونی
21400$پاتولوژیست
29800$رادیولوژیست
34000$اورولوژیست
30700$متخصص داخلی

بهترین شهرهای کانادا برای کار پزشکی

فی المجموع کار پزشکی در کانادا جزء مشاغل پر درآمد و پر وجهه ای است. از نظر درآمدی میانگین درآمدی شاغلین این رشته شغلی به مراتب بالاتر از متوسط درآمدی دیگر مشاغل کاناداست. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، میانگین درآمد سالانه پزشکان در کانادا حدود CAD58000 (دلار کانادا) از متوسط درآمد مشاغل دیگر بالاتر است:

میانگین درآمد سالانه پزشکان در کانادا

در واقع پزشکان شاغل در کانادا با توجه به تخصص و سابقه کاریشان درآمدهای متفاوتی دریافت می کنند و رنج درآمدی آنها بین حداقل CAD37300 (دلار کانادا) تا حداکثر CAD534000 (دلار کانادا) متغیر است. اما خود این درآمدهای پزشکان در شهرهای مختلف کانادا نیز متفاوت است. جالب است بدانید شهرهای پر درآمد کانادا برای پزشکان به ترتیب شامل دلتا، اوتاوا ، کالگری و ادمونتون می باشد:

بهترین شهرهای کانادا برای کار پزشکی

شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا آسانتر شده است!

خبر خوش برای پزشکانی که مایلند برای کار به کشور کانادا سفر کنند اینکه اخیرا دولت کانادا شرایط مهاجرت پزشکان خارجی به کانادا را تسهیل کرده است. بر طبق قانون جدید پزشکان مهاجر که در حال حاضر با ویزای موقتی در کانادا مشغول طبابت هستند حالا صلاحیت این را دارند که تحت برنامه اکسپرس اینترای Express Entry برای اخذ اقامت دائمی (PR) کانادا درخواست دهند. بر این اساس پزشکان از طریق برنامه های اقتصادی تحت اکسپرس اینترای شامل برنامه کارگر کاهر فدرال و دسته سابقه کار کانادایی می توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند:

شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا

اما معیارهای امتیازبندی متقاضیان برای اخذ PR در قالب این دو برنامه نیز شامل معیار های سطح زبان، سطح تحصیلات، سابقه کاری، سن و سال، پیشنهاد کاری و نیز سازگاری است.

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا چقدر است؟

همان طوری که می دانید، سطح شهریه در دانشگاه های کانادایی بسته به برنامه تحصیلی ارایه شده توسط آنها متفاوت است. و این درباره رشته پزشکی نیز صدق می کند. آمارها نشانگر آنست که میانگین شهریه سالیانه دانشجویان پزشکی در کانادا البته بسته به نوع دانشگاه به حدود  USD 69000 (دلار آمریکا) می رسد. و تا اخذ مدرک پزشکی نیز به حدود USD 276000 (دلار) نیز می رسد.

در این میان برخی از ارزانترین دانشگاه های علوم پزشکی کانادا عبارتند از:

  • دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه آلبرتا: $ 7621
  • دانشکده پزشکی دانشگاه کالگری: $ 12695
  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند: $11460
  • دانشکده پزشکی دانشگاه مک گیل: $ 45884
  • دانشکده پزشکی دانشگاه دالهوزی: $ 32391
  • دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو: $ 87341
  • دانشکده پزشکی دانشگاه کویین: $ 86226

اما علاوه بر تحصیل پزشکی MD در کانادا، دانشجویان بین المللی می توانند با اخذ پذیرش از دیگر رشته ها و گرایشات پزشکی نیز در این کشور ادامه تحصیل دهند. از جمله این رشته ها می توان به دندانپزشکی، پرستاری، دامپزشکی، داروسازی و روانشناسی اشاره کرد.

در قالب جدول زیر نیز می توان با میانگین هزینه تحصیلی در این رشته های پزشکی در کانادا نیز آشنا شد:

کورس تحصیلیمدرک اعطاییمتوسط شهریه سالانه به دلار
دندانپزشکیBDS, DDS, DMD$80900
داروسازیPharmD$35700
پرستاریBScN, BSN$34120
روانشناسیBSc, BA$36000
دامپزشکیBSc$39200

تحصیل رایگان پزشکی در کانادا

یکی از دغدغه هایی که ایرانیان معمولا برای تحصیل در رشته های پزشکی در کانادا با آن روبرو هستند، پرداخت شهریه دانشگاه است. دانشجویان خارجی برای اینکه بتوانند در دانشگاه های پزشکی کانادا به ادامه تحصیل مشغول شوند، باید هزینه های زیادی را به عنوان شهریه به دانشگاه پرداخت کنند اما باید در نظر داشت که راه هایی برای کاهش این هزینه ها وجود دارد.

دانشجویان می توانند در مرحله اول از بورسیه های تحصیلی استفاده کنند که هزینه های تحصیل آن ها را به طور کامل پوشش می دهد. افرادی که رزومه تحصیلی بسیار قدرتمند در اختیار داشته باشند می توانند از این طریق تحصیل رایگان پزشکی در کانادا را تجربه کنند.

دومین گزینه در دسترس برای کاهش هزینه های تحصیل در کشور کانادا، استفاده از کمک هزینه های دانشجویی است که به آن ها کمک می کند تا بخشی از هزینه های زندگی خود در این کشور را پوشش دهند. این کمک هزینه های تحصیلی ممکن است در کل به 1000$ (دلار کانادا) برسد اما به هر حال می تواند هزینه های زندگی یک فرد در ماه را پوشش دهد.

وام های دانشجویی نیز گزینه دیگری برای رسیدن به تحصیل رایگان پزشکی در کانادا است. این وام ها به گونه ای به دانشجویان اعطا می شود که پس از تحصیل و اشتغال به کار باید طبق قوانین آن را بازپرداخت کنند اما با این وجود به دانشجویان فرصت می دهد تا بدون دغدغه مالی دوره تحصیلی خود را به پایان برسانند.

برنامه های بورس کانادا برای دانشجویان پزشکی

یکی از اصلی ترین مزایا و امتیازات تحصیل پزشکی در کانادا امکان درخواست بورس تحصیلی از این کشور است. معمولا نیز برنامه های بورس تحصیلی در کانادا یا توسط دولت این کشور و یا توسط شرکت ها و سازمان های خصوصی تامین مالی می گردد. و مبتنی بر سه معیار برتری تحصیلی، نیازمندی و یا ترکیبی از این دو به دانشجویان پزشکی ارائه می شود.

برخی از معروفترین برنامه های بورسیه پزشکی در کانادا عبارتند از:

  • بورسیه مسترکارت- دانشگاه مک گیل
  • بورسیه مسترکارت- دانشگاه تورنتو
  • بورسیه های چونینگ در کانادا
  • بورسیه های دولت کانادا به ارزش CAD 50000 (دلار کانادا)
  • بورسیه کانادا گرجوئیت
  • بورسیه پست گرجوئیت NSERC
  • بورسیه بنیاد دانشمندان کانادایی رودس
  • بورسیه ها و فلوشیپ های ترودو

بورسیه تخصص پزشکی در کانادا

علاقمندان به تحصیل در رشته پزشکی در کانادا می توانند پس از پایان دوره اولیه تحصیل خود در این کشور وارد دوره تخصص شده و از این طریق شرایط بهتری برای کار در کانادا برای خود ایجاد کنند. دوره های تخصص بسته به شرایط دانشگاه های کانادا هزینه ای متفاوت دارند ولی هزینه بالای آن ها می تواند شرایط تحصیل را برای دانشجویان بسیار دشوار کند. خوشبختانه بورسیه تخصص پزشکی در کانادا شرایط مناسبی دارد و بسیاری از دانشجویان خارجی می توانند از این بورسیه استفاده کنند تا هزینه های تحصیل خود را کاهش دهند.

دوره تخصص پزشکی در کانادا

در حال حاضر می توان گفت که دوره های تخصص پزشکی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند وافراد برای این که بتوانند به خواسته های خود دست پیدا کنند. باید ابتدا دوره اولیه کارشناسی در کانادا را پشت سر بگذارند و پس از آن برای تحصیل در رشته های تخصصی اقدام کنند.

برخی از مهم ترین رشته های تخصص پزشکی در کانادا و رتبه بین المللی آن ها عبارتند از:

نام دانشگاهرشته آنکلوژی در کانادارشته جراحی مغز و اعصاب در کانادارشته قلب و عروق در کانادا
تورنتو21717
بریتیش کلمبیا492937
مک گیل599282
آلبرتا13119970
مک مستر14367

شرایط ویزای تحصیلی برای تحصیل پزشکی در کانادا

طبق قوانین کشور کانادا، ویزای دانشجویی کانادا Canada Student Visa به دانشجویان خارجی اجازه ادامه تحصیل در موسسات آموزشس معتبر (DLI) این کشور را می دهد. این ویزا نیز معمولا تا پایان دوره تحصیلی دانشجویان اعتبار داشته و حتی دانشجویان با داشتن همین ویزا می توانند در کانادا به کار پاره وقت هم بپردازند. شرط اصلی و لازمه مهم برای درخواست ویزای مذکور نیز اخذ پذیرش (نامه اپلای) از یکی از دانشگاه های معتبر کانادایی است.

پس از آن نیز ارائه مدارک زیر از طریق سفارت کانادا الزامی است:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست تکمیلی
  • چند صفحه خالی در پاسپورت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • معرفی نامه
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • نامه پذیرش از دانشگاه کانادایی
  • رضایت نامه والدین برای متقاضیان کم سن و سال
  • فرم درخواست تکمیلی برای اعضای خانواده (در صورت به همراه آوردن آنها)
  • هزینه درخواست ویزای دانشجویی کانادا به مبلغ CAD150 (دلار کانادا)

اما سوال مهم در خصوص مقدار بودجه لازم برای اثبات تمکن مالی است که طبق قوانین از این قرار می باشد:

افرادی که به کانادا می آیندمقدار تمکن لازم برای هر سال (علاوه بر مقدار شهریه)
خود دانشجو$10000
اولین عضو خانواده$4000
هر عضو دیگری از خانواده$3000

الزامات زبانی برای تحصیل پزشکی در کانادا

آن دسته از متقاضیانی که به دنبال تحصیل پزشکی در کانادا هستند باید به خوبی با الزامات زبانی در این رشته تحصیلی آشنا شوند. بنابراین قبل از مهاجرت به کانادا بهتر است به خوبی با الزامات زبانی در رشته پزشکی در دانشگاه های کانادا به خوبی آشنا شوید. به طور کلی اولین و مهمترین شرط برای تحصیل پزشکی در کانادا تسلط به زبان انگلیسی است. همچنین برای همگام شدن با مطالعات و تکالیف دانشگاه های پزشکی در کانادا، درک زبان انگلیسی الزامی خواهد بود. همچنین برای آیلتس در کانادا به طور کلی 6.5 و در هر ماژول 6 خواهد بود. در نهایت اینکه، ویزای دانشگاه های پزشکی در کانادا نیازهای زبان انگلیسی نسبتا بالاتری خواهند داشت.

آزمون های پذیرش برای تحصیل پزشکی در کانادا

تمامی افرادی که قصد تحصیل پزشکی در کانادا دارند باید در آزمون های پذیرش در دانشگاه های کانادا شرکت کنند. به عبارت دیگر، دانشگاه های کانادا برای پذیرش دانشجویان مستعد از سراسر جهان آزمون های پزشکی مختلفی را برگزار می کنند. که دانشجویان بین المللی بدون قبولی در این آزمون ها اجازه تحصیل پزشکی در این کشور را نخواهند داشت. همچنین شایان ذکر است که، پذیرش در بهترین دانشگاه های کانادا کاملا رقابتی است. به طور مثال، داوطلبانی که مایل به تحصیل در دانشگاه مک گیل یا دانشگاه تورنتو هستند، علاوه بر شرکت در آزمون پذیرش باید سوابق تحصیلی عالی داشته باشند.

نحوه مهاجرت و اخذ اقامت دائم کانادا توسط پزشکان ایرانی

رشته ها و گرایشات پزشکی جزء لیست مشاغل مورد نیاز کشور کانادا است. از همین رو پزشکان ایرانی برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائمی این کشور مسیر آسانتری پیش رو دارند. منتها ابتدا باید دانست که برای کار پزشکی در کانادا نیازمند طی مراحل تا اخذ مجوز کار از انجمن پزشکی کانادا (MCC) هستید. این مراحل از قرار زیر است:

پروسه دریافت مجوز کار برای پزشکان در کانادا

فارغ التحصیلان پزشکی برای مهاجرت  کاری به کانادا بایستی تحت برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP) تحت سیستم اکسپرس اینتری اقدام کنند. در ابتدا نیز لازم است متقاضیان با توجه به معیارهای امتیازبندی به حداقل 67 امتیاز لازم برسند. سپس متقاضی مدارک لازمه را تحویل داده و منتظر رتبه بندی بر اساس امتیازات CRS می ماند. هر چه امتیاز CRS بالایی کسب کند شانس او برای اخذ دعوتنامه درخواست (ITA) بیشتر می شود. و در این صورت است که می تواند برای اخذ اقامت دائمی کانادا از اداره مهاجرت این کشور درخواست نماید.

در این زمینه متقاضیان بایستی هزینه های این پروسه مهاجرتی را بصورت زیر مدنظر قرار دهند:

عنوان هزینههزینه به دلار کانادا
تایید مدرک$293 برای هر مدرک پزشکی
هزینه ترجمه مدرک$187 به ازای هر صفحه
هزینه ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA)$160
هزینه ثبت نام برای آزمون MCCEE بخش اول$1836

پزشکان ایرانی می توانند با اخذ اقامت دائمی کانادا براحتی به این کشور مهاجرت کنند. متقاضیان تحصیل پزشکی در کانادا می توانند به منظور اخذ اطلاعات بیشتر و شروع فرآیند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

پرسش های متداول در خصوص تحصیل پزشکی در کانادا

پرسش های متداول در خصوص تحصیل پزشکی در این کشور عبارتند از:

  • برترین دانشگاه های پزشکی کانادا کدامند؟ دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مک مستر، دانشگاه مونترال، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه کلگری، دانشگاه اتاوا، دانشگاه لاوال، دانشگاه ساسکاچوان و دانشگاه کوئین.
  • آزمون استاندارد پزشکی در کانادا چیست؟ mcat ا تست پذیرش، آزمون استاندارد بین المللی است که مبتنی بر کامپیوتر می‌ باشد و برای دانشجویانی برگزار می‌ گردد که قصد تحصیل پزشکی در کانادا، آمریکا و استرالیا را دارند.
  • دروس اصلی آزمون MCAT کدام است؟ بیولوژی + آزمایشگاه، شیمی عمومی + آزمایشگاه، شیمی آلی + آزمایشگاه، فیزیک + آزمایشگاه، انگلیسی
  • کورس علوم پایه چه مدت زمان می برد؟ کورس لیسانس علوم پایه در رشته های مختلف علوم پایه به مدت 4 سال است اما ممکن است 3 سال هم طول بکشد.
  • متوسط حقوق پزشک در کانادا چقدر می باشد؟ متوسط حقوق پزشک معالج در کانادا سالانه 148700$ (دلار) یا در هر ساعت 76.26$ (دلار) است.
  • تحصیل پزشکی در کانادا چند سال است؟ دوره تحصیلی در این رشته حداقل 7 سال به طول می انجامد.
  • هزینه اخذ ویزای تحصیلی کانادا چقدر می باشد؟ درخواست ویزای دانشجویی کانادا هزینه ای به مبلغ CAD150 (دلار کانادا) در پی دارد.
  • آیا از طریق ویزای تحصیلی کانادا امکان به همراه آوردن اعضای خانواده فراهم است؟ بله این از امتیازات ویزای تحصیلی کاناداست.
  • متوسط درآمد پزشکان در کانادا چقدر است؟ میانگین درآمد سالانه پزشکان در کانادا حدود CAD178000 (دلار کانادا) است.
  • شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا چیست؟ بر طبق قانون جدید پزشکان مهاجر که در حال حاضر با ویزای موقتی در کانادا مشغول طبابت هستند حالا صلاحیت این را دارند که تحت برنامه اکسپرس اینترای Express Entry برای اخذ اقامت دائمی (PR) کانادا درخواست دهند.
4.8/5 - (110 امتیاز)

70 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در کانادا

  1. زهرا گفت:

    ببخشید در ادامه جواب شما گفتید در صورتی مدرک از دانشگاه های آمریکا گرفته شده باشه تغییر رشته امکان پذیر هست ، گرفتن مدرک ارشد از دانشگاه آمریکا کافیه برای تغییر رشته یا باید مدرک کارشناسی هم از دانشگاه آمریکا اخذ شده باشه ،آخه من قصد دارم اپلا کنم برای ارشد مجدد و مدرک کارشناسیم از دانشگاه ایران اخذ شده ,ممنون میشم راهنمایی کنید بااین شرایط امکان تغییر رشته از شیمی به پزشکی وجود دارد ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله شما اگر ارشد رشته ای مثل شیمی رو بگیرید، می تونید برای شرکت در آزمون MCAT آماده باشید.
      برای ورود به آمریکا به گپ تحصیلی و سن خودتون هم توجه داشته باشید. اگر توجیه پذیر نباشه، ویزای تحصیلی برای شما صادر نمیشه حتی اگر پذیرش داشته باشید

  2. زهرا گفت:

    سلام یه سوال داشتم نمیدونم درسته یا غلط ،سوال اینه با ارشد مجدد در رشته شیمی در دانشگاه تاپ آمریکا ، میشه بعد از مدتی از رشته شیمی به رشته پزشکی تغییر رشته داد ؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تقریبا درست فهمیدید اما شرط این هست که شما باید مدرک خودتون رو از آمریکا گرفته باشید

  3. atoosa گفت:

    سلام من 25 سالمه میخوام برای تحصیل پزشکی در کانادا اقدام کنم میخواستم ببینم شرایط سنی داره؟ تحصیل پزشکی در کانادا ویزای همراه هم داره ؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله محدودیت سنی داره ولی شما مشکلی برای ورود به این رشته ندارید.
      بله همه افرادی که ویزای تحصیلی کانادارو به دست آورده باشند، می تونن از امتیازهای مربوط به ویزای همراه استفاده کنند

  4. محمدمهدی گفت:

    سلام
    خاله من کانادا هست، چطور می تونم از این مسئله در پروسه مهاجرت به کانادا استفاده کنم؟
    من به زودی ۱۹ سالم میشه و می خوام پزشکی در کانادا رو تجربه کنم. معدلم همیشه بالای ۱۸.۳۰ بوده و آیلتس ندارم ولی راحت صحبت می کنم و فیلم می بینم کاملا متوجه میشم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید از حمایت های مالی ایشون استفاده کنید و اگر تمکن مالی کافی دارند، حداقل در محل زندگی ایشون اقامت داشته باشید تا پروسه مهاجرت به کانادا برای شما با هزینه های کمتری روبرو بشه

  5. نگار گفت:

    سلام من كارشناسي بيهوشي خوندم در ايران و ٩ سال سابقه كار دارم در اين رشته و ارشد تغذيه در يكي از دانشگاه هاي كانادا را امسال به پايان ميرسونم و خواستم بپرسم من چگونه ميتونم براي پزشكي و تخصص بيهوشي اقدام كنم،. ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بهترین راهکاری که می شه به شما توصیه کرد این هست که اول دوره های تخصص رشته بیهوشی در کانادا را پیدا کنید، سپس پیش نیازهای اصلی رو مطالعه بفرمایید چون شرایط هر مرکز آموزشی با دیگری متفاوت هست

  6. امین گفت:

    سلام جناب خسته نباشید
    نمیدونم سایت تون فعاله یا خیر
    بنده دانشجوی پزشکی عمومی در هرات – افغانستان هستم ، دانشجوی سال آخر هستم .
    میخواستم بدونم به چه شکلی میتونم برای اقامت و کار در کانادا اقدام کنم. و چه مدارکی رو لازم دارم ( آیا امکان کار برای من هست یا خیر ) ممنون از لطفتون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای این که بتونید در کشوری مثل کانادا کار کنید، باید سابقه کار داشته باشید، بهترین راه ورود شما برای مهاجرت به کانادا این هست که برای دوره های تخصص پذیرش دریافت کنید

      1. امین گفت:

        سلام ممنون از جوابتون میخواستم بدونم برای دوره های تخصص چه شرایطی ؟ مثل زبان و هزینه و چه مدرک زبانی لازم داره ممنون میشم جواب بدین🌹

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          شما برای این کار نیاز به این خواهید داشت که حداقل مدرک آیلتس 6.5 داشته باشید ولی اکثر دانشگاه ها نمره 7 رو می خوان.
          دقت داشته باشید که بهترین مرجع برای شما سایت دانشگاه های کانادا هست. هر کدوم به صورت جداگانه مدارکی از شما می خوان که ممکن هست در دانشگاه دیگه مورد نیاز نباشه.
          اول رشته تخصصی خودتون رو مشخص کنید، بعد سایت های دانشگاه های کانادا رو بررسی کنید که به چه مدارکی نیاز دارند.

  7. مونس گفت:

    سلام خسته نباشید یه سوالی ازتون داشتم من سال ۱۴۰۲ کنکور دا م آیا میتونم برم بیوتکنولوژی بخونم و لیسانسشو بگیرم و بعد بورس بشم و برم کانادا پزشکی شروع کنم؟ این کار میشه؟ اصلا مفید هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مسیر رو درست انتخاب کردید اما حقیقتش بورسیه رو همه به دنبالش هستند و هیچ کس نمی تونه به شما بگه قطعی به دستش میارید

  8. اژین گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دانشجوی سال دوم دانشگاه کوچ در ترکیه هستم می خواستم بدونم میتونم واحد هایی که پاس کردم رو معادل سازی بکنم و مستقیما وارد دانشگاه تورنتو بشم؟
    منظورم از مستقیما نداشتن لیسانس علوم پایه است

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شرایط تحصیل پزشکی در کانادا این هست که شما باید دوره تحصیلی در این رشته ها رو گذرونده باشید

  9. مائده گفت:

    سلام ببخشید من سال دیگه دیپلم خودم رو میگیرم و به زبان انگلیسی هم مسلط هستم میخوام بدونم برای فول فاند کانادا باید چه رزومه ای داشته باشم و از کی اقدام کنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      فول فاند در مقطع پزشکی بسیار سخت هست شما باید یک نوآوری داشته باشید تا بتونید دانشگاه رو راضی کنید که به شما فاند بده. افرادی که طرح های بلند مدت پژوهشی داشته باشند شاید بتونن همچین دستاوردی رو به دست بیارن

  10. Saeed گفت:

    سلام، رشته علوم پایه شامل پرستاری و… هم میشه؟
    مثلا میشه با لیسانس پرستاری در ایران، وارد دوره پزشکی کانادا شد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام خدمت شما خير پرستاري پيرا پزشكي هست
      كشور كانادا فقط ليسانس علوم پايه خودشو قبول داره و براي ورود به دانشگاه هاي كانادا بايد زير ٢١ سال باشيد

  11. علی گفت:

    با سلام
    من و همسرم هر دو پزشک هستیم و ۳ سال سابقه کار در ایران داریم
    الان قصد مهاجرت به کانادا داریم
    آیا امکان معادل سازی تا حدی برای ما امکانپذیره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله شما باید مدرک خودتون رو معادلسازی کنید و در غیر این صورت امکان کار یا ادامه تحصیل رو نخواهید داشت

  12. رویا گفت:

    سلام وقتتون بخیر. اگر پزشکی رو در دانشگاه سملوایز مجارستان بخونیم امکانش هست از طریق اراسموس به کانادا برای ادامه تحصیل بریم؟ یا بهتره مدرکمونو دریافت کنیم و بعد برای تخصص در کانادا اقدام کنیم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      باید ببینید دانشگاه با کدوم دانشگاه های کانادا ارتباط مستقیم داره.

  13. ملینا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من امسال دیپلم میگیرم و زبان انگلیسی و فرانسه رو مسلط هستم آزمون آیلتس و تف فرانسه رو دادم میخواستم بدونم چقدر احتمال داره بتونم برای دانشگاه مک گیل در رشته پزشکی اقدام کنم؟ و اینکه اگر اجازه کار داشته باشیم چند درصد از هزینه ها رو پوشش میده؟
    ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای شما آرزوی موفقیت داریم.
      شما باید با معدلتون در این زمینه سنجیده بشید. در رشته پزشکی، دانشگاه مک گیل رتبه 25 جهان رو به دست اورده و شما باید رزومه تحصیلی خیلی خوبی داشته باشید تا وارد این دانشگاه بشید.
      با کار دانشجویی می تونید هزینه های زندگی خودتون رو کامل پوشش بدید

  14. sheri گفت:

    با سلام من اقامت دائم کشور کانادا دارم 42 ساله هستم پی آر کانادا را دارم الان تو کانادا هستم و از ایران لیسانس رشته بهداشت حرفه ای رو دارم میخواستم ببینم میتونم در آزمون پزشکی شرکت کنم یا خیر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      چون که نیازی به ویزای ندارید بله می تونید

  15. Sara گفت:

    سلام خسته نباشین
    من لیسانس ژنتیک دارم از ایران و ارشد زیست سلولی و مولکولی از دانشگاه میلان و اخیرا هم پذیرش phd گرفتم از کانادا. خواستم بدونم بعد از اتما phd در اونجا میتونم پزشکی بخونم؟ الان ۲۶ سال دارم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دانشگاه ها برای اعطای پذیرش به دانشجوها محدودیت سنی چندانی ندارند.
      مشکل اصلی این هست که شما بتونید ویزا بگیرید یا خیر. شما با توجه به این که در کشور کانادا حضور دارید، محدودیت ها برای شما برداشته شده

  16. محمدرضا گفت:

    سلام خسته نباشید,من در ایران دانشجوی دامپزشکی هستم میخواستم ازتون بپرسم که ایا پس از اتمام این رشته و دریافت مدرک دکترای عمومی دامپزشکی میتونم بدون گذراندن دوره چهار ساله علوم پایه در ازمون mcat شرکت کنم و و در صورت قبولی وارد دوره MD بشم؟ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر بهتره که اگر به فکر رشته پزشکی هستید مشاوره بشید در کشوری که بیشترین شانس ویزا رو دارید که شرایطش راحتتره رو انتخاب کنید

  17. طاه گفت:

    سلام و عرض و ادب من دانشجویی مهندسی پزشکی امیر کبیرم مقطف لیسانس و من برای ارشد از کانادا فاند گرفتم پس از مهاجرت امگان این هست پس از مهاجرت پزشکی بخونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله ولی به شرط اینکه دوره کارشناسی ارشد خودتون رو شروع کنید و در زمان مناسب رشته خودتون رو تغییر بدید.

  18. مزدا گفت:

    سلام، رشته های علوم پایه که باید قبل از پزشکی بخونیم مشخصا و دقیقا چه رشته هایی هستند؟ و اگه این مقطع رو در کانادا با معدل بالا تموم کنیم امکان گرفتن بورسیه وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      این رشته ها دروس علوم پایه هستن که رشته های مختلفی رو شامل میشن و امکان اخذ بورس وجود داره

  19. المیرا گفت:

    سلام خسته نباشید من لیسانس علوم ازمایشگاهی دارم ایا میتونم توی کانادا ب رشته پزشکی تغییر رشته بدم و اینکه در ای صورت چند واحد تطبیق میخوره یا اینکه چند سال جلو میفتم

    1. داوری گفت:

      سلام
      ابتدا بررسی کنید که میتونید از این طرق مهاجرت کنید یاخیر
      در اونجا میتونید تغییر بدید

  20. saba گفت:

    سلام وقت بخیر
    من شنیده بودم برای اخذ پذیرش پزشکی در دانشگاه اتاوا نیازی به قبولی در ازمون Mcat نیست درسته این موضوع؟ و اگر درست هست با قبولی در رشته پزشکی در ایران میشه پذیرش دانشگاه اتاوا رو گرفت ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      با قبولی در آزمون ایران نمیشه برای دانشگاه های کانادا اقدام کرد

  21. مهدی گفت:

    سلام روزتون بخیر
    در مورد شرایط تحصیل در کانادا از نظر سنی سوال داشتم
    من در حال حاضر رشته شیمی در یکی از دانشگاه های آزاد رو دارم میخونم و بیست و دو سال دارم و تا یکسال دیگه درسم تموم میشه
    یعنی میشه حدود بیست و سه سال
    میخواهم پس از اتمام تحصیل در مقطع لیسانس برای تحصیل پزشکی اقدام کنم.
    آیا شرایط دریافت ویزای تحصیلی رو دارم یا خیر؟ اگر شرایطش رو ندارم میتونم با ویزای دیگه مثل ویزای کاری اقدام کنم که همزمان با کار تحصیل هم انجام بدم یا خیر؟

    1. داوری گفت:

      سلام روز شما هم بخیر
      بهترین راه برای مهاجرت شما به کانادا تحصیل در مقطع ارشد خواهد بود

  22. رها گفت:

    سلام
    کانادا برای پزشکی بورسیه میده؟ یعنی اگر رزومه خیلی قوی باشه و معدل و مدرک زبان هم نمره هاشون بالا باشن امکان داره بورسیه بده ؟
    و اینکه اگر بورسیه میده بهتره از طریق مکاتبه با اساتید این بورسیه هارو دریافت کنیم یا از طریق دیگه ای؟
    ممنون میشم جوابم و بدید

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر به دنبال بورس در مقطع پزشکی هستید به کشور دیگه ای فکر کنید که شانس اخذ بورس رو داشته باشید

  23. امیر سبحان عالی گفت:

    سلام
    والا جواب این سوال خیلی مهمه اگه میشه جواب بدید.
    چه کشورهایی هستند که میتوان بدون انجام دادن کارهای معادله سازی مدرک پزشکی عمومی به کانادا مهاجرت کرد و برای ادامه تحصیل تخصص اقدام کرد؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بهتره که در خود کانادا اقدام به تحصیل در این زمینه کنید چون در هر صورت نیاز به آزمون رو در کانادا خواهید داشت مگر اینکه به کشورهای دیگه ای فکر کنید

  24. امیر سبحان عالی گفت:

    با سلام آیا برای تحصیل تخصص پزشکی در کانادا محدودیت سنی وجود دارد؟؟من اگر به عنوان مثال با همسرم به کانادا بروم و من در کانادا تحصیل تخصص کنم و بعد از فارغ التحصیلی ویزای خودم رو به ویزای کاری تبدیل کنم برای همسرم چه اتفاقی میوفته؟؟؟میتوانیم اقامت دائم کانادا بگیریم؟؟؟من میخواهم در آلمان مدرک پزشکی عمومی بگیرم و بعدش ازدواج کنمم و بعد چند سال به همراه همسرم به کانادا مهاحرت کنیمم و من برای تخصص تحصیل کنمم و همسرم هم قصد تحصیل ندارند و میخام بعد از فارغ التحصیلی اقامت کاری دریافت کنم و اقامت دائم برای خودم و همسرم بگیرم مشکلی نیست؟؟؟
    وااااییی ببخشید زیاد شد خخخخخخ واقعا ببخشید ممنون که وقت میزارین شرمندتونم.

    1. داوری گفت:

      سلام
      مطالبی که میفرمائید باید با شما مطرح شه که در ابتدا مشخص شه وضعیت شما به چه شکله

  25. امیر سبحان عالی گفت:

    سلام و عرض ادب لطفا جواب سوال مرا واضح بدهید خیلی مهمه ممنون.من اگر فارغ التحصیل پزشکی در کانادا باشم آیا میتوانم به ایران برگردم و در کمتر از یک سال ازدواج کنم و به همراه همسرم اقامت دائم کانادا را بگیریم بعد از استخدام در کانادا؟؟؟؟
    میسه راهنماییمون کنید؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله شما میتونید بعد از اخذ اقامت دائم این کار رو انجام بدید و مشکلی نیست

  26. امیر سبحان عالی گفت:

    سلام و درود.
    لطفا سوال من رو جواب بدید با تشکر.
    سوالم اینه که اگر من مدرک پزشکی عمومی را در کانادا بگیرم برای ادامه تحصیل تخصص باید اقامت دائم داشته باشم؟؟؟؟؟اگر من مدرک تخصص پزشکی را در کانادا بگیرم آیا امکانش هست برگردم ایران ازدواج کنم و بعد برای ویزای کاری و اقامت دائم به همراه همسرم اقدام کنم؟؟؟؟؟مشکلی پیش نمیاد؟؟؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر شما برای تحصیل در مقطع تخصص لزومی نداره که حتما اقامت دائم داشته باشید و میتونید برگردید ایران و برای سوال دومتون هم مشکلی پیش نخواهد اومد

      1. امیر سبحان عالی گفت:

        مرسی ممنون که جواب دادین متشکرم
        سایت خوبی دارید همیشه مطالب های سایت شمارو میخونم و راضی هستم

        1. داوری گفت:

          خواهش میکنم لطف دارید
          باز هم سوالی بود در خدمتتون هستم

  27. مهران صلح جو گفت:

    سلام من متقاصی تحصیل پزشکی در کانادا هستم
    18 سالمه و معدل کل دبیرستان هم 17/5 هست
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای تحصیل در رشته پرشکی در کانادا باید ابتدا یک لیسانس علوم پایه در این کشور بگیرید و بعد آزمون بدید و با قبولی در اون برای مستر پزشکی عمومی اقدام کنید

  28. مهتاب گفت:

    سلام وقت بخیر
    من فوق لیسانس مدیریت صنعتی دارم و لیسانس مهندسی صنایع
    آیا باید مثل یه دیپلم اقدام کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر ارشد دارید یعنی بالای 24 سال سن دارید و با این شرایط شانس کمی برای خواندن پزشکی در کانادا دارید و بهتره که برای کشورهای دیگه اقدام به اخذ پذیرش پزشکی کنید
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  29. علیرضا گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    ببخشید میشه لیسانس های مرتبط رو از دانشگاه های ایران گرفت و بعد برای ازمونMCAT اقدام کرد با حتما باید لیسانس رو از دانشگاه های کانادا گرفت؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      باید لیسانس رو هم از همین دانشگاه اقدام کنید که بتونید این آزمون رو بدید

  30. هلما گفت:

    سلام ؛ دانشجویان رشته پزشکی اگر در ازمون علوم پایه پزشکی رتبه برتر شوند و معدل بالا و نمره زبان آیلتس بالا داشته باشند میتوانند بعد از گذراندن علوم پایه با رتبه برتر در دانشگاه های خارج از کشور بورسیه رایگان شوند ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شما بایستی از ابتدا در کانادا بخونید

  31. محسن گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من لیسانس پرستاری هستم
    میخوام ویزای کار برای کانادا بگیرم
    اگه بتونم و ویزای کاری بگیرم میتونم اونجا علاوه براینکه کار پرستاری میکنم برای تحصیل در رشته ی پزشکی هم اقدام کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در رشته پرستاری نیاز به معادلسازی مدارک خواهید داشت

  32. مبینا گفت:

    سلام . وقت بخیر. من دانشجوی ترم 3 پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ام . برای ادامه ی پزشکی در کانادا باید چیکار کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر
      باید تحصیلتون رو تموم کنید و برای تخصص اقدام کنید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  33. قراری گفت:

    سلام ما فامیلمون تو کانادا تحصیل میکنه، میگن میشه اعضای خانواده را هم آورد . میشه بگین چطور و با کدوم نوع ویزا این کار شدنی؟ مرسی از سایت خوبتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      فامیلتون برای شما نمیتونه اقدام کنه چون فقط فامیل درجه یک میتونه برای بقیه اعضای خانواده اقدام کنن
      شما باید مستقل اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *