ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در استرالیا

تحصیل دندانپزشکی در استرالیا

با توجه به نیاز فوری بازار کار و نیز کیفیت برتر آموزشی تحصیل دندانپزشکی در استرالیا همواره مورد توجه دانشجویان خارجی بوده و می باشد. همانند هر کشوری اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی استرالیا بسیار سخت و رقابتی بوده و هر ساله درصد کمی از داوطلبین قبول میشوند. شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی استرالیا نیازمند تامین مدارکی جهت احراز صلاحیت خود میباشید. شرایط اصلی تحصیل دندانپزشکی در استرالیا شامل قبولی در آزمون پذیرش پزشکی، ارائه مدرک دیپلم متوسطه و نیز اثبات مهارت زبان انگلیسی میباشد.

  • آیا برای تحصیل دندانپزشکی در استرالیا باید از مقطع کارشناسی شروع به تحصیل کرد؟
  • شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های استرالیا چه می باشد؟
  • آیا امکان اخذ اقامت و کار پس از تحصیل در این کشور وجود دارد؟
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در استرالیا چقدر است؟
  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در استرالیا برای دانشجویان ایرانی چیست؟

برای کار به عنوان یک دندانپزشک در استرالیا، فرد ابتدا باید دوره دانشگاهی در رشته دندانپزشکی را سپری کند. زمانی که فردی نمره شاخص پذیرش دانشگاهی (UAI) را کسب کند، وی همچنین باید آزمون پذیرش پزشکی و علوم بهداشتی (UMAT) را بگذارند. در ادامه، لیسانس جراحی دندان یا لیسانس علوم دندان را به اتمام رسانده و برای فوق لیسانس درخواست پذیرش دهد. پس از فارغ التحصیلی باید در هیئت دندانپزشکی استرالیا ثبت نام کرده و حداقل 60 ساعت فعالیت توسعه شغلی پیوسته (CPD) را در طی سیکل 3 ساله انجام دهد. این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در پی ارائه اطلاعات در خصوص تحصیل دندانپزشکی 2024 میباشد.

دلایل تحصیل دندانپزشکی در استرالیا

رشته دندانپزشکی یکی از مشاغل مورد نیاز در فهرست مشاغل ملی استرالیا می باشد. پس بنابراین تحصیل در رشته دندانپزشکی در استرالیا می تواند آینده کاری را تضمین نماید. میانگین درآمد ماهانه دندانپزشکان در استرالیا در حدود 17800$ (دلار استرالیا) می باشد که بالاتر از متوسط اتحادیه اروپا با 96800$ (دلار آمریکا) می باشد. این اختلاف فاحش در میزان درآمد دندانپزشکان نشانگر جایگاه برتر این متخصصان در کشور استرالیا می باشد.


وجود برنامه های مختلف دندانپزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه های بین المللی استرالیا موجب جلب توجه بیشتر متقاضیان برای مهاجرت تحصیلی به کشور استرالیا می شود. دارندگان ویزای تحصیلی استرالیا همچنین در جریان باشند که این ویزا به آنها حق کار پاره وقت به مدت 40 ساعت در 2 هفته را می دهد. همچنین، امکان اقامت پس از اتمام تحصیل به شرط اخذ پیشنهاد کاری برای فارغ التحصیلان دندانپزشکی در استرالیا فراهم است. تمامی این عوامل در کنار هم باعث تبدیل استرالیا به عنوان مقصد تحصیلی جذاب برای دانشجویان رشته دندان پزشکی می گردد.

اینفوگرافیک تحصیل دندانپزشکی در استرالیا

شرایط تحصیل دندانپزشکی در استرالیا

دندانپزشکی گرایش مهمی از رشته تحصیلی پزشکی محسوب می شود که با جنبه های تشخیصی و درمانی در حفره دهانی سر و کار دارد. همچنین در دندانپزشکی عمومی، جراحی دندان و ایمپلنتولوژی زمینه های کاری معروف به شمار می روند. دندانپزشکی علمی حیاتی است که نه تنها بر روی سلامت دندان بلکه بر روی کلیه مسائل مربوط جمجمه انسان: از فک تا پس سر و نیز سلامت ناحیه صورت متمرکز است. دندانپزشکان نقش حیاتی در اطمینان از عملکرد صحیح ساختارهای فک و صورت ایفاء می کنند.

طول مدت تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی استرالیا می تواند متفاوت باشدو همچنین برنامه های متفاوتی را در مقاطع مختلف و در دانشگاه ها مختلف می توان در راستای علوم دندانپزشکی در این کشور مطالعه نمود. دو سال اول تحصیل دندانپزشکی در استرالیا مربوط به آموزش مباحث تئوری و کلیات علوم پزشکی و سالهای بعد شامل مباحث کاربردی و بالینی می باشد. درحال حاضر، 25 دانشگاه در استرالیا وجود دارند که برنامه آموزش دندانپزشکی را به دانشجویان خود ارائه می دهند و اکثر آنها مورد تائید وزارت بهداشت ایران در سال تحصیلی 2024 می باشند.

شرایط پذیرش دندانپزشکی در استرالیا

نحوه پذیرش در رشته دندانپزشکی بنا به نوع دانشگاه در استرالیا متفاوت است و شاید نیازمندیهای هر کدام برای ورود به این رشته پردرآمد خاص باشد. دانشجویان ایرانی باید در ابتدا از یک کدام از این دانشگاه یا مدارس و کالج ها در دوره فاندیشن پذیرش شوند. در طول این دوره دانشجویان نیازمندی های ورود به هر دانشگاه استرالیا را متوجه خواهند شد تا متناسب با شرایط خود برای پذیرش از یک کدام از این دانشگاه ها اقدام نمایند. دانشگاه های مذکور به شرح زیر می باشند:

دانشگاه های علوم پزشکی استرالیارتبه بین المللی (QS)دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران
دانشگاه سیدنی40*
دانشگاه لاتروب398*
دانشگاه کورتین217
دانشگاه آدلاید (UoA)106*
دانشگاه استرالیای غربی (UWA)92
دانشگاه نیوکاسل197
دانشگاه CQUniversity Australia591
دانشگاه کوینزلند217
دانشگاه گریفیت303*
دانشگاه جیمز کوک462*
دانشگاه ملبورن41*

پذیرش دانشگاه علوم پزشکی استرالیا

متقاضیان تحصیل لیسانس دندانپزشکی در استرالیا جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های علوم پزشکی این کشور باید قبل از هر چیزی در آزمون دانشکده پزشکی استرالیا (GAMSAT) قبول شوند. لازم به ذکر است که حداقل نمره قبولی در آزمون مذکور در حدود 50 امتیاز می باشد. علاوه بر قبولی در آزمون مذکور، ارائه مدرک دیپلم متوسطه و مدرک زبان انگلیسی (آزمون های IELTS و TOEFL) برای اثبات مهارت زبان انگلیسی متقاضیان نیز اجباری است. برخی از دانشگاه های علوم پزشکی علاوه بر شرایط فوق ممکن است نمره MCAT (آزمون کالج پزشکی) را نیز از متقاضیان بخواهند. همچنین احتمال مصاحبه از طریق برنامه اسکایپ برای متقاضیان وجود دارد و آمادگی برای انجام مصاحبه الزامی است.

تحصیل پزشکی در استرالیا در سال 2024

بر این اساس، مدارک زیر برای اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی در استرالیا الزامی است:

  • فرم درخواست پذیرش تکمیل شده
  • مدارک شناسایی متقاضی
  • مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات سال آخر
  • آزمون زبان انگلیسی IELTS با حداقل نمره 7
  • نمره حداقل 50 برای آزمون دانشکده دندانپزشکی استرالیا (GAMSAT)

شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل دندانپزشکی در استرالیا

شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل دندانپزشکی در استرالیا

متقاضیان تحصیل در استرالیا برای مدت بیش از 3 ماه نیازمند اخذ ویزای تحصیلی استرالیا (زیر دسته 500) هستند. بر این اساس، ابتداء فرد باید به وزارت امور داخله استرالیا ثابت کند که کلیه شرایط اخذ ویزای تحصیلی استرالیا را دارا است. شرایط اخذ ویزای تحصیلی استرالیا به صورت زیر می باشد:

  • شرط اثبات قصد اقامت موقت برای اهداف تحصیلی (GTE)
  • شرایط مالی
  • شرایط مهارت زبان انگلیسی
  • شرایط سلامت جسمی و روانی

فرآیند درخواست ویزای تحصیلی استرالیا دقیقا با اخذ تاییدیه ثبت نام (COE) یا نامه پذیرش از موسسه آموزش عالی شروع می شود. پس از اخذ این تاییدیه، متقاضیان ویزای تحصیلی استرالیا باید فرم درخواست تکمیل شده را به انضمام مدارک زیر به سفارت/ کنسولگری استرالیا تحویل دهند:

  • کپی صفحه بیودیتای پاسپورت بین المللی
  • فرم درخواست ویزای تکمیل شده (فرم شماره A157)
  • مدرک اثبات تمکن مالی به مبلغ 20290$ (دلار استرالیا) برای یک سال تحصیلی
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی با ارائه مدارکی شامل IELTS ,TOEFL iBT ,PTE و CAE
  • بیمه سلامت معتبر
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • نامه پذیرش از موسسه آموزش عالی
  • رسید پرداخت هزینه رسیدگی به درخواست ویزا به مبلغ 620$ (دلار استرالیا)

نکاتی که پیش از دریافت ویزای تحصیلی استرالیا باید بدونی!

هزینه تحصیل دندانپزشکی در استرالیا در سال 2024

با توجه به طول مدت تحصیل دندانپزشکی در کشور استرالیا که تا 5 الی 7 سال نیز طول می کشد، هزینه تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی این کشور برای دانشجویان دندانپزشکی در حدود 30000$ الی 80000$ (دلار استرالیا) می باشد. البته ناگفته نماند که مبلغ ذکر شده بر اساس ملیت، نوع رشته و دانشگاه محل تحصیل می تواند کمی بالا یا پایین باشد و رقم ذکر شده صرفا یک میانگین محسوب می شود. علاوه بر شهریه ها، میانگین ماهیانه هزینه های زندگی دانشجویی در استرالیا در حدود 1500$ الی 2500$ (دلار استرالیا) می باشد. نمودار آماری زیر نیز نشانگر توزیع انواع خرج و مخارج زندگی دانشجویان خارجی در استرالیاست.

توزیع هزینه ها در استرالیا

پردرآمدترین مشاغل در استرالیا و جایگاه دندانپزشکان

در حال حاضر پردرآمدترین مشاغل در کشور استرالیا جراحان مغز و اعصاب٬ متخصصین چشم٬ جراحان قلب و عروق و قضات و وکلا هستند. اما دندان پزشکان نیز در گروه پردرآمدترین مشاغل استرالیا در رتبه ششم قرار می گیرند. در واقع دندانپزشکان حرفه ای حتی سالیانه بالای 300000$ (دلار استرالیا) درآمد دارند. همین موضوع باعث شده خارجیان که در این زمینه در کشور دیگری بجز استرالیا تحصیل کرده اند بخواهند برای کار با ویزای 189 به استرالیا بیایند. منتهی لازم است ذکر شود که به دلیل سختی دوره های معادل سازی بهتر است متقاضیان زندگی در این کشور از همان ابتدا با شرکت در آزمون و اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در رشته دندانپزشکی وارد استرالیا شوند.

رضایت دندانپزشکان استرالیایی از کار در این کشور

سطح درآمدی دندانپزشکان در استرالیا خیلی بالاتر از متوسط جهانی است. رنج درآمدی دندانپزشکان در استرالیا هم بسته به فاکتورهای مختلفی متفاوت است. در نمودار زیر می توان با رنج درآمدی دندانپزشکان در استرالیا 2024 آشنا شد:

رنج درآمدی دندانپزشکان در استرالیا

همان طوری که ملاحظه شد، بیشترین سطح درآمد دندانپزشکان د کشور استرالیا نیز متعلق به کسانی است که سابقه کاری بالایی دارند. حالا این سطح درآمدی را می توان به چند صورت مقایسه کرد و از این مقایسه نیز نتیجه گیری کرد.

می توان همین متوسط درآمدی را با متوسط درآمد ملی در استرالیا به صورت زیر مقایسه کرد:

مقایسه متوسط درآمد سالانه در استرالیا

و حالا در قالب نمودار زیر نیز همین سطح درآمدی دندانپزشکان استرالیایی را با مثلا سطح درآمدی دندانپزشکان در آلمان مقایسه می کنیم. همان طوری که در نمودار پایینی هم مشاهده می شود، دندانپزشکان استرالیایی سالانه حدود $35930 (دلار) بیشتر از دندانپزشکان آلمانی دریافت می کنند:

مقایسه متوسط درآمد سالانه دندانپزشکان در استرالیا و آلمان

و حالا اینبار همین سطح درآمدی دندانپزشکان استرالیایی را با سطح درآمدی شاغلین حوزه بهداشت و درمان مقایسه می کنیم. همان طوری که در نمودار زیر همم مشاهده می شود، متوسط درآمد دندانپزشکان در استرالیا حدود 53% بیشتر از درآمد دندانسازان و متوسط درآمد دندانسازان نیز حدود 3% بیشتر از دیگر مشاغل حوزه بهداشت و درمان است:

مقایسه متوسط درآمد دندانپزشکان با دندانسازان و سایر مشاغل حوزه بهداشت و درمان استرالیا

نحوه تبدیل ویزای تحصیلی استرالیا به ویزای کاری

دانشجویان بین المللی که تحصیل دندانپزشکی در استرالیا را مدنظر قرار داده و یا مشغول تحصیل در استرالیا هستند، مطمئن باشند که به آسانی می توانند به بازار کاری کشور استرالیا دسترسی پیدا بکنند. حالا این دسترسی به بازار کاری پر رونق استرالیا ممکن است هم حین تحصیل و هم پس از تحصیل باشد. تکلیف کار حین تحصیل دانشجویان در استرالیا با 20 ساعت کاری در هفته مشخص است. اما برای اقامت و اقامت پس از تحصیل در استرالیا، دانشجویان می توانند به محض اتمام تحصیلات خود مستقیما به سراغ درخواست ویزای فارغ التحصیلی موقت (سابکلس 485) بروند.

این ویزا بسته به مدرک فارغ التحصیلان، نهایتا 2 الی 4 سال اعتبار دارد. در ادامه و با یافتن job offer در این کشور می توان ویزای مذکور را با استفاده از درخواست ویزای کاری مستقل (سابکلس 189) و ویزای اسپانسردار (سابکس 457) به اقامت دائم استرالیا با ویزای 189 تبدیل کرد. پس با این توضیح، ویزای تحصیلی استرالیا را می توان با توجه به فرآیند زیر به ویزای اقامت دائمی کشور استرالیا تبدیل کرد:

فرآیند دریافت اقامت دائم استرالیا

شرایط بازار کار در استرالیا

استرالیا صاحب سیزدهمین اقتصاد قدرتمند دنیا است و یکی از بزرگ ترین مزایای زندگی در آن نرخ پایین بیکاری و فرصت های شغلی متعددی است که برای متخصصین وجود دارد. در جدول ذیل نرخ بیکاری در استرالیا طی چند سال بررسی شده است:

سالنرخ بیکاری
20156.05%
20165.7%
20175.58%
20185.29%
20195.16%
20206.91%
20217.68%
20228.93%
20233.5%
20243.7%

این مسئله علی الخصوص برای دانشجویان بین المللی که تمدید ویزای آن ها بستگی به پیدا کردن کار پس از فارغ التحصیلی خواهد داشت، اهمیت فوق العاده زیادی پیدا می کند. استرالیا همچنین کشوری انگلیسی زبان است؛ نتیجتا برخلاف برخی از کشورهای اروپایی که دانشجویان برای وارد شدن به بازار کار درگیر زبان سوم خواهند شد، در استرالیا فرد با تسلط به زبان انگلیسی می تواند شغل خوب و پردرآمدی پیدا کند. البته باید توجه کرد که در میان کشورهای انگلیسی زبانِ توسعه یافته، کانادا برای تحصیل مقصد به صرفه تری است.

مزایا و معایب تحصیل در استرالیا

نه در کانادا و نه در استرالیا نظام تحصیلی رایگان وجود ندارد اما هزینه تحصیل و زندگی در این کشور بسیار پایین تر از استرالیا است. هزینه های زندگی در استرالیا نسبتا بالا است اما همچنان با توجه به این که استرالیا صاحب هشتمین اقتصاد قدرتمند دنیا می باشد در سال 2024 افراد زیادی از سرتاسر دنیا در پی اخذ اقامت این کشور هستند. متقاضیان تحصیل در استرالیا می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات متداول درباب تحصیل دندانپزشکی در استرالیا

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در این کشور با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • دندانپزشکان در استرالیا چه مقدار درآمد دارند؟ میانگین درآمد سالیانه دندانپزشکان در استرالیا در حدود $214000(دلار استرالیا) می باشد که بالاتر از متوسط اتحادیه اروپا با US$96800 (دلار آمریکا) می باشد.
  • آیا دانشجویان حین تحصیل دندانپزشکی در استرالیا می توانند کار کنند؟ دارندگان ویزای تحصیلی استرالیا همچنین در جریان باشند که این ویزا به آنها حق کار پاره وقت به مدت 40 ساعت در 2 هفته را می دهد.
  • مهمترین زمینه های کاری دندانپزشکی در استرالیا کدامند؟ دندانپزشکی عمومی، جراحی دندان و ایمپلنتولوژی زمینه های کاری معروف به شمار می روند.
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در استرالیا به چه میزانی است؟ هزینه تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی این کشور برای دانشجویان دندانپزشکی در حدود AU$30000 الی AU$80000 (دلار استرالیا) می باشد.
  • هزینه زندگی دانشجویی در استرالیا به چه میزانی است؟ میانگین ماهیانه هزینه های زندگی دانشجویی در استرالیا در حدود 1000AU$ الی AU$1500 (دلار استرالیا) می باشد.
4.9/5 - (34 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل دندانپزشکی در استرالیا

  1. عسل گفت:

    من 18 سالمه و علوم تجربی خوندم معدلم 19 هست و میخوام برای رشته دندونپزشکی بخونم کشورش خیلی مهم نیست ولی دوست دارم با خانوادم برم چه کشوری پیشنهاد میکنید ؟و اینکه چقدر هزینه داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که مقصودتون والدین هست، اکثر کشورهای جهان ویزایی در این رابطه ارائه نمی کنن ولی توصیه می کنم با مشاورین ما با شماره 02191003232 تماس بگیرید تا از راه هایی که در دسترس هست، شرایط مهاجرت خانوادگی شما به کشورهای مختلف رو مورد بررسی قرار بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *