ویزای تحصیلی

رشته پزشکی در اوکراین

اعزام دانشجو پزشکی به اوکراین

به دلیل علاقه بسیاری از دانشجویان به تحصیل رشته پزشکی در اوکراین متقاضیان باید موارد مختلفی در این رابطه را بررسی کنند. تحصیل پزشکی عمومی (MBBS) تخصص تحصیلی معروفی در بین کلیه متقاضیان ایرانی و بین المللی در اوکراین محسوب می شود و اعزام دانشجو پزشکی به اوکراین و تحصیل پزشکی در این کشور گزینه اول انتخابی 31% از دانشجویان خارجی می باشد که برای تحصیل به اروپا مهاجرت می کنند.

  • آیا دانشگاه های اوکراین مورد تائید وزارت بهداشت ایران هستند؟
  • بهترین دانشگاه های پزشکی اوکراین کدامند؟
  • هزینه تحصیل پزشکی در اوکراین چقدر است؟

ما در این مقاله تلاش می کنیم که شما را در جریان کلیه اطلاعات مهم راجع به شرایط و مدارک لازم برای تحصیل رشته پزشکی به اوکراین قرار دهیم. توصیه ما این است که پس از مطالعه کامل این مقاله، برای دسترسی به اطلاعات تخصصی در این باره از مشاوره های تلفنی یا حضوری موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برخوردار شوید.

برنامه های رشته پزشکی در اوکراین

اکثر دانشگاه های پزشکی اوکراین دوره های زیر را به دانشجویان خارجی و داخلی که مایل به تحصیل در مقطع لیسانس هستند، ارائه می دهند:

انواع دورهمدت دوره
دوره پزشکی عمومی (درجه دکتر پزشکی)مدت دوره برابر 6 سال
دوره دندانپزشکی (درجه دکتر دندانپزشکی)مدت این دوره آموزشی 5 سال
دوره پزشکی اطفال (درجه دکتر پزشکی)مدت این دوره 6 سال
دوره داروسازی (درجه لیسانس داروسازی)مدت دروه تا 5 سال

درباره شهریه های اخذ شده از دانشجویان خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی اوکراین میتوان به جرات گفت که تحصیل پزشکی در اوکراین یکی از ارزانترین گزینه های تحصیلی در خود قاره اروپا و حتی دنیا محسوب می شود.

دانشگاه های پزشکی اوکراین به ترتیب رتبه ملیشان عبارتند از:

  • دانشگاه پزشکی دولتی Zaporozhye
  • دانشگاه ملی VN Karazin Kharki v
  • دانشگاه پزشکی ملی Kharkiv
  • دانشگاه پزشکی ملی O. Bogomolets
  • دانشگاه پزشکی دولتی Dnepropetrovsky
  • دانشگاه پزشکی دولتی Lugansk
  • دانشگاه پزشکی ملی Donestk
  • دولتی Sumy
  • دانشگاه پزشکی بین المللی Kharkiv

شرایط اخذ پذیرش در کشور اوکراین برای پزشکان در 2024

یکی از ساده ترین شرایط اخذ پذیرش پزشکی در جهان را می توان در کشور اوکراین جستجو کرد. دانشجویان برای اینکه بتوانند در رشته های پزشکی در این کشور پذیرش دریافت کنند، تنها نیاز به در اختیار داشتن دو شرط خواهند داشت. شرط اول برای تحصیل آن است که فرد حداقل 17 سال سن داشته باشد. از سوی دیگر فرد باید حداقل نصف بیش ترین نمره ممکن را دریافت کند. برای مثال متقاضیان ایرانی تحصیلی پزشکی در این کشور با نمره 10 قابلیت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی را خواهند داشت. علاوه بر این، متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور به مدرک زبان نیز نیازی نخواهند داشت و می توانند از دوره های آموزش زبان در دانشگاه های این کشور در سال 2024 استفاده کنند. از جمله مدارکی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور به آن نیاز خواهد بود عبارتند از:

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • ریز نمرات مربوط آخرین دوره تحصیل که به زبان انگلیسی، روسی یا اوکراینی ترجمه شده باشد
  • اسکن صفحه اصلی پاسپورت
  • مدرک زبان (در صورت وجود)

دانشجویان این امکان را خواهند داشت تا در رشته های مختلف آموزش پزشکی در کشور اوکراین پذیرش تحصیلی دریافت کنند. هر یک از این رشته های تحصیلی نیاز به گذراندن یک بازه زمانی مشخص دارد که در جدول زیر هر یک از آن ها به تفکیک ارائه شده است:

نام دورهمدت زمان تحصیل
پزشکی عمومی4 ساله و 6 ساله
دامپزشکی6 سال
دندانپزشکی5 تا 6 سال
داروسازی5 تا 6 سال
پرستاری3 تا 4 سال
فیزیوتراپی3 تا 4 سال
دوره تخصص پزشکی3 تا 6 سال

هزینه تحصیل رشته پزشکی در اوکراین

تحصیل در رشته پزشکی در کشورهای مختلف جهان، هزینه بیش تری را برای مخاطبین دربرخواهد داشت. شرایط در دانشگاه های پزشکی اوکراین نیز دقیقا مشابه است با این تفاوت که هزینه های تحصیل در این رشته تحصیلی به نسبت سایر کشورهای جهان مناسب تر است. معمولا هزینه های تحصیل پزشکی در کشور اوکراین در سال نخست تحصیلی بیش از سال های بعدی است و هزینه کلی دوره های پزشکی در این کشور در حدود 28500$ تا 42000$ (دلار آمریکا) است. در جدول زیر هزینه های مربوط به تحصیل در دانشگاه های مختلف کشور اوکراین در رشته پزشکی را مورد بررسی قرار داده ایم.

نام دانشگاهسال اول به دلار
سال دوم تا ششم به دلار
کل دوره به دلار
پزشکی کیف6000$4500$28500$
نپروپترووسک5650$4900$30150$
وینیتسا7200$4400$29200$
ملی اودسا8000$7020$39800$
دونتسک5600$4000$25600$
ایالت سامی6900$6900$42000$

هزینه های مربوط به دانشگاه اودسا شامل هزینه های خوابگاه، بیمه درمانی و تمدید ویزا نیز می شود. دانشگاه های اوکراین معمولا به خوابگاه دانشجویی نیز مجهز هستند و به دانشجویان بین المللی نیز اجازه اقامت می دهند. معمولا اخذ خوابگاه دانشجویی در سال اول تحصیل کمی دشوار است اما از سال دوم دانشجویان می توانند با سهولت بیشتری برای دریافت خوابگاه اقدام کنند. هزینه اقامت در خوابگاه های دانشجویی در کشور اوکراین 1000$ (دلار آمریکا) برای یک سال تحصیلی است. خوابگاه های دانشجویی در زمان تعطیلی دانشگاه در فصل تابستان تعطیل خواهند بود.

هزینه تحصیل پزشکی در اوکراین

برترین دانشگاه ها جهت اعزام دانشجو به اوکراین

تمامی کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل در اوکراین هستند، قبل از اعزام دانشجویان خود به این کشور باید برترین دانشگاه های اوکراین را مورد بررسی قرار دهند. یکی از اصلی ترین دلایل انتخاب اوکراین برای ادامه تحصیل، وجود دانشگاه های معتبر در این کشور برای دانشجویان بین المللی می باشد. در مجموع 179 دانشگاه در اوکراین وجود دارند، که برنامه های متنوعی را برای دانشجویان ارائه می دهند. اما فقط برخی از آنها در بین برترین دانشگاه های جهان رتبه بندی شده اند. از سوی دیگر شرایط پذیرش در دانشگاه های اوکراین به نسبت اغلب کشورهای اروپای غربی بسیار ساده است.

در جدول زیر می توانید برترین دانشگاه ها جهت اعزام دانشجوی پزشکی به اوکراین را مشاهده فرمایید:

برترین دانشگاه های اوکراینخصوصیات
ملی پزشکی دونتسکیکی از معدود دانشگاه های معتبر در زمینه پزشکی، در بین کشورهای شوروی سابق می باشد. این دانشگاه سالانه به دانشجویان پزشکی از سراسر جهان بورسیه های متنوعی را ارائه می دهد.
فنی اوکراین مرکزیدانشگاه فنی مرکزی اوکراین یک موسسه آموزش عالی در سطح بین المللی است که به دانشجویان بین المللی دروس عملی و تجربی را در حوزه های فنی آموزش می دهد.
پزشکی اودسادانشگاه پزشکی اودسا یکی از دانشگاه های مورد توجه دانشجویان بین المللی است که به دنبال ادامه تحصیل پزشکی در این کشور هستند.
حقوق کیفیکی از معتبرترین دانشگاه های اوکراین در رشته وکالت می باشد، که شرایط پذیرش بسیار ساده ای برای دانشجویان ارائه می دهد.

در نمودار زیر می توانید میانگین شهریه را در معتبرترین دانشگاه های اوکراین بررسی کنید:

میانگین شهریه را در معتبرترین دانشگاه های اوکراین

دانشگاه پزشکی خارکف اوکراین

اولین دانشگاه ملی اوکراین دانشگاه کارازین خارکف اوکراین (1804) بوده و دانشگاهی با سابقه می باشد. دانشگاه کارازین خارکف اوکراین بدلیل تربیت 3 تا از برندگان جایزه نوبل یعنی، زیست شناس ایلی مچنیکوف، اقتصاددان سیمون کوزنتز، فیزیکدان لو لاندائو آوازه جهانی دارد. پذیرش تحصیلی دانشجویان خارجی در این دانشگاه از سال 1948 آغاز شد. درحال حاضر دانشگاه کارازین خارکف اوکراین دارای 4000 دانشجوی خارجی از 80 کشور دنیا، می باشد.

این دانشگاه انواع مختلف برنامه های تحصیلی خود را در 3 مقطع لیسانس (4 ساله)، فوق لیسانس (2 ساله) و دکتری (4 ساله) ارائه می دهد. شما برای پذیرش و تحصیل در این دانشگاه بایستی مدارک زیر را به همراه فرم درخواست پذیرش به دانشگاه کارازین خارکف در مهلت مقرر تحویل دهید: مدرک تحصیلی پایان دوره متوسطه، گواهی تولد یا پاسپورت معتبر بین المللی. پس از این مرحله، هیئت پذیرش دانشگاه کارازین صلاحیت تحصیلی را مورد ارزیابی قرار داده و برای متقاضی نامه تایید پذیرشی ارسال می کند که در حکم تایید اولیه است و پس از پرداخت هزینه های درخواست و هزینه صدور دعوت نامه، پذیرش نهایی شده و دعوت نامه برای اخذ ویزای تحصیلی را دریافت خواهد نمود.

ویزای تحصیلی اوکراین برای دانشجویان رشته پزشکی

بعد از اتمام فرآیند پذیرش تحصیلی و جهت اعزام دانشجوی پزشکی به اوکراین، درخواست ویزای تحصیلی الزامیست. این کار پس از اخذ دعوت نامه رسمی از طرف دانشگاه پزشکی اوکراین صورت می گیرد. مکان جهت ارائه درخواست ویزای تحصیلی اوکراین برای دانشجویان پزشکی، مراجعه به سفارت یا کنسولگری اوکراین در کشور متقاضی است.

ارائه مدارک زیر برای اخذ روادید تحصیلی اوکراین الزامی است:

  • پاسپورت بین المللی (حداقل مدت اعتبار تا 1 سال)
  • اصل دعوت نامه یا INVITATION LATTER از سوی دانشگاه
  • نامه تایید از وزارت تا سفارت اوکراین در کشور متقاضی ویزا
  • گواهی پایان دوره دبیرستان یا مدرک دیپلم/ پیش دانشگاهی معادل (تایید شده توسط وزارت آموزش و وزارت اور خارجه؛ ترجمه به زبان روسی/ اوکراینی)
  • گواهی تولد (تایید از طرف وزارت امور خارجه و ترجمه به زبان روسی/ اوکراینی)
  • آزمایش پزشکی نشانگر سلامت جسمی و روحی متقاضی (تایید از طرف وزارت امور خارجه و ترجمه به زبان روسی/ اوکراینی)
  • آزمایش پزشکی AIDS/HIV در صورت نیاز (تاییدی از طرف وزارت امور خارجه و ترجمه به زبان روسی/ اوکراینی)
  • فرم درخواست تکمیل و امضاء شده
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی 5×4.5

شرایط کار پزشکان در اوکراین

فارغ التحصیلان پزشکی در اوکراین پس از فارغ التحصیلی از این کشور و در صورت تمایل به کار و زندگی در اینجا می توانند با یافتن جاب آفر از کلینیک ها و یا بیمارستان های دولتی و خصوصی اوکراین در این کشور بمانند. در واقع آنها برای این کار نیز بایستی اقامت تحصیلی خودشان را به اقامت کاری اوکراین تبدیل کنند. منتها قبل از آن، متقاضیان بایستی دو کار زیر را انجام دهند تا بتوانند به مجوز کار پزشکی در اوکراین دست یابند:

شرایط کار پزشکان در اوکراین

در واقع آزمون FMGE از سال 2019 همه ساله توسط بورد ملی تحصیلی اوکراین برگزار می شود. و تنها داوطلبانی از این آزمون قبول می شوند که بتوانند حداقل 50% از نمرات را کسب کنند. ساختار این آزمون نیز به گونه ای است که کلا مشتمل بر 300 نمره است که کافی است تا داوطلبان فقط 150 نمره کسب کنند. که این هم به دانش و توانایی های هر داوطلب بستگی دارد.

پس در صورت قبولی داوطلبان در آزمون FMGE آنها مجوز کار پزشکی در اوکراین را به دست آورده و می توانند با یافتن کار مناسب به ویزای کار اوکراین دست یابند. و نکته آخر اینکه متوسط درآمد ناخالص ماهیانه پزشکان در اوکراین حدود UAH 54000 (گیرونا) معادل US$ 1469 (دلار) است. در حالی که متوسط درآمد ملی در این کشور حدود UAH 23000 (گیرونا) معادل US$ 625 (دلار) می باشد و این نشانگر درآمد خوب پزشکان اوکراینی است:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه در اوکراین

مزایای تحصیل رشته پزشکی در اوکراین

برای اینکه بتوان در یک مسیر جدید گام برداشت، باید مهم ترین مزایای آن را مورد ارزیابی قرار داد تا بهترین شیوه ممکن را انتخاب کرد. از جمله مهم ترین مزایای تحصیل پزشکی در کشور اوکراین عبارتند از:

  • مورد تایید بودن دانشگاه های پزشکی این کشور در سازمان های WHO، یونسکو و MCI و سازمان های نظام پزشکی کشورهای اروپایی
  • امکان تحصیل پزشکی اوکراین به زبان انگلیسی
  • هزینه های کم زندگی و تحصیل نسبت به سایر کشورهای مطرح اروپایی
  • امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی
  • امکانات بالای آموزشی و امکان گذراندن دوره کارآموزی در بیمارستان های این کشور

بهتر است با بهره گیری از تخصص و تجربه کارشناسان و وکلای زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، مسیر اخذ ویزای تحصیلی را هموار نمایید.

پرتکرارترین سوالات اعزام دانشجو به اوکراین

در این بخش پاسخگوی مهم ترین سوالات شما خواهیم داد:

  • برترین دانشگاه ها جهت اعزام دانشجو به اوکراین کدام اند؟ دانشگاه ملی پزشکی دونتسک، دانشگاه فنی اوکراین مرکزی، دانشگاه پزشکی اودسا و دانشگاه حقوق کیف
  • شرایط اعزام دانشجو پزشکی به اوکراین به چه صورت است؟ زمانی که افراد درباره تحصیل پزشکی در خارج فکر می کنند، مطمئنا یکی از گزینه های جذاب تحصیل پزشکی، اعزام دانشجو پزشکی به اوکراین و تحصیل در این کشور است. شرایط تحصیل پزشکی در اوکراین در 2024 به گونه ای است که اکثر دانشجویان از سراسر دنیا بواسطه کیفیت بالای تحصیلی، ارزانی شهریه ها و اخذ پذیرش راحت، جذب دانشگاه های پزشکی اوکراین میشوند. ناگفته نماند که از دلایل اصلی دیگر محبوبیت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اوکراین، تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور است. تحصیل به زبان اوکراینی نیز در رشته پزشکی در کشور اوکراین امکان پذیر است. دانشجویان حتی می توانند قبل از ورود به دوره اصلی، برای دوره های پادفک پذیرش بگیرند. این دوره ها که شامل دروس زیست، شیمی و زبان اوکراینی است دانشجویان را آماده ورود به دانگاه می کند.
4.5/5 - (17 امتیاز)

10 دیدگاه برای “رشته پزشکی در اوکراین

  1. امیر فرهاد گفت:

    اینجانب دکتر امیر فرهاد بحرینی فارق التحصیل از آکادمی علوم روسیه با معلومات دایره‌المعارفی و بااینکه2006از تخصص نورولوژی از آکادمی شوپیک فارق التحصیل شدم و به جرات نیمی از پایه گذاران پزشکی و سلامت و اعصاب از روسیه اوکراین بودند مسعولان وزارت بهداشت ایران هنوز تخصص بنده را در 45سالگی تایید نکرده.حتی یک کتاب شاهکار روسی علمی به فارسی ترجمه نشده واز من که پنج زبان منجمله روسی اوکراینی میدانم حمایت نشده و ظلم فوق العاده ای درحق پزشکان فارق‌التحصیلان بلوک شرق شده است وغیره!!!!!!!!!!

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      اگر سوالی بود در خدمتتون هستم بزرگوار

  2. هانیه گفت:

    با سلام
    وقتتون بخیر
    من فارغ التحصیل رشته پرستاری از دانشگاه دولتی هستم و ۲۴ سال سن دارم
    ایا میتوانم برای رشته پزشکی در اوکراین یا دیگر کشور ها اقدام کنم
    چه مدارکی لازم است و هزینه سالانه زندگی در اوکراین و تحصیل رشته پزشکی حدودا چقدر است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله شرایط سنیتون کماکان خوبه در خصوص مدارک لطفا مقاله مدارک لازم برای ویزای کار در اوکراین رو بخونید

  3. زاهد گفت:

    بهتر نیست بجای اوکراین ، کانادا تحصیل کرد؟ اعتبار مدرکشون زمین تا آسمون باهم فرق میکنه

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب بله قطعا کشورهای انگلیسی زبان و اروپایی بسیار فوق العاده تر هستند.

  4. علی گفت:

    سلام ممنون از مطالب بع روزتون. من تازه مدرکم گرفتم چطور و از کجا درخواست میشه داد؟ و کدوم دانشگاه برام خوبه ممنون بازم فقط مدرک زبان هم ندارم

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما باید در ابتدا مشخص کنید که چه رشته ای مدنظرتون هست و اینکه بر اساس معدل شما و ریز نمرات شما تصمیم گرفته بشه چه دانشگاه هایی مناسب هستند اگر که بازه ی سنی بین ۱۸ تا ۲۰ سال هستید میشه گفت سن خوبی برای مهاجرتتون هست و میتوانید بسیاری از کشورهای از جمله کشورهای اروپایی، انگلیسی زبان و کشورهای همسایه ایران اقدام نمایید برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس حاصل فرمایید

  5. علی گفت:

    سلام ممنون از مطالب بع روزتون. من پسرم تازه دیپلمش گرفته چطور و از کجا درخواست میشه داد؟ و کدوم دانشگاه براش خوبه ممنون بازم

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما برای سن خوب فرزند شما کشورهای زیادی میتوان اقدام کرد و باید شرایط ایشون دقیق بررسی بشه پیشنهاد میکنیم با شماره های موسسه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *