ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در قطر

مقطع کارشناسی ارشد در قطر

همانند برنامه های تحصیلی در سایر کشورها برنامه مقطع کارشناسی ارشد در قطر (M.Sc یا M.S.) دوره ای 2 ساله است که به دو صورت آموزش یا پژوهش محور ارائه می گردد. از شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در قطر می توان به داشتن مدرک کارشناسی و مدرک مهارت زبان انگلیسی اشاره کرد. به منظور دریافت مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های قطری، متقاضیان معمولا بایستی در انتهای دوره تحصیلی خود به نگارش پایان نامه علمی تحقیقاتی بپردازند و ارزیابی نهایی آنها از این طریق صورت می گیرد. به دلیل شرایط اقتصادی مناسب و کیفیت زندگی بالا در کشور قطر، همه ساله دانشجویان زیادی از اقصی نقاط دنیا برای تحصیل به قطر مسافرت می کنند. از معروف ترین دانشگاه های قطری برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می توان از دانشگاه قطر، دانشگاه A&M تگزاس در قطر، دانشگاه حمد بن خلیفه، دانشگاه آبردین و غیره نام برد.

از رشته های پر طرفدار برای مقطع کارشناسی ارشد در کشور قطر می توان به رشته های مهندسی، علوم پایه، علوم اجتماعی، بازرگانی، مهندسی و فناوری، پزشکی و سلامت، ریاضیات و فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد. قطر، به واسطه وجود منابع نفت و گاز سرشار به عنوان کشوری ثروتمند در جهان شناخته می شود و به تازگی شروع به اجرای پروژه هایی جهت جذب دانشجویان خارجی کرده است. تحصیل در دانشگاه های قطری از مهندسی گرفته تا فناوری اطلاعات به زبان انگلیسی انجام می شود. همین امر نیز موجب جلب اکثر دانشجویان خارجی به کشور قطر می گردد. برای اطلاع از شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به قطر علاوه بر مطالعه مقاله حاضر، می توانید از مشاوره های کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز برخوردار شوید.

چرا مقطع کارشناسی ارشد در قطر؟

شاید در وهله اول با شنیدن تحصیل فوق لیسانس در قطر، اولین سوالی که به ذهن مخاطبین و متقاضیان تحصیل در خارج خطور کند این سوال باشد که دلیل انتخاب قطر برای ادامه تحصیل از بین کشورهای صاحب نام اروپایی و آمریکای شمالی چیست؟ قطر کشوی کوچک به پایتختی دوحه است که با جمعیتی حدود 768000 (که نیمی از آن را هم مهاجران خارجی تشکیل می دهد) در سواحل شمال شرقی خلیج فارس قرار دارد. این کشور با کشورهای صاحب نفوذی مثل ایران و عربستان مرز مشترک دارد و به خاطر وجود منابع سرشار نفت و گاز جزء ثروتمندترین کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می رود.


به همین دلیل، یکی از بخش هایی که دولت قطر برای توسعه و بین المللی سازی آن برنامه ریزی کرده است، سیستم آموزش عالی قطر می باشد. متقاضیان می توانند با تحصیل در قطر علاوه بر برخورداری از امتیازاتی همچون کیفیت آموزشی برتر، امکانات تحصیلی پیشرفته و مدرن، برنامه های بورس متنوع، محیط ایمن و سالم برای تحصیل، شرایط کار حین تحصیل و هزینه پایین تحصیل و زندگی در قطر همچنین از آینده کاری مطمئن و خوبی پس از فارغ التحصیلی در این کشور نیز برخوردار شوند.

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در قطر 2024

دانشگاه قطر به عنوان اولین و معروف ترین دانشگاه قطری دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد (به مدت 2 سال) را در رشته های مختلفی شامل مدیریت بازرگانی (MBA)، مطالعات محیطی، مهندسی و پزشکی را به متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد در قطر ارائه می کند. دانشگاه های غربی (مثل دانشگاه A&M تگزاس در قطر و دانشگاه آبردین) نیز در این کشور برنامه های تحصیلی کارشناسی ارشد را در طیف وسیعی شامل مهندسی، هنر، بازرگانی به صورت تمام وقت و نیمه وقت به متقاضیان ارائه می دهند. در 2024، دانشگاه های قطری (دولتی و خصوصی) مجموعا 17 برنامه کارشناسی ارشد را به ترتیب لیست زیر به دانشجویان خود ارائه می دهند:

نام دانشگاه قطریبرنامه تحصیلی
دانشگاه قطر (دوحه)علوم زیستی
علوم زیست پزشکی
کامپیوتر
مهندسی محیط زیست
داروشناسی
مهندسی شیمی
مدیریت مهندسی
علوم مواد و تکنولوژی
بازاریابی یا مارکتینگ
مهندسی مکانیک
مهندسی برق
دانشگاه A&M تگزاس در قطر (دوحه)مهندسی هسته ای
مهندسی شیمی
دانشگاه حمد بن خلیفه (الریان)امور مالی اسلامی
هنر، معماری و شهرنشینی اسلامی
ژنومیک و پزشکی دقیق
دانشگاه آبردینمدیریت بازرگانی بین المللی

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در قطر

شرایط پذیرش مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه قطر

از شرایط ثبت نام در دانشگاه های قطری برخورداری متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد از ویزای اقامت قطری می باشد که اخذ این ویزا نیز صرفا از طریق دعوت نام دانشگاهی از طرف دانشگاه های قطری امکان پذیر است. بنابراین، متقاضیانی که مایل به اخذ پذیرش از دانشگاه های قطری برای دوره کارشناسی ارشد در این کشور هستند بایستی با توجه به شرایط و الزامات اخذ پذیرش خود را آماده شروع این فرآیند بکنند. لازم به ذکر است که مهلت درخواست پذیرش از دانشگاه های قطری ژانویه تا فوریه و از ژوئن تا جولای هر سال می باشد. مدارک لازم برای درخواست پذیرش در مقطع ارشد از طریق وب سایت دانشگاه قطر به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست تکمیلی
  • مدارک هویتی
  • چند قطعه عکس جدید
  • کپی مدرک کارشناسی
  • ریزنمرات دوره کارشناسی
  • توصیه نامه
  • انگیزنامه
  • CV یا رزومه متقاضی
  • گواهی اثبات تمکن مالی متقاضی
  • نمره آزمون ورودی برای برخی رشته های تحصیلی
  • نمره آزمون مهارت زبان انگلیسی (IELTS و TOEFL) برای کلیه رشته ها

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان در قطر

شهریه ها در دانشگاه های قطری توسط موسسات آموزش عالی تنظیم می شود و ممکن است از موسسه ای به موسسه دیگر نیز متفاوت باشد. مثلا شهریه هر سال مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه A&M تگزاس در قطر (دوحه) در حدود 15060€ (یورو) در سال می باشد. در حالی که شهریه دانشگاه قطر (دوحه) به صورت واحدی محاسبه شده و هزینه هر واحد تحصیلی برای کلیه رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد حدود 550€ (یورو) می باشد. اما هزینه زندگی در قطر خیلی بالا است و معمولا دانشجویان برای پوشش مخارج ماهانه خود به طور میانگین به حدود 1000$ (دلار آمریکا) در ماه نیاز دارند.

معمولا ترجیح افراد برای تحصیل حضور در کشورهایی است که دانشگاه های متعدد و شناخته شده داشته باشند و هم از جهت آینده کاری خیالشان راحت باشد تا روزی که در این کشور به اقامت دائم برسند. مثلا شما به عنوان یک دانشجوی خارجی می توانید تحصیل رایگان در نروژ داشته باشید، درباره کشورهایی که شرایط تحصیل رایگان و یا کم هزینه را دارا هستند با مشاروین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و اطلاعات کسب نمائید.

پرسش های کلیدی درباره مقطع کارشناسی ارشد در قطر

از جمله مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیا قطر مقصد مناسبی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است؟ تنها یک دانشگاه قطری وجود دارد که تحصیل با کیفیت عالی را ارائه می کند. در چنین شرایطی، انتخاب قطر به عنوان مقصد تحصیلی می تواند ریسک بالایی داشته باشد.
  • آیا هزینه های تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در قطر بالا است؟ بله قطر از گران ترین کشورهای جهان برای تحصیل است. به همین دلیل است که فقط به افراد با تمکن بالا توصیه می شود.
  • آیا می توان در این کشور به زبان انگلیسی تحصیل کرد؟ بله یکی از مزایای انتخاب قطر به عنوان مقصد تحصیلی همین موضوع است.
2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *