ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در چین

مقطع کارشناسی ارشد در چین

مقطع کارشناسی ارشد در چین در واقع شانس ادامه تحصیل برای متقاضیان بین المللی در قلب یک اقتصاد پیشرفته و دائما در حال رشد است و متقاضیان از این طریق می توانند علاوه بر کسب دانش آکادمیک، خود را با مهارت اندوزی آماده ورود به بازار کار پرسود چین نمایند. چین به خودی خود یک مقصد تحصیلی مهم برای دانشجویان خارجی به حساب می آید و نیازی به تعریف ندارد. در سال های اخیر دولت چین پروژه های مهم مختلفی را برای ارتقای سیستم آموزش عالی و افزایش تعداد کالج ها و دانشگاه های معتبر بین المللی در چین اجرا کرده است.

دانشجویان و متقاضیان خارجی مقطع کارشناسی ارشد در چین می توانند به امتیازات ارزشمندی دست یابند که فقط و فقط مخصوص تحصیل در چین است. از جمله این امتیازات می توان به مواردی همچون تحصیل در دانشگاه های برتر جهانی، مدارک معتبر بین المللی، شهریه ها و هزینه های تحصیلی ارزان و مقرون به صرفه، فرصت های کاری و استخدامی مخصوصا پس از فارغ التحصیلی اشاره کرد. با توجه به کثرت متقاضیان تحصیل در چین، کارشناسان نخبه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نگارش قصد پاسخگوئی به سوالات هموطنان در خصوص ادامه تحصیلات ارشد در چین به همراه اطلاعاتی جامع درباره شرایط و مدارک لازم جهت اخذ پذیرش، شهریه ها، فرصت های بورس تحصیلی، فرصت های اشتغال و نحوه اخذ ویزاهای تحصیلی (X Visa) و کاری (Z Visa) دارند.

معرفی دانشگاه های مقطع کارشناسی ارشد در چین

دانشگاه های چینی به خاطر برتری در رشته های علوم پایه، مهندسی فناوری و ریاضیات در دنیا معروف هستند (پیش بینی می شود که حدود 40% از فارغ التحصیلان چینی دانش آموخته این رشته ها باشند). همانطور که در مطالب فوق نیز بیان شد، چین خواستگاه حدود 1200 دانشگاه خصوصی و دولتی می باشد که تفاوت اصلی آنها در حمایت دولت چین در قالب بورس های تحصیلی متنوع می باشد که فقط در دانشگاه های دولتی در دسترس متقاضیان قرار دارد. چین متعهد به تبعیت از سیستم رنکینگ داخلی استاندارد نمی باشد اما در عوض، برای دست یابی به وضعیت برتر جهانی دارای برنامه برتر دانشگاهی است.


انواع دوره کارشناسی ارشد 2024 در چین

دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد 2024 در رشته های علوم و فناوری معمولا در دانشگاه های چینی بسیار معروف است. در چین، تاکید کمتری بر روی رشته های هنری و علوم انسانی وجود دارد. اما مدل تحصیلی هنرهای آزاد آمریکایی مورد استقبال تعدادی از کالج ها در چین قرار گرفته است. هر دوی کارشناسی ارشد تحقیقی و تدریسی برای طیفی از مدارک تحصیلی شامل MA, MSc, MRes و MBA در دسترس متقاضیان قرار دارد. در این زمینه و برای افزایش اعتبار مدارک دانشگاهی چین، دولت این کشور با بسیاری از دولت های خارجی شامل ژاپن، آمریکا، انگلستان، فرانسه و بیش از 50 کشور دیگر قرارداد اعتبار مدارک دو جانبه امضاء کرده است.

آیا همه رشته های کارشناسی ارشد در چین به زبان انگلیسی تدریس می شود؟ بله، اما این دوره ها اساسا مربوط به رشته های پزشکی، بازرگانی، مهندسی،علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات (IT) می باشد. بنابراین، متقاضیان خارجی که زبان بومی آنها انگلیسی نیست بایستی برای اثبات مهارت زبان انگلیسی خود، مدارک آزمون زبان به دانشگاه یا کالج مورد نظر ارائه دهند. ما در ادامه بحث، شما را بیشتر با شرایط و الزامات اخذ پذیرش تحصیلی کارشناسی ارشد در چین آشنا می کنیم.

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در چین

چین برترین مقصد تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در برنامه های علوم پایه و فناوری های نوین و یا رشته های علوم انسانی است. به نظر کارشناسان امر، دلیل این همه شهرت چین نیز اولا به خاطر اقتصاد قدرتمند چین و ثانیا توسعه کیفی و کمی سیستم آموزش عالی چین در دهه های اخیر می باشد. فقط در چین حدود 1200 دانشگاه و موسسه آموزش عالی وجود دارد که قدیمی ترین آنها دانشگاه پکینگ (1898) می باشد. همه ساله دانشگاه های چینی از بین متقاضیان تحصیل در این کشور، واجدین شرایط را در هر 3 مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری (PhD) می پذیرند. از بین این دوره های تحصیلی، دوره کارشناسی ارشد در چین یک دوره 2 تا 3 ساله با میانگین شهریه 29000RMB تا 95000RMB یوآن چین می باشد. جزئیات دوره مذکور به شرح جدول ذیل است:

آیتمشرح
دانشگاه هاحدود 1200 دانشگاه
قدیمی ترین دانشگاهدانشگاه پکینگ (1898)
تعداد دانشجویان خارجی157108
طول دوره2-3 سال
میانگین شهریه تحصیلی(29000 تا RMB 95000 (USD$ 194-13740
سال تحصیلیمارس تا ژانویه

داشتن مدرک کارشناسی معتبر بین المللی شرط اولیه و اصلی برای مهاجرت تحصیلی به چین و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های چینی می باشد. به منظور مقطع کارشناسی ارشد در چین به زبان انگلیسی، متقاضیان بایستی مدرک آزمون زبان انگلیسی شامل TOEFL با نمره حداقل 550 یا بالاتر و یا آزمون IELTS با حداقل نمره 5 یا بالاتر را داشته باشند تا صلاحیت حضور در برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی را کسب کنند.

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در چین

شرایط و الزامات پذیرش کارشناسی ارشد در چین

فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های چینی معمولا به صورت آنلاین و از دو طریق درخواست مستقیم از خود دانشگاه و یا درخواست از طریق پورتال رسمی درخواست بین المللی دانشگاه های چین (CUCAS) صورت می گیرد. اکثر دانشگاه ها در چین دارای سیستم آموزشی دو ترمی هستند و از این روی، متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد در چین می توانند درخواست خود را برای ترم پاییزی (سپتامبر یا اکتبر) ارائه دهند و یا اینکه این کار را می توانند در ترم بهاری (اواخر فوریه یا اوایل مارس) انجام دهند.

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت پذیرش کارشناسی ارشد در کشور چین عبارتند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • داشتن مدرک کارشناسی معتبر یا معادل آن
  • 2 توصیه نامه از دانشگاه محل تحصیل کارشناسی
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • قبولی در آزمون پزشکی (ویژه دانشجویان پزشکی)
  • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی یا ماندارین چینی

شرایط کاریابی دانش آموختگان خارجی در چین

چین یک اقتصاد برتر جهانی با بازار کاری مملو از فرصت های بکر و تازه است. بسیاری از شرکت های چند ملیتی همانندHSBC, Microsoft, IBM و Airbus در چین شعب مرکزی دارند و فعالانه به دنبال جذب کارمندانی با پس زمینه بین المللی هستند. در این بازار کار متنوع چینی مشاغلی مثل تولید محصول، مخابرات، منسوجات، معدن کاری، داروسازی و ترابری جزء مشاغل مورد نیاز چین هستند. با این توضیح، متقاضیان چگونه می توانند پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های کشور چین کاریابی کرده و در این کشور کار کنند؟

قبل از هر چیزی متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد در چین بایستی به این نکته واقف باشند که کار ضمن تحصیل در چین قدغن است اما به محض اتمام دوره تحصیلات کارشناسی ارشد، فارغ التحصیلان می توانند با اخذ ویزای کار چین (Z Visa) در این کشور مشغول کار شوند. از شرایط درخواست ویزای کار چین نیز داشتن پیشنهاد کار و برخورداری از حداقل 2 سال سابقه کار است. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار چین عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل 6 ماه و حداقل یک صفحه خالی
  • کپی مدارک شناسایی معتبر
  • فرم درخواست ویزای کار چین (Form V.2013)
  • اصل و کپی قرارداد کاری یا مجوز اقامتی
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • مجوز کار صادره از ادارات منابع انسانی و تامین اجتماعی چین
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • گواهی اثبات تمکن مالی کافی
  • گواهی پرداخت 30$ (دلار آمریکا) هزینه درخواست ویزای چین

اخذ بورسیه کارشناسی ارشد در چین

اخذ بورسیه تحصیلی در کشور چین ویژگی هایی دارد که در ذیل به آن اشاره می شود:

  • هدف از این بورسیه، پشتیبانی و حمایت از دانشجویان با استعداد بین المللی می باشد.
  • شرایط و مدارک لازم: دارای مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط، مهارت های عالی زبان انگلیسی حداقل نمره آیلتس 6.5 ، رزومه، مدارک تحصیلی و ریز نمرات، نامه انگیزشی، توصیه نامه تحصیلی
  • مدت زمان پوشش بورسیه: کل مدت تحصیل

شرایط بورسیه کارشناسی ارشد در چین

کلیات شرایط دریافت بورسیه کارشناسی ارشد در کشور چین شامل شرایطی است که در ذیل آمده است:

  • تقاضا بر اساس شایستگی علمی و رزومه شخصی متقاضی ارزیابی و بررسی می شود.
  • دانشجو باید رزومه ممتاز داشته باشد تا بتوانند از بورسیه تحصیلی استفاده کند.
  • دانشجو دوره کارشناسی ارشد نباید بیشتر از 30 سال داشته باشد.
  • دانشجو دوره دکترا نباید بیشتر از 35 سال داشته باشد.
  • دانشجو رشته های مشترک محدودیت سنی ندارد.
  • رشته ها و دوره های که به زبان چینی تدریس داده می شود باید قبل از ثبت نام حداقل 180 امتیاز داشته باشد.
  • رشته و دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس داده می شود باید تسلط کافی و خوب به زبان انگلیسی داشته باشید.

دریافت ویزا و مهاجرت تحصیلی به چین

شرط اصلی تحصیل دانشجویان خارجی در چین داشتن پاسپورت معتبر و ویزای تحصیلی چین یا ویزای نوع X می باشد. ویزای تحصیلی چین مناسب افرادی است که قصد تحصیل و اقامت بلند مدت (بیش از 90 روز) در چین را دارند. این ویزا را می توان به محض اخذ نامه پذیرش دانشگاهی و تا ماکسیمم 4 هفته از طریق سفارت چین درخواست کرد. شما برای این کار نیازمند تهیه مدارکی همچون پاسپورت معتبر، یک قطعه عکس پاسپورتی جدید، مدرک اثبات اقامت در چین، کپی و اصل نامه پذیرش دانشگاهی و فرم درخواست ویزای تحصیلی چین هستید.

فرم مذکور توسط خود دانشگاه و همراه نامه پذیرش به دانشجویان ارسال می شود. این فرم به دو گونه فرم JW201 (برای دانشجویان متقاضی بورس تحصیلی) و JW202 (ویژه دانشجویان مستقل مالی) می باشد. متقاضیان تحصیل و اعزام دانشجو به چین نگران هیچ مسئله ای در طی فرآیند پذیرش خود نباشند، چرا که آنها در تمامی مراحل مهاجرت تحصیلی از حمایت همه جانبه و تخصصی کارشناسان حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برخوردار هستند.

سوالات کلیدی درباره مقطع کارشناسی ارشد در چین

از جمله مهم ترین پرسش هایی که می توان در این رابطه مطرح کرد عبارتند از:

  • شرایط کلی تحصیل کارشناسی ارشد در چین مناسب است؟ بله، دانشگاه های چین از اعتبار بالایی در این مقطع برخوردار هستند.
  • آیا دانشگاه های چین، مقطع کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی نیز ارائه می کنند؟ بله یکی از مزایای تحصیل در چین در این مقطع امکان تحصیل به زبان انگلیسی است.
  • آیا مقطع کارشناسی ارشد در این کشور پر هزینه است؟ اکثر رشته های تحصیلی در این مقطع تحصیلی هزینه ای کمتر از 4000$ (دلار) در سال را به همراه خواهد داشت.
  • آیا مدرک دریافت شده از چین در ایران معتبر است؟ تقریبا همه دانشگاه های شناخته شده چین مورد تایید ایران هستند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *