مهاجرت

ترک تابعیت آفریقای جنوبی

ترک تابعیت آفریقای جنوبی

ترک تابعیت آفریقای جنوبی با توجه به بحران هایی که این کشور پشت سر گذاشته است بعضا رخ داده است. آفریقای جنوبی کشوری در حال توسعه است که بخش عظیمی از جمعیت آن در فقر به سر می برند. شهروندان این کشور که در حال حاضر دیگر مستعمره نیست، تا مدتی پیش از ابتدایی ترین حقوق مثل تحصیلات نیز بی بهره بودند. در واقع در آفریقای جنوبی متاسفانه مدارسی که مخصوص سیاه پوستان بود از بودجه و نتیجتا امکانات کمی بهره مند بود و به آن ها تا حدی آموزش داده می شد که بتوانند بردگی و کارگری کنند. درحال حاضر ولی امکان بهره مندی از آموزش برای همگان فراهم است هرچند خیلی از آفریقایی ها توان پرداخت هزینه های تحصیل را ندارند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است در خصوص ترک تابعیت آفریقای جنوبی اطلاعاتی ارائه شده است.

  • محدودیت های دریافت تابعیت آفریقای جنوبی چیست؟
  • بهترین روش برای ترک تابعیت آفریقای جنوبی چیست؟
  • هزینه های زندگی در این کشورچقدر است؟
  • بهترین روش برای دریافت تابعیت آفریقای جنوبی چیست؟
  • روش های دریافت اقامت و تابعیت این کشور چیست؟

دلایل ترک تابعیت آفریقای جنوبی

در آفریقای جنوبی نظام اقتصادی و سیاسی ضعیفی حکم فرما است و مردم این کشور چه از جانب گروه ها و قبایل محلی که ممکن است درگیری ایجاد کنند و چه از جانب تبهکاران و جنایتکارانی که مرتکب قتل، تجاوز و غیره می شوند، امنیت ندارند. در واقع آفریقای جنوبی اگرچه ناامن ترین کشور دنیا نیست اما سطح امنیت بسیار ضعیفی دارد. همین مسئله یکی از دلایلی است که در سال های اخیر افراد زیادی تمایل داشته اند از آفریقای جنوبی به کشورهای دیگری مثل ایالات متحده آمریکا، کانادا و غیره مهاجرت کنند. پناهنده کسی است که اعلام می کند به دلایلی از جمله عقیده سیاسی، دینی و غیره خطری جدی جان و سلامت وی را در کشورش تهدید می کند و آفریقایی هایی که از آفریقای جنوبی به کشورهای عضو کنوانسیون پناهندگی بروند و درخواست پناهندگی بدهند باید پاسپورت آفریقای جنوبی خود را ابطال کنند.

این روش یعنی پناهندگی در یکی از کشورهای مذکور یکی از دلایلی است که منجر به ترک تابعیت آفریقای جنوبی می شود. در نهایت پناهنده باید صبر کند تا پرونده وی بررسی شود اگر با درخواست وی موافقت شود اجازه اقامت کشوری که در آن ساکن است را می گیرد در غیر این صورت به آفریقای جنوبی بازگردانده می شود. البته روش پناهندگی خیلی خطرناک است و اصلا پیشنهاد نمی شود؛ منتهی علاوه بر این روش آفریقایی های زیادی به طرق قانونی مثل تحصیل و کار اقامت کشورهای توسعه یافته ای مثل اتریش، انگلستان و غیره را به دست آورده اند. در برخی کشورها دو تابعیتی یا حتی چند تابعیتی بودن پذیرفته شده است اما در کشوری مثل اتریش وقتی فرد آفریقایی بعد از 10 سال اقامت قانونی اجازه داشته باشد درخواست اخذ پاسپورت دهد، ناچار است تابعیت قبلی خود را رها و اصطلاحا ترک تابعیت کند.

دلایل ترک تابعیت آفریقای جنوبی

چگونگی ترک تابعیت آفریقای جنوبی

بر اساس فصل دوم قانون اساسی آفریقای جنوبی که در سال 1995 به تصویب رسیده است کسی که در آفریقای جنوبی متولد شود شهروند آفریقای جنوبی به حساب می آید. یعنی آفریقای جنوبی نیز همانند برزیل یا کانادا و برخی کشورهای دیگر تابع نظام خاک است و به محض تولد به نوزادان پاسپورت می دهد. علاوه بر کسانی که در آفریقای جنوبی متولد شده اند یا یکی از والدین آن ها تابعیت آفریقای جنوبی را دارد، گروه دیگری نیز هستند که به واسطه اقامت در آفریقای جنوبی می توانند تابعیت این کشور را به دست آورند. برخی از شرایطی که این گروه باید پیش از درخواست اخذ پاسپورت آفریقای جنوبی رعایت نمایند عبارت هستند از:

  • اقامت قانونی در آفریقای جنوبی حداقل 1 سال پیش از ارائه درخواست
  • 5 سال اقامت قانونی در آفریقای جنوبی پس از اخذ اقامت دائم این کشور
  • داشتن شخصیت خوب و مرتکب جرم نشدن
  • تمایل به اقامت و کار در آفریقای جنوبی برای سازمان های مختلف یا حکومت این کشور
  • داشتن دانش کلی در خصوص وظایف یک شهروند آفریقای جنوبی و تسلط نسبی به قانون اساسی این کشور
  • تسلط داشنت به حداقل یکی از زبان های رسمی آفریقای جنوبی (انگلیسی، زولو و غیره)
  • سوگند خوردن در مقابل قاضی

کسی که هر کدام از شرایط بالا را نداشته باشد تابعیت آفریقای جنوبی را از دست می دهد. به علاوه وقتی کسی داوطلبانه به عضویت نیروهای نظامی کشوری بیگانه درآید تابعیت آفریقای جنوبی را از دست می دهد. همچنین کسی که به از طریق اقامت و در صورت داشتن شرایط مذکور تابعیت آفریقای جنوبی را به دست آورده باشد ولی قبل از تاریخ 6 اکتبر سال 1988 این کشور را ترک کرده باشد، ممکن است پس از 7 سال غیبت تابعیت این کشور را از دست بدهد.

مزایای ترک تابعیت آفریقای جنوبی

ترک تابعیت آفریقای جنوبی اگر با اخذ تابعیت یکی از کشورهای توسعه یافته مثل ایالات متحده آمریکا، اسکاتلند و غیره همراه باشد، مزیت بزرگی به حساب می آید. به عنوان مثال شهروندان اسکاتلند برای تحصیل در این کشور نیازی نیست هزینه ای به دانشگاه ها بپردازند در حالی که غالب کشورهای دنیا از جمله آفریقای جنوبی برای تحصیل در اسکاتلند شهریه پرداخت می کنند. همچنین اخذ پاسپورت برخی از کشورها بسیار ارزشمند است چرا که با آن می توان بدون نیاز به اخذ ویزا به کشورهای زیادی سفر نمود؛ در حال حاضر باارزش ترین پاسپورت برای کشور ژاپن است هر چند این کشور مهاجرپذیر نیست و به دست آوردن پاسپورت آن واقعا دشوار می باشد. در نمودار ذیل هزینه ماهیانه زندگی در اسکاتلند و آفریقای جنوبی با هم مقایسه شده اند:

مقایسه متوسط هزینه ماهیانه زندگی در اسکاتلند و آفریقای جنوبی

معایب خروج از تابعیت آفریقای جنوبی

شهروندان آفریقای جنوبی اگرچه در مقایسه با انگلستان، ایرلند، هلند، کانادا، مجارستان، آرژانتین و غیره پاسپورت معتبری ندارند اما رتبه پاسپورت آن ها در دنیا 53 است. درواقع با در دست داشتن پاسپورت آفریقای جنوبی بدون نیاز به اخذ ویزا می توان به 103 کشور دنیا سفر نمود که در مقایسه با کشورهایی مثل پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و غیره جایگاه خوبی است. در نتیجه ترک تابعیت آفریقای جنوبی به مقصد هر کدام از کشورهای مذکور عیب بزرگی به حساب می آید. در این مقاله در خصوص ترک تابعیت آفریقای جنوبی اطلاعاتی ارائه شد منتهی زندگی در این کشور مزایایی نیز دارد که به برخی از آن ها اشاره شد. علاقه مندان به مهاجرت به آفریقای جنوبی در سال 2022 می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند و اطلاعات بیشتری کسب کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *