مهاجرت

ترک تابعیت ارمنستان

ترک تابعیت ارمنستان

ترک تابعیت ارمنستان هم در سال هایی که این کشور تحت سلطه شوروی بود و هم پس از آن یعنی در زمان استقلال ارمنستان توسط افرادی رخ می دهد. در واقع ارمنستان کشوری مهاجرفرست است چرا که امکانات رفاهی زیادی ندارد و شرایط اقتصادی موجود آن منجر شده است ارمنی ها بخواهند با ترک این کشور زندگی بهتری را تجربه کنند. ارمنستان علاوه بر این که تحت سلطه شوروی شرایط سختی پیش رو داشت، در سال 1988 زلزله ای را تجربه نمود که منجر به مرگ بیش از 25000 نفر شد و حدود 500000 نفر را نیز بی خانمان کرد. این مشکلات مجموعا سبب شده است که حتی در حال حاضر نیز ارمنستان کشوری در حال توسعه باشد. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است در خصوص ترک تابعیت ارمنستان توضیحاتی ارائه شده است.

  • عوامل ترک تابعیت کشور ارمنستان چیست؟
  • فرایند مهاجرت به ارمنستان چیست؟
  • چه عواملی باعث دریافت تابعیت کشور ارمنستان می شود؟
  • مهم ترین مزیت های ترک تابعیت های ارمنستان چیست؟

قوانین ترک تابعیت ارمنستان

قوانین هر کشوری از جمله ارمنستان بخش های مختلفی دارد منتهی این قانون اساسی است که مهم ترین مسائل این کشور از جمله شرایط اعطای تابعیت ارمنستان، ترک تابعیت و غیره را توضیح داده است. در این بخش از قوانین ارمنستان مشخص شده است با چند سال اقامت و داشتن چه ویژگی هایی در نهایت حتی افرادی که از ابتدای تولد تابعیت ارمنستان را نداشته اند می توانند تقاضا کنند و پاسپورت بگیرند. همچنین در قانون اساسی ارمنستان تعیین شده است چه رفتاری منجر به ترک تابعیت خواهد بود یا نحوه درخواست ترک تابعیت ارمنستان چگونه است. اصول قانون اساسی ارمنستان در 6 ماه نوامبر سال 1995 نوشته شده اند و در سال 2007 نیز مجددا تصحیح شدند و طی این تجدید نظر جزئی بود که ارمنستان دوتابعیتی بودن را پذیرفت.

مطابق قانون اساسی ارمنستان دوتابعیتی ها از خدمت نظام وظیفه عمومی معاف نیستند. البته کسی که ابتدائا تابعیت کشور دیگری را داشته باشد و سپس تابعیت ارمنستان را به دست آورد و پیش از آن حداقل 12 ماه خدمت نظام وظیفه عمومی آن کشور را به انجام رسانیده باشد، از سربازی ارمنستان معاف است. البته اگرچه مهاجرت به ارمنستان با توجه به امن بودن این کشور ممکن است مورد توجه باشد، پاسپورت ارمنستان در مقایسه با اتریش، آلمان، آرژانتین، کانادا، مجارستان و غیره خیلی معتبر محسوب نمی شود. به عبارت دقیق تر با در دست داشتن پاسپورت ارمنستان تنها می توان به 62 کشور دنیا از جمله ایران، روسیه، چین، ازبکستان و غیره بدون ویزا سفر نمود یعنی جایگاهی پاسپورت ارمنستان در دنیا 78 است.

دلایل ترک تابعیت ارمنستان

بالاترین نرخ مهاجرت از ارمنستان مربوط به زمان تسلط شوروی بر این کشور بود به علاوه زمانی که ارمنستان تازه از سلطه شوروی خارج شده بود. چرا که در این بازه های زمانی نرخ بیکاری و تورم بالا بود و مردم ارمنستان برای رهایی از فقر مجبور بودند این کشور را ترک کنند. به عنوان مثال در سال های 1989 تا 1993 میزان تولید ناخلص داخلی ارمنستان (GDP) 60% کاهش پیدا کرد، هرچند با بازگشایی دوباره نیروگاه انرژی در سال 1995 قدری شرایط بهتر شد. ارمنستان همچنین در سال های اولیه پس از استقلال از شوروی با کاهش شدید ارزش پول ملی یعنی درام مواجه شد و تورم بی سابقه ای را تجربه نمود. البته ذکر این نکته ضروری است که تمامی مهاجرت ها از ارمنستان منجر به ترک تابعیت ارمنستان نمی شوند.

چرا که هم ارمنستان اخیرا دو تابعیتی بودن را پذیرفته است و هم برخی از کشورهای دنیا این مسئله را می پذیرند. پس ارمنی هایی که اقامت و تابعیت برخی از کشورهای دنیا مثل آرژانتین یا انگلستان را به دست می آورند پس از چند سال می توانند مطابق قوانین این کشورها پاسپورت انگلستان یا آرژانتین را اخذ کنند. بدون این که لازم باشد به این منظور از ملیت ارمنی خود ترک تابعیت نمایند. این در حالی است که در برخی از کشورهای دنیا دوتابعیتی بودن به رسمیت شناخته نمی شود در نتیجه فرد ارمنی که به عنوان مثال اقامت اتریش را به دست آورده است پس از 10 سال می تواند درخواست دهد تا پاسپورت اخذ نماید و به این منظور باید ترک تابعیت ارمنستان کند.

دلایل ترک تابعیت ارمنستان

جلوگیری از ترک تابعیت ارمنستان

دولت ارمنستان طی سیاست هایی که اعمال نموده است تا حدی موفق شده مهاجرت از ارمنستان را، که ممکن است در مواردی به ترک تابعیت این کشور منجر شود، تا حدی کاهش دهد. یکی از این اقدامات بالاتر بردن قدرت پاسپورت ارمنستان بود؛ همان طور که گفته شد دارندگان پاسپورت ارمنستان در حال حاضر می توانند به 62 کشور دنیا بدون داشتن ویزا سفر کنند. اقدام دیگر به رسمیت شناختن دوتابعیتی بودن بود چرا که قبلا هر فردی حتی اگر پاسپورت کشورهایی مثل آرژانتین را به دست می آورد طبق قوانین ارمنستان نمی توانست هر دو تابعیت را با هم داشته باشد در نتیجه ناچارا ترک تابعیت ارمنستان را اعلام می نمود. دولت ارمنستان همچنین در سال های گذشته شرایط اقتصادی این کشور را بهبود بخشیده است؛ مثلا نرخ بیکاری را قدری کاهش داده است:

نرخ بیکاری در ارمنستانسال
18.26%2015
17.62%2016
17.71%2017
17.50%2018
16.99%2019
16.93%2020

هزینه زندگی در ارمنستان نیز ماهیانه جدود 400$ (دلار آمریکا) می باشد چرا که دولت ارمنستان نرخ تورم را پایین آورده و به 1.2% رسانده است.

دلایل اخذ پاسپورت ارمنستان

یکی از دلایل برای اخذ پاسپورت ارمنستان کمک های دولت ارمنستان به شهروندان خود در زمینه بهداشت، آموزش و پرورش و سایر است که خارجی هایی که تنها اقامت ارمنستان را دارند، از آن بی بهره اند. دلیل دیگر که اخذ پاسپورت ارمنستان را برای کسانی که با تحصیل یا کار در ارمنستان به این کشور مهاجرت نموده اند مقبول کرده است فرآیند سریع و کم هزینه ای است که برای اخذ پاسپورت ارمنستان باید طی شود. در واقع از زمانی که مطابق قانون اساسی ارمنستان فرد بتواند درخواست دهد و تابعیت این کشور را به دست آورد تا هنگامی که پاسپورت برای وی صادر گردد تنها 6 ماه زمان لازم است.

نکته مثبت دیگر در خصوص داشتن پاسپورت ارمنستان این است که فرد می تواند پس از به دست آوردن آن برای کار به راحتی بین کشورهای حوزه EAEU یعنی روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان رفت و آمد کند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است اطلاعاتی در خصوص ترک تابعیت ارمنستان با توجه به شرایط فعلی ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ترک تابعیت ارمنستان

  1. محمد مهدی محمدی گفت:

    من تو افغانستان پدرم تو جنگ کشته شدن اومدم ایران اونجا هیچکس ندارم کمکم کنه مدرسه ام تموم شد دیگه مجبور شدم اومدم ایران میخوام برم استرالیا پناهند بشم لطفا کمکم کنید
    تواین دنیا هیچکس ندارم 😭😭😭😭الان ایران شمال زندگی میکنم افغانستان ولایت پروان زندگی میکردم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      سایت سفارت استرالیا رو بررسی کنید باید از طریق اون درخواست کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *