مهاجرت

ترک تابعیت اسکاتلند

ترک تابعیت اسکاتلند

ترک تابعیت اسکاتلند درحال حاضر اتفاقی نادر است چراکه شرایط اقتصادی و اجتماعی آن خوب است و شهروندان آن در سالهای اخیر غالبا تمایلی به مهاجرت نداشته اند. اسکاتلند در کنار انگلیس، ولز و ایرلند جزو کشورهای پادشاهی متحد (UK) هستند و از جهات مختفلی به هم شباهت هایی دارند. از جمله این شباهت ها می توان به هزینه های زندگی، شرایط کاری، سطح رفاه اجتماعی و حتی برخی از قوانین کشورهای مذکور اشاره نمود. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است در خصوص ترک تابعیت اسکاتلند اطلاعاتی ارائه شده است.

  • شرایط ترک تابعیت کشور اسکاتلند چیست؟
  • مزایای ترک تابعیت اسکاتلند چیست؟
  • معایب ترک تابعیت این کشور چیست؟
  • چه عواملی باعث خلع تابعیت این کشور می شود؟

دلایل ترک تابعیت اسکاتلند در گذشته

در حال حاضر همان طور که گفته شد به دلیل شرایط مساعد زندگی، تحصیل و کار در اسکاتلند، شهروندان این کشور ترجیح می دهند در وطن خود زندگی کنند. اما پیش تر یعنی از سال 1830 به بعد موجی از مهاجران از اسکاتلند راهی سرزمین های دیگر شده بودند چرا که اسکاتلند در آن زمان کشوری نسبتا فقیر بود که اقتصادی نابسامان داشت. منتهی شرایط حال حاضر کشور اسکاتلند به نوعی است که نه تنها ترک تابعیت اسکاتلند به جز در موارد معدود رخ نمی دهد بلکه افراد زیادی نیز هستند که علاقه مند به مهاجرت به اسکاتلند هستند.

دلایل ترک تابعیت اسکاتلند در زمان حال

تابعین کشورهای اسکاتلند، انگلیس، ولز و ایرلند شمالی همگی پاسپورتی مشترک تحت عنوان پاسپورت بریتانیا را دارند و از آن ها به عنوان بریتانیایی ها و شهروندان بریتانیا یاد می شود. این کشورها در موارد مختلفی مشابه یا حتی یکسان با هم عمل می کنند که یکی از این موارد چگونگی اعطای تابعیت یا سلب تابعیت است. به عنوان مثال یکی از دلایلی که در حال حاضر ممکن است منجر شود فردی تابعیت اسکاتلند یا به عبارتی دیگر تابعیت بریتانیا را از دست بدهد، عضویت داوطلبانه وی در نیروهای مسلح کشوری دیگر است. از دیگر موارد می توان به زمانی اشاره نمود که یک فرد اسکاتلندی علاقه مند به تحصیل، کار و زندگی در کشورهایی باشد که دو تابعیتی یا چند تابعیتی را نمی پذیرند.

زیرا در کشورهایی که این مسئله را در قوانین خود پذیرفته اند اگر یک فرد اسکاتلندی تابعیت آن ها را نیز به دست آورد با توجه به این که بریتانیا چند تابعیتی را پذیرفته با مشکلی مواجه نمی شود. به عنوان مثال یک اسکاتلندی که با زندگی در آرژانتین پس از چند سال پاسپورت این کشور را بدست آورد هم از جانب قوانین آرژانتین به عنوان فردی دو تابعیتی شناخته می شود هم از جانب بریتانیا.

منتهی زمانی که شهروند اسکاتلند یا سایر بریتانیا علاقه داشته باشد تابعیت کشورهایی را بدست آورد که دو تابعیتی بودن یا چند تابعیتی بودن را نمی پذیرند. به عنوان مثال زمانی که یک اسکاتلندی در اتریش 10 سال زندگی نماید و مالیات پرداخت کند پس از گذشت این مدت در صورتی که به زبان رسمی اتریش یعنی زبان آلمانی مسلط باشد و مرتکب جرم و جنایتی نیز نشده باشد، می تواند درخواست دهد و پاسپورت اتریش را بدست آورد. منتهی به این منظور باید ترک تابعیت اسکاتلند را کند چرا که اتریش دو تابعیتی بودن را نمی پذیرد.

دلایل ترک تابعیت اسکاتلند در زمان حال

مزایا و معایب ترک تابعیت اسکاتلند

کسی که پاسپورت اسکاتلند را داشته باشد و شهروند این کشور محسوب گردد از مزایای بی شماری برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال وی لازم نیست برای تحصیل در اسکاتلند هزینه ای بپردازد؛ در حالی که تابعین سایر کشورهای بریتانیایی یعنی انگلیس، ایرلند و ولز باید سالیانه حدود 9250£ (پوند) و دانشجویان بین المللی تا 58600£ (پوند) پرداخت نمایند. به علاوه اسکاتلند پاسپورت نسبتا قدرتمندی دارد که با در دست داشتن آن می توان بدون نیاز به اخذ ویزا به کشورهای زیادی سفر نمود. در جدول ذیل برخی از بهترین پاسپورت های دنیا معرفی شده اند:

رتبه جهانیبهترین پاسپورت های دنیاتعداد کشورهایی که می توان به آن ها بدون ویزا سفر نمود
1ژاپن191
2سنگاپور190
3آلمان و کره جنوبی189
4فنلاند و ایتالیا188
5دانمارک، لوکزامبورگ و اسپانیا187
6فرانسه و سوئد186
7اتریش، ایرلند، هلند، پرتغال و سوئیس185
8بلژیک، یونان، نروژ، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا184
9استرالیا، کانادا، جمهوری چک، مالتا و نیوزیلند183
10مجارستان، لیتوانی و اسلواکی181

با وجود مزایای بی شماری که زندگی در اسکاتلند و شهروند این کشور محسوب شدن به همراه خواهد داشت، ترک تابعیت اسکاتلند به منزله محرومیت از تمامی این امتیازات است. منتهی برخی کشورهای دنیا هستند که حتی در مقایسه با اسکاتلند که کشوری توسعه یافته و قدرتمند است نیز شرایط مطلوب تری دارند. به عنوان مثال اتریش با نرخ بیکاری 4.3% و آلمان با نرخ 3.2% فرصت های شغلی بیشتری برای شهروندان خود فراهم نموده اند. به علاوه متوسط درآمد ماهیانه نیز در آلمان، سوئیس، دانمارک، نروژ و موناکو از اسکاتلند بسیار بالاتر است. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است متوسط درآمد ماهیانه در کشورهای مذکور با هم مقایسه شده است:

مقایسه متوسط درآمد در اسکاتلند و چند کشور دیگر

هزینه زندگی در اسکاتلند

در مقایسه با کشورهای ذکر شده در بالا اسکاتلند کشور ارزان قیمت تری به حساب می آید چرا که زندگی تک نفره در آن در سال 2022 ماهیانه حدودا 850$ (دلار آمریکا) معادل 672£ (پوند) هزینه دربرخواهد داشت. البته آلمان با وجود این که متوسط درآمد بیشتری نسبت به اسکاتلند دارد، به لحاظ هزینه های زندگی ارزان قیمت تر است. زندگی در آلمان برای یک نفر ماهیانه حدود 850$ تا 1000$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت. در جدول ذیل قیمت اجاره مسکن در اسکاتلند که به منظور محاسبه دقیق تر علاقه مندان مهاجرت به اسکاتلند بیان شده است:

نوع مسکناجاره ماهیانه در اسکاتلند با توجه به قیمت های سال 2022
آپارتمان 1 خوابه808.09£ (پوند)
آپارتمان 3 خوابه1479.62£ (پوند)

در واقع زندگی در ادینبورگ که یکی از شهرهای مهم اسکاتلند است برای یک خانواده 4 نفره ماهیانه 2990$ (دلار آمریکا) معادل 2360£ (پوند) هزینه دربرخواهد داشت. این شهر از میان 496 شهر در دنیا رتبه 164 را به لحاظ گران قیمت بودن به خود اختصاص داده است و شاخص هزینه زندگی آن 67.51 است. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است در خصوص ترک تابعیت اسکاتلند توضیحاتی ارائه گردید

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *