مهاجرت

ترک تابعیت سوئیس

ترک تابعیت سوئیس

چشم انداز مطلوب زندگی در سوئیس موجب گشته تا افراد زیادی علاقه مند به دریافت اقامت دائم این کشور باشند؛ فارغ از اینکه ترک تابعیت سوئیس جزء مواردی است که برخی از اشخاص به علت نارضایتی از شرایط زندگی در این سرزمین در جستجوی نیل به آن می باشند. کشور سوئیس سرزمینی با آب و هوای معتدل در غرب اروپا بوده و کشورهای توسعه یافته ای چون آلمان، اتریش و لیختن اشتاین در همسایگی آن می باشند. سوئیس از زیباترین کشورهای جهان به شمار رفته و بسیاری از کارشناسان رفاه اجتماعی موجود در بین شهروندان این کشور را مثال زدنی و بی نظیر می دانند. سوئیس همچون سایر کشورهای جهان در کنار جذابیت های بی شمار خود، از نواقصی نیز رنج می برد. در ادامه این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است قصد داریم به دلایل، قوانین و ضوابط ترک تابعیت سوئیس بپردازیم.

  • عمده ترین دلایل ترک تابعیت سوئیس کدامند؟
  • آیا افراد پس از ترک تابعیت سوئیس قادر به اخذ دوباره تابعیت این کشور می باشند؟
  • جایگاه پاسپورت سوئیس در بین کشورهای جهان دارای چه مرتبه ای است و اتباع آن از چه مزایایی برخوردارند؟
  • چه کسانی نسبت به ترک تابعیت سوئیس تمایل پیدا می کنند؟
  • محدودیت های مهاجرت به سوئیس چیست؟
  • روش های گوناگون دریافت تابعیت سوئیس کدامند؟
  • آیا تابعیت دوگانه اشخاص طبق قوانین حقوقی کشور سوئیس مجاز و بودن مانع می باشد؟

مهاجرت به سوئیس

اگرچه بزرگ ترین شهر سوئیس و مرکز فعالیت های فرهنگی، زوریخ می باشد شهر برن (Bern) به عنوان پایتخت این کشور نامگذاری شده است. سوئیس دارای جاذبه های طبیعی متعددی بوده و جنگل های سرسبز، رودخانه های بکر و کوه ها و دریاچه های کم نظیر موجبات بازدید سالانه ده ها هزار گردشگر را از این سرزمین مدرن فراهم آورده اند. به رغم اینکه تحصیل در دانشگاه های برتر جزء متداول ترین و محتمل ترین شیوه های مهاجرت به این کشور می باشد، بازار کار پر رونق اقتصادی سوئیس اصلی ترین علت رشد نرخ مهاجرپذیری آن در سال های اخیر بوده است؛ به گونه ای که افراد دارای تخصص و مهارت در زمینه های گوناگون اقدام به اخذ ویزای کاری سوئیس نموده و در نهایت اقامت دائم این کشور را دریافت می نمایند.

پس از دریافت اقامت دائم و تابعیت سوئیس، مشکلات متعددی از قبیل تطابق پیداکردن با فرهنگ رایج مردم، هزینه های بالای زندگی و شرایط خاص بیمه خدمات درمانی گریبان گیر افراد بوده و آنان را به سوی ترک تابعیت سوئیس سوق می دهد. علاوه بر موارد مذکور علل عمده دیگری نیز موجود می باشد که در ادامه به تفصیل پیرامون آن سخن خواهیم گفت اما پرتکرارترین موضوع عنوان شده در فهرست نارضایتی های شهروندان سوئیسی، هزینه های گزاف زندگی در 4 شهر اصلی این سرزمین می باشد:

نام شهرهزینه ماهانه زندگی بر حسب یورو
زوریخ1415€
بازل1395€
ژنو1360€
برن1290€

ترک تابعیت سوئیس و پاسپورت این کشور

ترک تابعیت سوئیس از مواردی است که در ادامه حقوق شهروندی بسیاری را از اشخاص دارای این هدف سلب خواهد کرد؛ از جمله این حقوق می توان به عدم برخورداری از مزایای پاسپورت معتبر سوئیس و همچنین نبود امکان حق رأی برای افراد اشاره کرد. همچنین دولت سوئیس تسهیلات بانکی و رفاهی متعددی را برای رفاه شهروندان خود در نظر گرفته که توضیح پیرامون آن ها در این مقال نمی گنجد. پاسپورت سوئیس یکی از معتبرترین پاسپورت های جهان بوده و در رده بندی اعلام شده در سال 2022 جایگاه سوم را به طور مشترک با کشورهای پرتغال، هلند و دانمارک از آن خود کرده است. افراد با پاسپورت سوئیس قادر خواهند بود به سادگی سفر به 123 کشور جهان را بدون نیاز به هرگونه ویزا تجربه کنند. همچنین مهاجرت به 48 کشور جهان برای دارندگان این گذرنامه درصورت دریافت ویزا در فرودگاه مقصد مجاز خواهد بود.

امتیاز پاسپورت سوئیس و سایر کشورهای جهان

چگونگی اخذ تابعیت سوئیس

اگرچه پناهندگی در سوئیس جزء روش های پیشنهادی نمی باشد، سایر شیوه های مطابق قانون اساسی این کشور، به راحتی منجر به اخذ تابعیت این سرزمین اروپایی خواهد شد؛ کشور سوئیس در اعطای تابعیت به نوزادان پیرو اصل خون بوده و این امر بدان معناست که فرزندانی که از والدین سوئیسی در خاک این کشور یا سرزمینی دیگر متولد می گردند، مشمول قوانین تابعیت سوئیس خواهند بود. همچنین اشخاصی که تنها یکی از والدین آن ها از اتباع سوئیس می باشد، چنانچه پیش از رسیده به سن قانونی حداقل 5 سال در سوئیس سکونت داشته باشند، می توانند به دریافت تابعیت این کشور مبادرت ورزند.

ازدواج در سوئیس از سایر روش های اخذ تابعیت این کشور می باشد؛ در این مسیر اشخاص با ارائه مدارک هویتی نظیر سند ازدواج و نامه تمکن مالی قادر به دریافت تابعیت می باشند؛ شایان ذکر است که حداقل 3 سال اقامت در سوئیس پس از ازدواج دو نفر، از حداقل های مورد نیاز در این موضوع می باشد. با توجه به اینکه مشاغلی نظیر برنامه نویسی کامپیوتر در سوئیس دارای درآمد بسیار بالایی بوده و نرخ بیکاری این کشور نیز پایین تر از 1% اعلام شده است، اخذ تابعیت از طریق اخذ ویزای کار در سوئیس جزء محتمل ترین شیوه ها به شمار رفته و در ابتدای امر تنها نیازمند دریافت مجوز از کارفرمای موسسات یا شرکت های معتبر سوئیسی می باشد.

موارد ترک تابعیت سوئیس

موارد ترک تابعیت سوئیس

با توجه به اینکه تابعیت دوگانه در سوئیس منع قانونی ندارد، شهروندان این کشور مشکلی جهت ارائه درخواست برای دریافت تابعیت کشوری ثانویه نخواهند داشت و از سوی دولت سوئیس برخوردی با آنان صورت نخواهد گرفت اما استخدام شخص در نیروهای مسلح و نظامی سایر کشورها زمینه را برای ترک تابعیت سوئیس برای او فراهم خواهد آورد. انجام اعمال مخاطره آمیز و تهدیدکننده امنیت حاکم بر شهرهای سوئیس از دیگر مواردی است که سلب تابعیت برای فرد را در پی دارد. افرادی که از طریق ملیت والدین خود اقدام به دریافت تابعیت سوئیس نموده اند، درصورتیکه محرز گردد ارتباطی با والدین خود ندارند، امکان برخورداری از تابعیت سوئیس را نخواهند داشت. ازدواج با شخصی از اتباع سایر کشورها پیش از سال 1992 میلادی نیز نهایتا به ترک تابعیت سوئیس ختم خواهد شد.

ترک تابعیت سوئیس و قوانین تابعیت دوگانه

هزینه های بالای زندگی در سوئیس در موارد زیادی منجر به ترک تابعیت این کشور می گردد؛ طبق قوانین مصوب سوئیس در ژانویه 1992 میلادی امکان برخورداری از تابعیت دوگانه در این کشور فراهم آمده و افرادی که به سوئیس سفر می کنند، قادر خواهند بود بدون نیاز به ترک تابعیت کشور زادگاه خود، پس از حداقل 5 سال سکونت در سوئیس مراحل قانونی اخذ تابعیت این کشور را طی نمایند. شایان ذکر است که افرادی که در سال های قبل تابعیت سوئیس را ترک کرده اند درصورتیکه 10 سال از وداع آنان با سوئیس گذشته باشد و طی این مدت حداقل 3 سال را در خاک آن سپری کرده باشند، قادر به دریافت دوباره تابعیت سوئیس خواهند بود. همکاران مجرب و توانای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهترین راهنما برای شما در این زمینه خواهند بود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *