مهاجرت

ترک تابعیت لیختن اشتاین

ترک تابعیت لیختن اشتاین

لیختن اشتاین دو تابعیتی بودن را به موجب قوانین می پذیرد در نتیجه در عمل ترک تابعیت لیختن اشتاین در موارد معدودی اتفاق می افتد. لیختن اشتاین چهارمین کشور کوچک در قاره اروپا است و به دلیل این که تنها حدود 160 کیلومتر مربع مساحت دارد، اصطلاحا کشوری ذره بینی نامیده می شود. جمعیت لیختن اشتاین حدودا 40000 نفر است و پایتخت آن نیز شهر وادوز (Vaduz) می باشد که بیشترین جمعیت و بالاترین تعداد فرصت های شغلی را دارد. در خصوص موقعیت جغرافیایی لیختن اشتاین لازم به ذکر است این کشور و ازبکستان تنها کشورهایی هستند که در دو مرحله محصور در خشکی اند (Doubly landlocked)؛ یعنی هم به دریا راه ندارند هم کشورهایی که آن ها را احاطه نموده اند.

لیختن اشتاین کشوری توسعه یافته و فوق العاده ثروتمند است که به دلیل قوانین تجاری و غیره مقصد جذابی برای ثروتمندان و سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی می باشد. اگرچه لیختن اشتاین عضوی از اتحادیه اروپا (EU) نیست، هم عضو شنگن است و هم عضو حوزه اقتصادی اروپا (EEA). در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص لیختن اشتاین به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • اخذ پاسپورت لیختن اشتاین به چه صورت است؟
  • در چه مواردی فرد ممکن است شهروندی لیختن اشتاین را از دست دهد؟
  • شرایط زندگی در لیختن اشتاین چیست؟
  • چه کسانی از دریافت تابعیت لیختن اشتاین محروم می شوند؟
  • بهترین راه دریافت تابعیت لیختن اشتاین چیست؟
  • ترک تابعیت لیختن اشتاین چه معایبی دارد؟

چگونگی ترک تابعیت لیختن اشتاین

همان طور که اشاره شد در حال حاضر لیختن اشتاین دو تابعیتی بودن را می پذیرد به این صورت که اجازه می دهد شهروندانش علاوه بر تابعیت لیختن اشتاین در صورت تمایل پاسپورت کشور دیگری را نیز به دست آورند. حال این سوال ممکن است پیش آید که وقتی لیختن اشتاین دو تابعیتی بودن شهروندانش را پذیرفته در چه موقعیتی پاسپورت کسی را ابطال می نماید؟ لیختن اشتاین ممکن است در اثر یک سری از جرایم امنیتی مهم که در حکم خیانت به کشور به حساب می آید به عنوان یکی از مجازات ها پاسپورت فرد را باطل کند.

همچنین زمانی که فردی که تابعیت لیختن اشتاین را دارد بخواهد پاسپورت کشوری را اخذ نماید که دو تابعیتی یا چند تابعیتی بودن را نمی پذیرد، اگر بر اخذ پاسپورت آن کشور اصرار داشته باشد، باید ترک تابعیت لیختن اشتاین را اعلام کند. به عنوان مثال هر کسی با 8 سال اقامت قانونی در اتریش تحت شرایطی می تواند درخواست دهد و پاسپورت اخذ کند منتهی اتریش تک تابعیتی است و اگر کسی بخواهد تابعیت آن را بپذیرد در صورتی که از ملیت قبلی خود ترک تابعیت نکند پس از مهلت کوتاهی پاسپورت اتریشی ای که اخذ نموده باطل می شود.

چگونگی ترک تابعیت لیختن اشتاین

معایب ترک تابعیت لیختن اشتاین

اخذ پاسپورت لیخت اشتاین حتی از سوئیس و ژاپن نیز دشوارتر است چراکه فرد خارجی باید 30 سال در لیختن اشتاین اقامت قانونی داشته باشد. این در حالی است که شهروندان اتحادیه اروپا در سوئیس پس از 5 سال و سایرین پس از 10 سال اقامت می توانند پاسپورت این کشور را اخذ نمایند. البته لازم به ذکر است بدست آوردن پاسپورت لیختن اشتاین برای کسانی که با شهروند این کشور ازدواج کنند ساده تر و سریع تر است. این افراد در صورتی که 5 سال از ازدواجشان با شهروند لیختن اشتاینی گذشته باشد می توانند طبق شرایطی درخواست دهند و پاسپورت لیختن اشتاین را اخذ کنند.

لیختن اشتاین کشوری است که عضو شنگن و حوزه اقتصادی اروپا می باشد در نتیجه کسی که ترک تابعیت کند تمامی مزایا را از دست خواهد داد؛ به عنوان مثال دیگر نمی تواند بدون نیاز به ویزا به کشورهای عضو شنگن سفر کند یا برای تحصیل در دانشگاه های اتریش و غالب کشورهای اروپایی باید هزینه بیشتری بپردازد. لازم به ذکر است لیختن اشتاین به لحاظ اعتبار پاسپورت دوازدهمین کشور دنیا است و اگر ترک تابعیت آن به مقصد کشوری با شرایط بهتر نباشد، برای فرد آثار منفی بسیاری در پی خواهد داشت. کشورهای صاحب معتبرترین پاسپورت های دنیا در جدول ذیل معرفی شده اند:

رتبهکشورهای صاحب معتبرترین پاسپورت های دنیاتعداد کشورهایی که با داشتن این پاسپورت می توان بدون نیاز به اخذ ویزا به آن ها سفر نمود
1ژاپن191
2سنگاپور190
3کره جنوبی و آلمان189
4ایتالیا و فنلاند188
5اسپانیا، لوکزامبورگ و دانمارک187

مزایای زندگی در لیختن اشتاین

لیختن اشتاین یکی از مرفه ترین و امن ترین کشورهای دنیا است که هیچکدام از شهروندان آن فقیر نیستند. در لیختن اشتاین طی سال 2022 نرخ بیکاری تنها حدود 4% است و سطح درآمد ماهیانه نیز بسیار بالا می باشد. در سال جاری کم ترین میزان حقوق ماهیانه در لیختن اشتاین CHF1340 (فرانک سوئیس) است و بیشترین میزان درآمد ماهیانه نیز CHF23700 (فرانک سوئیس) می باشد. درون لیختن اشتاین همچنین مطابق قوانین برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم هر 29 ماه 1 بار 4% به حقوق افراد افزوده می گردد. در نمودار ذیل متوسط درآمد دریافتی زنان و مردان در لیختن اشتاین طی سال 2022 مقایسه شده است و همانطور که مشاهده می شود متاسفانه زنان در این کشور به طور میانگین 12% کم تر از مردان حقوق می گیرند:

مقایسه متوسط حقوق ماهیانه زنان و مردان در لیختن اشتاین

مقایسه اخذ اقامت لیختن اشتاین و سایر کشورها

برخلاف لیختن اشتاین که کسب پاسپورت و حتی اخذ ویزا و اقامت آن، علی الخصوص برای غیر اروپایی ها، بسیار دشوار است، برخی از کشورهای دنیا به سادگی به خارجی ها اقامت دائم یا پاسپورت می دهند. به عنوان مثال با خرید ملکی به ارزش 250000€ (یورو) فرد صلاحیت این را پیدا می کند تا اقامت دائم یونان را بگیرد. از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به خارجی ها تقریبا به سادگی اقامت می دهند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ایتالیا
  • مالتا (البته باید توجه داشت ایرانی ها، کره شمالی ها و افغان ها مطابق قوانین مالتا تنها می توانند اقامت دائم این کشور را اخذ کنند و هیچ گاه قادر نخواهند بود پاسپورت مالتایی اخذ نمایند.)
  • بلژیک
  • یونان
  • اسپانیا
  • پرتغال
  • لاتویا

در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد در خصوص چگونگی و معایب ترک تابعیت لیختن اشتاین توضیحاتی ارائه گردید. حقیقت این است مهاجرت به لیختن اشتاین با توجه به قوانین سختگیرانه اعطای ویزا و اقامت دائم این کشور در حال حاضر طرفداران زیادی ندارد. منتهی کسانی که به دلایلی از جمله داشتن خویشاوند در لیختن اشتاین اصرار به اخذ اقامت این کشور را دارند پیشنهاد می شود از طریق تحصیل در لیختن اشتاین اقامت آن را به دست آورند چرا که در مقایسه با روش کاری ساده تر و در مقایسه با روش سرمایه گذاری کم هزینه تر خواهد بود.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *