مهاجرت

ترک تابعیت کویت

ترک تابعیت کویت

ترک تابعیت کویت ممکن است در مواردی ارادی و در مواردی غیرارادی و به عنوان مجازات صورت گیرد. کویت کشوری مسلمان و عربی زبان در خاورمیانه است که تنها حدود 5000000 نفر جمعیت دارد. حدود یک سوم از این 5 میلیون نفر جمعیت را نیز خارجی ها و مهاجران تشکیل داده اند چرا که موقعیت های شغلی خوبی در کویت وجود دارد. البته از آن جایی که برای کار در کویت تسلط کامل به زبان عربی ضروری است غالبا مردم سایر کشورهای عربی از جمله یمن و عراق هستند که کویت را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند. باید توجه داشت اگرچه کویت کشوری ثروتمند است و منابع نفتی عظیمی دارد، همچنان کشوری در حال توسعه محسوب می شود.

در واقع کویت کشوری وابسته به صادرات نفت است که سطح توسعه یافتگی پایینی دارد به همین دلیل پیشنهاد می شود افرادی که در پی مهاجرت هستند در انتخاب کویت عجله نکنند. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود مهاجرت به کویت طرفداران کمی داشته باشد و در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به آن ها پرداخته شده و به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • ترک تابعیت کویت در چه مواردی رخ می دهد؟
  • پاسپورت کویت را چگونه می توان به دست آورد؟
  • چع کسانی تابعیت کویت را به دست می آورند؟
  • بهترین راه برای دریافت تابعیت کویت چیست؟
  • محدودیت های دریافت تابعیت این کشور چیست؟
  • اعتبار پاسپورت کویت چقدر است؟
  • متوسط درآمد ماهیانه و هزینه های کویت در سال 2022 چه میزان است؟

موارد ترک تابعیت کویت

از جمله مواردی که ممکن است منجر به ترک تابعیت کویت شود می توان به مهاجرت اتباع این کشور اشاره نمود. همان طور که گفته شد کویت کشوری در حال توسعه است که سطح امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی آن در مقایسه با اروپا و آمریکا پایین است. در نتیجه برخی از مردم کویت به دنبال این هستند تا برای ارتقای سطح زندگی خود به کشورهای بهتری مهاجرت کنند. منتهی باید توجه داشت که رویکرد کشورهای دنیا در خصوص پدیده مهاجرت متفاوت است. یکی از این تفاوت ها در حوزه قوانینی است که در خصوص صدور پاسپورت برای خارجی ها وجود دارد؛ به عنوان مثال در حالی که کشور انگلستان حتی چند تابعیتی بودن را نیز می پذیرد، کشور اتریش تک تابعیتی است.

به عبارت دقیق تر خارجی هایی که با تحصیل و کار در اتریش اقامت این کشور را اخذ نموده اند پس از گذشت 8 سال می توانند در صورت داشتن شرایطی از جمله تسلط به زبان آلمانی و عدم ارتکاب جرم، درخواست دهند و پاسپورت اتریش را اخذ کنند. کویتی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند منتهی از آن جایی که کشور اتریش دو تابعیتی بودن را قبول ندارد، برای اخذ شهروندی اتریش باید از ملیت کویتی خود ترک تابعیت کنند وگرنه یا پاسپورت برای آن ها صادر نمی شود یا در صورت صدور باطل خواهد شد. یکی دیگر از مواردی که ممکن است منجر به ترک تابعیت کویت شود ارتکاب جرایم امنیتی سنگین است که امنیت داخلی و خارجی کویت را به مخاطره می اندازد.

موارد ترک تابعیت کویت

معایب ترک تابعیت کویت

کویت انواع مختلفی پاسپورت دارد:

  1. پاسپورت معمولی که جلد آبی دارد و مخصوص شهروندان کویت است
  2. گذرنامه مخصوص که جلد سبز دارد و به خاندان سلطنتی کویت، اعضای پارلمان و مقامات عالی رتبه حکومتی اختصاص دارد
  3. پاسپورت دیپلماتیک که جلد قرمز دارد و به مقامات سفارتخانه های کویت در کشورهای مختلف داده می شود
  4. پاسپورت اصل 17 قانون اساسی کویت که جلدی طوسی دارد و مختص افراد بی تابعیت است

مهاجرت به کویت نیز به سختی منجر به اخذ پاسپورت این کشور می شود چرا که مطابق قانون ملیت کویت که در سال 1999 تصویب شده است خارجی ها تنها پس از 20 سال اقامت قانونی در کویت اجازه خواهند داشت در خواست دهند و پاسپورت کویت را اخذ نمایند. البته کسانی که شهروندی کشورهای عربی را داشته باشند با گذشت 15 سال اقامت و پرداخت مالیات قادر خواهند بود پاسپورت کویت را اخذ کنند. همچنین برای داشتن پاسپورت این کشور ضروری است افراد به موجب تولد یا تصمیم خود مسلمان باشند منتهی کسانی که خودشان اسلام آورده اند باید زمانی که درخواست می دهند پاسپورت کویت برای آن ها صادر شود حداقل 5 سال از مسلمان شدنشان گذشته باشد.

همان طور که مشاهده می شود اخذ پاسپورت کویت حتی از کشور سوئیس نیز دشوارتر است در نتیجه از دست دادن آن، علی الخصوص به عنوان مجازات، با مشکلات زیادی همراه است. به عنوان مثال با از دست دادن پاسپورت کویت دیگر فرد بدون داشتن ویزا نمی تواند به کشورهای عربی سفر کند؛ هرچند اگر از دست دادن پاسپورت کویت همزمان با اخذ پاسپورت کشورهای توسعه یافته ای مثل سوئیس یا اتریش باشد با توجه به شرایط فوق العاده خوب این کشورها و اعتبار پاسپورتشان، با مزایا همراه خواهد بود نه معایب.

زندگی در کویت

زندگی در کویت 30% گران تر از ایران است و اجاره مسکن دراین کشور نیز در سال 2022 حدود 80% بیشتر از ایران می باشد. در نتیجه پیش از تصمیم بر کار یا تحصیل در کویت افراد بهتر است به تامین بودجه مالی لازم توجه داشته باشند. زندگی در کویت با توجه به سبک زندگی افراد ممکن است ماهیانه حدود KWD200 تا KWD300 (دینار کویت) یعنی معادل 400$ تا حدود 800$ (دلار آمریکا) هزینه دربرداشته باشد. البته بیشترین بخش تشکیل دهنده هزینه های زندگی در کویت اجاره بها است که در نمودار ذیل نیز نشان داده شده است:

بخش های تشکیل دهنده هزینه های زندگی در کویت

البته با توجه به این سطح درآمد در کویت نسبتا خوب است تامین هزینه های زندگی دشوار نخواهد بود. برای کار در کویت به طور متوسط ماهیانه KWD1260 (دینار کویت) داده می شود؛ چرا که کم ترین میزان درآمد ماهیانه در این کشور KWD320 (دینار کویت و بیشترین درآمد ماهیانه نیز KWD5640 (دینار کویت) است. البته میزان دقیق درآمد در این کشور بستگی به سطح تحصیلات، جنسیت، سابقه کار، سن، مهارت های شغلی و غیره دارد اما در مجموع قدرت خرید کویتی ها بالا است. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص ترک تابعیت کویت، شرایط و هزینه های زندگی و متوسط درآمد ماهیانه در کویت در سال 2022 توضیحاتی ارائه گردید که امید است مطالعه آن مفید واقع شده باشد.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *