مهاجرت

تفاوت اقامت در چین و کانادا

تفاوت اقامت در چین و کانادا

بررسی تفاوت اقامت در چین و کانادا موضوع گسترده ای است که می تواند با احتساب شمار بالای متقاضیان مهاجرت، مطالب مفیدی را بدست آورد. هر دو کشور چین و کانادا در زمره پهناورترین سرزمین های دنیا قرار داشته و به رغم اینکه مساحت کشور کانادا اندکی بیشتر می باشد، جمعیت ساکن در چین و تراکم موجود در این کشور بسیار بالاتر است. علاقه مندان به مهاجرت شیوه های گوناگونی از قبیل کسب اقامت تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، ازدواج و غیره را در پیش می گیرند و در این مقاله که توسط تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به رشته تحریر درآمده است، قصد داریم همراه شما عزیزان به مقایسه انواع جنبه های اقامت در کشورهای پیشرفته کانادا و چین پرداخته و مزایا و معایب هر کدام را نیز بیان نماییم.

  • متداول ترین شیوه های اخذ اقامت هر یک از سرزمین های کانادا و چین کدامند؟
  • شمار مهاجرین خارجی حاضر در کدام کشور بیشتر بوده و مقایسه این ارقام چه نتایجی را به دست می دهد؟
  • اخذ اقامت تحصیلی در کدام کشور مقرون به صرفه تر خواهد بود؟
  • آیا کشور چین نیز همچون کانادا از نرخ بیکاری پایین 5.2% برخوردار می باشد؟
  • آب و هوا و اقلیم حاکم بر هر یک از کشورهای مذکور در فصول مختلف سال دارای چه تفاوت هایی است؟

تفاوت های عمده اقامت در چین و کانادا

چین پرجمعیت ترین کشور جهان است پیشرفت های اقتصادی چشمگیر آن طی سال های اخیر زبانزد می باشد؛ به رغم اینکه شیوع و همه گیری ویروس کرونا تاثیرات مخرب بسیاری داشته و لرزه بر پیکره اقتصادی بسیاری از سرزمین های مدرن جهان انداخت، چین توانست با مدیریت صحیح خود بدون تغییرات ملموس در نرخ بیکاری و رونق بازار اقتصادی خود از این دوران گذر کند که این امر نشانگر زیرساخت های بنیادین و مستحکم در این مقوله است. همچنین چین توانسته است پیشرفت های قابل ملاحظه ای را در نظام آموزشی خود به ثبت برساند. شمار مهاجرین خارجی حاضر در خاک چین از سال 1999 میلادی تاکنون 6 برابر شده و در اواخر سال 2019 به 48 میلیون نفر رسیده است. اگرچه پکن شهری است با جدیدترین امکانات و تکنولوژی ها که بزرگترین فرودگاه جهان نیز در آن واقع شده، اغلب مهاجرین Guangzhou را برای اقامت خود برمی گزینند.

کانادا از محبوب ترین مقاصد مهاجرین در سال های اخیر بوده و باید خاطرنشان کرد به رغم وجود جاذبه های طبیعی بسیار و همچنین شرایط مطلوب زندگی، قانون خاک این کشور در افزایش هرساله جمعیت مهاجرین بی تاثیر نبوده است. در سال 2020 اعلام شد به ازای هر 1000 نفر از جمعیت کانادا، 284 نفر دارای ملیت سایر کشورهای جهان می باشند و نرخ بالای مهاجرپذیری کانادا در همین ارقام هویداست. شایان ذکر است که بیشترین مهاجرین حاضر در خاک این کشور متعلق به سرزمین های انگلستان، چین، هند و ایتالیا می باشند. اقامت در کانادا اگرچه از گزینه های بسیار محبوب متقاضیان انگاشته می شود، پر واضح است که هزینه های زندگی در آن نیز به فراخور سطح ایده آل استانداردهای زندگی بالا خواهد بود. از جمله معضلات اقامت در کانادا می توان به هزینه اجاره مسکن اشاره کرد که 35% الی 45% مخارج ماهیانه را شامل می گردد.

تفاوت های عمده اقامت در چین و کانادا

تفاوت اقامت تحصیلی در چین و کانادا

اگرچه امکان تحصیل در دانشگاه های چین به صورت رایگان فراهم نمی باشد، تعدد بورسیه های تحصیلی چون AUN و PIF موجب شده تا شانس افراد جهت تجربه اقامت مطلوب در این کشور افزایش یابد. دولت چین دانشگاه هایی چونTianjin University و Nanjing Normal University را جهت برگزاری دوره های آموزش زبان چینی معین کرده و افراد قادر خواهند بود پس از اخذ مدرک معتبر زبان این کشور، به تحصیل در 280 دانشگاه برخوردار از انواع بورسیه تحصیلی مبادرت ورزند. درباره شهریه اخذ شده از سوی این دانشگاه های باید اظهار داشت متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه های چین بین 3300$ تا $9900 (دلار آمریکا) در سال برآورد شده است و این درحالی است که متوسط هزینه تحصیل سالیانه در کانادا بین 21100 الی $36100 (دلار) متغیر است:

مقایسه میزان شهریه تحصیلی در چین و کانادا

پس چین در مقایسه با کانادا مقصد تحصیلی ارزانتری برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود. در قالب جدول زیر می توان با برترین دانشگاه های کانادا و چین طبق رنکینگ بین المللی QS آشنا شد:

برترین دانشگاه های چین و کانادا مطابق رنکینگ 
دانشگاه تورنتورتبه جهانی 21دانشگاه پکنرتبه جهانی 17
دانشگاه مک گیلرتبه جهانی 30دانشگاه تسینگوارتبه جهانی 25
دانشگاه بریتیش کلمبیارتبه جهانی 34دانشگاه ژجیانگرتبه جهانی 44

تفاوت کار دانشجویی در چین و کانادا

تفاوت اقامت کاری در چین و کانادا

چین در قرن حاضر توسعه اقتصادی مثال زدنی را پشت سر گذاشته و هم اکنون متوسط درآمد شاغلین این کشور بیش از 29400CNY (یوآن) معادل $4093 (دلار) برآورد می گردد. پس از آمریکا، چین در رتبه دوم کشورهای با بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی قرار گرفته و اگرچه در مقایسه با سرزمین هایی چون ژاپن همچنان درآمد ماهیانه کار در این کشور پایین تر است، اشخاص برخوردار از سابقه کار بیشتر از 5 سال و همچنین مدرک تحصیلی معتبر با رشد قابل تاملی در میزان حقوق خود مواجه خواهند بود.

از طرفی تعادل کار-زندگی در کشور کانادا نیز بسیار بالا بوده و نرخ بیکاری این کشور از متوسط اتحادیه اروپا نیز پایین تر می باشد. با توجه به اینکه کشور کانادا به طور رسمی موضع خود را پیرامون نیاز به مشاغلی چون پرستاری، مهندسی هوافضا، آنالیز راهبردی و دندانپزشکی اعلام کرده است، افراد قادر خواهند بود با اخذ اقامت شغلی کانادا از این طریق به درآمد مطلوبی دست یابند. کانادایی ها نیز بطور متوسط ماهیانه CAD 10000 (دلار کانادا) معادل $7438 (دلار آمریکا) کسب می کنند. به هر حال شرایط کاری و درآمدی در کانادا بسیار بهتر از چین است و این مهم را می توان با توجه به نمودار زیر متوجه شد:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه در چین و کانادا

سایر تفاوت های اقامتی در چین و کانادا

آب و هوای چین با توجه به وسعت آن در نقاط مختلف دارای تنوع قابل توجهی می باشد؛ نواحی جنوبی چین در مقایسه با نواحی خشک و سرد آن، دارای آب و هوای گرم تر و ملایم تری است. همچنین قرارگیری شهرهایی چون لهاسا در مجاورت با فلات این کشور موجب شده تا آب و هوای متفاوتی در این مناطق حکمفرما باشد. در نقطه مقابل اما کانادا دارای آب و هوای سرد و قطبی است و در برخی نواحی این کشور چون یوکان دمای هوا به منفی 30 درجه سانتی گراد نیز می رسد.

هر دو کشور چین و کانادا در مقوله کیفیت زندگی شهروندان در بین 20 نقطه برتر دنیا قرار دارند. چین با کسب رتبه 15 و کانادا با قرارگیری در جایگاه دوم این رده بندی شرایط بسیار مطلوبی را برای خود رقم زده اند که همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پاسخگوی سوالات بیشتر شما عزیزان پیرامون جزئیات مهاجرت به کانادا خواهند بود.

سوالات پرتکرار در خصوص تفاوت اقامت در چین و کانادا

در خصوص کسب اطلاعات بیشتر در این بخش مفتخر به پاسخ گویی سوالات شما خواهیم بود:

  • تفاوت اقامت تحصیلی در چین و کانادا چیست؟ اگرچه امکان تحصیل در دانشگاه های چین به صورت رایگان فراهم نمی باشد، تعدد بورسیه های تحصیلی چون AUN و PIF موجب شده تا شانس افراد جهت تجربه اقامت مطلوب در این کشور افزایش یابد. دولت چین دانشگاه هایی چونTianjin University و Nanjing Normal University را جهت برگزاری دوره های آموزش زبان چینی معین کرده و افراد قادر خواهند بود پس از اخذ مدرک معتبر زبان این کشور، به تحصیل در 280 دانشگاه برخوردار از انواع بورسیه تحصیلی مبادرت ورزند. درباره شهریه اخذ شده از سوی این دانشگاه های باید اظهار داشت متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه های چین بین 3300$ تا $9900 (دلار آمریکا) در سال برآورد شده است و این درحالی است که متوسط هزینه تحصیل سالیانه در کانادا بین 21100 الی $36100 (دلار) متغیر است.
  • تفاوت اقامت کاری در چین و کانادا چگونه است؟ چین در قرن حاضر توسعه اقتصادی مثال زدنی را پشت سر گذاشته و هم اکنون متوسط درآمد شاغلین این کشور بیش از 29400CNY (یوآن) معادل $4093 (دلار) برآورد می گردد. در حالی که متوسط درآمد ماهانه در کانادا CAD 10000 (دلار کانادا) معادل $7438 (دلار آمریکا) است. ضمنا پس از آمریکا، چین در رتبه دوم کشورهای با بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی قرار گرفته و اگرچه در مقایسه با سرزمین هایی چون ژاپن همچنان درآمد ماهیانه کار در این کشور پایین تر است، اشخاص برخوردار از سابقه کار بیشتر از 5 سال و همچنین مدرک تحصیلی معتبر با رشد قابل تاملی در میزان حقوق خود مواجه خواهند بود.
4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *