مهاجرت

تفاوت مهاجرت به بلاروس و بلژیک

تفاوت مهاجرت به بلاروس و بلژیک

تفاوت مهاجرت به بلاروس و بلژیک از نظر راه های ورود به دو کشور، چندان متفاوت نیست اما بدون تردید از نظر سبک زندگی تفاوت های فراوانی دارد. در سال های اخیر با توجه به ثبات اقتصادی مطلوب سرزمین های اروپایی و همچنین جذابیت های متعدد موجود در زمینه های گوناگون چون سرمایه گذاری و اشتغال، افراد زیادی خواهان اخذ انواع ویزا و اقامت در چنین کشورهایی می باشند. کشور بلاروس به رغم اینکه برخلاف بلژیک از اعضای اتحادیه اروپا نمی باشد، توانسته است در سال های اخیر با توسعه و گسترش زیرساخت های آموزشی خود توجه افراد زیادی را به خود جلب نماید. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با جمع آوری اطلاعاتی راجع به انواع مهاجرت به دو کشور مذکور، در ادامه این مقاله با تفکیک این دو سرزمین اروپایی از هم همراه شما خواهند بود.

  • تفاوت های مشهود مهاجرت به بلاروس و بلژیک به چه شرحی است؟
  • آیا مهاجرت تحصیلی به بلاروس طبق آمار و ارقام مقرون به صرفه تر می باشد؟
  • متوسط درآمد شاغلین در زمینه های کاری گوناگون هر یک از این دو کشور چه میزان است؟
  • آیا بهتر بودن رتبه بلاروس در فهرست برترین کشورهای جهان برای زندگی در مقایسه با بلژیک نشانگر شرایط آسان تر مهاجرت به این کشور می باشد؟
  • چرا مهاجرت به بلژیک ارزشمندتر از بلاروس است؟
  • هزینه های مربوط به مهاجرت به بلاروس چقدر است؟
  • امتیاز پاسپورت کدام یک از کشورهای بلاروس و بلژیک بالاتر است؟

تفاوت شرایط کار در بلاروس و بلژیک

بلاروس یکی از کشورهای زیبای اروپایی با موقعیت استراتژیک جغرافیایی بوده و در همسایگی با سرزمین های روسیه، لهستان و لیتوانی واقع شده است. استانداردهای بالای زندگی در بلاروس در کنار اوضاع بسیار مطلوب بهداشت و درمان در این کشور موجب رضایتمندی درصد قابل توجهی از شهروندان می باشد؛ شایان ذکر است که موقعیت جغرافیایی ایده آل بلاروس موجب شده تا فعالیت هایی چون جنگلداری و دامپروری در بین مردم این کشور بسیار رایج بوده و کمک بسیاری به پیشرفت اقتصادی این کشور نماید. بلاروس در سال 1991 میلادی به طور رسمی استقلال سیاسی خود را اعلام داشته و شهر مینسک را به عنوان پایتخت خود معرفی نمود. اغلب مردم بلاروس به دو زبان روسی و بلاروسی مسلط بوده ذکر این نکته حائز اهمیت است که در مقایسه با بلژیک، نرخ بیکاری در بلاروس در سطح بسیار پایین تری قرار داشته و بیکاری هرگز جزء معضلات شهروندان بلاروسی نمی باشد.

مقایسه نرخ بیکاری بلاروس و بلژیک

بلژیک اما یکی از کشورهای کوچک حاضر در غرب اروپا بوده و با فراهم آوردن شرایط مطلوب زندگی در شهرهایی نظیر دینانت و بروکسل، همه ساله پذیرای تعداد قابل توجهی از مهاجرین بین المللی می باشد. موقعیت جغرافیایی بلژیک در مقایسه با بلاروس کاملا متفاوت بوده و فرانسوی، آلمانی و هلندی زبان های متداول میان شهروندان این کشور می باشند. مساحت بلژیک در مقایسه با بلاروس بسیار کمتر بوده و گستره ای معادل با 28% آن را شامل می شود. نکته جالب توجه اما جمعیت این دو کشور است؛ جمعیت بلژیک در سال 2022 بیش از 11 میلیون نفر اعلام شده و در مقایسه با بلاروس بیشتر می باشد. این امر نشانگر تراکم بسیار بالای جمعیت در شهرهای اصلی بلژیک در قیاس با بلاروس است. نرخ مهاجرپذیری بلژیک نیز بیشتر بوده و جمعیت متجاوز از یک میلیون نفری مهاجرین خارجی حاضر در این کشور خود گواهی بر این مدعی است.

تفاوت مهاجرت تحصیلی به بلاروس و بلژیک

تحصیل در بلاروس در سال های اخیر به یکی از متداول ترین شیوه های مهاجرت به این کشور تبدیل شده است؛ دانشگاه های این بلاروس به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم شده و به پذیرش افراد با اخذ مدارکی چون گواهی تمکن مالی و سلامت پزشکی و همچنین سوابق تحصیلی مربوطه می پردازند. تحصیل در دانشگاه های بلاروس مقرون به صرفه بوده و دندانپزشکی و داروسازی با متوسط شهریه سالانه 5500$ (دلار آمریکا) پرهزینه ترین شاخه های تحصیلی به حساب می آیند. شهریه رشته های مهندسی عموما بین 2700$ الی 3400$ (دلار آمریکا) بوده و تحصیل در رشته پرطرفدار MBA نیز با شهریه 3650$ (دلاری) همراه خواهد بود. هزینه اقامت در خوابگاه های بلاروس حدودا 100$ (دلار آمریکا) در ماه بوده و از بهترین شهرهای بلاروس برای تحصیل نیز می توان Grodno، Brest و Viciebsk را نام برد.

تفاوت مهاجرت تحصیلی به بلاروس و بلژیک

تحصیل در مدارس و دانشگاه های معتبر بلژیک دارای شرایط بسیار ایده آلی بوده و تنوع زبان های رایج در این کشور کمک شایانی به مهاجرین بین المللی متقاضی تحصیل در رشته های گوناگون به حساب می آید. در مقایسه با بلاروس، هزینه زندگی دانشجویی در بلژیک بالاتر بوده و 850€ (یورو) به صورت ماهانه تخمین زده می شود. دانشجویان جهت اقامت در مکانی غیر از خوابگاه ملزم به پرداخت هزینه ای مازاد بوده و این درحالی است که محصلین حاضر در مینسک با 400$ (دلار آمریکا) قادر به اجاره مسکن برای خود می باشند. طبق آمار رسمی، 4 دانشگاه بلژیک در بین 200 دانشگاه برتر جهان از نظر سطح کیفی ارائه آموزش ها قرار داشته که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

نام دانشگاهشهررتبه در جهان
دانشگاه لئونلئون39
دانشگاه خنتخنت112
دانشگاه کاتولیک لئونلئون132
دانشگاه لیبره بروکسلبروکسل193

سایر تفاوت های مهاجرت به بلاروس و بلژیک

در رده بندی اعلام شده در سال 2022 که با بررسی شاخصه هایی نظیر میزان آزادی اجتماعی افراد، رفاه اقتصادی و حقوق شهروندی صورت پذیرفت، کشور بلاروس توانست در جایگاه بهتری نسبت به بلژیک قرار گیرد. سرزمین های سوئیس، کانادا و ژاپن در صدر این رده بندی جای داشتند.

از طرفی یکی از فاکتورهای حائز اهمیت در موضوع مقایسه کشورهای جهان، امتیاز پاسپورت آن ها می باشد؛ در این مقوله اما بلژیک دارای جایگاه بسیار بهتری نسبت به بلاروس می باشد. به گونه ای که امتیاز پاسپورت بلژیک 170 بوده که موجب گشته بالاتر از کشورهایی چون لهستان و قبرس در جایگاه چهارم جهان قرار گیرد. این درحالی است که امتیاز 87 پاسپورت بلاروس رتبه 58 جهان را به این سرزمین اختصاص داده و افراد دارای پاسپورت این کشور تنها قادر به تجربه سفر به 44 کشور جهان بدون نیاز به اخذ ویزا خواهند بود. در پایان امیدواریم شما از مطالب ارائه شده استفاده کرده باشید و همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مسیر راهنمای مفیدی برای شما واقع شوند.

امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “تفاوت مهاجرت به بلاروس و بلژیک

  1. ش.م.س72 گفت:

    با عرض سلام و وقت بخیر
    من نامزدم در کشور بلژیک ویزا کاری یک ساله دارن که مهرماه تموم میشه اقامت یک سالشون ، آیا میتونیم عقد کنیم که من پیش ایشون برم ، چه روش عقد صورت میگیره ؟
    اگر خودم ویزا تحصیلی کانادا داشته باشم در صورتی که عقد کنیم میتونم همسرمم به کانادا ببرم ؟

    اگر پناهنده کانادا باشم و ایشون پناهنده بلژیک با چه روش هایی میتونم یا من بلژیک پیش همسرم باشم یا ایشون کانادا بیاد ؟

    ممنون از سایت خوبتون و خسته نباشید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام شما هر جایی که بشه حضوری همسرتون رو ببینید و عقد کنید بهتر هست تا این که از راه دور عقد کنید.
      بله شما ویزای تحصیلی بگیرید، می تونید ایشون رو همراه خودتون ببرید.
      اگر پناهنده بشید و قبول بشه که به عنوان همراه می تونید در کنار ایشون باشید ولی با توجه به این که ایشون ویزای کاری داره و شما ویزای تحصیلی اصلا نیازی به پناهندگی نیست. خودتون رو درگیر این مسائل نکنید و از طریق قانونی اقامت دریافت کنید.
      ممنون از حسن توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *