مهاجرت

تفاوت مهاجرت به دانمارک و سوئد

تفاوت مهاجرت به دانمارک و سوئد

در بیان تفاوت مهاجرت به دانمارک و سوئد میتوان به موارد زیادی اشاره کرد که از جمله آن اختلافات حقوقی، شاخصهای تورم، بیکاری و غیره میباشند. دانمارک و سوئد همراه با کشورهای نروژ و فنلاند همگی در حوزه اسکاندیناوی و در شمال اروپا واقع شده اند. طبق بررسی های صورت گرفته کیفیت زندگی در این دو کشور در درجه اول با توجه به درآمد مطلوب شهروندان و همچنین با استناد بر ثبات اقتصادی و آموزش و پرورش ممتاز همواره در بالاترین سطح خود قرار داشته و در بین کشورهای اروپایی زبانزد بوده است؛ به گونه ای که کارشناسان بسیاری دانمارک را دارای بیشترین متوسط حقوق در مشاغل مختلف می دانند. اگرچه زبان های دانمارکی و سوئدی به عنوان زبان رسمی این دو کشور اعلام شده است، شهروندان آن ها دارای تسلط کافی بر زبان انگلیسی نیز می باشند.

طبق آمار رسمی منشر شده از سوی دولت سوئد در سال های اخیر هرساله بیش از 180000 نفر با اهداف گوناگونی نظیر تحصیل، ثبت شرکت و ازدواج به اخذ ویزای این کشور مبادرت می ورزند؛ این رقم نزدیک به 1.8% جمعیت این کشور را شامل می شود و این درحالی است که دانمارک هشتمین کشور مهاجرپذیر جهان بوده و همه ساله پذیرای تعداد بیشتری از مهاجرین خارجی می باشد. به هر روی ما کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این مطلب قصد داریم همراه شما عزیزان به جزئیاتی پیرامون چگونگی مهاجرت به این کشورها و تفاوت های بارز آن ها اشاره کنیم.

  • شرایط کار در دانمارک و سوئد چه تفاوت هایی دارد؟
  • مسیر مهاجرت پزشکان به دانمارک و سوئد چه تفاوتی دارد؟
  • بهترین راه برای مهاجرت به دو کشور کدام است؟
  • شرایط سرمایه گذاری در سوئد چیست؟
  • شرایط تحصیل در دو کشور چگونه است؟

تفاوت های تحصیل در دانمارک و سوئد

با توجه به اینکه ویزای موقت دانمارک تنها برای 3 ماه دارای اعتبار بوده و قابل تمدید تا 6 ماه نیز می باشد، علاقه مندان به اخذ پذیرش از دانشگاه ها و مدارس این کشور ملزم به اخذ ویزای تحصیلی خواهند بود؛ تحصیل در مدارس دولتی هر دو کشور دانمارک و سوئد برای شهروندان این کشور رایگان بوده و طبق قوانین مقرر در دانمارک، برای افراد از 6 الی 16 سال اجبار برای تحصیل در نظر گرفته شده است. دانش آموزان با پایان دوره متوسطه دوم قادر به انتخاب زمینه تحصیلی مورد علاقه خود از میان گزینه های Gymnasium، Higher Technical Examination Programme و Higher Preparatory Examination می باشند. درباره تفاوت این شاخه ها به ذکر این نکته اکتفا می کنیم که هر یک به فراخور علاقه و استعداد دانش آموز، مطالب و محتوایی نظیر علوم تجربی، ریاضیات و اقتصاد ارائه می نمایند.

شهرهای گوتنبرگ و استکهلم مقصد بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در سوئد می باشند؛ این درحالی است که پیرامون بهترین شهرهای دانمارک برای تحصیل می توان از آرهوس و وجله نام برد. اگرچه هردو کشور انواع بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی را به دانش جویان ارائه می دهند، تحصیل در دانشگاه های سوئد در قیاس با دانمارک مقرون به صرفه تر بوده و شهریه سالانه این دانشگاه ها 8000$ تا 25000$ (دلار آمریکا) اعلام شده است. توزیع هزینه های زندگی در سوئد به گونه ای است که اجاره مسکن و مخارج خوراک برای دانشجویانی که در خوابگاه اقامت ندارند، بخش قابل توجهی را شامل می گردد. البته وجود دوره رایگان زبان سوئدی در سوئد از حجم هزینه های جاری اشخاص می کاهد.

توزیع هزینه های زندگی دانشجویان در سوئد

تفاوت مهاجرت کاری به دانمارک و سوئد

طبق برآوردهای انجام شده در سال 2022 دانمارک دارای بیشترین متوسط درآمد افراد حاضر در مشاغل گوناگون می باشد؛ متوسط حقوق شهروندان این کشور بیش از 16000€ (یورو) اعلام شده که رقم قابل ملاحظه ای است. در طرف مقابل کشور سوئد نیز در بین 10 کشور برتر این فهرست جای دارد. باید خاطرنشان کرد اخذ ویزای کاری سوئد دارای موانع مختلفی بوده و فرآیند دشوار و پیچیده ای می باشد؛ به گونه ای که تنها افراد مجرب و دارای تخصص در حرفه های گوناگون موفق به دریافت مجوز کار این کشور و مهاجرت به سوئد خواهند شد. مدارک لازم مشترک جهت دریافت ویزای کار این کشورها به شرح ذیل می باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • ارائه سوابق تحصیلی
  • 4 قطعه عکس
  • گواهی سلامت پزشکی
  • مدرک زبان معتبر
  • پرداخت هزینه ویزا

متقاضیان می توانند با دریافت ویزای Pay Limit Scheme به مدت 3 الی 4 سال به فعالیت در زمینه موردنظر خود بپردازند اما باید در نظر داشته باشند که این پروسه به دریافت اقامت دائم منتهی نمی گردد. دندانپزشک، متخصص تغذیه، خلبان و مدیر مالی از مشاغلی هستند که بیشترین درآمد را در هر دو کشور دانمارک و سوئد دارا می باشند. علاقه مندان به کار در سوئد می توانند از طریق ارتباط با موسساتی نظیر jobb.blocket و jobbmaskinen به فرصت های شغلی ایده آل دسترسی داشته باشند. در ادامه به بررسی درآمد مشاغل مختلف در دانمارک پرداخته ایم:

عنوان شغلدرآمد ماهیانه برحسب کرون
متخصص تغذیه298000 SEK
خلبان159000 SEK
مهندس هوا فضا148000 SEK
پرستار113000 SEK
حسابدار97000 SEK

تفاوت مهاجرت کاری به دانمارک و سوئد

سایر تفاوت های مهاجرت به دانمارک و سوئد

از روش های متداول اخذ تابعیت کشورهای اروپایی می توان به ازدواج و تولد فرزند اشاره کرد؛ کشور سوئد با توجه به قوانین وضع شده در سال 2001 در حیطه تخصیص تابعیت، پیرو اصل خون بوده و تنها فرزندانی مجاز به دریافت تابعیت این کشور خواهند بود که حداقل یکی از والدین آن ها سوئدی باشند. دانمارک نیز دارای قوانین مشابهی در این موضوع می باشد. همچنین شایان ذکر است که ازدواج در سوئد پس از گذشت 4 و در دانمارک پس از سپری شدن 5 سال منجر به اخذ تابعیت خواهد شد. سرمایه گذاری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی از دیگر شیوه های دریافت اقامت دائم آن ها می باشد که در دانمارک از طریق خرید و فروش املاک تجاری و مسکونی نیز امکانپذیر می باشد اما دولت سوئد همراه داشتن حداقل 160000$ (دلار آمریکا) را جهت سرمایه گذاری در امور گوناگون الزامی می داند.

مقایسه متوسط درآمد در کشورهای اروپایی

به رغم اینکه متوسط درآمد در سوئد کمتر از میزان ذکر شده در دانمارک می باشد، هزینه های زندگی در این کشور که برای یک فرد تنها 900€ (یورو) به صورت ماهیانه تخمین زده می شود، مشکل چندانی را ایجاد نخواهد کرد. در پایان امیدوارم مطالب ارائه شده مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و همچنین بتوانید از طریق ارتباط با همکاران متخصص ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهترین تصمیم را در این زمینه اتخاذ نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *