ویزای کاری

تفاوت ویزای کار در روسیه و قطر

تفاوت ویزای کار در روسیه و قطر

با بررسی تفاوت ویزای کار در روسیه و قطر در می یابیم که قوانین مربوط به صدور ویزای کاری در این دو کشور تا حد زیادی شبیه به هم می باشد. قطر از ثروتمندترین کشورهای منطقه و جهان به شمار رفته و سالانه عده زیادی از سرمایه گذاران خارجی اقدام به وارد کردن سرمایه خود به بخش های گوناگون در این کشور می کنند. مهاجرت کاری به قطر نیز در سال های اخیر به میزان بیشتری مورد توجه قرار گرفته و آمار متقاضیان آن بالاست. هم چنین کشور روسیه نیز امکاناتی برای متقاضیان مهاجرت کاری فراهم آورده است و به این منظور ویزاهای گوناگونی را ارائه می کند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به رشته تحریر درآمده است به سوالات رایج در مورد اخذ ویزای کاری این دو کشور پاسخ داده ایم.

انواع ویزای کار روسیه و قطر

علیرغم وجود روش های گوناگون برای مهاجرت به کشورهای روسیه و قطر، عده زیادی از افراد از طریق اخذ ویزای کاری اقدام به مهاجرت به این دو کشور می کنند. همانند سایر کشورهای دنیا، برای مهاجرت کاری به روسیه و قطر دریافت ویزای کاری از موارد الزامی می باشد. هم چنین برای مهاجرت به روسیه، علاوه بر ویزای کاری به دریافت اجازه کار نیز نیاز است. ویزای کاری روسیه به دو دسته بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم شده که نوع کوتاه مدت آن اعتباری تا سقف 90 روز داشته اما نوع بلند مدت آن اعتباری یک ساله دارد. ویزا و مجوز کاری استاندارد روسیه به متقاضیان کشورهای مستقل مشترک المنافع ارائه شده که اعتبار آن به اندازه قرارداد کاری می باشد و در صورت طول کشیدن قرارداد بیش از یک سال، فرد باید جهت تمدید قرارداد اقدام کند. از ملزومات این ویزا، داشتن یک ویزای موقت می باشد.

نوعی مجوز کار نیز برای افراد حرفه ای و متخصص با درآمد بالای 2.5 میلیون روبل در سال اختصاص داده شده که در کمتر از 14 روز کاری صادر می شود و امکان دریافت اقامت برای همسر و فرزندان فرد نیز فراهم است. نوع دیگری از ویزای کاری روسیه نیز صادر می گردد که ویزای کار برای کشورهای مستقل مشترک المنافع نام دارد. شهروندان این کشورها برای ورود به روسیه نیاز با مجوز کار و یا شغل نداشته و 30 روز پس از ورود به این کشور باید به اداره GUVM در منطقه مراجعه نموده و درخواست ثبت ورود خود را ارائه دهند. اعتبار این ویزا یک سال بوده و قبولی در امتحان دانش زبان روسی، تاریخ و قوانین فدراسیون برای اخذ این ویزا الزامی است. ویزای کاری قطر از تنوع کمتری برخوردار بوده و برای اخذ آن افراد می بایست یک پیشنهاد کاری و یا دعوت نامه ارائه دهند.

تفاوت شرایط اخذ ویزای کار در روسیه و قطر

همان طور که ذکر شد، به طور کلی برای اخذ ویزای کاری هر دو کشور روسیه و قطر به یک دعوت نامه و یا پیشنهاد کاری از سوی یک کافرما در این دو کشور نیاز است. قابل ذکر است که طبق قوانین، فرصت های کاری در ابتدا به افراد بومی تعلق می گیرد و در صورت نیافتن فرد مورد نظر، کارفرما می تواند از میان متقاضیان خارجی انتخاب نماید. قوانین بومی گزینی در کشور قطر به طور سخت گیرانه تری اجرا شده و کارفرما برای استخدام فرد خارجی باید حتما دولت قطر را قانع نماید که نیروی کار مورد نظر وی در میان افراد بومی وجود نداشته است. برای افزایش شانس اشتغال در کشور روسیه، دانش زبان روسی کمک کننده است و هم چنین تسلط به زبان عربی نیز برای اشتغال در کشور قطر مفید خواهد بود اما الزامی نیست.

نمودار مقایسه نرخ بیکاری در روسیه و قطر

تفاوت نحوه اخذ ویزای کار در روسیه و قطر

برای اخذ ویزای کار روسیه فرد باید ابتدا مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و سپس به همراه درخوست اخذ ویزای کاری به سفارت روسیه ارسال نمایند. از مدارک اصلی مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری روسیه می توان به دعوت نامه معتبر از GUVM اشاره نمود. پروسه اخذ ویزای کاری روسیه حدودا 20 روز به طول می انجامد. هم چنین برای اخذ ویزای کاری قطر پروسه ای مشابه باید طی شده و مدارک مورد نیاز ارائه گردند. قابل ذکر است که ویزای کاری قطر ابتدا به صورت اینترنتی صادر میگردد و پس از ارسال کد رهگیری برای فرد، وی باید با مراجعه به سفارت این کشور ویزای خود را دریافت نماید که این پروسه عموما 2 الی 6 هفته زمان می برد. مدارک کلی مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری روسیه و قطر عبارتند از:

  • پیشنهاد کاری و یا دعوت نامه
  • پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک هویتی
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوپیشینه

تفاوت نحوه اخذ ویزای کار در روسیه و قطر

مشاغل پردرآمد در روسیه و قطر

به منظور تصمیم گیری هر چه بهتر و دقیق تر برای انتخاب مقصدی ایده آل جهت مهاجرت کاری، بررسی مشاغل پر درآمد در کشورهای مقصد امری الزامی می باشد. هم چنین میانگین درآمد شهروندان کشورهای مختلف نیز از ملاک های انتخاب مقصد مناسب به شمار می رود. طبق بررسی های انجام شده در اطلاعات اعلام شده از منابع قابل استناد، میانگین درآمد ماهیانه ساکنین روسیه در سال 2020 برابر با 104000RUB (روبل روسیه) و در کشور قطر برابر با 15800QR (ریال قطر) می باشد. برای داشتن دو زندگی مشابه در روسیه و قطر به ترتیب به $2641 و $4699 (دلار آمریکا) در ماه نیاز است. مشاغل پردرآمد در کشورهای روسیه و قطر در سال 2020 عبارتند از:

مشاغل پردرآمد در روسیه و قطر
روسیهقطر
کاپیتان کشتیمهندس پروژه
فرمانده نیروی هواییدندانپزشک
دندانپزشکمهندس الکترونیک
آنالیزگر ITمدیر فروش
خلبان هواپیمای جنگندهمدیر امور مالی

متقاضیان توجه داشته باشند که تناسب کشور انتخاب شده با تمکن مالی خود را در نظر گرفته و پس از بررسی شرایط شغلی خود در کشور مقصد تصمیم به مهاجرت نمایند. قابل ذکر است که قطر کشوری گران بوده و هزینه های زندگی در آن در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی بالا تر است؛ روسیه نیز از گران ترین کشور اروپایی به شمارمی رود. پس از اشتغال به مدت چند سال و به صورت مداوم در هر دوی این کشورها، می توان جهت اخذ اقامت دائم آنان اقدام نمود. مهاجرت امری بسیار پر ریسک بوده و در صورت عدم شناخت کافی از پیچیدگی های این مسیر، ممکن است تلاش های افراد به شکست منجر شود. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره، کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همه روزه در دسترس هستند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

1.5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه برای “تفاوت ویزای کار در روسیه و قطر

  1. محمدرضا محمدی گفت:

    سلام . من ۲۲سال سابقه کار برق صنعتی دارم واز طراحی وساخت ،مونتاژ تابلوهای مختلف برق صنعتی وارد هستم وتخصص بالایی در عیب یابی وتعمیر تابلوهای برق تمامی دستگاه های صنعتی سه فاز دارم وفقط کمی ضعف درقسمت PLC دارم . همچنین عیب یابی وتعمیرات برق سلختمان هم انجام میدم . مدرکم دیپلمه وسابقه بیمه تامین اجتماعی ام ۲۲ کاردرشرکت معتبردررابطه با ساخت تابلو برق بوده که بعداز ساعت کاری بصورت شخصی درسطح استان برای خودم کارهای تعمیراتی یا کابل کشی سوله وتابلو برق و….انجام میدهم .آیا میتوانم با این مدرک وسابقه کار وتخصص درقطر یا کشوربهتردیگه ایی بصورت مجردی کار کنم وخانواده ام ایران بمانند سنم هم ۴۱ سال است

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      توصیه ما آلمان هست ولی اگر دوست دارید، می تونید در قطر هم کار پیدا کنید. در نظر داشته باشید که برای مهاجرت و کار در آلمان حتما به زبان آلمانی نیاز خواهید داشت.
      برای کار در قطر هم محدودیت سنگینی ندارید. می تونید یک کفیل پیدا کنید و از ایشون وارد قطر بشید و کاریابی کنید

  2. حسین حصاری گفت:

    سلام دوست عزیز برای کابینت سازی چوب و فلز در کشور روسیه چه کار باید بکنم راهنمایی بفرمایید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید یک پیشنهاد کاری از این کشور داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *