مهاجرت

تولد در اروگوئه

تولد در اروگوئه

اینکه آیا تولد در اروگوئه حتی وقتی والدین نوزاد تابعیت این کشور را نداشته باشند، منجر به اخذ پاسپورت اروگوئه ای می شود یا خیر بستگی به نظام حقوقی آن دارد. کشورهای دنیا به لحاظ اعطای تابعیت با تولد به دو گروه تقسیم می شوند؛ یک گروه صرف تولد را سبب اعطای پاسپورت می دانند یعنی کشورهای تابع سیستم خاک مثل کانادا. گروه دوم کشورها نیز کشورهای تابع سیستم خون هستند که به نوزادانی تابعیت اهدا می کنند که حداقل یکی از والدین آن ها شهروند آن کشور باشد یا والدین شناسایی نشوند یا هر دو بی تابعیت باشند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است بررسی می شود که آیا تولد در اروگوئه منجر به اخذ پاسپورت خواهد شد یا خیر.

  • آیا اروگوئه از قانون خاک تبعیت می کند؟
  • محدودیت های تولد در اروگوئه چیست؟
  • آیا تولد فرزند در اروگوئه امتیازی برای والدین دارد؟
  • هزینه های زایمان در این کشور چقدر است؟
  • مزایای تولد فرزند در اروگوئه چیست؟

قوانین تولد در اروگوئه

قوانین مرتبط با اعطای تابعیت در اروگوئه در بخش سوم از فصل سوم قانون اساسی این کشور تدوین شده اند. در همین راستا لازم به ذکر است که دوتابعیتی طبق قوانین اروگوئه پذیرفته شده است در نتیجه کسانی که تابعیت کشوری دیگر را داشته اند و سپس پاسپورت اروگوئه را نیز به دست آورده اند لازم نیست از ملیت قبلی خود ترک تابعیت کنند. البته به غیر از کسانی که به دلیل چند سال اقامت، تولد و غیره تابعیت اروگوئه را به دست می آورند دسته دیگری نیز هستند که به خاطر این که یکی از والدین آن ها شهروند اروگوئه است پاسپورت این کشور را اخذ می نمایند؛ همانند کشور ایالات متحده آمریکا.

همانند تولد فرزند در کانادا که منجر می شود کودک پاسپورت کانادا را به دست آورد، قانون اروگوئه نیز بیان می کند: “هر کودکی که یکی از والدین وی اروگوئه ای باشند یا والدین وی اروگوئه ای نباشند ولی در خاک اروگوئه متولد شود، شهروند اروگوئه به حساب می آید.” برخی از کشورهای دنیا مثل امارات متحده عربی یا پس از چند سال اقامت پاسپورت خود را به خارجی ها نخواهند داد یا قوانین سختگیرانه ای اعمال می کنند ولی اروگوئه اینطور نیست. علاوه بر تابعیتی که افراد به محض تولد به دست می آورند کسانی که شرایط مشخصی داشته باشند نیز در نهایت می توانند درخواست کنند برایشان پاسپورت صادر شود که در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در خصوص آن ارائه می گردد.

اخذ تابعیت بدون تولد در اروگوئه

به جز کسانی که به واسطه داشتن پدر یا مادر اروگوئه ای یا به واسطه تولد در خاک این کشور، پاسپورت اروگوئه را اخذ نموده اند، دیگران نیز می توانند تابعیت این کشور را به دست آورند. گروه دوم که اصطلاحا شهروندی قانونی (legal citizenship) به دست می آورند باید در آزمون زبان اسپانیایی نمره مورد نظر دولت اروگوئه را به دست آورند. این گروه از افراد به 3 طریق مختلف می توانند تابعیت اروگوئه را اخذ نمایند:

  • پس از سرمایه گذاری مبالغ هنگفت در اروگوئه و ارتقای علوم، هنر، یا صنعت اروگوئه و 3 سال اقامت قانونی در این کشور فرد می تواند درخواست کند برای وی پاسپورت اروگوئه صادر گردد.
  • کسی که همسر اروگوئه ای دارد به واسطه ازدواج می تواند اقامت این کشور را به دست آورد و پس از 5 سال اقامت در اروگوئه در صورت پایداری ازدواج می تواند تقاضای اخذ پاسپورت اروگوئه را داشته باشد.
  • با تاییدیه مجمع عمومی اروگوئه کسی که کمک شایانی به پیشرفت اروگوئه کرده یا ورودش به کشور اروگوئه امتیاز بزرگی برای این کشور به حساب آید، می تواند پاسپورت اروگوئه را به دست آورد.

اخذ تابعیت بدون تولد در اروگوئه

مقایسه تولد در اروگوئه و سوئیس

همان طور که مشخص شد اروگوئه تابع سیستم خاک است اما سوئیس کشوری است که برای اعطای تابعیت از نظام خون پیروی می کند. در واقع بر اساس قانون اساسی سوئیس نوزادانی به محض تولد سوئیسی به حساب می آیند و پاسپورت این کشور را اخذ می نمایند که:

  • فرزند والدینی که ازدواج کرده اند و حداقل یکی از آن ها تابعیت سوئیس را دارد.
  • فرزند مادر سوئیسی که با پدر نوزاد ازدواج نکرده است؛ لازم به ذکر است فرزند یک پدر سوئیسی که با مادر ازدواج نکرده باشد تابعیت سوئیس را اخذ نخواهد نمود مگر اثبات شود رابطه زوجیت خارج از چهارچوب ازدواج داشته اند.

علاوه بر موارد بالا کودکی که توسط والدین سوئیسی به فرزندخواندگی پذیرفته شود تابعیت والدین خود را اخذ می نماید یعنی پاسپورت سوئیس را به دست می آورد. البته اخذ تابعیت از طریق اقامت در سوئیس (naturalization) نیز امکان پذیر است به شرطی که متقاضی دارای شرایطی باشد. در واقع یکی از این شرایط 10 سال اقامت قانونی در خاک سوئیس برای افرادی که از خارج از اتحادیه اروپا به سوئیس آمده اند و 5 سال اقامت قانونی کسانی که تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، می باشد. لازم به ذکر است سال های اقامت در سوئیس بین سن 8 تا 18 سالگی به منظور اخذ پاسپورت سوئیس 2 برابر حساب می شود هر چند متقاضی باید حداقل 6 سال در سوئیس اقامت کرده باشد.

سایر راه های اخذ اقامت سوئیس

البته کسانی که با یکی از تابعین سوئیس ازدواج کرده باشند تنها مدت زمان 5 سال باید در سوئیس اقامت داشته باشند به طوری که 1 سال قبل از درخواست اخذ پاسپورت نیز باید حتما در سوئیس زندگی کرده باشند. البته تمامی کسانی که به واسطه اقامت می خواهند تابعیت سوئیس را به دست آورند باید به غیر از سال های مشخص شده اقامت در قانون سوئیس، دارای شرایط ذیل نیز باشند:

  • متقاضی باید با فرهنگ و قوانین سوئیس آشنا باشد
  • فرد نباید امنیت داخلی یا خارجی سوئیس را به مخاطره اندازد
  • متقاضی باید به نظم عمومی سوئیس احترام گذارد
  • متقاضی باید به خواندن و نوشتن به یکی از زبان های رسمی در سوئیس (فرانسوی، آلمانی یا ایتالیایی) تسلط داشته باشد

بر خلاف اروگوئه که کشوری در حال توسعه است و مردم آن رفاه اجتماعی بالایی ندارند، سوئیس بی شک یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی است. سوئیس چه به لحاظ سطح زندگی و چه به لحاظ امنیت و رفاه اقتصادی به میزان قابل توجهی برتر از روگوئه است. سطح درآمد در سوئیس نیز فوق العاده بالا است که در نمودار ذیل با متوسط درآمد در اروگوئه مقایسه شده است:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه در سوئیس و اروگوئه

مزایای زایمان در اروگوئه

اگرچه در مقایسه با کشورهای توسعه یافته ای مثل سوئیس، تولد در اروگوئه مزیت خاصی به حساب نمی آید اما باید توجه داشت در مقایسه با ایران، سطح توسعه یافتگی اروگوئه بالاتر است. در واقع نرخ بیکاری در اروگوئه 10.10% است پس کار در اروگوئه بسیار راحت تر از ایران به دست می آید و نرخ تورم نیز حدود 9% می باشد و بسیار پایین تر از ایران است. از سوی مقابل متوسط درآمد ماهیانه نیز در اروگوئه همان طور که در نمودار بالا بیان شد 608.71$ (دلار آمریکا) می باشد در حالی که متوسط درآمد در ایران تنها 338.45$ (دلار آمریکا) است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده مشخص گردید مهاجرت به اروگوئه انتخاب خوبی نیست؛ اما اگر والدینی به دنبال این باشند که به واسطه تولد فرزند برای وی تابعیت کشوری را بگیرند یکی از گزینه ها می تواند اروگوئه است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *