مهاجرت

اخذ تابعیت دبی از طریق تولد

اخذ تابعیت دبی از طریق تولد

یکی از روش های آسان و سریع جهت دریافت پاسپورت امارات، اخذ تابعیت دبی از طریق تولد می باشد که مورد توجه متقاضیان قرار می گیرد. بر اساس اصل حق خون Jus sanguinis تولد در خاک امارات به هیچ وجهی به معنای اعطای خودکار تابعیت دبی به افراد خارجی نمی باشد. بلکه بر اساس قانون تابعیت امارات به شماره 17 مصوب سال 1972 تنها زمانی به کودکان تابعیت دبی داده می شود که اولا والدین کودک نامعلوم باشد. ثانیا والدین و یا یکی از والدین شهروند امارات باشد. پس با این توصیف می توان چنین استنباط کرد که تولد فرزند اتباع خارجی در خاک دبی هیچ حقی برای اخذ پاسپورت امارات ایجاد نمی کند.

  • شرایط تولد در کشور امارات چیست؟
  •  آیا شهروندان خارجی می توانند در امارات تابعیت دریافت کنند؟
  • مزایای تولد فرزند در امارات چیست؟
  • برای تولد فرزند در امارات چه هزینه هایی باید پرداخت شود؟
  • آیا امارات متحده پیرو اصل خاک است؟
  • هزینه زایمان در دبی چقدر است؟
  • آیا شرایط زایمان در دبی سهل است؟
  • هزینه زایمان در دبی چقدر است؟
  • مزایای تولد فرزند در دبی چیست؟
  • آیا اقامت از طریق تولد فرزند در دبی امکان پذیر است؟
  • چرا اقامت دبی با تولد فرزند به تازگی با استقبال والدین مواجه شده است؟

روش اخذ تابعیت دبی از طریق تولد تنها شیوه قانونی برای اخذ پاسپورت امارات محسوب نمی شود. روش های مختلف دیگری نیز در اختیار متقاضیان قرار دارد که از این طریق می توانند به راحتی تابعیت امارات را درخواست دهند. با توجه به اهمیت و امتیاز اقامت و تابعیت دبی برای هموطنان، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تمام ظرفیت و امکانات خود آماده مشاوره و راهنمائی این عزیزان تا دست یابی به هدف نهایی می باشد.

قانون تابعیت دبی چیست؟

در هر کشوری از جهان، قانونی مشخص ناظر بر صلاحیت شهروندی افراد و اعطای پاسپورت آن کشور می باشد. معمولا این قانون با عنوان قانون تابعیت یا Nationality law شناخته می شود. قانون تابعیت دبی با عنوان قانون فدرال شماره 17 مصوب سال 1972 ناظر بر دو موضوع مهم تابعیت و پاسپورت دبی می باشد.پایه و اساس این قانون بر اصل خون استوار است. این بدان معنا است که محل تولد چه در امارات و چه در خارج مهم نیست بلکه آنچه که مهم است تولد فرزند از دو یا یکی از والدین اماراتی است.


اما قانون تابعیت امارات به همینجا ختم نمی شود. بلکه این قانون از طرق دیگری مثل نژاد عربی، ازدواج و قبول تابعیت به متقاضیان تابعیت اماراتی اعطاء می کند. اما شرایط اعطای تابعیت اماراتی هر سال سخت تر و سخت تر می شود و دولت امارات محدودیت های جدیدی را پیش پای متقاضیان قرار می دهد. شاید یکی از دلایل اماراتی ها در اعطای تابعیت به خارجی ها ترس از بر هم زدن ساختار جمعیتی این کشور به ضرر مردم بومی و نیز گسست زیرساخت فرهنگی و سنتی امارات باشد.

پاسپورت امارات؛ بهترین پاسپورت جهان

بله درست شنیدید، پاسپورت امارات متحده عربی بهترین پاسپورت جهان در سال 2024 شناخته می شود. به همین دلیل است که اخذ تابعیت اماراتی و دریافت پاسپورت امارات طرفداران بسیار زیادی از سراسر جهان دارد و افراد به دنبال روش هایی هستند که بتوانند سریعا به تابعیت اماراتی دست یابند. از آنطرف نیز قانون تابعیت امارات متحده عربی شرایط سختی پیش پای متقاضیان قرار می دهد تا آنها نتوانند به راحتی به پاسپورت ارزشمند امارات دست یابند.

مطابق گزارش سال 2024 وب سایت معتبر Passportindex.org که همه ساله به رتبه بندی انواع پاسپورت های جهان می پردازد، پاسپورت امارات متحده عربی به این دلیل اولین و قدرتمندترین پاسپورت بین المللی شناخته می شود که دارندگان این پاسپورت به راحتی و آزادانه و بدون نیاز به هیچ ویزایی می توانند به 118 کشور جهان مسافرت کنند و ویزای 60 کشور جهان را به هنگام ورود به آن کشور اخذ کنند. اما آنچه که این پاسپورت را شاخص می کند، ویزای ضروری به هنگام مسافرت است که بر اساس گزارش مذکور اتباع اماراتی فقط برای ورود به 20 کشور نیازمند اخذ ویزای لازم می باشند.

نمودار امتیاز پاسپورت 10 کشور برتر جهان

انواع روش های اخذ تابعیت دبی

بر اساس قانون تابعیت امارات، علاوه بر اخذ تابعیت دبی از طریق تولد روش های دیگری نیز برای اخذ پاسپورت دبی وجود دارد که عبارتند از:

  • روش اول جهت دریافت تابعیت دبی با استفاده از ازدواج با شهروند اماراتی است. در این روش ابتداء با اسپانسری همسر اماراتی ویزای اقامت دبی اخذ شده و در ادامه پس از زندگی مشترک 3 ساله، افراد می توانند متقاضی اخذ پاسپورت دبی باشند.
  • روش دوم برای اخذ تابعیت دبی از طریق نژاد یا تبار می باشد. در این روش فرد متقاضی ابتداء بایستی ثابت کند که از نوادگان مستقیم یک شهروند عرب می باشد که از سال 1925 تا 1972 در امارات زندگی می کرده است. والا باید مدرکی را ارائه کند دال بر اینکه پدر او جزء شهروندان اماراتی است. راه سوم این است که مادر متقاضی از اتباع امارات ولی پدرش ملیت نامعلومی داشته باشد.
  • روش سوم برای اخذ تابعیت دبی از طریق قبول تابعیت می باشد. در این روش متقاضیان ابتداء برای اخذ اقامت دبی نیازمند یافتن اسپانسر برای خود می باشند. اسپانسر می تواند شهروند اماراتی، عضو خانواده و یا یک کارفرما باشد. در واقع اسپانسر شما مسئول درخواست ویزای ورود از اداره کل اقامت و امور خارجه (GDRFA) می باشد. پس از ورود شما به امارات، اسپانسر به GDRFA مراجعه و فرآیند اخذ ویزای اقامت را تکمیل می کند تا شما شرایط اقامت در دبی را به دست آورید. لازم به ذکر است که اقامت دبی 2 ساله و قابل تمدید است. اما در ادامه برای اخذ تابعیت دبی رعایت 3 شرط اقامت 30 ساله، اثبات حسن رفتار و تسلط به زبان عربی لازم می باشد.

شرایط اخذ تابعیت دبی از طریق تولد

شرایط اخذ تابعیت دبی از طریق تولد

همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، با وجود اینکه روش اخذ تابعیت دبی از طریق تولد روشی آسان و سریع و بدون نیاز به اقامت ضروری در دبی می باشد. اما این روش با استناد به اصلی به نام اصل حق خون Jus sanguinisبسیار محدود شده و تابعیت اعطائی از این طریق صرفا مختص فرزندان والدین اصالتا اهل دبی می باشد و فرزندان متولد از والدین خارجی حتی اگر در دبی زاده شوند از این حق محروم هستند.

تحت این شرایط قانون تابعیت امارات نیز شرایط اخذ تابعیت دبی از طریق تولد را مشخص کرده و افراد ذی صلاح برای اعطای تابعیت را تعین می کند. بر این اساس، کودکانی صلاحیت اخذ تابعیت اتوماتیک دبی را دارند که اولا از پدر اماراتی زاده شوند. ثانیا از مادر اماراتی و پدر خارجی متولد شده باشند. ثالثا از پدر و مادر نامعلوم یا بدون تابعیت متولد شوند. تنها با توجه به این سه شرط می باشد که تابعیت دبی به کودکان اعطاء می شود.

بهترین روش اخذ تابعیت امارات

هموطنان زیادی هستند که به دنبال روش هایی برای اخذ تابعیت اماراتی هستند و اطلاعات کمی در اینباره دارند. اول از همه باید در جریان باشید که بنا بر قانون تابعیت اماراتی افراد مجاز به اخذ تابعیت مضاعف یا دریافت پاسپورت دوم در دبی نمی باشند. بنابرین درخواست تابعیت اماراتی بایستی به منزله انصراف از تابعیت ملی فرد باشد. ثانیا قبل از درخواست تابعیت اماراتی افراد باید درباره انواع روش های اخذ پاسپورت امارات بدانند و مطلع باشند که یکی از شرایط مهم اعطای تابعیت اماراتی اقامت دائم در این کشور و تسلط به زبان عربی می باشد.

روش اخذ تابعیت اماراتی در دبیشرایط لازم
تولد در دبیصرفا از طریق اصل خون
ازدواج در دبیاقامت در امارات 7 ساله + داشتن یک فرزند
کار در دبیاقامت در امارات بیش از 20 سال + مهارت زبان عربی

با توجه به شرایط هر یک از روش های اخذ تابعیت امارات می توان چنین گفت که روش اخذ پاسپورت امارات از طریق ازدواج با اتباع اماراتی در حال حاضر بهترین روش جهت اخذ تابعیت اماراتی محسوب می شود.

سوالات متداول درباره شرایط اخذ تابعیت دبی از طریق تولد

اهمیت اخذ تابعیت و اقامت در امارات برای متقاضیان مهاجرت به دبی بسیار مهم و حیاتی است. به همین دلیل سوالات بسیاری در خصوص این موضوع برای هموطنانی که قصد مهاجرت به دبی دارند پیش می آید. برخی از سوالات کلیدی و پاسخ آنها عبارتند از:

  • آیا مرد خارجی می تواند از طریق ازدواج با زن اماراتی تابعیت دبی اخذ نماید؟ خیر اصلا چنین کاری قانونا در امارات امکان پذیر نیست. فقط زنان می توانند از طریق اسپانسری همسر یا پدر خود به تابعیت امارات درآیند.
  • امتیازات اخذ پاسپورت دبی چیست؟ بر طبق گزارش Passportindex پاسپورت دبی در جایگاه اول قوی ترین پاسپورت جهان قرار دارد. اما صاحبان این پاسپورت علاوه بر مسافرت معاف از ویزا به 118 کشور جهان همچنین از امکان بهره مندی از خدمات رایگان دولتی در دبی نیز برخوردارند.
  • آیا از طریق سرمایه گذاری می توان سریعا به تابعیت دبی دست یافت؟ خیر، سرمایه گذاران خارجی از دو طریق سرمایه گذاری در پروژه های دولتی تا سقف 1 میلیون درهم و خرید ملک به ارزش بیش از 500000 درهم می توانند نسبت به اخذ ویزاهای اقامت 10 ساله و 5 ساله دبی اقدام نمایند. در ادامه پس از گذشت 30 سال اقامت در دبی می توانند درخواست تابعیت امارات را ارائه هند.
  • آیا شهروندی مضاعف و اخذ پاسپورت دوم در دبی مجاز است؟ خیر، این کار کاملا غیرقانونی است.

وکلای پایه یک دادگستری در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با آشنایی و اشراف کامل بر پیچ و خم های اخذ اقامت و تابعیت کشورهای مختلف آماده ارائه مشاوره های تضمینی در این خصوص می باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *