مهاجرت

تولد در ژاپن

تولد در ژاپن

کسب رتبه های مطلوب از سوی کشور ژاپن در زمینه های گوناگون موجب شده است موضوع تولد در ژاپن به یکی از پر مخاطب ترین انواع روش های اخذ ویزا تبدیل شود؛ سطح کیفی بسیار بالای آموزش در مدارس و دانشگاه های ژاپن، امنیت حاکم بر شهرهای پر جمعیت این کشور چون ناگویا و توکیو، درصد بالای نرخ توسعه انسانی و امکان کار در فرصت های شغلی مناسب همگی از عواملی هستند که افراد را از سراسر جهان راغب به تولد فرزند در سرزمین آفتاب می کنند. دولت ژاپن نیز با توجه به کاهش چشمگیر نرخ رشد جمعیت در این کشور و افزایش میانگین سنی در بین شهروندان ژاپنی از این امر استقبال کرده و رویکرد مثبتی را اتخاذ کرده است. در ادامه این مقاله که توسط اعضای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است به موضوع تولد فرزند در ژاپن و قوانین خاص این کشور خواهیم پرداخت.

  • شرایط تولد در ژاپن چیست؟
  • آیا تولد در ژاپن منجر به اقامت دائم می شود؟
  • هزینه های تولد در کشور ژاپن چقدر است؟
  • امتیازات تولد در این کشور چیست؟
  • چه کسانی می توانند از طریق تولد اقامت بگیرند؟

درباره ژاپن و قوانین تولد در این کشور

ژاپن در شرق آسیا واقع شده و دارای مرز مشترک با کشورهای چین، کره جنوبی، کره شمالی و روسیه می باشد. جمعیت این کشور حدودا 126 میلیون نفر بوده و پایتخت آن شهر مدرن و پر ازدحام توکیو می باشد که از آن به عنوان یکی از گران ترین پایتخت های جهان یاد شده است. کشور ژاپن دارای رتبه چهارم از جنبه صادرات انواع مجصولات به سایر کشورها را داشته و نرخ بیکاری در این کشور با کاهش قابل ملاحظه در سال های اخیر به 2.6% تنزل پیدا کرده است. ژاپن یکی از قدرتمند ترین اقتصادهای جهان به شمار رفته و درصد شاغلین دارای مدرک تحصیلی معتبر در این کشور بسیار بالا می باشد. به علت موقعیت جغرافیایی خاص و ویژه این سرزمین، بخش جنوبی و پهناور آن دارای آب و هوای گرم بوده و قسمت شمالی آن زمستان های سرد و طاقت فرسا را به ارمغان می آورد.

همانطور که استحضار دارید تولد فرزند در کشورهای گوناگون یک مسئله حقوقی بوده و تمام کشورهای جهان پیرو یکی از اصل های قانون خاک یا قانون خون می باشند. طبق مصوبات ژاپن در سال 1873، این کشور در زمره کشورهای پیرو اصل خون قرار گرفت. بدین معنا که تنها در صورتی تولد فرزند در ژاپن منجر به اخذ تابعیت این کشور خواهد شد که یکی از والدین او یا هر دو آن ها از اتباع ژاپنی باشند. همچنین طبق قانون اساسی این کشور زمانی که فرزندی متولد گردد و تنها یکی از والدین او در قید حیات باشند، در صورت امکان اثبات این موضوع که والد فوت شده از شهروندان ژاپن بوده است، تابعیت این کشور به نوزاد اعطا خواهد شد. از دیگر موارد خاص می توان به ناشناس بودن پدر و مادر فرزند اشاره کرد که در این صورت ناگزیر به اقدام از سوی قانون خاک خواهیم بود.

چگونگی اخذ تابعیت ژاپن از طریق تولد فرزند

تا به اینجا درباره مقدم بودن قانون خون در کشور ژاپن و تفاوت اصل حاکم در این کشور با کشورهایی چون کانادا و برزیل که از طریق قانون خاک اقدام به اعطای تابعیت می کنند سخن گفتیم. طبق تغییراتی که در سال های 2008 و 2019 در قانون اساسی ژاپن رخ داد، مصوب شد والدین فرزندانی که در ژاپن متولد می گردند تنها دو هفته جهت انجام امور مالیاتی و اخذ تابعیت فرزند خود مهلت خواهند داشت. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که دولت ژاپن جهت تسهیل در هزینه های زایمان برای خانوارها، کمک هزینه هایی با همین عنوان به افراد اختصاص می دهد که مهاجرین خارجی نیز مشمول این ویژگی خواهند بود.

نرخ رشد جمعیت در ژاپنسال میلادی
2.6%1961
1.1%1970
0.3%1998
-0.2%2019

یکی از سوالات متداول و پرتکرار در این زمینه چگونگی اخذ تابعیت برای فرزندان متولد شده از والدین ژاپنی اما در خارج از خاک این کشور می باشد. شایان ذکر است که این افراد تا سه ماه پس از تولد فرزند خود مهلت دارند تا به کنسولگری یا سفارت ژاپن مراجعه نمایند. کشور ژاپن افراد دارای دو تابعیت را به رسمیت نشناخته و فرزندانی که در این موضوع مستاصل می باشند، می بایست تا سن 20 سالگی تابعیت خود را مشخص نموده و به دولت این کشور اعلام نمایند. از سایر راه های اخذ تابعیت این سرزمین می توان به اخذ ویزای کاری و سرمایه گذاری در ژاپن اشاره کرد. اخذ ویزای تحصیلی، ازدواج با فردی از اتباع ژاپن و ثبت شرکت از دیگر مسیرهای رایج جهت اقامت در کشور مدرن و مجهز ژاپن می باشد.

مزایای تولد در ژاپن

مزایای تولد در ژاپن

با توجه به اینکه کشور ژاپن پیرو اصل خون بوده و صرفا تولد فرزند در این کشور موجب اخذ تابعیت نخواهد شد، می تون اذعان داشت که امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت برای والدین فرزند متولد ژاپن نیز فراهم نمی باشد و افراد با این هدف می بایست به کشورهایی چون آمریکا و کانادا مهاجرت کنند؛ اما علی رغم این موضوع، تولد فرزند در ژاپن دارای حقوق شهروندی غیرقابل انکار و متعددی است. امتیاز بالای پاسپورت ژاپن که امکان سفر بدون ویزا به بیش از 140 کشور جهان را فراهم می آورد و خدمات بهداشتی و درمانی با حداقل هزینه برای شهروندان این کشور دو مورد از این ویژگی های مثبت می باشد.

مدارک لازم جهت اخذ تابعیت از طریق تولد در ژاپن

طبعا کشور ژاپن نیز همچون سایر کشورهای جهان دارای قوانینی در زمینه تخصیص تابعیت به فرزندان تازه متولد شده است که می توان اظهار داشت این فرآیند شامل پیچیدگی خاصی نمی باشد.

از مدارک لازم جهت اخذ تابعیت پس از تولد فرزند در ژاپن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اثبات رابطه فرزند و والدی با نوزاد
  • ارائه سند ازدواج به همراه ترجمه
  • دریافت بیمه سلامت کودک
  • ارائه پاسپورت معتبر والدین

در انتها می توان تولد در ژاپن را در صورتیکه یکی از والدین واجد شرایط شهروندی این کشور باشد، یکی از از کوتاه ترین مسیرهای نیل به تابعیت ژاپن معرفی نمود. برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر پیرامون موضوع مطرح شده می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *