مهاجرت

تولد فرزند در پرتغال

تولد فرزند در پرتغال

متقاضیان تولد فرزند در پرتغال باید از مواردی مانند چگونگی hob تابعیت و نحوه و شرایط ثبت تولد در پرتغال طی سال 2024 اطلاع یابند. در این میان ممکن است موارد دیگری مانند حقوق و امتیازات تابعیت از طریق تولد و اینکه آیا کشور پرتغال از طریق تولد اقامت و تابعیت میدهد، برای افراد مهم باشد که در مقاله زیر که به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تعلق دارد به توضیح همه موارد مهم درباره تولد فرزند در پرتغال میپردازیم. سوالاتی که در زمینه تولد فرزند در پرتغال برای افراد پیش می آید به شرح ذیل است:

  • شرایط اعطای تابعیت پرتغال سیستم خون است یا خاک؟
  • هزینه های زایمان در پرتغال چقدر است؟
  • با تولد فرزند در پرتغال ایا پدر و مادر هم از شرایط اقامت برخوردار میشوند؟
  • هزینه زندگی در پرتغال چقدر است؟

تعریف تابعیت در کشور پرتغال

تابعیت یک کشور در ذهن افراد این میباشد که آن ها میخواهند خود را شهروند درجه یک آن کشور دانسته که حق رای هم داشته باشند. تابعیت یک کشور مانند پرتغال، به جز راه مستقیم تولد، پروسه ای است که بعد از اقامت دائم اتفاق می افتد. در نتیجه افراد در ابتدا باید از نحوه و چگونگی تبدیل شده به شهروند پرتغالی و اخذ تابعیت اطلاع پیدا کنند. جدا از تبدیل شدن به یک فرد پرتغالی، ممکن است که فرد در عوض تابعیت، تصمیم بگیرد اقامت دائمی را بگیرد. این کار درست است که همان حقوق تابعیت را به فرد ارائه دهند، اما تفاوت های جزئی بین آنها وجود دارد و پروسه درخواست فرق می کند.


ثبت تولد در کشور پرتغال در 2024

طی سال 2024 پروسه ثبت تولد فرزند در پرتغال یک پروسه قانونی با انجام مراحل و تشریفات قانونی خاص خود می باشد. لازم به توضیح است که مرجع ثبت تولد فرزند در پرتغال، اداره ثبت احوال شهری میباشد. هر تولدی در پرتغال لازم است تا ثبت شود که این ثبت به صورت رایگان می باشد. تاییدیه تولد برای همیشه معتبر است. مهم ترین نکات در این خصوص عبارت هستند از:

  • والدین، فامیل، یا نمایندگان قانونی کودکان متولد در مراکزی که نمی توانند تولدها را ثبت بکنند بایست که برای ثبت تولد فرزندشان، در عرض چند روز به اداره ثبت احوال شهری مراجعه نمایند.
  • آنها می بایست که مدارک شناسایی قانونی را به همراه خود داشته باشند.
  • آنها می بایست که نام فرزند و تاریخ تولد و اسامی و شماره شناسایی والد یا والدین و محل تولد را اعلام نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت تولد فرزند در پرتغال

مدارک شناسایی پدر و مادر (کارت های شناسایی یا ID کارتهای ملی برای شهروندان اتحادیه اروپایی، کارت اقامت و پاسپورت ملیت های طرف ثالث) تاییدیه تولد صادره از بیمارستانی که تولد فرزند در آنجا بوده است از اسناد و مدارک لازم برای ثبت تولد فرزند می باشد. حقوق و مزایای ثبت تولد در پرتغال شامل این موارد است:

  • اثبات تاریخ تولد و سن
  • ثبت نام در مدرسه
  • اثبات سن کبیری و صغیری در دادگاه
  • صلاحیت برای دریافت پاداش ها و حقوق بازنشستگی
  • تامین اجتماعی یا بیمه اجتماعی
  • اخذ شماره تامین اجتماعی
  • اخذ پاسپورت
  • ورود به اشتغال منحصر شهروندان پرتغالی
  • اثبات وابستگی حقوقی
  • کسب منافع ارث

ثبت تولد فرزند در پرتغال توسط والدین خارجی

ثبت نوزاد در اداره ثبت احوال شهری امری آسان و عملی میباشد و والدین خارجی بایستی که این کار را در عرض 20 روز پس از تولد فرزندشان انجام دهند. برای انجام این کار فقط کارت شناسایی، پاسپورت و یا تاییدیه اقامت را ارائه دهند. بیمارستان های دولتی و خصوصی در پرتغال همچنین برای تحویل های اضطراری در دسترس هستند. به خاطر داشته باشید که نوزاد بایستی که یک نام اجباری ذیل قانون پرتغال داشته باشد. در صورتی که هر 2 والدین قبلا شهروند پرتغال بوده اند، آنها می توانند تا حداکثر از 6 نام، 2 نام کوچک و 4 فامیلی با استفاده از فونتیک پرتغالی استفاده بکنند. برای مهاجرین مقیم دائمی در پرتغال آنها می توانند هر نامی را به فرزندشان بدهند که در کشور خودشان قابل قبول است. به شرط آنکه نام های انتخابی برای نوزاد توسط دفتر کنسولگری یا سفارت در پرتغال تایید شود.

ثبت تولد فرزند در پرتغال توسط والدین خارجی

تابعیت پرتغالی نوزادان در پرتغال

همچنان که مطلع هستید یکی از روش های اخذ تابعیت پرتغالی، از طریق تولد در پرتغال از طریق سیستم خون می باشد. کودک متولد پرتغال به طور اتوماتیکی تابعیت پرتغالی را بدست می آورد درصورتی که حداقل یکی از والدین خودش متولد کشور پرتغال باشد. مجددا آنها تابعیت اتوماتیک پرتغال را کسب می کنند اگر آن ها از طریق والدینشان هیچ تابعیت دیگری نداشته باشند و یا والدین در هنگام تولدشان به مدت 5 سال در پرتغال زندگی کرده باشند.

فرزند متولد در قلمروی کشور پرتغال از والدین خارجی؛ در صورتی که آنها یعنی والدین اعلام بکنند که می خواهند فرزندشان تابعیت پرتغالی داشته باشد و به شرط آنکه یکی از والدین، پدر یا مادر، حداقل 5 سال تا زمان تولد مقیم پرتغال بوده باشند، والدین در اینصورت می توانند درخواست تابعیت پرتغالی برای فرزندشان را مطرح بکنند. بنابه قانون پرتغال، کودکان متولد از والدین پرتغالی (در خارج از کشور پرتغال) حق تابعیت پرتغالی را دارند. درخواست های تابعیت پرتغالی فرزند بایستی که به نزدیک ترین کنسولگری پرتغال تحویل داده شود تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود..

با توجه به اینکه شما به عنوان یک شهروند خارجی نمی توانید تابعیت کشور پرتغال را برای فرزند خود به دست آورید، یکی از بهترین و سریع ترین راه های رسیدن به پاسپورت این کشور، دریافت گلدن ویزای پرتغال است. در صورتی که سرمایه کافی در اختیار دارید، می توانید از طریق سرمایه گذاری در این کشور پاسپورت پرتغال را به فرزند خود هدیه دهید و خود نیز از آن استفاده کنید.

قوانین تولد در کشور پرتغال

در این بخش از مقاله ما شرایط کلی تولد فرزند در پرتغال (نحوه زایمان، سلامتی فرزند، مرخصی مادران برای مراقبت از نوزاد، مدت مرخصی و هزینه های نگهداری نوزاد) را توضیح می دهیم. اکثر تولدها در پرتغال در بخش زایمان بیمارستان ها رخ می دهد و تولدهای خانگی در پرتغال نادر هستند. یک ماما ممکن است که برای کمک به دکتر در هنگام زایمان حضور داشته باشد و نیز یک نفر دیگر، معمولا همسر یا دوست، اجازه داده می شود که در اتاق زایمان به هنگام تولد بچه حضور داشته باشد.

وقتی که فرد در پرتغال زایمان می کند، نوزاد وزن کشی شده و سلامتش از هر لحاظ چک می شود مادران حق مرخصی مادرانه را در پرتغال تا 100% حقوق پرداختیشان برای مدت 120 روز متوالی دارند. آنها حداکثر 30 روز از این ایام را قبل از تولد فرزند دارند و بایستی که حداقل 42 روز مرخصی (6 هفته) را پس از تولد صرف مراقبت از فرزندشان کنند. لازم به ذکر است که عمده مخارج و هزینه های تولد فرزند و کودک داری در پرتغال تحت پوشش بیمه سلامت عمومی می باشد.

نرخ تولد فرزند در پرتغال

معیار نرخ تولد یا Birth Rate، این نرخ موسوم به نرخ تولد خام، معمولا فاکتور مهمی در تعیین نرخ رشد جمعیت بشمار می رود. این نرخ هم به سطح بارداری و هم ساختار سنی جمعیت بستگی دارد و تابعی از این 2 فاکتور است. نرخ تولد در پرتغال نسبت به خیلی از کشورهای اروپایی دیگر ضرب آهنگ کندی دارد که دلیل آن هم اغلب به ساختار جمعیتی این کشور بر می گردد که ساختار جمعیتی رو به پیری است. بر اساس آمار حاصله از اداره آمارهای رسمی اتحادیه اروپا، نرخ تولد در پرتغال 8.4 تولد به ازای 1000 نفر در سال 2017 می باشد، باز بنا به آمار، پرتغال میانگین نرخ تولد 1.3 کودک از هر زن را دارد بر اساس همین آمار منتشره، پرتغال دارای دومین نرخ تولد پایین در اروپا، پس از ایتالیا می باشد. برای مهاجرت به پرتغال باید به مقاله مربوطه مراجعه نمائید.

نرخ مرگ و میر نوزاد در پرتغال

معیار نرخ مرگ و میر نوزاد یا Mortality Rate در واقع اغلب به عنوان شاخصی از سطح سلامت در یک کشور شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. نرخ کل مرگ و میر نوزادان در پرتغال 4.3 مرگ و میر در هر 1000 تولد زنده می باشد که در مقایسه با آمارها از سایر نقاط اروپایی حاکی از سطح خوب بهداشت و رفاه در پرتغال است. معیار امید به زندگی در تولد یا Life Expectancy at Birth همچنین یک اندازه گیری یا سنجشی از کیفیت کل زندگی در یک کشور می باشد و مرگ و میر را در تمامی سنین بیان می کند، این فاکتور جمعیتی را همچنین می توان به صورت شاخص نشانگر برگشت احتمالی سرمایه گذاری در سرمایه انسانی تلقی کرد و این شاخص برای محاسبه اندازه گیری های احصائی یا آماری مختلف ضروری می باشد.

این نکته را خاطر نشان میسازیم که برای تحقق تولد فرزند در پرتغال نیاز است که فرد در کشور پرتغال اقامت بلند مدت داشته باشد از این رو باید به دنبال راهی برای ورود به این کشور باشد که در این باب اخذ ویزای تحصیلی پرتغال یکی از راه های آسان و سریع برای ورود به این کشور است.

مزایای اخذ تابعیت پرتغال در 2024

بسیاری از حقوقی که به مقیم های دائمی پرتغال اعطا می شود درست شبیه مزایا و امتیازات تابعیت پرتغالی است. در سال 2024 مزایا و امتیازات تابعیت پرتغالی به شرح ذیل بیان می گردد:

  • حق شرکت درفرایند اشتغال کامل یا خود- اشتغالی (بدون مجوز کار پرتغال)
  • حق شرکت در آموزش و تحصیل رایگان
  • حق دسترسی به مزایا و پاداش های تامین اجتماعی پرتغال
  • حق خرید املاک در پرتغال
  • حق رای در انتخابات و رفراندوم های پرتغال
  • اخذ پاسپورت پرتغال
  • اخذ تابعیت EU
  • زندگی، کار، بازنشستگی در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا با داشتن تابعیت پرتغالی امری آسان است.

اخبار خوب هم به گوش می رسد مبنی براینکه پرتغال تابعیت دوگانه را با اکثر کشورها امکانپذیر می سازد، پس لازم نیست که شما از تابعیت اصلی منصرف شوید. لازم به ذکر است که زمان رسیدگی به درخواست های تابعیت پرتغال متفاوت است، در صورتی که درخواست از خارج صورت گیرد، در عرض 20 روز کاری پاسخ داده می شود. با این همه، باید یادمان باشد که درخواست تابعیت پرتغال طاقت فرساتر از اخذ اقامت داومی می باشد و هزینه های پاسپورت پرتغال معمولا بالاتر است.

وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند به شما درباره راه های مختلف مهاجرت به پرتغال و اقامت در پرتغال و هر گونه اطلاعاتی که در این زمینه شما لازم دارید، مشاوره ارائه دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *