ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

ثبت شرکت در آلمان

ثبت شرکت در آلمان

اطلاع از قوانین و شرایط ثبت شرکت در آلمان و سرمایه گذاری در این کشور برای متقاضیان و سرمایه گذاران بسیار پر اهمیت و مورد توجه می باشد، دلیل این امر این است که بدانید موفقیت اقتصادی آلمان تا حدود زیادی مرهون Mittlestand یا همان شرکت های کوچک و متوسط (SME ها) می باشد که اصلا ستون فقرات اقتصاد آلمان را تشکیل می دهند. روش های مختلفی جهت ثبت و راه اندازی شرکت (بیزینس) در کشور آلمان وجود دارد که کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی آنها، مزایا و معایب این شرکت ها، هزینه تشکیل شرکت، مدارک لازم و شرایط اقامت آلمان از این طریق می پردازند. پس امید است که محتوای ارائه شده در این مقاله مورد توجه سروران گرامی قرار گرفته و آنها به پاسخ سوالات خود برسند. اما سوالات پیرامون این موضوع:

  • انواع راه های سرمایه گذاری در کشور آلمان چیست؟
  • آیا ایرانیان نیز حق ثبت شرکت در کشور آلمان را دارند؟
  • انواع شرکت در آلمان چیست؟
  • بهترین نوع شرکت برای شروع یک کسب و کار کوچک چیست؟
  • مراحل مختلف ثبت شرکت در کشور آلمان چیست؟
  • هزینه ثبت شرکت در آلمان 2023 چقدر می باشد؟
  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت در آلمان چقدر می باشد؟
  • مزایا و معایب راه اندازی بیزینس در کشور آلمان چیست؟
  • نوع و شرایط ویزای صادره برای موسسان شرکت در آلمان چیست؟

شیوه های مختلف سرمایه گذاری در آلمان

آلمان در سال 2023 نیز به عنوان اقتصاد اول اروپا محسوب می شود و این کشور علاوه بر گردش سرمایه جهانی همچنین مرکز استقرار بهترین صنایع و نیز محل استقرار شرکت های پیشرو اروپایی و بین المللی است. و در ضمن برترین و زبده ترین نیروهای متخصص را نیز می توان در کشور آلمان پیدا کرد. به همین دلیل سرمایه گذاران خارجی رغبت فراوانی برای سرمایه گذاری در این کشور دارند. منتها آنها بایستی این نکته را اساس کار خود قرار دهند که همه نوع سرمایه گذاری مثل خرید ملک در آلمان منجر به اخذ اقامت این کشور نمی شود.

بلکه در این کشور اروپایی فقط دو شیوه سرمایه گذاری زیر منجر به اقامت آلمان می گردد:

شیوه های مختلف سرمایه گذاری در آلمان

ثبت شرکت؛ بهترین نوع سرمایه گذاری در آلمان

اما چرا از بین دو گزینه سرمایه گذاری گفته می شود که بهترین نوع سرمایه گذاری در کشور آلمان از نوع راه اندازی یک شرکت از نوع استارت آپی است. برای این امر دلایل مختلفی وجود دارد. اولین دلیل این است که ثبت شرکت مخصوصا از نوع استارت آپی و نوآورانه آن در کشور آلمان بسیار راحتتر از سرمایه گذاری در یک پروژه منطقه ای در همین کشور است. از این گذشته حداقل سرمایه لازم برای ثبت و راه اندازی یک شرکتی مثل شرکت مسئولیت محدود GmbH به مراتب پایین تر از سرمایه گذاری در یک پروژه منطقه ای است.

واقعیتی آشکار که نمودار تحلیلی- آماری زیر نیز نشانگر همین موضوع است:

ثبت شرکت؛ بهترین نوع سرمایه گذاری در آلمان

انواع ساختار شرکت در آلمان

در کشور آلمان شرکت های مختلفی با عناوین گوناگون وجود دارد که آشنایی با ویژگی ها و شرایط هر یک از این شرکت ها به علاقه مندان و متقاضیان ثبت شرکت در آلمان توصیه می شود. از بین ساختارهای شرکتی مختلف متداولترین نوع شرکت مربوط به شرکت با مسئولیت محدود (GmbH) می باشد. اما، متقاضیانی نیز هستند که به جای GmbH، شرکت سهامی عام را در آلمان (GA) ترجیح داده تا از امتیاز انتقال سهام آن بهره گیرند. اما هستند عده ای که به خاطر شراکت از کشورهای مختلف ممکن است رو به ثبت شرکت تابعه در آلمان می آورند. پس ما در آلمان 3 نوع ساختار شرکتی اصلی داریم که از این قرار می باشند:

  • شرکت با مسئولیت محدود در آلمان یا GmbH که همان LLC می باشد. این نوع شرکت در آلمان توسط سرمایه گذاران بین المللی جهت راه اندازی شعبه شرکت آلمانی و یا توسط کارآفرینان جهت راه انداری کسب و کارهای کوچک خود مورد استفاده قرار می گیرد.
  • شرکت سهامی عام (AG) که به سرمایه گذارانی توصیه می شود که قصد دریافت سرمایه از خارج و یا قرارگیری در لیست بازار سهام را دارند. بدین طریق آنها می توانند به آسانی سهام را در بازار سهام آلمان منتقل کنند. از معایب ثبت این نوع شرکت در آلمان همچنین نیاز به تشریفات و شرایط بروکراتیک و فرش قرمز می باشد.
  • شرکت تابعه یا Tochtergesellschaft: که در آلمان یک شخصیت قانونی مستقلی دارد. این نوع شرکت در آلمان معمولا توسط شرکت مادر مدیریت می شود. این فرم شرکت قانونا تشکیل شده در قالب شرکت LLC آلمانی (GmbH) یا شرکت سهامی آلمانی (AG) می باشد.
  • استارت آپ در آلمان

شرایط ثبت شرکت در آلمان

شرایط ثبت شرکت در آلمان 2023

شرایط ثبت شرکت در آلمان 2023 ممکن است بسته به هدف و نوع ساختار شرکت با هم متفاوت باشد. بر این اساس نه تنها مراحل بلکه ممکن است حتی مدارک لازم، مدت زمان ثبت، مدت زمان افتتاح حساب بانکی و یا حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در کشور آلمان نیز متفاوت از هم باشد. بر این اساس، شرایط تاسیس شرکت های مختلف در آلمان از این قرار است:

پارامترLLC در آلمانAG در آلمانشعبه شرکت اصلی یا شرکت تابعه
زمان تشکیل5 هفته4 هفته3 هفته
زمان افتتاح حساب بانکی شرکت4 هفته2 هفته2 هفته
تعهد قانونیمحدودمحدودمحدود
مالکیت کامل خارجیبلهبلهبله
حساب بانکی شرکتCommerzbankCommerzbankDeutsche bank
مالیات بر سود سالانهبلهبلهبله
الزام داشتن مدیر مقیمخیرخیرخیر
حداقل مدیر لازم111
حداقل سهامداران111
الزام وجود منشی شرکت آلمانیخیرخیرخیر
مجاز به معامله در بازار سهامخیربلهبله
نرخ مالیات شرکت آلمانی0.30.30.3
ملزم به اجاره دفتر در آلمانبلهبلهبله

استارت آپ ها بهترین نوع شرکت ها در آلمان

با اینکه کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی بسته به ایده تجاری خود می توانند انواع شرکت ها را در آلمان راه اندازی بکنند. ولی نباید فراموش بکنیم که در حال حاضر بازار استارت آپ ها Startups در کشور آلمان داغ است. شرکت های کوچک و نوپایی که با سرمایه خیلی کم ولی با پشتوانه یک ایده بیزینسی نوآورانه پا در کفش شرکت های بزرگ می کنند. و این نیز به خاطر اکوسیستم استارت آپی فعال آلمان است که در حال حاضر در رتبه 6- ام جهانی و 3- ام اروپا قرار دارد.

استارت آپ ها بهترین نوع شرکت ها در آلمان

در کل کشور آلمان حدود 44 شهر وجود دارد که نام آنها در بین 1000 شهر برتر استارت آپی جهان به ثبت رسیده است. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، برلین با امتیاز کل 48.355 در رتبه 12- ام جهانی تکیه زده و بعد از آن هم به ترتیب مونیخ در رتبه 39- ام و هامبورگ در رتبه 75- ام جهانی قرار دارند. به همین دلیل نیز برلین بهترین شهر آلمان برای ثبت یک شرکت استارت آپ محسوب می شود:

مقایسه شهرهای آلمان از نظر اکوسیستم استارت آپ

بالاخره آلمان بهترین جا برای راه اندازی شرکت استارت آپی از نوع بازاریابی و فروش، نرم افزار و دیتا و نیز استارت آپ های حمل و نقلی است. در این کشور نمونه ای از 942 استارت آپ بازاریابی و فروش، حدود 277 استارت آپ نرم افزار و دیتا و نیز حدود 270 استارت آپ حمل و نقلی فعال وجودد دارد. همانگونه که نقشه استارت آپی جهانی هم نشان می دهد، در همین کشور نمونه ای از 2695 استارت آپ، 35 اکسلریتور، 90 فضای همکاری، 35 سازمان و 3 لیدر استارت آپی وجود دارد.

نقشه اکوسیستم استارت آپ آلمان

مراحل مختلف ثبت شرکت در آلمان 2023

همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، روش های مختلفی برای ورود به بازار آلمان وجود دارد که راحتترین آن ثبت شرکت Business Establishment در این کشور است. منتها سرمایه گذاران خارجی برای ثبت شرکت در آلمان 2023 بایستی مراحل مختلف شرح داده شده در نمودار زیر را طی بکنند:

مراحل مختلف ثبت شرکت در آلمان

اولین مرحله از این فرآیند نیز تنظیم یک اساسنامه می باشد. اساسنامه ای که در واقع هویت و شناسنامه شرکت را شکل می دهد. این اساسنامه بایستی شامل سرمایه سهام، اسامی سهامداران، نام شرکت، دفتر ثبتی و هدف شرکت باشد. مرحله دوم آن نیز ثبت اساسنامه شرکت در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی آلمان است. مرحله سوم از این کار مربوط به افتتاح حساب بانکی و پرداخت سرمایه سهام شرکت می باشد.

کل هزینه ثبت نام شرکت در آلمان

در مرحله چهارم از فرآیند مذکور زمانی که سهام سرمایه مورد نیاز برای شرکت GmbH پرداخت شد، هیئت مدیره از اداره ثبت شرکت های آلمان (Handelstregister) درخواست ثبت نام شرکت GmbH را می کند. این درخواست بصورت الکترونیکی و توسط دفترخانه تنظیم می شود. و کلیه اسناد توسط هیئت مدیره امضاء می شود. و در صورتی که کلیه اطلاعات درخواستی مورد تایید این اداره برسد در آنصورت GmbH ثبت رسمی شده و به عنوان یک شرکت قانونی با مسئولیت محدود شروع به کار می کند. و دست آخر قبل از شروع به کار شرکت نیز بایستی فعالیت شرکت به اطلاع اداره بازرگانی یا دفتر تجاری آلمان (Gewerbe-/Ordnugsamt) در شهر محل استقرار همان شرکت برسد.

هزینه افتتاح کمپانی در آلمان چقدر است؟

مطابق قانون کشور آلمان، هزینه ثبت شرکت در این کشور اروپایی با توجه به ساختار شرکت منتخب ممکن است متفاوت از همدیگر باشد. کلا هزینه تاسیس شرکت تابعه در آلمان حدود 6340€ (یورو)، تاسیس شرکت سهامی عام حدودا 5830€ (یورو) و نیز هزینه تاسیس شرکت با مسئولیت محدود در کشور آلمان حدودا 4950€ (یورو) می باشد. اما از نظر متوسط هزینه کل راه اندازی شرکت (شامل تشکیل شرکت، دفتر ثبتی، برآورد هزینه های دولتی و حساب بانکی) می توان پی برد که هزینه ثبت شرکت سهامی عام German AG در کشور آلمان به مراتب پایین تر از بقیه ساختارهای شرکتی است و این خود یکی از امتیازات ثبت اینگونه شرکت ها در کشور آلمان محسوب می شود:

 

مقایسه متوسط هزینه کل ثبت و تشکیل شرکت در آلمان

علاوه بر این هزینه، هزینه های دیگری نیز وجود دارد که بایستی قبل از هر اقدامی برای ثبت شرکت در کشور آلمان به آنها توجه کرد. از جمله این هزینه ها می توان بر مالیات بر درآمد شرکت و نیز مالیات بر ارزش افزوده شرکت (VAT) اشاره نمود. معمولا در کشور آلمان نیز مالیات بر درآمد شرکت ها (Korperschaftsteuer)  به صورت سراسری و با نرخ 15% محاسبه می شود. از دیگر هزینه های شرکت ها در آلمان می توان بر مالیات بر ارزش افزوده (VAT) اشاره کرد که زمانی که شرکت ها کالا ها یا خدماتی را می خرند محاسبه می شود.

همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، آلمان با نرخ 19% مالیات بر ارزش افزوده کمترین نرخ را در بین کشورهای مختلف اروپایی دارد:

مقایسه نرخ مالیات در آلمان و سایر کشورها

شرایط اقامت موسسان شرکت در آلمان

یکی از کلیدی ترین مباحث پیرامون ثبت شرکت در آلمان 2023 همین موضوع است. برای این امر نیز موسسان شرکت یا همان کارآفرینان خارجی در دو مرحله از کار تشکیل شرکت به دو نوع مختلف ویزای آلمان به شرح زیر نیازمند هستند:

شرایط اقامت موسسان شرکت در آلمان

پس در فاز تشکیل شرکت، کار آنها با اخذ ویزای شنگن آلمان راه می افتد. آنها با داشتن همین ویزا می توانند تا حداکثر 90 روز در کشور آلمان مانده و به امورات مربوط به ثبت و راه اندازی شرکت بپردازند. و بعد از اتمام مرحله تشکیل شرکت و یا احیانا نیاز به زمان بیش از 90 روز برای راه اندازی شرکت، آنها میتوانند برای اخذ ویزای خوداشتغالی آلمان درخواست دهند. پس با داشتن ویزای شنگن می توان امورات زیر را در مدت اقامت انجام داد:

  • تنظیم و ثبت اساسنامه شرکت
  • ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتهای آلمان
  • ثبت در اداره بازرگانی محلی
  • انجام دیگر کارها مثل افتتاح حساب بانکی، عقد قراردادها

ویزای خوداشتغالی آلمان برای موسسان شرکت

پس از تشکیل شرکت در آلمان، حالا موسسان شرکت (شامل شرکاء و اغلب سهامداران شرکت) می توانند برای مدیریت شرکتشان درخواست ویزای خوداشتغالی (Selbständiger) دهند. ویزایی که با هدف سلف- ایمپلویمنت یا همان خوداشتغالی برای متقاضیان صادر شده و اعتبار آن تا 3 سال است. پس از گذشت این 3 سال نیز امکان درخواست کارت اقامت دائمی (آلمان) برای کارآفرینان فراهم می شود.

فلذا درخواست این ویزای آلمان نیز منوط به تامین دو شرط اصلی زیر می باشد:

  • اولا موسس شرکت، مدیر یا نماینده قانونی یک شرکت باشید
  • دوما فعالیت شرکت شما هم تاثیر خیلی مثبتی بر روی اقتصاد آلمان داشته باشد

 

مزایای تاسیس شرکت در آلمان

آلمان قلب اقتصادی اتحادیه اروپا است. این موفقیت اقتصادی تا حدود زیادی مرهون Mittlestand یا همان شرکت های کوچک و متوسط (SME ها) می باشد که اصلا ستون فقرات اقتصاد آلمان را تشکیل می دهند. برخی از فاکتورهای کلیدی پشت موفقیت شرکت های کوچک و متوسط آلمانی نیز عبارتند از:

  • دولت آلمان با وام های شرکتی کم بهره هم در سطح فدرال (با ماکسیمم مقدار 10000000€ یورو) و در سطح دولتی (با مبلغی بین 50000€ تا 10000000€ یورو) از SME ها حمایت می کند.
  • دولت آلمان به منظور کاهش فشار بر روی شرکت ها به روند آموزش و استخدام نیروها کمک کرده و سوبسیدهایی نیز به کارآفرینانی می دهد که شرکتی را بخواهند در آلمان ثبت کنند.
  • همچنین از طرف دولت آلمان گرانت هایی برای پوشش هزینه های سرمایه ای شرکت و یا هزینه های دو سال دستمزد کارکنان به شرکتها اعطاء می شود. تقریبا 95% از شرکت های کوچک (LLC ها) از این گرانت بهره می برند.
  • بانک های آلمانی از جمله بانک توسعه KfW علاوه بر در اختیار گذاشتن وام به موسسان شرکتها همچنین ضمانت نامه های کسری بودجه را تا 80% مبالغ وام جهت مخارج مرتبط با سرمایه های اولیه ارائه می کند.

معایب تاسیس کمپانی در آلمان

اما فرآیند تاسیس شرکت در آلمان همواره امتیاز آور و سودمند نبوده و ممکن است معایبی هم داشته باشد. از جمله این معایب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کارآفرینان خارجی برای اخذ تاییدیه ویزا حتما باید اجاره نامه ای جهت وجود دفتر شرکت در آلمان ارائه نمایند.
  • فرآیند ثبت شرکت در آلمان یک فرآیند گرانی است.
  • هنوز هم استخدام اتباع غیر اروپایی یک کار سختی برای مدیران اینگونه شرکت هاست.
  • گاها شرکت واقع در آلمان با بار مالیاتی بالا متغیر بین 30 الی 33% مواجه می شود.
  • هر شرکت بایستی تا 50% از حق بیمه سلامت کارکنان خود را در آلمان پرداخت کند و غیره

مهاجرت به آلمان و اخذ انواع ویزاهای این کشور پیشرفته همانند ویزای کار آلمان یا ویزای سرمایه گذار این کشور یک کار کاملا حقوقی و پیچیده است که فقط ازطریق مشاوره با وکیل مهاجرت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مسیر مهاجرتی شما هموار و موفقیتتان تضمین می شود.

سوالات مکرر در باب تاسیس شرکت در آلمان

سوالاتی که خیلی از سرمایه گذاران نیز ممکن است درباره شرایط و جزئیات تاسیس شرکت در آلمان 2023 داشته باشند از این قرار است:

  • آیا شهروندان ایرانی هم حق ثبت شرکت در آلمان را دارند؟ بنا به قانون کشور آلمان، کلیه سرمایه گذاران و تجار خارجی می توانند در آلمان بیزینسی را راه اندازی کنند اما به شرط اینکه از قبل با شرایط و مقررات این کار آشنا باشند.
  • انواع شرکت برای ثبت در کشور آلمان کدامند؟ شرکت با مسئولیت محدود (GmbH)، شرکت سهامی عام در آلمان (GA) و شرکت تابعه 3 فرم شرکتی رایج در کشور آلمان می باشند.
  • ارزانترین شرکت آلمانی برای ثبت در اداره ثبت شرکت های آلمانی چیست؟ کلا هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود (GmbH) حدود 4950€ (یورو) بوده که از سایر انواع ساختار شرکتی در آلمان پایین تر می باشد.
  • آیا موسسان شرکت در آلمان از حق اخذ وام در کشور آلمان برخوردار هستند؟ دولت آلمان با وام های شرکتی کم بهره هم در سطح فدرال (با ماکسیمم مقدار 10000000€ یورو) و در سطح دولتی (با مبلغی بین 50000€ تا 10000000€ یورو) از SME ها حمایت می کند.
  • هزینه سالیانه کدام شرکت آلمانی پایین تر از شرکت های دیگر می باشد؟ میانگین هزینه های سالانه شرکت های با مسئولیت محدود یا GmbH با مبلغی حدود 5650€ (یورو) هم از شرکت سهامی عام (GA) با 7055€ (یورو) و هم از شرکت های تابعه با مبلغ 7567€ (یورو) پایین تر است.
  • ویزای مخصوص موسسان شرکت در آلمان چیست؟ ویزای خوداشتغالی (Selbständiger) که اعتبار آن تا 3 سال بوده و پس از 3 سال نیز قابلیت تبدیل به اقامت دائمی آلمان را هم دارد.
5/5 - (21 امتیاز)

19 دیدگاه برای “ثبت شرکت در آلمان

  1. لیدا بهرامی گفت:

    ممنون بابت اطلاعات جامع و کاملتون در این مقاله

  2. سعید گفت:

    عالی بود ممنون

  3. sohrab گفت:

    ممنون از اطلاعات کامل سایتتون مثل همونی که سایت اداره مهاجرت هم نوشته

  4. مهشید رحمانی گفت:

    امکان ثبت شرکت صوری در کشور المان وجود دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      خیر چون شرکت باید طرح تجاری و گردش مالی داشته باشه و بیمه مالیات پرداخت کنه

  5. ترانه گفت:

    آیا وقت سفارت برای سرمایه گذاری آلمان و ثبت شرکت هم طولانی مدت هست؟

    1. رهنما گفت:

      عرض ادب
      برای اخذ ویزا و سرمایه گذاری در آلمان به یکسال زمان نیاز خواهید داشت.

  6. خسروى گفت:

    ممنونم از اطلاعات خوبتان

  7. عادل گفت:

    ببخشید من برادرم توی این کشور اقمت داره ایا میتونم از طریق ایشون دعوت نامه بگیرم؟؟؟

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله امکان اخذ دعوتنامه را خواهید داشت.

  8. محمد باستانی گفت:

    وقت سفارت آلمان چقدر طول میکشه؟

    1. رهنما گفت:

      سلام و عرض احترام
      به طور معمول یکسال برای اخذ وقت سفارت زمان نیاز است.

  9. صبا صابری گفت:

    سلام

    لطفا سرمایه گذاری در آلمان توضیح میدید ؟و شرایط این نوع ویزا توضیح دهید.
    ممنونم از مطالب مفیدتون

    1. رهنما گفت:

      وقت بخیر
      دوست عزیز شما می توانید مقاله سرمایه گذاری در آلمان را مطالعه نمایید.

  10. بیژن محمدی گفت:

    چطوری میشه تو ایران طرح تجاری نوشت؟

    1. رهنما گفت:

      عرض ارادت
      وکیل در این زمینه میتواند راهنمایی های لازم را به شما بکند.

  11. hiva گفت:

    ba salam va ehteram hazineye khaane dar alman cheqadr hast?

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورتیکه منظور شما هزینه خرید ملک در آلمان می باشد، مقاله فوق را مطالعه نمایید.

  12. امیر مسعود گفت:

    ثبت شرکت در آلمان به طرح تجاری نیاز داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *