ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

ثبت شرکت در اوکراین

ثبت شرکت در اوکراین

با وجود بحران های شدید مالی در سال های اخیر، ثبت شرکت در اوکراین بخصوص شرکت های مسئولیت محدود، می تواند یک پروژه اقتصادی زود بازده باشد. اگر چه این شرکت ها از نظر مالی می توانند سودآور باشند اما دارای محدودیت هایی نیز هستند. دولت اوکراین به خوبی از شرایط اقتصادی پیش روی خود آگاه است و به همین دلیل اجازه سرمایه گذاری خارجی را به راحتی صادر می کند و طبیعتا ثبت شرکت در این کشور کار چندان دشواری نیست.

  • شرایط ثبت شرکت در اوکراین چگونه است؟
  • مزایای افتتاح شرکت در اوکراین چیست؟
  • هزینه ثبت شرکت در این کشور چقدر است؟
  • آیا می توان از این طریق به اقامت دائم اوکراین رسید؟
  • آیا دریافت پاسپورت اوکراین از طریق ثبت شرکت ممکن است؟

در سال های اخیر، تعداد بسیار زیادی از شرکت های کوچک و بزرگ در کشور اوکراین توسط شهروندان خارجی افتتاح شده است. بازار مناسب در کشور اوکراین و همچنین نبود رقیب اقتصادی در بسیاری از حوزه ها، باعث می شود تا ثبت شرکت در اوکراین به یکی از روش های جذاب سرمایه گذاری برای شهروندان خارجی تبدیل شود. در صورت همراهی مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله می توانید بخش قابل توجهی از اطلاعات لازم درباره ثبت شرکت در کشور اوکراین را بدست آورید.

نکاتی درباره ثبت شرکت در اوکراین

یکی از کشورهای مناسب برای سرمایه گذاری در بین کشورهای اروپایی، کشور اوکراین است. با توجه به بحران های مالی پیش آمده در این کشور پروژه های اقتصادی در کشور اوکراین می تواند زود بازده باشد. دولت اوکراین از شرایط اقتصادی پیش رو آگاه است به همین دلیل شرایط سخت و پیچیده ای برای سرمایه گذاری متقاضیان خارجی در نظر نگرفته است. پس متقاضیان واجد شرایط می توانند به راحتی در این کشور سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت (به خصوص شرکت هایی با مسئولیت محدود) را تجربه کنند. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که در بسیاری از حوزه های کاری اوکراین رقیبی وجود ندارد به همین دلیل اگر فرد بتواند در این حوزه سرمایه گذاری کند می تواند به راحتی به سود قابل توجهی دست پیدا کند.


جهت افتتاح شرکت در کشور اوکراین لازم است متقاضیان خارجی مجوز رسمی کار را نیز دریافت کنند، همچنین لازم است متقاضی شماره شناسایی پرداخت مالیات را نیز اخذ کند. انواع راه های تجاری در کشور اوکراین عبارتند از: 1. شرکت با مسئولیت محدود (TOV اوکراینی) 2. شرکت سهامی خاص یا سهامی عام (PRAT اوکراینی).

مراحل ثبت شرکت در کشور اوکراین به شرح زیر است:

  • ثبت نام در اداره ثبت
  • آماده سازی مهر شرکت
  • افتتاح حساب بانک دائمی
  • ثبت مالیات بر ارزش افزوده (VAT) و اخذ شماره شناسایی پرداخت مالیات

قوانین ثبت شرکت در اوکراین در 2024

کشور اوکراین به شهروندان خارجی اجازه می دهد تا در این کشور شرکت شخصی خود را افتتاح کنند البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که در قبال این مجوز، قوانین دقیقی نیز نگاشته شده است که هر شهروند خارجی موظف است آن ها را به صورت کامل رعایت کند. مهم ترین قوانینی که در این زمینه تعیین شده اند عبارتند از:

  • برای افتتاح شرکت در کشور اوکراین، هر شهروند خارجی موظف است که یک شماره شناسایی پرداخت مالیات داشته باشد. این شماره یگانه است و هر فرد تا پایان حیات خود از آن استفاده می کند. پیش از مجوز شروع کار در اوکراین هر فرد موظف به ارائه شماره شناسایی مالیاتی خود است.
  • برای افتتاح شرکت و کار در کشور اوکراین، هر شهروند خارجی موظف است که اجازه کار رسمی در کشور اوکراین دریافت کند.
  • در صورتی که شهروند خارجی خود شرکت را افتتاح کرده باشد و مدیر اصلی شرکت نیز باشد، نمی تواند برای دریافت اجازه کار در اوکراین اقدام کند. در این صورت صاحب شرکت باید از شیوه ای خاص برای هدایت شرکت خود استفاده کند. او باید یکی از شهروندان اوکراینی را به عنوان مدیر اجرایی شرکت خود بگمارد و از طریق او برای خود اجازه کار دریافت کند و پس از آن با اخراج شهروند اوکراینی خود رسما به عنوان مدیر اجرایی، شرکت خود را هدایت کند.
  • نکته پایانی آنکه در صورتی که فرد سرمایه گذار حداقل 100000$ (دلار آمریکا) در کشور اوکراین سرمایه گذاری کند، می تواند به اقامت از طریق سرمایه گذاری در اوکراین دست پیدا کند.

قوانین ثبت شرکت در اوکراین

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در اوکراین

تفاوت های عمده ای وجود دارد که ثبت شرکت در اوکراین از طریق افراد حقوقی انجام شده است یا از طریق افراد حقیقی و مدارک مورد نیاز هر گروه نیز متفاوت است. البته زمینه ای که هر فرد قصد فعالیت در آن را دارد نیز در مدارک مورد نیاز او تاثیر خواهد گذاشت. با این وجود در صورتی که فردی قصد افتتاح و ثبت شرکت در اوکراین را داشته باشد به مدارک زیر نیاز خواهد داشت:

  • کپی صفحه اصلی پاسپورت
  • کپی شماره ثبت مالیاتی
  • لیست کلیه اهداف اقتصادی
  • اطلاعات کلی مربوط به قراردادها
  • معرفی کلیه سهامداران و تصمیم سازان و قدرت تصمیم گیری آن ها در شرکت بعلاوه امضای رسمی هر یک از آن ها

در صورتی که یک فرد حقوقی قصد افتتاح شرکت در کشور اوکراین را داشته باشد، ارائه کلیه مدارک زیر الزامی است:

  • کپی پاسپورت و شماره ثبت مالیاتی کلیه اعضای هیئت مدیره
  • کپی دقیق و قابل قرائت از اساسنامه شرکت
  • مدارک رسمی ثبت شرکت در کشور مبدا
  • گواهی رسمی که نشان دهنده مکان اصلی شرکت است.
  • گواهی نشان دهنده قدرت قانونی هر یک از اعضای هیئت مدیره بعلاوه امکان حق امضا و امضای رسمی هر یک از آن ها

چرا ثبت شرکت در اوکراین آری یا خیر؟

در نظر داشته باشید که ثبت شرکت در کشور اوکراین می تواند مزایا و معایب بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. در نظر داشته باشید که ثبت شرکت در کشور اوکراین می تواند اقامت اوکراین را به سرعت به یک خانواده برساند و این اقامت همان مسیری است که در نهایت می تواند مجر به اخذ پاسپورت اوکراین شود. به بسیاری از افراد توصیه می شود که از طریق استارت آپ در اوکراین ثبت شرکت را تجربه کنند تا بتوانند تجارتی پایدار را برای خود به ارمغان آورند.

با این حال اقتصاد کشور اوکراین قدرت چندانی را ندارد و به همین دلیل است که توجه چندانی به این کشور در این مسیر نمی شود. قدرت پاسپورت کشور اوکراین نیز قابل قیاس با بسیاری از کشورهای اروپایی نیست و بیشتر حکم یک پل مناسب برای ورود به کشورهای مطرح اروپایی را دارد. به همین دلیل است که به علاقمندان کار در خارج از کشور توصیه می شود تا استارت آپ فنلاند را برای مهاجرت خود از این طریق تجربه کنند.

هزینه ثبت شرکت در اوکراین

اوکراین یکی از ارزان‌ترین مکان‌ها برای ثبت شرکت است. این امر به طور مؤثر مشاغل جدید، هم شرکت های بزرگ و هم شرکت های کوچک را جذب می کند. هزینه های ثبت شرکت تا حد زیادی به ساختار تجاری شما بستگی دارد. اوکراین انواع مختلفی از کسب و کار دارد. با این حال، رایج ترین شرکت برای خارجی ها و افراد داخلی به طور یکسان شرکت با مسئولیت محدود است. برای ثبت این تجارت به عنوان یک خارجی، ممکن است هزینه ای معادل 600$ (دلار) آمریکا داشته باشید. این رقم شامل کلیه هزینه های دفتر اسناد رسمی و هزینه های ارائه یک آدرس تجاری و یک مدیر موقت می شود. در نمودار زیر تمام هزینه های مربوط به ثبت شرکت و اخذ مجوز اقامت بر اساس نرخ دلار تفکیک شده است.

هزینه های ثبت شرکت در اوکراین

برای اینکه بتوانید فرآیندهای ثبت نام را خودتان انجام دهید، باید بتوانید به زبان اوکراینی بنویسید، بخوانید و صحبت کنید. اگر نمی توانید، همیشه می توانید از وکلای تایید شده در ایالت کمک بگیرید. اگر یک حسابدار اوکراینی/ روسی زبان بگیرید، هزینه خدمات 60$ (دلار) در ماه خواهد بود. برای جلوگیری از این هزینه های حسابداری، می توانید به طور مستقل هر ماه مالیات خود را گزارش دهید. اما، شما باید به زبان و قانون مالیات اوکراین مسلط باشید. می توانید سالانه 320$ (دلار) هزینه خدمات ثبت نام بپردازید. هنگامی که شرکتی را در اوکراین ثبت می کنید، باید انتظار داشته باشید مبلغی بین 2000$ تا 5000$ (دلار) بپردازید. اگر بیشتر کارها را خودتان انجام دهید، می توانید مقدار کمتری از این محدوده را بپردازید. همچنین باید از یکی از دوستانتان کمک بگیرید که شما را بدون هزینه در آدرس خود ثبت می کند.

مراحل شروع کار کمپانی در اوکراین

هر فردی که قصد ثبت شرکت در کشور اوکراین را داشته باشد، باید سلسله مراتب را به درستی رعایت کند تا بتواند در کمترین زمان ممکن، به خواسته های خود دست پیدا کند. پیش از آنکه افراد موفق به ثبت شرکت در کشور اوکراین شوند، باید جلساتی را میان تصمیم سازان برگزار کنند و کلیه اهداف و اتفاقاتی که در آینده قرار است رخ دهد را در آن به ثبت رسانند. در مرحله بعد زمان ثبت شرکت به صورت آنلاین فرا می رسد، در این بخش باید کلیه توافقات صورت گرفته میان افراد به صورت آنلاین به ثبت رسمی برسد. این اطلاعات شامل نام شرکت، اعضای هیئت مدیره، حوزه اختیارات هر فرد، سهام هر فرد و غیره می شود.

در مرحله سوم فرد یا افراد باید منتظر بمانند تا تاییدیه نهایی را برای دریافت مجوز افتتاح شرکت دریافت کنند. پس از دریافت مجوز نهایی، مرحله نهایی فرا می رسد و در این زمان افراد باید شرایط مالیات بر ارزش افزوده، چارت سازمانی، افراد وابسته به شرکت که در اوکراین حضور نخواهند داشت و اطلاعاتی از این دست را به ثبت برسانند.

مزایای اخذ اقامت اوکراین از طریق ثبت شرکت

لازم به ذکر است با اخذ اقامت اوکراین از طریق ثبت شرکت متقاضیان از مزایایی بهره مند خواهند شد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • حقوق شهروندی برابر با شهروندان کشور اوکراین
  • با توجه به این نکته که ممکن است کشور اوکراین عضوء شنگن شود، در حال حاضر ممکن است متقاضیان بتوانند با پرداخت مبلغ ناچیزی این ویزا را دریافت کنند (با توجه به امر باعث شده متقاضیان زیادی برای مهاجرت به کشور اوکراین اقدام کنند)
  • امکان ورود به بازار کار برای اعضاء خانواده در شرکت ثبت شده یا سایر شرکت ها وجود دارد
  • امکان تحصیل رایگان در مدارس برای فرزندان وجود دارد
  • در صورتی که فرزند شما در کشور اوکراین متولد شوید جزء تبعه کشور اوکراین محسوب می شود و می توانید پاسپورت این کشور را برای طفل اخذ کنید
  • در صورت کسب اقامت دائم کشور اوکراین می توانید از حمایت های مالی دولت این کشور برای توسعه تجارت خود استفاده کنید
  • امکان استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی به صورت رایگان
  • پرداخت هزینه های کم بابت زندگی در کشور اوکراین

کشور اوکراین یکی از بحرانی ترین شرایط را در قاره اروپا پشت سر می گذارد اما با توجه به شرایط و قوانینی که در سالیان اخیر در این کشور بوجود آمده است، سرمایه گذاران خارجی با افتتاح شرکت در این کشور، کمک شایانی به رشد اقتصادی آن داشته اند. در صورتی که قصد ثبت شرکت در کشور اوکراین را دارید، می توانید از طریق مراجعه حضوری یا تماس تلفنی، اطلاعات تکمیلی در این خصوص را از مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بخواهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *