ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

ثبت شرکت در روسیه

ثبت شرکت در روسیه

روسیه کشوری اروپایی با وسعت بالاست و سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت در روسیه یکی از معروف ترین روشهای سرمایه گذاری محسوب می­شود. ثبت شرکت به روش های مختلف همچون مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، سهامی عام، نمایندگی یا شعبه و جواز کسب امکان پذیر است. اما روشی که اکثر سرمایه گذاران طرفدار آن می­ باشند، تاسیس شرکت با مسئولیت محدود می باشد. میزان سرمایه اولیه و مدت زمانی که طول می کشد تا سرمایه گذاران شرکت های خود را در این کشور به ثبت برسانند با یکدیگر متفاوت است.

  • شرایط و قوانین مربوط به ثبت شرکت در کشور روسیه چیست؟
  • آیا ثبت شرکت در کشور روسیه مستلزم داشتن حداقل سرمایه است؟
  • انواع ساختارهای متداول شرکت در روسیه چیست؟
  • رایج ترین نوع شرکت برای ثبت در روسیه چیست؟
  • مراحل زله اندازی شرکت در روسیه کدامند؟
  • آیا از طریق ثبت شرکت می توان به اقامت روسیه رسید؟
  • آیا از این طریق می توان به اقامت دائم (PR) روسیه رسید؟
  • به تابعیت روسیه چطور؟

دوستان عزیز می ­توانند برای سرمایه گذاری در روسیه از نظرات و تجربیات مفید موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره ­مند گردند. روسیه کشوری قدرتمند است که از لحاظ اقتصادی پیشروترین کشور در میان کشورهای اروپایی می ­باشد. سرمایه گذران زیادی هر ساله با اخذ ویزای تجاری روسیه به این کشور سفر نموده و به روش های مختلف به سرمایه گذاری در این کشور می­پردازند.

انواع شرکت های تجاری در روسیه

همانطور که در مقدمه بیان نمودیم تاسیس شرکت در روسیه به 5 روش از جمله ثبت شرکت با مسئولیت محدود صورت می ­گیرد. مثلا سرمایه گذاران خارجی خود به تنهایی می ­توانند مالکیت شرکت های با مسئولیت محدود را بر عهده گرفته و نیازی به شرکای روسی نخواهند داشت. تنها مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در روسیه ارائه پاسپورت معتبر بهمراه سرمایه لازم جهت سرمایه گذاری می ­باشد. ناگفته نماند حداکثر سهامداران برای ثبت چنین شرکت هایی 50 نفر است. با وجود شرکت های خارجی که در این کشور به ثبت رسیده است، افرادی که قصد انجام کار در روسیه را دارند، با فرصت های شغلی متعددی روبرو خواهند شد.

عمدتا از میان دیگر کشورها به نسبت ثبت شرکت در روسیه به مراتب راحت تر است و از مهم ترین مزایای ثبت شرکت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اقتصاد پایدار و رو به رشد: روسیه یکی از پویا ترین و جذاب ترین اقتصاد های جهان را دارد زیرا تقویت روبل بر حسب دلار رشد تولید ناخالص ملی نسبت به نرخ رشد بین الملل کمتر بوده.

نگرش برابری طلبانه مزیت و تجارت: روس‌ها معمولاً نگرش‌هایی را می‌پذیرند که برابری، متقابل و مزیت متقابل را در تجارت ترویج دهند و «معامله» اغلب به عنوان فرصتی برای منافع مشترک در نظر گرفته می‌شود.

بازار مصرف کننده بزرگ: بازار روسیه با بیش از 140 میلیون نفر که درآمد آنها به طور پیوسته در حال بهبود است، سیستم آموزشی قوی روسیه به دلیل تولید نیروی کار بسیار ماهر و مصرف کنندگان فهیم از شهرت خوبی برخوردار است.

موقعیت جفرافیایی منحصر به فرد: عمدتا مساحت روسیه با هیچ کشور دیگه ای قابل مقایسه نیست، روسیه که اروپا را با آسیا وصل می کند و با قاره آمریکای شمالی هم مرز است، دسترسی عالی به مسیرهای دریایی، جاده ای و راه آهن دارد.

کارمندان متحد: روسیه مهد اتحاد و همکاری  در تجارت است زیرا روسیه یک جامعه عمدتاً جمعی است، با روحیه اشتراکی که شاید از تاریخ و اقلیم آن نشات می گیرد.

نرخ تورم در کشور روسیه در دوره کرونا

ثبت شرکت های سهامی خاص در روسیه

این نوع شرکت که موسوم به شرکت های AO هستند، با حداقل RUB10000 (روبل روسی) سرمایه اولیه به ثبت خواهند رسید. برای تاسیس این نوع شرکت ها نیز نیازی به شریک روسی نیست و محدودیتی در تعداد سهامداران وجود ندارد، اما حداقل می ­بایست 10 سهامدار در این نوع سرمایه گذاری سهیم باشند. افراد برای تاسیس شرکت می ­بایست پاسپورت معتبر و سرمایه اولیه خود را به اداره مربوطه در این کشور ارائه نمایند.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در روسیه

همان طوری که گفته شد، برای ثبت و راه اندازی شرکت در کشور روسیه ساختارهای شرکتی مختلفی وجود دارد. که یکی از آنها با نام شرکت با مسئولیت محدود شناخته می شود. که در کشور روسیه با حروف اختصاری OOO شناخته می شود. این نوع شرکت از ساده ترین و رایج ترین نوع شرکت در کشور روسیه شناخته می شود که اغلب توسط سرمایه گذران خارجی برای راه اندازی بیزینس اشان در کشور روسیه مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا برای ثبت این نوع شرکت در روسیه 2023 وجود حداقل 1 سهامدار کافی است و حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی آن در کشور روسیه نیز در حدود RUB 10000 (روبل) می باشد.

ثبت شرکت های سهامی خاص نوع 2 در روسیه

میزان سرمایه اولیه برای ثبت این نوع شرکت ها مشخص نشده است، اما برای تاسیس شرکت در این کشور از نوع سهامی خاص باید یک نفر سهامدار و حداقل 5 نفر عضو در این نوع شرکت ها وجود داشته باشد. همچنین مالکیت کامل به سرمایه گذران خارجی در ثبت این نوع شرکت ها اعطا خواهد گردید. معمولاً تاسیس این نوع شرکت ها در این کشور به مدت 6 ماه طول خواهد کشید.

ثبت شرکت های سهامی خاص نوع 2 در روسیه

تاسیس نمایندگی در روسیه

این نوع شرکت ها در حقیقت شعبه و یا نمایندگی شرکت های بزرگ هستند و اجازه انجام فعالیت های تجاری را در کشور روسیه نخواهند داشت. این شعبات تنها اجازه انجام فعالیت های شعبه اصلی را خواهند داشت. با این حال برای ثبت این نوع شرکت ها افراد می­ بایست به اداره بازرگانی و تأیید شعبه مراجعه نمایند و مدت زمانی که طول می­ کشد تا افراد تأییدیه اتاق تجارت و بارگانی روسیه را اخذ نمایند 1-2 ماه طول خواهد کشید.

جواز کسب روسیه

برخی از شرکت ها در روسیه وجود دارند، که برای ثبت آنان نیاز به جواز کسب می ­باشد. دولت روسیه تنها به افرادی که دارای تابعیت و اقامت دائم هستند، این جواز را اعطا خواهد نمود. جواز کسب تنها به یک نفر اعطا می­ شود و از همین رو نام شرکت را به آن اختصاص نمی­ دهند. سرمایه گذارانی که جواز کسب برای انجام فعالیت های خود در روسیه اخذ ننموده اند، اجازه افتتاح حساب بانکی در روسیه را نخواهند داشت.

فرآیند ثبت شرکت در روسیه

پس کلیه کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی اعم از اروپایی و غیر اروپایی می توانند شرکتی را در کشور روسیه به ثبت برسانند. و در این مورد نیز آنها هیچ گونه محدودیت قانونی نخواهند داشت. منتها آنها از قبل بایستی با شرایط، فرآیند و مراحل کلی این کار آشنا باشند. مثلا می بایست بدانند که در صورت آماده بودن همه شرایط کل فرآیند درخواست ثبت شرکت در روسیه تا 2 هفته طول می کشد.

در ضمن بدانند که حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت ها در روسیه 2023 از این قرار است:

حداقل سرمایه سهام برای ثبت شرکت در روسیه

ویزای کارآفرینان برای ثبت شرکت در روسیه

معمولا دولت روسیه برای کسانی که قصد بیزینس و ثبت شرکت در روسیه دارند، ویزایی به نام ویزای بیزینس صادر می کند. که یک نوع ویزای کوتاه مدت محسوب می شود و به کارآفرینان خارجی اجازه ورود و انجام کارهای مربوط به ثبت شرکت در این کشور را می دهد. منتها کارآفرینان خارجی برای اخذ این ویزای روسیه نیازمند ساپورت ویزا هستند که دریافت آن از کشور روسیه نیز مستلزم تامین شرایط زیر است:

ویزای کارآفرینان برای ثبت شرکت در روسیه

و با داشتن ویزای بیزینس روسیه نیز می توانند برای اخذ مجوز اقامت این کشور اقدام کنند. ضمنا در ادامه نیز آنها می توانند برای اخذ ویزای طلایی کشور روسیه و حتی اقامت دائمی و تابعیت این کشور نیز برسند. اما برای اینکه بتوانند به ویزای طلایی Golden Visa کشور روسیه برسند آنها بایستی از عهده تامین یکی از شرایط زیر برآیند:

شرایط و الزامات سرمایه گذاری در روسیه

در ضمن کارآفرینان بعد از 5 سال اقامت مستمر می توانند به کارت اقامت دائمی روسیه و بعد از حدود 5 سال اقامت دائمی نیز به تابعیت روسی دست یابند.

هزینه زندگی کارآفرینان در روسیه

و آخرین نکته مهم درباب شرایط ثبت شرکت در روسیه مربوط به هزینه زندگی کارآفرینان خارجی در این کشور است. در شرایط کنونی متوسط هزینه زندگی ماهیانه یک فرد خارجی در روسیه حدودا RUB 76873.55 (روبل) معادل با EUR 1000 (یورو) می باشد. این هزینه خود از انواع آیتم های هزینه ای تشکیل می شود. همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، بیشترین بودجه هر فرد خارجی در کشور روسیه صرف خرید خواروبار از بازارها می شود. پس در یک کلام کشور روسیه را می توان در ردیف کشورهای ارزان جهان قرار داد و این یک پوئن مثبت برای کسانی است که قصد بیزینس در روسیه را دارند:

توزیع درصدی هزینه زندگی در روسیه

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در روسیه

سرمایه گذران برای ثبت شرکت در روسیه باید مدارک زیر را به اداره مربوطه ارائه نمایند:

  • پاسپورت معتبر
  • ارائه نام شرکت، نوع فعالیت، آدرس دقیق محل کسب و کار
  • مشخص نمودن تعداد سهامداران و درصد شراکت آنها
  • مشخص کردن نوع پرداخت مالیات به دولت

سرمایه گذران برای ثبت شرکت در این کشور می ­باید ابتدا نوع سیستم مالیاتی خود و مکانی را برای انجام فعالیت های تجاری در این کشور مشخص نمایند. در صورتی که فرد خود بعنوان مدیر عامل شرکت ایفای نقش می­ نماید، می­ بایست مجوز کار روسیه را اخذ نماید. سرمایه گذاران برای دریافت مجوز کار یک ساله می­بایست به روسیه سفر نموده و پس از گذراندن آزمون های زبان و آزمایشات پزشکی نسبت به دریافت جواز کار اقدام نمایند.

اما اگر سعی در اخذ مجوز کار چند ساله دارند، نیازی به سفر نمودن به کشور روسیه نیست و از کشور مبدأ خود نیز امکان انجام چنین کاری را خواهند داشت. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همیشه در تمامی مسیرهای کسب و کار سرمایه گذاران را یاری و راهنمائی خواهند نمود. همچنین دوستان عزیز می­توانند آگاهی های لازم را در زمینه شرایط اقامت دائم روسیه را از این مجموعه جویا شوند.

سوالات مهم پیرامون شرایط ثبت شرکت در روسیه

خیلی از کارآفرینان علاقه مند افتتاح شرکت در کشور روسیه در این زمینه با سوالات و ابهامات مختلفی روبرو هستند که در اینجا ما به بررسی آنها می پردازیم:

  • حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در روسیه چقدر است؟ RUB 10000 (روبل) برای شرکت با مسئولیت محدود و حدود RUB 100000 (روبل) برای شرکت سهامی
  • مراحل مختلف ثبت شرکت در روسیه چیست؟ تایید و رزرو نام شرکت، آماده سازی و تنظیم اساسنامه شرکت تجاری، دریافت شماره مالیاتی، افتتاح حساب بانکی و نیز اخذ مجوزهای فعالیتی شرکت از جمله این مراحل است.
  • ویزای صادره برای موسسان شرکت در روسیه چیست؟ دولت روسیه به کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی در این کشور ویزای سرمایه گذار صادر می کند که به مدت 1 سال اعتبار داشته و قابلیت تمدید چندباره هم دارد. سپس آنها با تامین شرایط لازم می توانند به ویزای طلایی روسیه برسند.
  • آیا برای حفظ ویزای طلایی روسیه حضور فیزیکی در این کشور اجباری است؟ خیر، برای حفظ اقامت نیازی به حضور سرمایه گذاران خارجی در روسیه نیست.
  • موسسان شرکت در روسیه بعد از چه مدتی می توانند به اقامت دائمی روسیه برسند؟ پس از 5 سال کار و زندگی در این کشور
  • موسسان شرکت در روسیه بعدد از چه مدتی می توانند به تابعیت روسیه برسند؟ پس از 5 سال اقامت دائم در این کشور
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *