ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

ثبت شرکت در لیتوانی

ثبت شرکت در لیتوانی

ثبت شرکت در لیتوانی طی سال 2024 ممکن است تحت شرایطی منجر به اخذ اقامت شود اما همانند سایر روش ها، ریسک های خاص خود را دارد. بنا به درخواست برخی از شما عزیزان و همراهان همیشگی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، این بار در پی ارائه اطلاعاتی راجع به ثبت شرکت در این کشور هستیم و امید است مطالعه آن را سودمند بدانید. با توجه به این که لیتوانی، هم چون بسیاری دیگر از کشورها از جمله آلمان و کانادا شناخته شده نیست، در ابتدای امر توضیحاتی را در خصوص خود کشور لیتوانی می پردازیم و در نهایت نوبت به موضوع اصلی یعنی ثبت شرکت در لیتوانی می رسد.

کشور لیتوانی که به طور رسمی جمهوی لیتوانی نامیده می شود، پایتخت و بزرگ ترین شهرش ویلنیوس می باشد چیزی بالغ بر 3 میلیون نفر جمعیت دارد و واحد پولی آن یورو است. به لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز، لیتوانی، در شرق کشور سوئد و دانمارک قرار گرفته است و با کشورهایی از جمله لهستان و بلاروس همسایه می باشد. حال که اطلاعات مختصری راجع به کشور لیتوانی به دست آوردید، در ادامه نظر شما را به موضوع اصلی مورد بحث جلب می نمائیم.

جذابیت های لیتوانی برای سرمایه گذاران در 2024

کشور لیتوانی یکی از اعضای اتحادیه اروپایی (EU) می باشد که از سال 2015 نیز این کشور عضو رسمی ناحیه اروپایی یا Eurozone شده است. از امتیازات کشورهای عضو ناحیه شنگن می توان به مسافرت بدون ویزا و امکان انجام بیزینس در کلیه کشورهای عضو اشاره کرد، همچنین لیتوانی در بین سایر اعضای اتحادیه اروپایی و منطقه آزاد اقتصادی اروپا، دارای سیاست مالیاتی جذاب برای کارآفرینان می باشد به همین دلیل لیتوانی دارای پتانسیل خوبی برای رشد فعالیت تجاری می باشد. علاوه بر این ها لیتوانی به واسطه زیرساخت های پیشرفته، استاندارد زندگی و شهرهای سبز (Green Cities) در کل اروپا معروف می باشد.


بر مبنای داده های EUROPE GREEN CITY INDEX از بین 30 شهر اروپایی، پایتخت لیتوانی، شهر ویلنیوس، دارای بهترین کیفیت هوا در کل قاره اروپایی است. مهاجرت از طریق ثبت شرکت در لیتوانی به واسطه دسترسی به نیروی کار تحصیلکرده و فراوان همچنین از جمله امتیازات لیتوانی برای سرمایه گذاران و کارآفرینان ایرانی محسوب می شود. لازم است بدانید که در سال 2024 92% از جمعیت سنین کار در کشور لیتوانی دارای تحصیلات عالی یا تحصیلات دبیرستانی هستند.

شرایط ثبت شرکت در لیتوانی

لیتوانی کشور خیلی شاخص و پر طرفداری نیست اما هم چنان بنا به دلایل مختلفی مورد نظر بسیاری از افراد می باشد و خیلی ها در پی آن هستند تا در این کشور شرکتی را به ثبت برسانند. ثبت شرکت در این کشور به دلایل مختلفی مورد نظر گروهی از سرمایه گذاران و تجار قرار دارد:

  • امکان دسترسی به بازار اروپا
  • در لیتوانی شرکت ها در مقابل مالیات دو برابر محافظت شده اند، از آن جایی که این کشور با 40 کشور معاهده دارد و روسیه نیز در میان آنهاست.
  • فرآیند ثبت شرکت در این کشور تنها یک روز زمان می برد.
  • پرداخت به منظور افزایش دوره فعالیت شرکت از سال دوم شروع می شود.
  • ثبات اقتصادی

در حقیقت مالیات در این کشور همیشه صفر نیست اما معمولا بر خلاف سایر کشورهای اروپایی از مالیات خیلی بالا نیز خبری نیست. به علاوه ثبت شرکت در کشور لیتوانی به علت تمایل دولت این کشور به توسعه اقتصادی آن، هزینه خیلی کمی را نسبت به حوزه اروپا برای افراد متقاضی در بر دارد. بعنوان یک قاعده، شرکت تاسیس شده و کسانی که آن را به ثبت رسانده اند در صورتی که تمایل به اخذ اقامت لیتوانی را دارند، می بایست حتما در لیتوانی باشند. به عبارت دقیق تر برای ثبت شرکت در این کشور شرط حضور وجود دارد.

شرایط ثبت شرکت در لیتوانی

فرآیند تاسیس کمپانی در لیتوانی

وقتی بحث ثبت شرکت به میان می آید اولین سوالی که مطرح می شود این است که چگونه این فرآیند آغاز می گردد؟ به این منظور با وکلای حاضر در کشور لیتوانی می بایست مشورت کنید، آنها لیستی از انوع شرکت هایی که می توانید به ثبت برسانید را در اختیارتان می گذارند تا از بین آنها دست به انتخاب بزنید. در مرحله دوم، نوبت به انتخاب نام شرکت می رسد و انتظار به منظور تاییدیه ثبت شرکت انتخابی و نام در نظر گرفته شده است.

پروسه اصلی ثبت شرکت در عرض یک روز به انجام می رسد اما کل فرآیند 10 روز زمان می برد؛ در حقیقت تمامی متقاضیان ثبت شرکت ظرف مدت ده روز تمامی مدارک و اطلاعات مربوطه را طی 10 روز توسط ایمیل دریافت می کنند. هیچ نیازی نیز به رفتن به اداره مربوطه وجود ندارد و تمامی مدارک مربوطه حتی اگر در خارج از کشور لیتوانی حضور داشته باشید توسط پست DHL برای افراد ارسال می گردد.

انواع شرکت در مهاجرت از طریق ثبت شرکت در لیتوانی

همانطوریکه در مطالب پیشین نیز بیان گردید، مهاجرت به لیتوانی از طریق ثبت شرکت ایده جذابی برای سرمایه گذاران خارجی جهت دریافت اقامت اتحادیه اروپایی و راه اندازی کسب و کار در ناحیه شنگن می باشد. اما فرآیند ثبت شرکت موفق بستگی مستقیمی با شرایط و الزامات حقوقی و اجرائی دارد. یکی از این شرایط، اطلاع یابی از انواع ساختار شرکت قانونی در کشور لیتوانی می باشد. انواع شرکت های معروف و متداول جهت ثبت در کشور لیتوانی به همراه مشخصات هر کدام عبارتند از:

  • شرکت خصوصی با مالکیت محدود (LTD)
  • شرکت انفرادی (IE)
  • شرکت دولتی با مالکیت محدود (PLC)
  • شراکت با مسئولیت محدود (LLP)
فرم قانونی شرکتمسئولیتتعداد سهامدارانمقدار حداقل سرمایه لازممدیریت
LTDمسئولیت مدنی محدود249-1 سهامداران2500€مدیر یا هیئت مدیره
IEمسئولیت مدنی نامحدود1 مالکنامشخصمالک IE همچنین مدیر شرکت می باشد، با این حال فرد دیگری نیز برای این پست منصوب شود.
PLCمسئولیت مدنی محدودتعداد سهامداران نامحدود می باشد.40000€مدیر یا هیئت مدیره
LLPمسئولیت مدنی محدود10-1 عضومقدار سهام توسط اعضای LLP تعیین می شودنماینده انتصابی یا هیئت مدیره فردی

هزینه های ثبت شرکت در لیتوانی

رایج ترین شکل حضور تجاری در لیتوانی شرکت با مسئولیت محدود یا همان UAB است. حداقل سرمایه لازم برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود 2500€ (یورو) می باشد که باید قبل از ثبت شرکت در دفتر بازرگانی هنگام افتتاح حساب بانکی شرکت پرداخت شود. شرکت با مسئولیت محدود UAB ممکن است توسط اشخاص حقیقی و همچنین اشخاص حقوقی (شرکت ها) تأسیس شود. هزینه دولتی برای ثبت UAB (شرکت با مسئولیت محدود خصوصی) 57، 4 یورو می باشد. هزینه دولتی شامل هزینه های دفتر اسناد رسمی نمی شود که ممکن است از 102€ تا 232€ (یورو( متغیر باشد. هیچ هزینه ایالتی برای ثبت نام به عنوان پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده در لیتوانی وجود ندارد.

هزینه ثبت شرکت در لیتوانی

برای افتتاح حساب بانکی شرکت، هزینه آن در بانک خاص کمی متفاوت است. در صورتی که شرکت توسط شخص حقوقی (شرکتی) ثبت شود، ممکن است هزینه های اضافی برای خدمات ترجمه (حدود 20€ تا 25€ (یورو) به ازای هر صفحه) وجود داشته باشد. ثبت نام از زمان ارائه اسناد به مقامات محلی 3 روز کاری طول می کشد و محدوده هزینه دولتی شامل 290€ تا 580€ (یورو) است. تمام مدارک باید به مرکز ثبت به زبان لیتوانیایی ارسال شود. بر اساس قوانین محلی، ترجمه مدارک فقط توسط مترجم معتبر امکان پذیر است. هزینه تقریبی برای ترجمه یک صفحه 20€ تا 25€ (یورو) در هر صفحه است. هزینه تقریبی ترجمه اسناد راه اندازی شرکت 290€ (یورو) می باشد.

تفاوت های ثبت شرکت لیتوانی برای متقاضیان

اگر چه ثبت شرکت در این کشور به طور کل مورد حمایت دولت قرار می گیرد، اما باز هم حمایت بیش تر شامل حال کسانی می شود که تبعه این کشور هستند یا از قبل به نحوی اقامت لیتوانی را کسب کرده اند. یکی از این تفاوت ها این است که فردی که تبعه لیتوانی می باشد برای باز کردن حساب در این کشور از خدمات رایگان استفاده می کند در حالی که فرد خارجی می بایست حتما برای باز کردن حساب حضوری به بانک مورد نظر مراجعه کند و مبلغ 140€ (یورو) را نیز پرداخت کند.

شما عزیزان می توانید در صورتی که اطلاعات بیشتری در این حوزه یا راجع به سایر موضوعات قانونی مهاجرتی نیاز دارید، با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و سوالات و ابهامات خود را مطرح فرمایید. در مورد راه های مهاجرت به لیتوانی در لینک مربوطه بیشتر بخوانید. همچنین در مورد هزینه زندگی در لیتوانی می توانید در این لینک مطالعه فرمائید.

پرسش هایی درباره ثبت شرکت در لیتوانی

برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • شرایط ثبت شرکت در در لیتوانی مناسب است؟ بله این کشور در این زمینه رتبه 11 جهان را در ایختیار دارد. باید در نظر داشت که این مسئله می تواند ثبت شرکت در این کشور را ارزشمندتر جلوه دهد.
  • بهترین شرکت برای ثبت در این کشور چیست؟ شرکت های با مسئولیت محدود می تواند بهترین گزینه ممکن باشد.
  • آیا لیتوانی مقصد مناسبی برای ثبت شرکت است؟ بله دولت این کشور حمایت های زیادی از شهروندان خارجی در این زمینه انجام می دهد.
4.9/5 - (8 امتیاز)

13 دیدگاه برای “ثبت شرکت در لیتوانی

  1. سحر گفت:

    برای ثبت شرکت در این کشور به چه مقدار سرمایه ابتدایی لازم است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا در خصوص هزینه ها و سرمایه های لازم با مشاورین موسسه در تماس باشید

  2. یلدا گفت:

    این کشور شرایطش مثل ویزای لتونی هست ؟ با توجه به اینکه الان نگاه خوبی روی اتباع ایرانی و ثبت شرکت تو اروپا نیست این راه جواب می ده ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شرایط این دو کشور متفاوت از همه و این مسئله که میفرمائید در تمام کشورها صدق نمیکنه

  3. عادل گفت:

    سلام. با توجه به این که لیتوانی هزینه هاش هرزون خره به نسبت. برای ثبت شرکت تو این کشور بهتره اقدام کنیم یا المان؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اول باید بررسی کنیم که کدوم یک برای شما مناسب تره و به نتیجه میرسه بعد در مرحله تصمیم انتخاب کنید

  4. amir abbas گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد ثبت شرکت در لیتوانیتشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد تحصیل در لیتوانی هم مطلب بذارید.

    1. داوری گفت:

      سلام
      مقاله تحصیل در لیتوانی رو مطالعه نمایید

  5. امیرحسین گفت:

    مقاله و مطالب مفیدی بود.
    مرسی

  6. leilakk گفت:

    پیشنهاد شغلی شما در زمینه ثبت شرکت در لیتوانی، چی هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

  7. diana گفت:

    سلام و تشکر از سایت خوبتون
    ایا بوسیله ثبت شرکت در لیتوانی میتوان از کشور لیتوانی وام هم اخذ کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      خیر به امید وام نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *