ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

ثبت شرکت GmbH در اتریش

ثبت شرکت GmbH در اتریش

یکی از راه های اخذ اقامت اروپا، ثبت شرکت GmbH در اتریش است که امکانات رفاهی زیاد، اقتصاد قدرتمند و هزینه های زندگی معقول دارد. البته باید در نظر گرفت ثبت شرکت در اروپا دشواری ها و ریسک های خاص خود را دارد به همین دلیل پیشنهاد می شود کسانی که سن مناسبی دارند ابتدائا اقامت کاری یا تحصیلی اتریش را به دست آورند. این افراد می توانند در نهایت بعد از گذشت چند سال وقتی با محیط اتریش و قوانین آن آشناتر شدند با ریسک خیلی کم تری به ثبت شرکت GmbH بپردازند. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی راجع به ثبت شرکت GmbH در اتریش طی سال 2022 ارائه شده است.

  • شرایط ثبت شرکت در کشور اتریش چیست؟
  • هزینه های ثبت شرکت در کشور اتریش چقدر است؟
  • تفاوت ثبت انواع شرکت در اتریش در چیست؟
  • بهترین نوع شرکت در اتریش چیست؟
  • فرآیند ثبت شرکت در اتریش چگونه است؟

مهاجرت به اتریش در سال 2022

شاید نتوان اتریش را بهترین و ایده آل ترین مقصد مهاجرتی دنیا دانست اما در مقایسه با غالب کشورهای اروپایی از جمله لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، سوئیس، جمهوری چک و غیره، اتریش یکی از مهاجرپذیرترین کشورها می باشد. مهاجرپذیر بودن اتریش از قوانین آن پیدا است مثلا علاوه بر این که تحصیل در اتریش در دانشگاه های دولتی چه از سوی تابعین کشورهای اروپایی و چه از سوی دانشجویان سایر کشورها رایگان است، این کشور همچنین راه حلی نسبتا ساده برای صدور ویزای کاری اتریش در نظر گرفته است. در واقع اگرچه در کشورهای اروپایی مذکور اگر کسی بخواهد ویزای کاری بگیرد اما اقامت آن کشور را نداشته باشد و تابعیت اتحادیه اروپا را نیز نداشته باشد تنها راهی که دارد گرفتن پیشنهاد شغلی از کارفرما است، اتریش ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوی کار صادر می کند.

در واقع از آن جایی که جلب نظر کارفرما از سوی خارجی هایی که حتی در خاک کشور مورد نظر خود اقامت نیز ندارند تقریبا غیرممکن است به همین دلیل ویزای جستجوی کار اتریش که مشابه آن را کشور آلمان نیز صادر می کند، امتیاز بزرگی است که در حال حاضر وجود دارد. البته برای پیدا کردن کار تسلط به زبان آلمانی می تواند کمک شایانی به افراد کند. به منظور بررسی شرایط کاری در اتریش در نمودار زیر نرخ بیکاری در این کشور با چندی از کشورهای اروپایی دیگر مقایسه شده است:

نمودار مقایسه درصد بیکاری در اتریش و سایر کشورها

آشنایی با ثبت شرکت GmbH در اتریش

وقتی یک سرمایه گذار با قصد ثبت شرکت به اتریش می آید باید ابتدائا با انواع و اقسام شرکت های موجود در اتریش آشنایی داشته باشد. برخی از انواع شرکت های موجود در اتریش عبارت هستند از شرکت با مسئولیت محدود (GmbH)، شرکت سهامی عام و خاص و شرکت تضامنی. شرکت Gmbh در اتریش پرطرفدارترین نوع شرکت در اتریش است چرا که قوانین راجع به آن انعطاف زیادی دارد. به منظور ثبت شرکت GmbH در اتریش متقاضی ثبت شرکت باید حداقل 35000€ (یورو) سرمایه داشته باشد و هنگام تاسیس شرکت حداقل 50% این مبلغ را در بانک سرمایه گذاری کند.

لازم به ذکر است پیش از ثبت شرکت در اتریش فرد باید حساب بانکی مختص آن شخص حقوقی افتتاح کند و در نهایت سرمایه مورد نیاز را به آن حساب واریز نماید. به جز موسس شرکت که میزان سرمایه ای که باید تامین نماید مشخص شد، سایر سهامداران می توانند هر کدام با حداقل 7000€ (یورو) از این شرکت سهم خریداری کنند. البته خوشبختانه برای تاسیس یا برای خرید سهام شرکت های با مسئولیت محدود در اتریش محدودیتی به لحاظ تابعیت یا محل اقامت در نظر گرفته نشده است. لازم به ذکر است در شرکت های با مسئولیت محدود در اتریش ارزش هر یک سهم 70€ (یورو) می باشد.

نحوه اخذ اقامت با ثبت شرکت GmbH در اتریش

اتریش هم مانند برخی کشورهای دیگر از جمله لوکزامبورگ با ثبت شرکت به خارجی ها اقامت نمی دهد ولی راهی وجود دارد تا از این طریق بتوان به اقامت هم رسید. افرادی که متاهل هستند، مثلا خانم و آقایی که هر 2 داروسازند و می خواهند در این حوزه شرکتی در اتریش ثبت نمایند می توانند با ثبت شرکت اقامت دریافت کنند. به این صورت که یکی از آن ها شرکت را با سرمایه گفته شده ثبت می نماید و دیگری را استخدام می کند، به این ترتیب شرکت مورد نظر آن ها در حوزه داروسازی فعالیت می کند و کارمند شرکت همسر فرد است که خود نیز تحصیلاتی مرتبط با حوزه کاری شرکت دارد. به این ترتیب کسی که شرکت را ثبت کرده نه به واسطه ثبت شرکت بلکه به خاطر این که همسر وی در اتریش شغلی دارد می تواند ویزای همراه اخذ نماید.

چگونگی ثبت شرکت GmbH در اتریش

شرکت Gmbh که مخفف GesellschaftmitbeschränkterHaftung است همان طور که گفته شد به معنای شرکت با مسئولیت محدود می باشد. یکی از دلایل محبوبیت این نوع شرکت ها این است که می توانند در مقیاس بسیار کوچک تاسیس شوند هر چند مطابق قانون اجازه نخواهند داشت در زمینه بیمه یا مشارکت های سیاسی فعالیت نماید. برای ثبت شرکت GmbH در اتریش حداقل یک سرمایه گذار مورد نیاز است اما ممکن است تعداد آن ها بیشتر هم باشد؛ سرمایه گذاران و سهام داران برای تصمیم گیری راجع به شرکت در اساسنامه شرکت تعیین می کنند که باید در مقر اصلی شرکت جلسه برگذار کنند یا توافق کنند بدون برگزاری مجمع عمومی نیز بتوانند تصمیم گیری نمایند؛ البته این روش تصمیم گیری باید حتما در اساسنامه مکتوب گردد.

چگونگی ثبت شرکت GmbH در اتریش

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت GmbH در اتریش

برای ثبت شرکت GmbH در اتریش مدارک ذیل مورد نیاز است:

  • یک فرم ثبت شرکت که باید از سازمان ثب شرکت های اتریش اخذ شود و مدیر یا هیئت مدیران شرکت نیز در نهایت آن را امضا کنند.
  • بیانیه سهامداران که از طریق آن فعالیت شرکت استقرار می یابد.
  • اهداف و زمینه فعالیتی شرکت
  • گواهی بانکی به منظور اثبات این که حداقل نیمی از سرمایه شرکت در حسابی که به نام شخص حقوقی افتتاح شده است، سپرده گردیده است.
  • اطلاعاتی راجع به این شرکت از جمله نام تجاری و آدرس آن

گام های مورد نیاز برای ثبت شرکت GmbH اتریش

به منظور ثبت شرکت GmbH در اتریش باید مراحلی طی گردد که به طور خلاصه عبارت هستند از:

  1. آماده کردن اساسنامه شرکت و سایر مدارک مورد نیازی که سازمان ثبت شرکت های اتریش آن ها را تقاضا کرده است.
  2. افتتاح حساب بانکی مختص شخص حقوقی که سرمایه شرکت در آن قرار داده می شود.
  3. ارسال مدارک مورد نیاز راجع به سهامداران و مدیران شرکت
  4. ثبت نام به منظور پرداخت مالیات و همچنین اخذ شماره VAT
  5. درخواست اخذ مدارک تجاری ضروری و مجوزهای کاری مربوطه برای فعالیت هایی که طبق قوانین اتریش باید برای مشغول شدن به آن ها مجوز دریافت نمود.

در این مقاله توضیحاتی راجع به ثبت شرکت GmbH در اتریش از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد. البته اگرچه ثبت شرکت در اتریش مطمئن تر و نسبتا ساده تر از غالب کشورهای توسعه یافته دیگر است منتهی بهتر است متقاضیان این فرآیند برای کاهش ریسک های احتمالی و آشنایی بیشتر با شرایط بازار کار و قوانین تجاری اتریش ابتدائا رمز ورود خود به این کشور را تحصیل یا کار قرار دهند.

2.5/5 - (2 امتیاز)