مهاجرت

جمعیت آفریقای جنوبی

جمعیت آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی جزو کشورهای در حال توسعه ای قرار می گیرد که بنا به دلایل مختلف از جمله انگلیسی زبان بودن، فرصت های شغلی زیاد، هزینه های کم زندگی و غیره مورد توجه متقاضیان مهاجرت در سال 2022 قرار گرفته است. جمعیت آفریقای جنوبی و شرایط اقتصادی، سطح رفاه اجتماعی، میزان درآمد و غیره از جمله مواردی است که علاقه مندان به زندگی در آفریقا باید از آن مطلع گردند. در مقاله پیش رو که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، اطلاعاتی راجع به جمعیت آفریقای جنوبی و مطالب مرتبط دیگر با توجه به آخرین تغییرات سال 2022 بیان گردیده است.

  • تحول جمعیت در کشور آفریقای جنوبی چگونه است؟
  • فرایند مهاجرت به آفریقای جنوبی چگونه است؟
  • آیا آفریقای جنوبی روند رشد جمعیت مثبت دارد؟
  • آیا آفریقای جنوبی کشور مناسبی برای کار است؟

جمعیت آفریقای جنوبی و نکات مهم راجع به این کشور

کشور آفریقای جنوبی، جنوبی ترین کشور در قاره آفریقا می باشد که اگرچه در زمره کشورهای در حال توسعه قرار می گیرد اما به دلیل کمک دولت ها و سازمان های خارجی و همچنین به خاطر جذب نیروهای کاری متخصص از کشورهای دیگری همچون انگلستان، ایران، ترکیه، آمریکا، اسپانیا و غیره سرعت پیشرفت خوبی دارد. آفریقای جنوبی 2798 کیلومتر مربع مساحت دارد و از جنوب به اقیانوس اطلس جنوبی و اقیانوس هند می رسد و از شمال با کشورهای نامبیا، بوتسوانا و زیمباوه و از شرق با موزامبیک و اسواتینی همسایه و هم مرز می باشد. آفریقای جنوبی همچنین دورتادور کشور ذره بینی لسوتو را گرفته (یعنی لسوتو تنها با آفریقای جنوبی هم مرز است) و وسیع ترین کشور در بخش جنوبی قاره آفریقا و بیست و چهارمین کشور پهناور در دنیا است.

جمعیت آفریقای جنوبی در حال حاضر بیش از 58 میلیون نفر است یعنی این کشور همچنین بیست و چهارمین کشور پرجمعیت دنیا نیز می باشد که از قومیت های متعددی هستند و هر کدام ادیان و زبان مخصوص به خود را دارند. لازم به ذکر است آفریقای جنوبی در حال حاضر 11 زبان رسمی دارد که زبان انگلیسی، سوازی، وندا، سوانا و زولو از آن جمله هستند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده درصد قومیت های مختلفی که جمعیت آفریقای جنوبی را تشکیل می دهند، نشان داده شده است:

درصد گروه های قومی تشکیل دهنده جمعیت آفریقای جنوبی

نظام اقتصادی حاکم بر جمعیت آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یک نوع اقتصاد ترکیبی دارد که دومین اقتصاد بزرگ در قاره آفریقا پس از کشور نیجریه به شمار می رود و همچنین نسبت به سایر کشورهای این قاره تولید ناخالص داخلی بالا نیز دارد. علی رغم همه این موارد مثبت نباید از نظر دور داشت آمار فقر و بیکاری در این کشور در سال 2022 همچنان بالاست و آفریقای جنوبی جزو 10 کشور دنیا به لحاظ ناعادلانه بودن تقسیم درآمد و فاصله طبقاتی است. البته نباید از نظر دور داشت که بر خلاف سایر کشورهای در حال توسعه، تنها 15% مشاغل در آفریقای جنوبی در گروه شغل های سیاه و ثبت نشده قرار می گیرند در حالی که این رقم در برزیل حدود 50% و در هند و اندونزی تقریبا سه چهارم می باشد.

مطابق آمارهای اعلامی از سوی بانک جهانی آفریقای جنوبی بیشترین فاصله را بین میزان تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر با میزان شاخص توسعه انسانی دارد و تنها کشوری که وضعیت بدتری از آفریقای جنوبی دارد بوتسوانا است. لازم به ذکر است سیاست های دولتی از سال 1994 در پی کاهش آمار بیکاری در آفریقای جنوبی بوده و در سال 2022 آمار بیکاری این کشور حدود 30% گزارش شده است. در نموداری که در ادامه ترسیم شده ملاحظه می شود علی رغم تلاش های دولتی، آمار بیکاری آفریقای جنوبی از سال 2013 روبه افزایش بوده است:

درصد بیکاری در کشور آفریقای جنوبی طی سالهای گذشته

کار برای جمعیت آفریقای جنوبی و خارجی ها

همانطور که گفته شد فرصت های شغلی در آفریقای جنوبی وجود دارد اما آمار بیکاری نشان می دهد مردم آفریقا که تحصیلات دانشگاهی ندارند خیلی دشوار شغلی پیدا می کنند. البته از آن جایی که فقر در این کشور گسترده است خیلی اوقات خود تابعین آفریقای جنوبی نمی توانند تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و شهریه موسسات آموزش عالی را بپردازند. البته نباید از نظر دور داشت هزینه تحصیل و زندگی در این کشور نسبت به خیلی از کشورهای انگلیسی زبان دیگر از جمله انگلستان پایین تر است در نتیجه برخی دانشجویان از سایر کشورهای در حال توسعه، آفریقای جنوبی را برای تحصیل و کار انتخاب می کنند. باید توجه داشت دانشجویان اجازه کار پاره وقت دارند هر چند از سوی دولت آفریقای جنوبی نظارت خاصی بر تعداد ساعات کاری اعمال نمی شود اما بهتر است خارجیان قوانین را رعایت نمایند تا با خطر دیپورت شدن مواجه نگردند.

مردم آفریقای جنوبی همان طور که گفته شد معمولا تحصیلات دانشگاهی را دنبال نمی کنند به همین دلیل در سال 2022 این کشور نیاز مبرمی به نیروی کار متخصص در زمینه های مختلفی از جمله مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی سخت افزار، مهندسی نرم افزار، مهندسی صنایع، مهندسی کشاورزی، مهندسی عمران، مهندسی معماری و غیره دارد. به همین دلیل آفریقای جنوبی ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوی کار صادر می کند یعنی به نیروی متخصص خارجی این اجازه را می دهد تا با ویزایی به این کشور برود و در مدت محدودی به دنبال کار باشد و با یافتن شغل ویزای جستجوی کار را تبدیل به ویزای کاری کند. ویزای جستجوی کار آفریقای جنوبی یکساله است و البته قابل تمدید برای 1 سال دیگر نیز می باشد و فرد می تواند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ویزای همراه بگیرد.

متوسط درآمد جمعیت آفریقای جنوبی

این که هر فردی چه میزان درآمد داشته باشد در تمامی کشورهای دنیا به عوامل متعددی از جمله تعداد سال های سابقه کاری، نوع شغل و تخصص، سن و غیره بستگی دارد و در آفریقای جنوبی نیز به همین ترتیب است. متوسط درآمد ماهیانه برای یک فرد در آفریقای جنوبی 22500R (راند) می باشد، البته در سال گذشته 21540R (راند) بود یعنی میزان درآمد افزایش داشته است. البته یک سری مشاغل هستند که در آفریقای جنوبی بالاترین میزان درآمد را دارند که بهترین آن ها عبارت اند از:

  • مدیر سرمایه گذاری با درآمد سالیانه حدودا 1684800R (راند)
  • مدیر خدمات حقوقی با درآمد سالیانه حدودا 1552000R (راند)
  • متخصص IT با درآمد سالیانه حدودا 1492500R (راند)
  • مدیر سیستم های مالی با درآمد سالیانه حدودا 1440000R (راند)
  • جراح مغز و اعصاب با درآمد سالیانه حدودا 1430000R (راند)
  • دستیاران CEOها با درآمد سالیانه حدودا 1404229R (راند)
  • مدیران شرکت های تجاری با درآمد سالیانه حدودا 1380000R (راند)
  • مدیر بازاریابی و ارائه محصولات با درآمد سالیانه حدودا 1300000R (راند)
  • مدیر توسعه و تحقیقات با درآمد سالیانه حدودا 1299000R (راند)
  • متخصص مالی (حسابداران و مدیران مالی) با درآمد سالیانه حدودا 170000R (راند)

متوسط درآمد جمعیت آفریقای جنوبی

نظام آموزشی و تحصیلات در آفریقای جنوبی

آمار باسوادی بزرگسالان در آفریقای جنوبی حدودا 90% گزارش شده است که اگرچه به معنی وجود افراد بی سواد زیادی در این کشور است اما همچنین رشد نسبی در تعداد افراد باسواد را نشان می دهد. نظام تحصیلی در کشور آفریقای جنوبی در سال 2022 سه بخش است: تحصیلات ابتدایی، تحصیلات دبیرستان و دوره های آموزش عالی یعنی همان تحصیلات آکادمیک دانشگاهی. باید توجه داشت آفریقای جنوبی نیز همانند برخی کشورهای دیگر از جمله ایران، اسلوونی، ترکیه و غیره در انتهای دوره دبیرستان آزمونی برگزار می کند و متقاضیان شرکت در دانشگاه باید در این آزمون که در آفریقای جنوبی NSC یعنی National Senior Certificate نامیده می شوند، نتیجه خوبی کسب نمایند.

هزینه زندگی در آفریقای جنوبی در سال 2022

این که فرد در چه شهری اقامت داشته باشد و چه سبک زندگی داشته باشد بر میزان هزینه ماهیانه وی در آفریقای جنوبی موثر است به عنوان مثال زندگی در شهرهای کوچک ماهیانه حدودا 400$ (دلار آمریکا) تا 450$ (دلار آمریکا) هزینه دارد در حالی که زندگی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت آفریقای جنوبی مثل کیپ تَوون (Cape Town) و ژوهانسبورگ در سال 2022 ماهیانه حدودا 690$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت.

البته نباید از نظر دور داشت که علی رغم هزینه بالا در کیپ توون و ژوهانسبورگ، تعداد فرصت های شغلی موجود در آن ها نیز چه برای خود تابعین آفریقای جنوبی و چه برای خارجی ها بیشتر و پردرآمدتر می باشد. در مقاله بالا توضیحاتی راجع به جمعیت آفریقای جنوبی، ویزای جستجوی کار، هزینه زندگی و غیره از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شد. علاقه مندان به تحصیل و کار در آفریقای جنوبی، تحصیل در فرانسه، کار در آلمان و غیره می توانند به منظور دریافت اطلاعات بیشتر و هم چنین بررسی شرایط خود با موسسه سفیران تماس حاصل فرمایند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *