ویزای کاری

حقوق بازنشستگی آفریقای جنوبی

حقوق بازنشستگی آفریقای جنوبی

حقوق بازنشستگی آفریقای جنوبی برای هر کسی متفاوت است در واقع حقوق هر فردی در دوران بازنشستگی ادامه زمان اشتغال وی می باشد. در نتیجه میزان حقوق بازنشستگی هم علاوه بر کشور و شهر محل اقامت، به نوع تخصص، حوزه کاری، جنسیت و غیره بستگی خواهد داشت. آفریقای جنوبی جزو پردرآمدترین کشورها نیست و نرخ بیکاری بالایی دارد با این حال سطح درآمد مردم آن در مقایسه با کشورهایی از جمله آذربایجان، ترکیه، گرجستان، مجارستان، روسیه و غیره بالاتر است. سطح درآمد نسبتا بالا و مزایایی که این کشور دارد از جمله انگلیسی زبان بودن، صدور ویزای جستجوی کار و اجباری نبودن داشتن پیشنهاد شغلی برای ورود به این کشور و غیره همگی سبب شده تا مهاجرت به آفریقای جنوبی طرفداران زیادی داشته باشد.

البته در سال 2022 آفریقای جنوبی همچنان در گروه کشورهای در حال توسعه قرار می گیرد با این حال صاحب دومین اقتصاد بزرگ در قاره آفریقا و سی و سومین اقتصاد در دنیا است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به حقوق بازنشستگی آفریقای جنوبی توضیحاتی ارائه گردیده و به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • حقوق بازنشستگی آفریقای جنوبی در سال 2022 به طور متوسط چقدر است؟
  • شرایط کار در این کشور چگونه است؟
  • چه کسانی واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی در این کشور هستند؟
  • محدودیت های زندگی در آفریقای جنوبی برای بازنشستگان چیست؟
  • چه کشوری در دنیا بالاترین سطح حقوق بازنشستگی را دارد؟

میزان حقوق بازنشستگی آفریقای جنوبی

همان طور که در مقدمه مقاله اشاره کوتاهی شد حقوق بازنشستگی افراد ادامه حقوقی است که در زمان اشتغال دریافت می کرده اند و از همان عوامل تاثیر می گیرد. از آن جمله می توان به جنسیت اشاره نمود؛ به عبارت دقیق تر در آفریقای جنوبی زنان به طور متوسط 8% کم تر از مردان حقوق دریافت می کنند. یعنی در حالی که متوسط حقوق زنان در آفریقای جنوبی ZAR30100 (راند آفریقای جنوبی) است، مردان به طور متوسط ماهانه ZAR32500 (راند آفریقای جنوبی) حقوق دریافت می کنند. در جدول ذیل حداقل و حداکثر حقوق در این کشور طی سال 2022 شرح داده شده است:

سطح درآمد ماهانه بازنشستگان در آفریقای جنوبی (راند آفریقای جنوبی)توضیحات
ZAR7880کم ترین میزان درآمد ماهانه
ZAR31100متوسط درآمد ماهانه
ZAR139000بیشترین میزان درآمد ماهانه

همان طور که مشاهده می شود متاسفانه اختلاف درآمد در آفریقای جنوبی بسیار عمیق است. مثلا در حالی که یک معلم بازنشسته مقطع ابتدایی در آفریقای جنوبی ماهانه حدود ZAR21500 (راند آفریقای جنوبی) حقوق می گیرد، حقوق مدیر بازنشسته منابع انسانی در این کشور ماهی ZAR48800 (راند آفریقای جنوبی) است. این در حالی است که مستخدمان و گارسون ها در این کشور به طور میانگین ماهی تنها ZAR9890 (راند آفریقای جنوبی) حقوق می گیرند. در نمودار ذیل مشخص شده که در سال 2022 چه درصدی از مردم در آفریقای جنوبی پایین ترین سطح درآمدی را دارند:

سطح درآمد در آفریقای جنوبی

مقایسه حقوق بازنشستگی آفریقای جنوبی بخش دولتی و خصوصی

بخش دولتی در غالب کشورهای دنیا به استخدام خارجی ها نمی پردازد و در اکثر کشورها حقوق و مزایایی بیشتر از بخش خصوصی دارد و آفریقای جنوبی هم از این قاعده مستثنی نیست. البته این بدان معنا نیست که هر کس در بخش دولتی آفریقای جنوبی کار می کند لزوما درآمد بیشتری از کارمندان بخش خصوصی دارد بلکه یک مدیر بخش خصوصی طبیعتا سطح درآمد بالاتری از کارمندان بخش دولتی دارد. اما به طور میانگین درآمد تمامی کارکنان بخش دولتی در آفریقای جنوبی حدود 7% بیشتر از بخش خصوصی است. این مسئله در جدول ذیل بررسی شده است:

حوزه کاریمیانگین حقوق بازنشستگی در آفریقای جنوبی (راند آفریقای جنوبی)
بخش دولتیZAR30200
بخش خصوصیZAR32300

همچنین بازنشستگان شهرهای مختلف آفریقای جنوبی هم سطح درآمد متفاوتی دارند که در جدول ذیل مقایسه شده است:

شهرهای محبوب آفریقای جنوبیمتوسط درآمد ماهانه بازنشستگان (راند آفریقای جنوبی)
Cape TownZAR36200
DurbanZAR34600
JohannesburgZAR33300
Port ElizabethZAR31500
PretoriaZAR32700

مقایسه حقوق بازنشستگی آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر

مقایسه حقوق بازنشستگی آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر

یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده میزان حقوق، کشور محل اقامت افراد است؛ به عنوان مثال در حالی که مردم سوئیس به طور میانگین بیشترین سطح حقوق بازنشستگی را دریافت می کنند، مردم نیجریه و ونزوئلا پایین ترین سطح درآمد را دارند و بسیار فقیر هستند. در جدولی که در ادامه ترسیم شده به مقایسه متوسط درآمد دریافتی حاصل از کار در آفریقای جنوبی، سوئیس و چند کشور دیگر که همواره مورد توجه متقاضیان مهاجرت بوده پرداخته شده است:

نام کشورمتوسط درآمد دریافتی (دلار آمریکا)
سوئیس$6140
دانمارک$3635
آمریکا$3540
استرالیا$3480
هلند$2950
ایسلند$2900
سوئد$2840
آلمان$2800
انگلستان$2450
فرانسه$2415
اتریش$2395
ایتالیا$1700
آفریقای جنوبی$1170
پرتغال$1030
چین$990
مجارستان$780
روسیه$450

بهترین راه مهاجرت به آفریقای جنوبی

برای مهاجرت به آفریقای جنوبی از سوی بازنشستگان راهی پیش بینی نشده است در حالی که این گروه می توانند به طرق مختلف اقامت یا حتی تابعیت کشورهایی از جمله قبرس، استرالیا، پرتغال، اتریش، یونان و غیره را به دست آورند. مثلا بازنشستگان می توانند با سرمایه گذاری به ارزش 2000000€ (یورو) قادر خواهند بود علاوه بر خودشان، برای اعضای خانواده یعنی همسر و فرزندان زیر 28 سال نیز پاسپورت این کشور را اخذ نمایند. در واقع روش مذکور سریع ترین راه برای رسیدن به پاسپورت اتحادیه اروپا است که ظرف مدت 3 ماه بدون الزام به اقامت در قبرس به دست می آید.

اما افراد زیر 40 سال که حداقل مدرک کاردانی و 3 سال سابقه کار مرتبط با رشته خود را داشته باشند قادر هستند ویزای جستجوی کار این کشور را اخذ نمایند و سپس با پیدا کردن کار ویزای خود را تبدیل به ویزای کاری کنند. البته نرخ بیکاری در سال 2022 در آفریقای جنوبی حدود 28% است و تنها کسانی شانس خوبی برای یافتن شغل در این کشور خواهند داشت که علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی، مهارت های شغلی و رزومه تحصیلی خوبی داشته باشند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد راجع به حقوق بازنشستگی آفریقای جنوبی در سال 2022 اطلاعاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *