ویزای کاری

حقوق بازنشستگی در ایتالیا

حقوق بازنشستگی در ایتالیا

ایتالیا یکی از سرزمین هایی است که در سال های اخیر با نوسانات و فراز و نشیب های بسیاری در حوزه اقتصاد و رفاه شهروندان مواجه بوده است؛ کسب اطلاعات درباره حقوق بازنشستگی در ایتالیا و نحوه پرداخت آن در مقایسه با سایر کشورها از موضوعاتیست که افراد زیادی را به دریافت ویزا سوق میدهد. اگرچه ایتالیا دارای رتبه هشتم میزان تولید ناخالص داخلی در بین کشورهای اروپایی می باشد، بسیاری از کارشناسان سایر روش های مهاجرت به این کشور نظیر تحصیل، ازدواج و تولد فرزند را شیوه های کارآمدتری در مقایسه با کار در ایتالیا می دانند. در ادامه این نگارش که توسط تیم ترجمه و تحقیق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری و تنظیم شده است قصد داریم به بررسی علل این موضوع و شرایط و میزان حقوق دریافتی اشخاص بازنشسته در کشور ایتالیا بپردازیم.

  • متوسط درآمد افراد حاضر در مشاغل مختلف ایتالیا چقدر است؟
  • طبق قوانین حقوقی ایتالیا، سن بازنشستگی افراد چه زمانی می باشد؟
  • آیا امکان اعلام بازنشستگی پیش از موعد از سوی کارمندان و کارگران ایتالیایی موجود است؟
  • میزان درآمد ماهیانه افراد در زمان بازنشستگی وابسته به چه عواملی است؟
  • در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، حقوق بازنشستگی در ایتالیا چه جایگاهی را به خود اختصاص داده است؟
  • بازنشستگان ایتالیایی در زمینه های بهداشت و درمان از چه مزایایی بهره مند خواهند بود؟

پیرامون شرایط کار و بازنشستگی در ایتالیا

با وجود اینکه کشور ایتالیا برای سال های متوالی رشد اقتصادی را تجربه کرده است، همچنان درصد افراد فقیر این کشور در بین کشورهای اروپایی بسیار بالا می باشد. در اوایل دهه حاضر مقرر شد افراد فقیری که در مشاغل دشوار از نظر ساعت کاری و همچنین دشواری پروسه کار فعالیت دارند، زودتر از سایرین بازنشسته شوند؛ پس از کش و قوس های فراوان این قانون به علت محدودیت های وارد بر نظام بودجه ای ایتالیا برچیده شد. اگرچه در سال های 2017 و 2018 ایتالیا با افزایش شمار افراد پایین تر از خط فقر مواجه بوده و این موضوع اعتراضات بسیاری را در این کشور در پی داشت، با توجه به ضوابط مقرر دولت این کشور توانست در سال 2022 درصد شهروندان حاضر زیر خط فقر را به 7% کاهش دهد. با این وجود نرخ بالای بیکاری تنیده شده بر پیکره اقتصاد این کشور همچنان از معضلات اساسی است.

تغییرات نرخ بیکاری ایتالیا در سالهای اخیر

به رغم اینکه بسیاری از متخصصین معتقدند حقوق ماهیانه کار در ایتالیا با توجه به هزینه معقول زندگی در شهرهایی چون فلورانس و بولونیا کفایت می کند، طبق بررسی های صورت گرفته در سال 2022 میانگین درآمد ماهیانه شهروندان ایتالیایی 3680€ (یورو) بوده و این رقم در شهرهای کوچک تر به 2300€ (یورو) تنزل پیدا می کند. اگرچه حدکاثر میزان حقوق در ایتالیا 16300€ (یورو) برآورد شده است همچنان دستمزد کار در سایر کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان بالاتر از این ارقام می باشد. علاوه بر مدت زمان اشتغال افراد، یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر میزان حقوق دریافتی آنان در زمان بازنشستگی زمینه شغلی و درآمد کسب شده طی سال های فعالیت می باشد. طبعا شاغلین در موسسات و شرکت های معتبری چون Banco Popolare و پاگانی در مقطع بازنشستگی از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار خواهند بود.

درباره حقوق بازنشستگی در ایتالیا

طبق موازین کشور ایتالیا سن تعیین شده برای مردان این کشور 66 سال و 7 ماه و همچنین برای زنان نیز 65 سال و 7 ماه می باشد؛ سیاست های اعمال شده از سوی دولت ایتالیا در حوزه حقوق بازنشستگان در سال های اخیر با موج اعتراضات شهروندان این کشور در شهرهای رم و ناپل روبرو بوده و بسیاری از افراد از این قوانین ناراضی می باشند. طبق تحقیقاتی که در سال 2016 صورت گرفت بیش از 62% از بازنشستگان ایتالیایی حقوقی پایین تر از 750€ (یورو) در پایان ماه دریافت می کردند که این امر در نوع خود جالب بوده است. پس از تغییرات صورت گرفته، متوسط حقوق ماهیانه بازنشستگان ایتالیایی 1470€ (یورو) مقرر گشت و این افراد در طول یکسال حقوقی برابر با 17650€ (یورو) دریافت خواهند نمود.

درباره حقوق بازنشستگی در ایتالیا

سازمانی که در کشور ایتالیا عهده دار ارائه خدمات و پرداخت حقوق به بازنشستگان می باشد تحت عنوان pubblica Amministrazione شناخته می شود؛ شایان ذکر است که افراد پس از بازنشستگی در ایتالیا فارغ از زمینه کاری خود، مشمول خدمات بیمه و درمان این مجموعه بوده و هزینه های بسیار کمتری را در مقایسه با سایر پرداخت خواهند نمود. از سایر نکات حائز اهمیت در این موضوع شرایط ویژه ای است که برای افراد با عناوین زیر در نظر گرفته شده تا بتوانند پیش از موعد مقرر، اعلام بازنشستگی نمایند:

  • اشخاصی که بالای 63 سال سن داشته و به حداقل برای 30 سال دارای سابقه کار تحت پوشش بیمه می باشند.
  • اشخاصی که به مدت 36 سال مشغول به فعالیت در کارهای دشواری چون حفاری معدن بوده اند.

مقایسه حقوق بازنشستگی ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی

اگرچه تغییرات اعمال شده موجب انعطاف بیشتر قوانین مربوط به بازنشتگی در ایتالیا شده است، همچنان بخش قابل توجهی از مردم این کشور نارضایتی خود را از شرایط موجود ابراز می دارند؛ دلیل اصلی این امر را می توان در مقایسه سطح کیفی زندگی بازنشستگان و رقم حقوق دریافتی آنان در سایر کشورهای اروپایی جستجو کرد. کشورهایی چون دانمارک و هلند سرآمدان این موضوع در اروپا بوده و همچنین کشورهایی چون آلمان با پرداخت حداکثر 6450€ (یورو) به شهروندان بازنشسته خود شرایط بسیار مطلوبی را برای زندگی آنان در سطح کیفی ایده آل اقتصادی فراهم آورده اند. در پایان شما عزیزان قادر خواهید بود از طریق تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، اطلاعات کارآمد و کامل تری را در این زمینه کسب نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *