ویزای کاری

حقوق بازنشستگی قطر

حقوق بازنشستگی قطر

حقوق بازنشستگی قطر به علت شرایط مطلوب زندگی در این سرزمین برای قشر میان سال و همچنین مسن جامعه از موضوعات پرمخاطب می باشد. صادرات عمده نفت و گاز قطر راه اصلی درآمدزایی این کشور بوده و شایان ذکر است که شهروندان ساکن در شهرهایی نظیر دوحه از استانداردهای بالای زندگی برخوردار می باشند. شرایط مطلوب کار در قطر که موازی با دستمزدهای بالای کارکنان آن در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی می باشد، موجب گشته تا اخذ ویزای کاری قطر همانند ویزای توریستی این کشور محبوبیت خاصی میان مهاجرین خارجی داشته باشد. ثروت هنگفت موجود در قطر موجب گشته تا سرمایه گذاری نیز به بازار پر رونقی در سال های اخیر دست پیدا کند. در ادامه این مقاله که با همت تیم ترجمه و تحقیق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است، قصد داریم پیرامون شرایط کار در قطر و میزان حقوق بازنشستگان آن بحث نماییم.

  • متوسط حقوق کارکنان قطری چه میزان است؟
  • در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی، رفاه بازنشستگان قطری در چه سطحی قرار دارد؟
  • چه عواملی بر میزان حقوق بازنشستگی در قطر اثرگذار خواهند بود؟
  • طبق رتبه بندی جهانی، قطر چه جایگاهی را در سطح کیفی زندگی برای اقشار گوناگون جامعه داراست؟
  • سن بازنشستگی زنان و مردان قطری چقدر است؟

پیرامون شرایط کار و بازنشستگی قطر

قطر در زمره ثروتمندترین کشورهای آسیایی بوده و اقتصاد درحال رشد این سرزمین فرصت های متعددی را برای علاقه مندان به کار و بازنشستگی در کشوری ثانویه به ارمغان خواهد آورد؛ نرخ بیکاری قطر پایین تر از بسیاری از کشورهای غربی بوده و این امر موجب شده تا ویزای کاری این کشور جزء پرمخاطب ترین ویزاهای جهان در سال 2019 لقب گیرد. جمعیت قطر متجاوز از 2.8 میلیون نفر بوده و نکته قابل توجه درباره آن تعداد بسیار زیاد نیروی کار بین المللی حاضر در شهرهای مختلف قطر می باشد که درواقع 87% از جمعیت شاغلین این کشور را تشکیل داده و بیشترین آمار نیز در این میان متعلق به کشور هندوستان با 1.2 میلیون نفر است. شایان ذکر است که مهاجرین خارجی برای دریافت مجوز کار در قطر ملزم به اخذ Kafala می باشند. در ادامه به مقایسه نرخ بیکاری این کشور با ژاپن و کره جنوبی پرداخته ایم:

مقایسه نرخ بیکاری قطر و سایر کشورهای آسیایی

قوانین کار قطر در سال 2020 با تغییرات گسترده ای مواجه شد؛ از جمله این اصلاحات می توان به افزایش حداقل دستمزد کارگران این کشور به 280$ (دلار آمریکا) اشاره کرد که در مقایسه با نرخ قبلی با افزایش 25 درصدی همراه شده است. همچنین کارفرمایان قطری ملزم گشتند در صورت استخدام افراد خارجی محل اقامت و همچنین خوراک ماهیانه را برای آنان فراهم گردانند و در غیر اینصورت رقم 800QAR (ریال قطر) را مازاد بر دستمزد ماهانه به آنان پرداخت نمایند. ساعت هفتگی معمول کار در قطر 48 ساعت بوده و اگرچه متوسط حقوق کارکنان این کشور 16000QAR (ریال قطر) عنوان شده است، سطح تحصیلات و سوابق مطلوب یقینا کار بر رشد آن بی تاثیر نخواهد بود. طبق قوانین حقوقی سن بازنشستگی برای مردان قطر 60 و برای زنان این کشور نیز 55 سال تعیین شده است.

درباره حقوق بازنشستگی قطر

هزینه های زندگی در قطر زمانیکه به مقایسه آن با سایر کشورهای عربی می پردازیم، ارقام بالاتری را به دست می دهد اما با این وجود حقوق بازنشستگی کافی ارائه شده در این کشور، آسایش و امنیت خاطر مناسبی را برای شهروندان فراهم می کند؛ سازمان عهده دار حقوق و مزایای تعلق گرفته به بازنشستگان قطری GRSIA نام داشته و طبق موازین آن مردان و زنانی که در قطر مشغول به کار می باشند قادر به اعلام رسمی بازنشستگی پیش از موعد خود در سن 40 سالگی می باشند و این موضوع تحت شرایطی صادق است که حداقل 15 سال سابقه کار برای آنان ثبت شده باشد.

شهروندان قطر 5.5% الی 8% از حقوق ماهیانه خود را به بیمه اختصاص داده و عموما کارفرما یا شرکت مربوطه نیز بخشی از پرداختی به بیمه مربوطه با تقبل می نماید؛ در این صورت افراد از بازنشستگی خود معادل با 75% آخرین دستمزد دریافتی خود در زمان اشتغال را به عنوان حقوق بازنشستگی اخذ خواهند نمود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از کشورهای اروپایی حقوقی معادل با 50% درآمد افراد در زمان اشتغال به کار و یا پایین تر از آن را برای بازنشستگان در نظر گرفته اند که کشور قطر در این زمینه شرایط بهتری را دارا می باشد. با توجه به متوسط حقوق کارکنان این کشور در سال 2020 می توان اظهار داشت میانگین حقوق بازنشستگی قطر 1177QAR (ریال قطر) خواهد بود.

درباره حقوق بازنشستگی قطر

جزئیاتی راجع به حقوق بازنشستگی قطر

از موارد تاثیرگذار بر میزان حقوق بازنشستگی افراد در قطر، شهر و محل فعالیت آنان می باشد؛ بدان معنا که شاغلین حاضر در شهرهای Al Wakrah، Doha و Mesaieed از حقوق و مزایای بیشتری در مقایسه با کارکنان سایر نقاط قطر برخوردار بوده و به فراخور همین امر، هزینه زندگی نیز در این مناطق بالاتر می باشد. تفاوت میزان حقوق بازنشستگی مردان زنان این کشور نیز چشمگیر نبوده و پایین تر از 10% می باشد؛ البته شایان ذکر است که کارکنان حاضر در مشاغل دولتی قطر حقوقی 7% بیشتر از شاغلین در حوزه های خصوصی این کشور دریافت خواهند نمود. از مشاغل موردنیاز در قطر نیز می توان به امور مالی و بانکداری، هتل داری و منابع انسانی اشاره کرد.

بازنشستگی در قطر با توجه به حقوق و مزایای مطلوب موجود در این کشور و اختصاص یافته به این قشر جامعه بسیار ایده آل می باشد؛ همچنین کسب رتبه 30 توسط قطر در رده بندی کشورهای جهان از لحاظ کیفیت زندگی مزید بر علت گشته تا بسیاری از افراد به دنبال اخذ حقوق بازنشستگی این کشور و زندگی در شهرهای ثروتمند آن باشند. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهترین راهنمای شما در این مسیر خواهند بود.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *