ویزای کاری

درآمد در آذربایجان

درآمد در آذربایجان

در مقایسه با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، درآمد در آذربایجان در وضعیت خیلی بهتری قرار دارد و متقاضیان فراوانی را جذب نموده است. سطح درآمدی کشور آذربایجان بعد از سه کشور ترکیه، گرجستان و ارمنستان در رتبه چهارم منطقه و بالاتر از ترکمنستان و ایران و کشورهای آسیای مرکزی قرار دارد. در حال حاضر، میانگین درآمد ماهانه کار در آذربایجان در حدود AZN2970 (منات آذربایجان) است. تجربه نشان می دهد که بهترین رزومه کاری جهت ورود به بازار کار آذربایجان و کسب بالاترین سطح حقوق ماهیانه داشتن سابقه کاری بالای 5 سال و نیز برخورداری از مدرک فوق لیسانس می باشد.

  • حداقل سطح درآمد کارگران خارجی در آذربایجان چقد است؟
  • پردرآمدترین مشاغل ملی آذربایجان کدامند؟
  • نرخ بیکاری آذربایجان در سال 2024 چقدر است؟
  • آیا میانگین سطح درآمد در ترکیه بیشتر از آذربایجان است؟
  • شرایط اخذ ویزای کار آذربایجان در سال 2024 چگونه می باشد؟

آذربایجان با عنوان رسمی جمهوری آذربایجان یک جمهوری ترک نشین در منطقه قفقاز می باشد. این کشور به پایتختی شهر باکو با جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری ترکیه، ارمنستان و گرجستان دارای مرز مشترک می باشد. آذربایجان دارای جمعیتی معادل 10097171 نفر در مساحتی حدود 86600 کیلومتر مربع می باشد. اقتصاد آذربایجان یک اقتصاد روبه رشدی است که پایه های اصلی آن بخش های انرژی و گردشگری است. جهت اطلاع از شرایط زندگی در آذربایجان 2024 و اخذ اقامت این کشور با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

شرایط بازار کار آذربایجان در سال 2024

در دهه های اخیر اقتصاد آذربایجان سرعت رشد بالایی به خود گرفته و بازار کار این کشور وارد فاز جذب نیروهای متخصص خارجی شده است. بخش های پر رونق این بازار بخش انرژی شامل صنایع نفت و گاز، صنعت توریسم و هتلداری، بخش بانکداری و امور مالی مشتمل بر حسابداران و مدیران در رده های مختلف، صنعت ساختمان مثل مهندسان، معماران و طراحان بخش فناوری اطلاعات و IT شامل مهندسان و متخصصان حوزه کامپیوتر و الکترونیک، بخش سلامت و مراقبت های پزشکی و بخش بازاریابی و مدیریت فروش می باشد.


از شرایط کار آذربایجان می توان به ساعت کاری 40 ساعته در هفته اشاره کرد که قانون کار این کشور آنرا ضروری می داند. همچنین کارگران در آذربایجان از حقوق بازنشستگی، بیمه کار، خدمات مراقبت درمانی، مرخصی ضمن حقوق و غیره برخوردار هستند. جالب است بدانید که در سال 2024 آذربایجان با نرخ بیکاری حدود 5% در مقایسه با میانگین نرخ بیکاری اتحادیه اروپایی (6.3%) از وضعیت اشتغال نسبتا خوبی برخوردار است.

حقوق کارگر در آذربایجان

فردی که در آذربایجان کار می کند به طور معمول حدود 37200 AZN (منات) در سال درآمد دارد و این می تواند از کمترین میانگین حقوق در حدود 7800 AZN (منات) تا بالاترین میانگین حقوق 159100 AZN(منات) متغیر باشد. میانگین حقوق سالانه 37200 AZN (منات) و میانگین حقوق ماهانه 3100AZN و کمترین حقوق سالانه 7800AZN (منات) و کمترین حقوق ماهیانه 650AZN (منات) و بالاترین حقوق سالانه 159100AZN (منات) و بالاترین حقوق ماهیانه 13258AZN (منات) در آذربایجان است.

حقوق کارگر ساده در باکو 2023

میانگین حقوق ماهانه آذربایجان در اکتبر 2023 919.800 AZN (منات آذربایجان) گزارش شده است. این رقم کاهشی را نسبت به رقم قبلی 923.000 AZN(منات آذربایجان) برای سپتامبر 2023 ثبت کرده است. مشاهدات این داده ها در آگوست 2023 به بالاترین حد خود یعنی 925.300 AZN(منات آذربایجان) و در ژانویه 1995 به 6.800 AZN(منات آذربایجان) رسید. اگر رتبه بندی حداقل دستمزد در آذربایجان را بررسی کنیم می بینیم که این کشور در رتبه 89 قرار دارد، بنابراین در بین کشورهایی که کمترین حداقل حقوق را در بین 120 کشور دارند، قرار دارد.

شما سروران گرامی در نمودار زیر نیز می توانید وضعیت نرخ بیکاری بازار کار جمهوری آذربایجان را در مقایسه با کشورهای همسایه مشاهده کنید:

نمودار نرخ بیکاری آذربایجان

شرایط درآمد در آذربایجان

نمودار زیر نشانگر میانگین درآمد در آذربایجان و چند کشور دیگر می باشد. همانطوری که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود، سطح درآمد در آذربایجان در سال 2024 پایین است. به همین دلیل است که مردم این کشور قدرت خرید کمی دارند.

مقایسه متوسط درآمد ماهانه در آذربایجان و چند کشور دیگر

عوامل تاثیرگذار بر درآمد در آذربایجان

عوامل متعددی می تواند بر سطح درآمد در آذربایجان اثر گذار باشد و آنرا دچار نوسان کند. یکی از این عوامل و فاکتورها می تواند سابقه کار باشد. تاثیر سابقه کار بر روی افزایش درصد حقوق تا بدانجاست که بالاترین سطح افزایش درآمدی با 36+% متعلق به دسته سابقه کار 5 سال بیشتر می باشد. بد نیست بدانید که افراد دارای سابقه کاری بالای 10 سال 2 برابر حقوق کارگران تازه کار یا مبتدی را دریافت می کنند. جالب است بدانید حتی بخش کاری نیز بر روی درآمدها در آذربایجان اثر گذار است. چراکه شاغلین بخش های دولتی حدود 10% بیشتر از شاغلین بخش خصوصی دریافت می کنند.

عامل مهم اثرگذار دیگر بر روی سطوح درآمد ماهیانه در آذربایجان عامل تحصیلات است. آمارها گویای این واقعیت مهم می باشد که بهترین مدرک تحصیلی برای ورود به بازار کار آذربایجان مدرک کارشناسی ارشد است. چرا که افراد دارای این مدرک می توانند تا 29% افزایش حقوق را تجربه نمایند. البته تغییر حقوق بر اساس سطح تحصیلات در آذربایجان شدیدا از محلی به محل دیگر متفاوت است و غالبا به رشته شغلی هم بستگی دارد. همچنین جنسیت افراد نیز عامل تاثیر گذار بر روی درآمد آنها است. مثلا در آذربایجان، درآمد مردان 10% بیشتر از زنان می باشد.

عوامل تاثیرگذار بر درآمد در آذربایجان

تحلیل درآمد در مشاغل آذربایجان

آمارهای سال 2024 گویای این واقعیت مهم می باشد که میانگین درآمد ساعتی در آذربایجان AZN17 (منات آذربایجان) می باشد. روندهای افزایش درآمدی آذربایجان در طی سال های اخیر نیز نشانگر افزایش 2% تا 3% درآمد در کشور آذربایجان می باشد. اما اکنون به بررسی سطوح درآمدی مشاغل مختلف در کشور آذربایجان می پردازیم. همانطوری که در جدول زیر نیز مشاهده می شود، بالاترین سطح درآمد ماهیانه در آذربایجان متعلق به دندانپزشکان با حدود AZN7270 (منات آذربایجان) می باشد:

عنوان شغلیدرآمد ماهیانه به مانات (AZN)
حسابدارAZN2090 (منات آذربایجان)
مدیر مالیAZN5790 (منات آذربایجان)
مدیر دفترAZN2170 (منات آذربایجان)
منشیAZN1630 (منات آذربایجان)
عکاسAZN2030 (منات آذربایجان)
مهندس هوافضاAZN3230 (منات آذربایجان)
خلبانAZN3420 (منات آذربایجان)
معمارAZN2840 (منات آذربایجان)
مکانیکAZN1570 (منات آذربایجان)
مدیر شعبه بانکAZN4420 (منات آذربایجان)
معلمAZN2300 (منات آذربایجان)
مدیر پروژهAZN3550 (منات آذربایجان)
مهندس عمرانAZN2700 (منات آذربایجان)
مهندس برقAZN3060 (منات آذربایجان)
مهندس مکانیکAZN2930 (منات آذربایجان)
مدیر عاملAZN6720 (منات آذربایجان)
دندانپزشکAZN7270 (منات آذربایجان)
سر آشپزAZN2460 (منات آذربایجان)

نحوه کاریابی در آذربایجان

کاریابی در آذربایجان شرایط خاص خود را دارد. شما برای کسب موفقیت در زمینه کاریابی در جمهوری آذریابجان حتما نیازمند رزومه یا CV قدرتمند (حداقل 5 سال سابقه کار و نیز مدرک کارشناسی ارشد) و نیز تسلط بر زبان های انگلیسی و ترکی می باشید. چرا که این 2 عامل جزء عوامل کلیدی جذب سریع در بازار کار آذربایجان می باشد. معمولا رسم متداول کارفرماهای آذربایجانی در ارزیابی متقاضیان کار فقط بر اساس CV آنها می باشد. بنابراین، توصیه می شود که متقاضیان قبل از هر اقدامی به فکر تنظیم و تدوین رزومه جامعی از خود باشند.

اما کاریابی در جمهوری آذربایجان به روش ها و شیوه های مختلفی صورت می گیرد که برترین روش جهت حصول به نتایج سریع استفاده از وب سایت های کار و کاریابی در این کشور می باشد. این وب سایت های کاریابی در کشور آذربایجان علاوه بر لیست فرصت های شغلی روزانه امکاناتی از قبیل جستجوی تخصصی، ایجاد حساب کاربری، ارتباط با کارفرمایان وغیره را نیز به متقاضیان ارائه می کنند. برخی از این وب سایت های معروف کاریابی در کشور آذربایجان عبارتند از:

  • jobsearch.az
  • Boss.az
  • Jobs.Day.az
  • Maxi24 is elanlari
  • Glassdoor.com

شرایط ویزای کار آذربایجان 2024

اطلاع از شرایط اخذ ویزای کار در کشور آذربایجان در سال جدید مسلما طرفداران و علاقه مندان زیادی در بین هموطنان ایرانی دارد. همانطوری که می دانید افراد برای کار در جمهوری آذربایجان در ابتداء نیازمند داشتن کارفرمای آذربایجانی معتبری هستند. چرا که قوانین کشور آذربایجان کارفرمای آذری را مسئول درخواست مجوز کار برای کارگر یا کارمند خارجی خود می داند. از شرایط اخذ ویزای کار آذربایجان می توان به محدودیت سنی بالای 18 سال متقاضیان و نیز عدم وجود متقاضی شهروند آذری برای پست شغلی مورد نظر اشاره نمود. معمولا نیز مدت اعتبار ویزای کار آذربایجان نیز مطابق مدت اقامت موقتی در این کشور می باشد. مدارک جهت دریافت ویزای کاری آذربایجان در سال 2024 عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • مدارک هویتی متقاضی
  • مدارک تحصیلی معتبر
  • کپی پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل 6 ماه
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • گواهی سلامت پزشکی معتبر
  • مجوز کار صادره از وزارت امور خارجه آذربایجان
  • کپی قرارداد کاری
  • گواهی اثبات تمکن مالی کافی برای اقامت و زندگی در آذربایجان
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا

از یک سو درآمد در آذربایجان پایین می باشد و از سوی دیگر ارزش واحد پولی آذربایجان به مراتب بالاتر از برخی کشورهای منطقه می باشد. با این حال کار در آذربایجان برای ایرانیان متقاضیان و طرفدارانی دارد. از همین جهت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه مشاوره کارشناسی به هموطنان برای اخذ ویزای کار آذربایجان می باشد.

سوالات متداول در باب درآمد کار در آذربایجان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول شما در باب بهترین مشاغل برای کار در آذربایحان می باشیم:

  • میانگین درآمد ساعتی در آذربایجان چقدر است؟ میانگین درآمد ساعتی در آذربایجان AZN17 (منات آذربایجان) می باشد. روندهای افزایش درآمدی آذربایجان در طی سال های اخیر نیز نشانگر افزایش 2% تا 3% درآمد در کشور آذربایجان می باشد.
  • عوامل تاثیرگذار بر درآمد در آذربایجان چیست؟ عوامل متعددی می تواند بر سطح درآمد در آذربایجان اثر گذار باشد و آنرا دچار نوسان کند. یکی از این عوامل و فاکتورها می تواند سابقه کار باشد. تاثیر سابقه کار بر روی افزایش درصد حقوق تا بدانجاست که بالاترین سطح افزایش درآمدی با 36+% متعلق به دسته سابقه کار 5 سال بیشتر می باشد. بد نیست بدانید که افراد دارای سابقه کاری بالای 10 سال 2 برابر حقوق کارگران تازه کار یا مبتدی را دریافت می کنند. جالب است بدانید حتی بخش کاری نیز بر روی درآمدها در آذربایجان اثر گذار است. چراکه شاغلین بخش های دولتی حدود 10% بیشتر از شاغلین بخش خصوصی دریافت می کنند.
4.2/5 - (6 امتیاز)

22 دیدگاه برای “درآمد در آذربایجان

  1. رضا بایرامی گفت:

    سلام و خسته نباشید من شغلم تعمییرات تلفن همراه هستش میخواستم بدونم حداقل حقوق تو کشور اذربایجان چقدره واسه این شغل ومهمتر اینکه زبان بلدم چون اصالتن ترک هستم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      حداقل حقوق حدود 350AZN (منات) هست. ولی خببسته به توانمندی شما می تونه تغییر کنه.

  2. ابوالفضل حاجی زاده گفت:

    سلام من میخام برای کارگری یا کارهای معمولی توی اذربایجان کار کنم 19 سالمه و ترکی به خوبی بلدم خودم ترکم خب ولی دیپلم ردی هستم چطور میتونم برم اونجا کار کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیلی سخت میشه اینطوری کار پیدا کرد.
      بهترین مسیر برای شما این هست که یک سفر توریستی برید آذربایجان و اونجا دنبال کار بگردید و بعد دنبال ویزای کار باشید

  3. وحید اسدنژاد گفت:

    سلام من سرآشپز ایرانی و ایتالیایی هستم میخواستم ببینم چطوری میتونم اقامت آذربایجان رو بگیرم؟
    ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      کافی هست که یک پیشنهاد کاری به دست بیارید و از طریق اون اقامت به دست بیارید

      1. Meysam گفت:

        سلام من سیم پیچ موتورهای الکتریکی سه فاز و تکفاز در همه نوع هستم و ۱۰ سال هم سابقه کاری دارم.زبان انگلیسی و ترکی را تا حدودی بلدم .مدرک لیسانس برق هم دارم.میخواستم بدونم شرایط کار سیم پیچی در آذربایجان چگونه است؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          برای این که بتونید در این زمینه به موفقیت برسید و با اطمینان کار کنید، باید موسسات کاریابی در این کشور رو مطالعه کنید

  4. Amir گفت:

    سلام من امیر حسین هستم من ورزشکارم
    من میخوام ورزش ام رو تو آذربایجان ادامه بدم و برای اینکه بتونم ورزشم رو اونجا ادامه بدم باید پول داشته باشم و به خاطر همین باید کار پیدا بکنم من سابقه کاری تو رستوران و منشی گری و عکاسی و کارواش رو دارم و خودم ترک زبان هستم حالا به نظر شما چه کاری برای من مناسبه تا بتونم هزینه و مخارج مسکن ، خوراک ، پوشاک ، و باشگاهم رو تامین کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید بتونید کاری رو انتخاب کنید که توش توانایی بیشتری دارید و امکان پیشرفت برای شما هم هست. باید در نظر داشته باشید باید ویزای کاری بگیرید که بتونید اقامت داشته باشید

  5. Ata گفت:

    سلام من کارم گل ارایی هستش استاد کار هستم خودم اذری هستم و به زبانشون تسلط دارم ایا میتونم اونجا تو گلفروشی کار پیدا کنم و تقریبا چقدر حقوق بهم میدن لطفا جواب بدین متشکرم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید از سایت های کاریابی موجود توی این کشور استفاده کنید که مطلع بشید آیا می تونید از این طریق اقدام کنید یا خیر
      متوسط حقوق از 1200 منات آذربایجان شروع میشه

      1. ابرار گفت:

        سلام خوبستین ابرار هستم من شغل مبل سازی و عکاسی تالار ها ژست عروس و داماد بلدم
        آیا غیر قانونی بدون مدرک امکان زندگی توی آذر بایجان هست یا خیر

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          خیر این امکان وجود نداره مگر این که آشنایی داشته باشید که ریسکش رو بپذیره

  6. امیر گفت:

    سلام من ۱۶سالمه میتونم در اذربایجان با مهارتی که دارم اونجا کار کنم؟
    یه سوال دیگه هم داشتم
    حقوق لوله کشی و نصب در در ماه چقدر هست؟وبه پول ایران به تومان چقدر میشه؟🤔

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما تا زمانی که به 18 سالگی نرسید نمی تونید اقدامی در این رابطه داشته باشید

  7. علی گفت:

    سلام من نجار هستم مدرکم زیر دیپلم باید چیکار کنم آیا میتونم گردشی برم اونجا بعد قرار داد ببندم

    1. داوری گفت:

      سلام
      در صورتی که قرارداد ببندید مشکلی نیست

    2. مجتبی گفت:

      سلام من ام دی اف کار هستم وآذری زبان هستم ومدرک تحصیلی ام دیپلم هست چطوری میتونم برم آذربایجان کار کنم

      1. داوری گفت:

        سلام
        شما نیاز به یک دعوتنامه کاری خواهید داشت در این مورد مقاله موسسه های کاریابی در آذربایجانرو مطالعه نمایید

  8. مریم گفت:

    برای فردی که باکو دندان پزشکی خونده چطوری می تونه اونجا جذب شه و ویزای کاری بگیره؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      باید از همونجا دعوتنامه کاری گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *