ویزای کاری

درآمد در لهستان

درآمد در لهستان

درآمد در لهستان برای افرادی که می خواهند زندگی خود در این کشور را رقم بزنند بسیار مهم و ارزشمند است و باید آن را بررسی کرد. برای پاسخگوئی به این سوال باید در ابتداء به این نکته توجه نمود که سطوح درآمدی بین مشاغل در لهستان با توجه به نوع مشاغل، تخصص کاری، سابقه حرفه ای، سطح تحصیلات و غیره متفاوت است. اما بر اساس آمار اداره آمار مرکزی لهستان (GUS)، میانگین درآمد ماهیانه کار در کشور لهستان در حدود PLN18000 (زلوتی) معادل حدود 4232.20€ (یورو) می باشد. بر این اساس حداقل و حداکثر درآمد ماهیانه کار در کشور لهستان در جدود PLN2440 (زلوتی) و PLN79800 (زلوتی) می باشد.

لهستان کشوری واقع در مرکز قاره اروپا است که از 1 می سال 2004 رسما به عضویت اتحادیه اروپایی (EU) درآمده است. بنابرین اخذ اقامت کاری لهستان به جهت اخذ اقامت و تابعیت اروپایی از اهمیت بسزایی برای متقاضیان برخوردار است. این امر نیز زمانی بیشتر به چشم می آید که بدانید درآمد در لهستان نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، پرتغال، اتریش و غیره بالا و نرخ بیکاری در این کشور با 3.4% جزء پایین ترین نرخ های بیکاری اروپاست. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با وجود کادری از وکلا و کارشناسان مهاجرتی برتر ایران و بانک اطلاعاتی به روز و مدرن آماده ارائه خدمات مشاوره مهاجرتی به تمامی هموطنان می باشد.

شرایط کار در لهستان

یکی از مسائل و موضوعاتی که می بایست در مبحث درآمد در لهستان مدنظر قرار گیرد، شرایط کار در کشور لهستان می باشد. در ابتداء شما باید بدانید که ساعت کار قانونی در کشور لهستان حدود 40 ساعت در هفته می باشد. سن بازنشستگی در لهستان برای زنان در حدود 60 سالگی و برای مردان در حدود 65 سالگی می باشد. حداقل دستمزد در این کشور در حدود PLN2440 (زلوتی) می باشد. البته باید توجه کرد که این سطح درآمدی نیز با توجه به سطح تحصیلات و تخصص کاری می تواند متغیر باشد.


مرخصی سالانه مجاز در لهستان حدود 20 روز می باشد که این مرخصی همراه با پرداخت درآمد است. اما مرخصی مادرانه جه انجام زایمان حدود 20 هفته می باشد. درباره شرایط کار در لهستان همچنین جالب است بدانید که شما با انتخاب لهستان برای مهاجرت کاری خود در واقع شانس کاریابی و اخذ ویزای کاری خود را افزایش می دهید. چراکه شرایط بازار کار این کشور با درصد نرخ بیکاری ٪3.4 جزء بهترین شرایط کاری در اروپا محسوب می شود. امری که نمودار زیر نیز به خوبی گویای این واقعیت می باشد:

نمودار میزان نرخ بیکاری لهستان

شرایط زندگی در لهستان 2024

هزینه زندگی در لهستان همواره یکی از دغدغه های ذهنی متقاضیان مهاجرت به این کشور اروپایی می باشد. هزینه ها در لهستان شامل هزینه های غذایی، لباس، حمل و نقل و غیره می باشد. این هزینه ها در کشور لهستان جمعا 68% از کل درآمد در لهستان را به خود اختصاص می دهد. در حالی که پس انداز بانکی افراد در کشور لهستان از کل درآمد خود حدود 32% می باشد. واقعیتی که نمودار زیر نیز به روشنی نشانگر آن است:

نمودار مقایسه درصد هزینه های ماهیانه با پس انداز ماهیانه در لهستان

هزینه زندگی در لهستان در مقایسه با دیگر ملل اروپایی بسیار ارزان و به صرفه است. این هزینه ها نیز غالبا به محل زندگی افراد بستگی دارد. مسلما هزینه زندگی در شهرهای بزرگی مثل ورشو و کراکو به مراتب بالاتر از بقیه شهرها در می آید. اما در کل میانگین هزینه زندگی در لهستان حدود 350€ الی 550€ (یورو) در ماه می باشد که می توان آنرا بین انواع زیر هزینه ها به صورت زیر سرشکن کرد:

  • اجاره آپارتمان یا فلت مشترک: 80 تا 150€ (یورو)
  • خورد و خوراک: 80 تا 150€ (یورو)
  • حمل و نقل: 15 تا 20€ (یورو)
  • تلفن/موبایل، اینترنت: 20 تا 30€ (یورو)
  • اقلام آموزشی: 30 تا 50€ (یورو)
  • سایر مخارج: 70 تا 100€ (یورو)

درباره درآمد در لهستان

جالب است بدانید که لهستان با اینکه عضو اتحادیه اروپایی (EU) بوده اما به جای واحد پول اروپایی یورو از واحد پول ملی خود با نام زلوتی (PLN) بهره می گیرد. هر 1€ (یورو) معادل PLN4.25 (زلوتی) است. بر طبق آخرین آمار، میانگین درآمد در لهستان در حدود PLN18000 (زلوتی) معادل حدود 4232.20€ (یورو) می باشد. بر این اساس حداقل و حداکثر درآمد ماهیانه کار در کشور لهستان در حدود PLN2440 (زلوتی) و PLN79800 (زلوتی) می باشد. اما میانه درآمدی در این کشور اروپایی در حدود PLN16900 (زلوتی) می باشد.

با این حساب می توان چنین گفت که در حدود نیمی از کارگران در لهستان حقوقی کمتر از PLN16900 (زلوتی) دریافت می کنند اما حدود نیم دیگر کارگران در این کشور بیش از PLN16900 (زلوتی) را دریافت می کنند. اما عوامل مختلفی نیز هستند که بر روی این ارقام درآمدی در لهستان تاثیر می گذارند. از بین این عوامل می توان به مدرک تحصیلی، سابقه کار مفید و … اشاره نمود.

درباره درآمد در لهستان

روند افزایش درآمد در لهستان

رنج درآمد در لهستان بین PLN2440 (زلوتی) و PLN79800 (زلوتی) متغیر است. بر اساس این دو رقم می توان میانه درآمد در لهستان را نیز به دست آورد. میانه درآمد در کشور لهستان در حدود PLN16900 (زلوتی) می باشد و این بدان مفهوم است که 50% از جمعیت کار در لهستان درآمدی کمتر از PLN16900 (زلوتی) دریافت می کنند. این در حالی است که 50% یعنی به عبارتی نیمی از کارگران و کارمندان در کشور لهستان بیشتر از PLN16900 (زلوتی) دریافت میکنند.

در این بخش ما به بررسی روندهای درآمدی لهستان در سالهای مختلف می پردازیم. این روندها نشانگر افزایش ثابت و کند سطح درآمدی در کشور لهستان می باشد. به طوری که روند افزایش درآمد بین سال های 2018 و 2019 با نرخ 2% نیز گویای این واقعیت مهم و انکارناپذیر است. اما با توجه به همین روند می توان برای سال 2024 چنین پیش بینی کرد که سطح درآمد در لهستان امسال نیز به منوال سال گذشته افزایش پیدا کند.

میانگین/سالدرصد افزایشسطوح درآمدی
میانگین درآمد 2019PLN16300 (زلوتی)
میانگین درآمد 20204%PLN16900 (زلوتی)
میانگین درآمد 20212%PLN17200 (زلوتی)
میانگین درآمد 20222%PLN17500 (زلوتی)
میانگین درآمد 20233%PLN18025 (زلوتی)
میانگین درآمد 20243%PLN18600 (زلوتی)

بررسی توزیع درآمد در لهستان

با رصد بازار کار کشور لهستان می توان فهمید که بیشترین تاثیر را بر روی درآمدها سطح سابقه کاری دارد. بر این مبنا، سابقه کاری بین 5 تا 10 سال با افزایش درآمد 36% در جایگاه اول قرار دارد. بعد از سابقه کار، مدرک تحصیلی نیز بیشترین تاثیر را بر روی افزایش درآمد کارگران دارد. از این رو دارندگان مدرک کارشناسی ارشد با افزایش درآمد حدود 29% در جایگاه دوم قرار دارد.

اما توزیع درآمد بین مشاغل مختلف در لهستان به صورتی است که بالاترین درآمد متعلق به جراح قلب و عروق با PLN71000 (زلوتی)، جراح پلاستیک با PLN67500 (زلوتی) و اورولوژیست با PLN59900 (زلوتی) در رتبه های اول تا سوم پردرآمدترین مشاغل لهستان قرار دارند. اما در جدول زیر نیز می توانید لیست توزیع درآمد در بین برخی مشاغل لهستان نیز آشنا شوید:

عنوان شغلیدرآمد ماهیانه به زلوتی (PLN)
حسابدار11700
مدیر مالی33300
مدیر دفتر12500
منشی6990
عکاس12100
مهندس هوافضا18400
خلبان20400
معمار16000
مکانیک9160
مدیر شعبه بانک25900
معلم13600
مدیر پروژه20400
مهندس عمران16200
مهندس برق16200
مهندس مکانیک16900
دندانپزشک41200
متخصص تغذیه37600
سر آشپز14400
پرستار13600

شرایط ویزا برای کار در لهستان

کارگران خارجی برای کار در لهستان حتما باید ویزای کاری این کشور را درخواست دهند. در لهستان شما به عنوان متقاضی دارای 3 نوع گزینه ویزای کار شامل ویزای کار کمتر از 3 ماه، ویزای کار بیش از 3 ماه و ویزای کار نوع D می باشید. اولین کار هر متقاضی در این فرآیند، یافتن پیشنهاد کاری و عقد قرارداد کار با کارفرمای لهستانی می باشد. اما شرایط اخذ ویزای کار لهستان به این ترتیب می باشد که کارفرما ارزیابی بازار کار را انجام داده و سپس مجوز کار کارگر خارجی را از اداره کار محلی درخواست می کند و در مرحله آخر، این Voivode است که ویزای کاری لهستان را با توجه به مدارک زیر صادر می کند:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • کپی صفحات اطلاعات شخصی پاسپورت
  • رزومه یا CV
  • عکس های پاسپورتی
  • کپی مدارک تحصیلی
  • توصیه نامه
  • بیمه مسافر
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • رسید پرداخت هزینه ویزا (برای 3 نوع ویزای کاری لهستان به ترتیب 50، 100 و PLN200 زلوتی)

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاوه بر مشاوره های تضمینی برای اخذ ویزاهای تحصیلی و سرمایه گذاری لهستان آماده مشاوره تخصصی برای اخذ ویزای کار لهستان نیز می باشد.

پرسش های کلیدی درباره درآمد در لهستان

افرادی که می خواهند لهستان را به عنوان کشور محل زندگی خود انتخاب کنند، باید موارد مختلفی را مد نظر قرار دهند. میانگین درآمد در این کشور، برای زندگی در آن کافی است. با این حال باید در نظر داشت که از نظر مقایسه با سایر کشورهای جهان، لهستان کشوری قدرتمند نیست. روند به دست آوردن درآمد بالا در این کشور نیز چندان سخت نیست. افرادی که می توانند به مشاغل خاص در این کشور دسترسی داشته باشند، می توانند درآمدهای بالا نیز دسترسی داشته باشند. برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • متوسط درآمد در لهستان چقدر است؟ متوسط دریافتی در لهستان برای یک فرد در حدود 1400$ (دلار) در ماه است که بسته به شغل می تواند تغییر کند.
  • آیا سطح درآمد در لهستان بالا است؟ بله در لهستان افراد می توانند در آمد بالایی داشته باشند. داده ها نشان می دهد که لهستان در جمع 60 کشور برتر جهان از نظر سطح درآمد قرار دارد.
  • آیا لهستان را می توان به عنوان مقصد اصلی مهاجرت در نظر گرفت؟ در شرایط کنونی، لهستان یکی از کشورهایی است که درآمد آن بالا است. به همین دلیل برای نیروی کار اهمیت بالایی خواهد داشت.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “درآمد در لهستان

  1. مهرداد گفت:

    سلام. ضمن تشکر از مطالب کاملتون یه سوالی برای تمامی علاقه مندان ویزای کاری پیش میاد که این تمکن مالی که باید ارائه بدیم چند تومن یا یورو هست. و آیا این تمکن برای تمامی افراد و مشاغل ثابت هست یا متفاوت هست. مثلا من هم مهندس مکانیکم هم نجار هستم. جوشکاری هم بلدم. برفرض اگر من خواستم ویزای کاری لهستان رو بگیرم تمکن مالی که باید ارائه بدم چقدرباید باشه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      زمانی که شما قرارداد کاری امضا شده و رسمی دارید، در اون ذکر شده که قرار هست مبلغ مشخصی زلوتی (واحد پول لسهتان) در ماه رو دریافت کنید. این خودش بخشی از تمکن مالی شما هست. در صورتی که این مبلغ، که باید سالیانه حساب بشه، از تمکن مالی تعیین شده توسط سفارت کمتر باشه، باشه باید شخصا مابقی رو در حساب بانکی خودتون در ایران داشته باشید. با این حال توصیه می شه که بخشی از سرمایه شخصی خودتون رو که می برید، به عنوان تمکن مالی ارائه بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *