ویزای کاری

حقوق کارگر ساده در اتریش

حقوق کارگر ساده در اتریش

اتریش همانند دیگر کشورهای آلمانی زبان اروپا جزء ثروتمندترین کشورهای اروپایی است و اطلاع از حقوق کارگر ساده در اتریش 2024 میتواند برای متقاضیان کار مهم باشد. در حال حاضر میانگین درآمد کار در اتریش حدود 3790€ (یورو) می باشد که از متوسط اروپایی بسیار بالا است و این نشانگر جایگاه برتر کار و کارگر در اتریش است. علاوه بر این شرایط ساعت کاری، بیمه تامین اجتماعی، سطح منصفانه مالیات بر درآمد در اتریش به نفع کارگران است و این خود مزید بر علت شده تا متخصصان دانشگاهی و کارگران ماهر ایرانی مایل به مهاجرت کاری به اتریش باشند.

  • آیا اتریش جای خوبی برای کار است؟
  • میانگین، حداقل و حداکثر حقوق کارگران در اتریش چقدر است؟
  • اتریشی ها در هفته چند ساعت کار می کنند؟
  • مشاغل مورد نیاز اتریش چیست؟
  • هزینه زندگی کارگری در اتریش چقدر می باشد؟

کار در اتریش نیز همانند تحصیل در این کشور اروپایی طرفداران ویژه خود را بین هموطنان ایرانی دارد. برای اطلاع از آخرین قوانین مهاجرت به اتریش 2024 توصیه می شود که حتما با مشاوران و کارشناسان ارشد مهاجرتی ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

شرایط کار و کارگر در اتریش 2024

اتریش کشوری صنعتی است که تمرکز بازار کار این کشور بیشتر بر روی مشاغل تخصصی و مهارت طلب از جمله مدیریت و بازرگانی، فنی و مهندسی، پزشکی و پرستاری، تکنولوژی های پیشرفته یا High-tech همانند IT و علوم پیچیده می باشد. هم اکنون نرخ بیکاری در اتریش 9.2% می باشد که پایین تر از متوسط اروپایی است. در کل اتریشی ها در کار از قانون ساعت کاری یا Arbeitszeitgesetz تبعیت می کنند. بر این اساس اتریشی ها حدود 40 ساعت در هفته کار می کنند. در زیر می توان با شرایط ساعت کاری بخش های مختلف اقتصادی کشور اتریش آشنا شد:

بخش هاساعت کاری (شروع و پایان ساعت کار)
ادارات دولتی8.00 صبح تا 12.00 ظهر
بانک ها8.00 صبح تا 12.30 ظهر و 13.30 ظهر تا 15.00 بعد از ظهر
خرده فروشی8.00 صبح تا 19.00 بعد از ظهر
دفاتر خدماتی8.00 صبح تا 17.00 بعد از ظهر

بد نیست بدانید که در اتریش هم کارفرما و هم کارگر هر دو موظف به پرداخت هزینه های تامین اجتماعی هستند. مبنای ارزیابی پرداخت این هزینه ها نیز حقوق ناخالص ماهیانه کارگران در اتریش می باشد. این هزینه ها شامل حق بیمه درمانی، بیکاری، بازنشستگی و سوانح می باشد که سهم کارفرمای اتریشی 20.53% و سهم کارگر اتریشی حدود 17.12% می باشد. از طرف دیگر، نرخ مالیات بر درآمد در اتریش مطابق دهک درآمدی و از قرار زیر از مودیان مالیاتی اخذ می شود:

درآمد سالیانه (یورو)نرخ مالیاتی (%)
تا 11000€0%
بین 11000€ الی 18000€25%
بین 18000€ الی 31000€35%
بین 31000€ الی 60000€42%

حقوق کارگر ساده در اتریش چقدر است؟

بر طبق نتایج آماری تیم تحقیقاتی ما میانگین ماهیانه حقوق کارگر ساده در اتریش 3790€ (یورو) می باشد. رقمی که نسبت به میانگین اروپایی 1646€ (یورویی) رقم بسیار بالایی است. اما رنج حقوق کارگری در اتریش نیز بین 1300€ (یورو) به عنوان حداقل درآمدی و 10136€ (یورو) به عنوان حداکثر درآمدی می باشد. نمودار زیر مقایسه میانگین های درآمدی بین اتریش و اروپا است:

نمودار مقایسه میانگین حقوق ماهیانه بین اتریش و اروپا

در جامعه کار اتریش فقط 7% کارگران هستند که به درآمد 10136€ (یورو) دست یابند. باید توجه داشت که میانگین حقوق کارگر ساده در اتریش بر پایه رشته شغلی کاملا متفاوت است. رشته های بخش حقوق مثل وکالت بالاترین میانگین درآمدی (98007€ یورو)، بعد از آن بخش املاک و مستغلات (95000€ یورو) و مشاغل بخش دولتی (84414€ یورو) در رده بعدی قرار می گیرند. پایین ترین میانگین حقوق در اتریش هم توسط رستوران دارها (19271€ (یورو)) و هتلداران و مشاغل توریستی (27750€ (یورو)) کسب می شود. جالب است بدانید که اختلاف بین بالاترین و پایین ترین درآمد مشاغل حدود 468.15% است. نمودار زیر نشانگر رتبه بندی بهترین مشاغل اتریش برای کار می باشد:

رتبه بندی بهترین مشاغل اتریش

بهترین شهر اتریش برای حقوق کارگر ساده

اتریش کشوری صنعتی و پیشرفته اروپایی است که متاسفانه فقط با شهر وین (Wien) پایتخت شناخته می شود. اما اتریش شهرهای مختلف و قدرتمندی دارد که کار در هر کدامیک از این شهرها می تواند جذابیت و امتیازات ویژه ای داشته باشد. بر طبق نتایج حاصل از مطالعه ما سه شهر ایده آل اتریش برای کار کارگران ساده به ترتیب شامل وین، اینسبروک و کلاگن فورت می باشند. همچنانی که در نمودار زیر هم مشاهده می شود حقوق کارگر ساده در این سه شهر اتریشی بسیار بالا است:

مقایسه میانگین سالیانه حقوق کارگران در شهرهای اتریش

عوامل موثر بر حقوق کارگر ساده در اتریش

همانند هر موضوع اقتصادی، پارامترهای مختلفی وجود دارد که بر روی حقوق کارگر ساده در اتریش تاثیر می گذارد. این پارامترها نیز اغلب به خود کارگر یا کارمند بستگی دارد. سطح تحصیلات (دیپلم، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد یا دکتری)، سن و سال، سابقه کاری (چند سال؟) از جمله مهمترین این عوامل هستند. البته نباید از این نکته هم غافل شویم که فاکتورهایی مثل مهارت زبان آلمانی و یا حتی ملیت کارگر (اروپایی یا غیر اروپایی) نیز ممکن است تاثیری بر روی سطح حقوق کارگران در اتریش داشته باشد.

اکنون با توجه به تحلیل بهتر تاثیر این عوامل بر حقوق کارگر ساده در اتریش 2024 می پردازیم:

  • کارگران دارای مدرک دکتری در اتریش بالاترین میانگین حقوق را دارند. آنها با مدرک دکتری درآمد ناخالصی حدود 74166€ (یورو) دارند. در حالیکه کارگران ساده زیر دیپلم حداقل درآمدی با میانگین 43683€ (یورویی) دارند. این رقم حدود 68.72% پایین تر از آنچیزی است که دارندگان مدرک دکتری دریافت می کنند
  • کارگران دارای سابقه کاری بالای 20 سال در اتریش میانگین درآمدی حدود 62581€ (یورو) کسب می کنند در حالی که کارگران دارای 1-0 سال سابقه درآمد متوسط حدود 19000€ (یورو) در سال کسب می کنند. این تفاوت درآمدی بالایی می باشد
  • اما از نظر رده سنی نیز بالاترین حقوق در اتریش با درآمد سالیانه حدود 95516€ (یورو) متعلق به سنین بین 51 تا 56 سال می باشد.

عوامل موثر بر حقوق کارگر ساده در اتریش

شرایط اخذ اقامت دائم و تابعیت اتریشی برای کارگران خارجی

اخذ کارت قرمز- سفید- قرمز اتریش به منزله امکان 12 ماهه ولی قابل تمدید دراین کشور اروپایی است. تمدید آن نیز منوط به تامین شرایط لازم می باشد. درادامه و بر طبق قوانین کشور اتریش کارگران خارجی پس از کار و زندگی به مدت 5 سال مستمر آنها می توانند به مجوز اقامت دائمی (PR) کشور اتریش دست یابند و در ادامه همین روند نیز با توجه به شریط زیر صلاحیتشان برای اخذ تابعیت (پاسپورت) اتریشی را اثبات کنند:

  • حداقل 10 سال اقامت پیوسته در اتریش (که حداقل 5 سال آن به صورت اقامت دائم باشد)
  • تمکن مالی کافی برای زندگی در اتریش
  • عدم وجود سوء سابقه کیفری
  • دانش کافی زبان آلمانی
  • نظر مثبت به جمهوری اتریش

با اخذ اقامت و تابعیت اتریشی آنها به حقوق و امتیازات مختلفی مثل کار و زندگی، تحصیل رایگان، استفاده از خدمات آموزشی رایگان، مسافرت آزادانه به کشورهای شنگن اروپا و غیره دست می یابند.

اخذ تابعیت اتریشی

شرایط هزینه زندگی در اتریش

هزینه زندگی کارگران در اتریش تابعی از سبک زندگی خود افراد و نیز جایی است که آنها زندگی می کنند. مسلما هزینه زندگی در شهری مثل وین باید هم از شهر کوچک و نا آشنای سالزبورگ بیشتر باشد. برآوردهای آماری ما گویای این واقعیت می باشد که هزینه زندگی در اتریش برای هر کارگر ساده ماهیانه حدود 1772€ (یورو) می باشد.

برخی از هزینه های مهم زندگی کارگری در اتریش 2024 از این قرار است:

آیتمهزینه به یورو
نان 500 گرمی2.01€
یک کیلو برنج1.80€
1 کیلو فیله مرغ10.73€
یک لیتر بنزین1.24€
آپارتمان یک خوابه739.10€
آپارتمان سه خوابه1341.05€
قیمت هر مترمربع آپارتمان5075.49€
یک وعده غذایی در رستوران ارزان14€
یک کیلو گوشت گاوی16.45€
آب بطری 1.5 لیتری0.62€
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)2.50€
اجاره آپارتمان تک خوابه وسط شهر752.63€
اجاره آپارتمان تک خوابه حومه شهر609.50€
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهیانه 1 نفر34.81€

همانگونه که در نمودار توزیع درصدی زیر هم مشاهده می شود، بالاترین هزینه در بین انواع هزینه های زندگی در اتریش مربوط به هزینه خرید از بازار یا هزینه خواروبار می باشد:

توزیع هزینه زندگی در اتریش

برترین مشاوره های مهاجرتی را از ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بخواهید تا موفقیت نهایی شما در اخذ ویزای کشور مورد نظر را تضمین کنیم. در باب مقایسه ویزای کار اتریش و کانادا لینک فوق را مطالعه کنید.

سوالاتی درباب حقوق کارگر ساده در اتریش

اتریش بهشت صنعتگران و کارگران ماهر بوده و متخصصان این حوزه در جهت اخذ اقامت اتریش سوالات مختلفی دارند:

  • یک کارگر ساده در اتریش چقدر حقوق می گیرد؟ حقوق کارگر ساده در اتریش 3790€ (یورو) است.
  • بهترین شهر اتریش برای کار کدام شهر است؟ شهر وین با متوسط درآمد سالیانه حدود 62198€ (یورو) بهترین شهر برای کارگران خارجی جهت کار در اتریش می باشد.
  • عوامل موثر بر حقوق کارگران در اتریش چیست؟ سطح تحصیلات، سابقه کاری، سن و سال، ملیت و غیره از مهمترین این عوامل می باشد.
  • آیا از طریق کار می توان به اقامت دائمی و تابعیت اتریش دست یافت؟ بله این امر از طریق اخذ کارت قرمز- سفید- قرمز اتریش و اقامت 10 ساله در این کشور شدنی است.
  • شرط اصلی برای اخذ کارت قرمز- سفید- قرمز اتریش چیست؟ یافتن پیشنهاد شغلی و کسب حداقل 55 امتیاز با توجه به معیارهایی مثل سطح تخصص، میزان تحصیلات، سن و سال، وضعیت مدرک زبان و … می باَشد.
  • کارگران در اتریش پس از چند سال صلاحیت اخذ اقامت دائمی را به دست می آورند؟ آنها بعد از 5 سال کار و زندگی می توانند به اقامت دائم (PR) کشور اتریش دست یابند.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “حقوق کارگر ساده در اتریش

  1. کوروش گفت:

    من آیا میتونم برم اتریش و با پول خودم یک سوپر مارکت بزنم – ضمنا هزینش چقد میشه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این روش شما شامل برنامه سرمایه گذاری در اتریش میشه. برای اطلاعات دقیق در این رابطه باید با مشاورین ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *