ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک از جمله طرق مهاجرتی به این کشور محسوب می گردد که سالانه مورد توجه اشخاص خارجی نیز قرار گرفته است. در سال های گذشته سرمایه گذاران بین المللی میانگین 48000 ملک در این کشور را خریداری نمودند. طبق گزارش های مرکز اطلاعاتی دفتر اسناد رسمی در اسپانیا، شهروندان بریتانیا بیشترین تعداد خریداران اموال در اسپانیا به میزان 14% را به خود اختصاص داده اند. تعداد شهروندان بریتانیایی که در این کشور نسبت به خرید ملک اقدام نموده اند، در سال 2023 در قیاس با سال 2022 به میزان 8% می باشد که به نظر می رسد این روند در سال 2024 نیز ادامه یابد.

امکان سرمایه گذاری از طریق خرید ملک، همواره و برای همه کشورها وجود ندارد. اسپانیا از کشورهایی است که این امکان را دارد و با سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در این کشور می توان اقامت آن را به دست آورده و به طور دسته جمعی به همراه تمامی اعضای تحت تکفل خانواده به این کشور نیز مهاجرت کرد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مفتخر به ارائه راهنمایی اشخاص متقاضی در همین باب و در امور مختلف مهاجرتی نیز می باشد.

  • نحوه خرید ملک در کشور اسپانیا چگونه است؟
  • هزینه خرید ملک در اسپانیا چقدر است؟
  • انواع روش های سرمایه گذاری در اسپانیا چیست؟
  • هزینه اقامت و زندگی در اسپانیا چقدر است؟
  • آیا برای اخذ اقامت از طریق خرید ملک اسپانیا بهتر است یا یونان؟
  • آیا برای خرید اخذ اقامت از طریق خرید ملک اسپانیا بهتر است یا ترکیه؟
  • امتیاز خرید ملک در این کشور چیست؟
  • آیا اسپانیا مقصدی مناسب برای خرید ملک است؟
  • فرآیند خرید ملک در اسپانیا چگونه است؟
  • محدودیت های سرمایه گذاری در اسپانیا چیست؟
در این مطلب میخوانید نمایش

آشنایی با کشور اسپانیا

کشور اسپانیا رهبری عضو اتحادیه اروپا و کشورهای معاهده شنگن با آب و هوای مدیترانه ای می باشد و داشتن تابعیت و یا اقامت اسپانیا شانس ساختن آینده ای تضمین شده و روشن و زندگی بهتر در اروپا را نیز فراهم می کند. کشور اسپانیا دارای 13 شهر زیبا که در فهرست جهانی و میراث جهانی به ثبت رسیده و از امنیت فرهنگی، رفاهی و سیاسی بالایی برخوردار است.

در سال های قبل از 2000، بسیاری از کشورهای اروپایی اقامت کشور خود را در ازای سرمایه گذاری و خرید ملک خارجی ها در کشور خود، به متقاضیان اعطا می کردند. از سال 2000 که اقتصاد اروپا دچار رکود شد، بیشتر کشورهای اروپای تغییر رویه داده و سیاست اقامت از طریق خرید ملک در اسپانیا را به سیاست اشتغال زایی و کار آفرینی تغییر دادند. اما همان گونه که ذکر شد همچنان اقتصاد کشور زیبای اسپانیا با مرکزیت مادرید براساس نگرش جذب سرمایه مالی خارجی و سرمایه گذاری چیده شده است و البته این جدا از وصف صنعت توریسم این کشور است.

معمولا هر ساله تعدادی زیادی توریست و جهانگرد به کشور اسپانیا سفر می کنند. بازدید از این کشور در کنار جذب کارآفرینان و سرمایه گذاری خارجی و بازدید از املاک نیز صورت می گیرد. ابتدا اغلب مهاجران کشور اسپانیا را کشورهای شرق آسیا و هندوستان تشکیل می دادند، اما در سال های اخیر ایرانیان و هموطنان زیادی نیز به اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در ملک در اسپانیا علاقه مند شدند و کثرت مهاجران ایرانی رفته به سمت اسپانیا افزایش دوچندانی داشته است.

درباره کشور اسپانیا

کشوری تاریخی اسپانیا در جنوب غرب قاره اروپا و در مرز باریک این قاره با آفریقا نیز قرار دارد. اسپانیا گرچه کشور کوچکی نیست ولی تنها با دو کشور دیگر اروپایی یعنی فرانسه و پرتغال همسایه است. این کشور همچنین سواحل گسترده ای در دو دریای مدیترانه در شرق و جنوب و نیز اقیانوس اطلس در شمال دارد. این موقعیت جغرافیایی، اولا آب و هوای مطبوع مدیترانه ای را برای این کشور به ارمغان آورده است و باعث شده از معدود کشورهای اروپایی باشد که از روزهای آفتابی بسیاری در طول سال برخوردار باشد.

ثانیا این کشور را به مثابه دروازه ای به اروپا درآورده است و بدین جهت باعث گردیده که شاهد میزان زیادی از مهاجران قانونی و غیر قانونی باشد. اسپانیا کشوری با فرهنگ و هنری بسیار غنی و جامعه ای شاد و سرزنده است. این کشور یکی از اعضای اصلی اتحادیه اروپا می باشد که در عین حال عضوی از پیمان منطقه ای شنگن در حوزه اروپا نیز می باشد.

اقامت اسپانیا یعنی دسترسی سریع و آسان به کل اروپا و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا و همین طور، امکان برخورداری از بسیاری موقعیت های کاری و تحصیلی و تجاری. این کشور با داشتن جمعیتی کمتر از 50 میلیون نفر، جزء 20 اقتصاد برتر دنیا می باشد. با این حال، اوضاع اشتغال در این کشور مناسب نیست. دولت برنامه های گسترده ای را برای جذب سرمایه های خارجی به منظور توسعه اقتصادی در پیش گرفته است که یکی از آن ها، اعطای اقامت این کشور از طریق سرمایه گذاری در پروژه های ملکی است.

شزحپارامتر
کشورپادشاهی اسپانیا
قارهاروپا
موقعیت جغرافیاییجنوب غرب اروپا
پایتختمادرید
زبان رسمیاسپانیایی
جمعیت47.42 میلیون نفر

اخذ اقامت اروپا از طریق خرید ملک

نحوه اخذ اقامت اروپا بوسیله سرمایه گذاری از سایر طرق مهاجرتی نیز محسوب می گردد که در هر کشور قوانینی مختص به خود دارد. آگاهی از شرایط اقامت از طریق خرید ملک و میزان هزینه های املاک از سایر موارد حائز اهمیت در خصوص خرید ملک نیز می باشد که می بایست با علم و دانش تکیه بر مهاجرت از طریق خرید ملک نیز صورت گیرد. مقوله خرید ملک در اروپا سالانه افکار زیادی در خصوص اخذ اقامت و تابعیت را به خود اختصاص داده است. در این میان می بایست در ابتدا شرایط کشور مقصد را در خصوص بازار املاک برای اشخاص خارجی نیز مورد بررسی قرار داد.

موناکو، مالت، سوئیس، بلغارستان، پرتغال، اسپانیا، ایرلند، لتونی و یونان از جمله کشورهای اروپایی می باشند که با در نظر گرفتن سرمایه مشخص به شهروندان نیز اجازه می دهند در خصوص اخذ اقامت از طریق خرید ملک نیز اقدام نمایند. اما امتیازات اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک در سال جدید عبارتند از:

امتیازات اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

شرایط خرید خانه در اسپانیا

فرآیند خرید آپارتمان در کشور اسپانیا 2022 یک فرآیند ساده و راحتی است اما نیازمند اطلاع از شرایط قبلی معامله می باشد. فرآیند خرید معمولا به صورت دیل می باشد. نخست، خریدار معمولا با وساطت نماینده مشاور املاک پیشنهاد خرید خود را مطرح می کند. در صورت قبول پیشنهاد از طرف فروشنده، طرفین معامله با هماهنگی قبلی پای میز قرارداد نشسته و قرارداد اولیه یا contrato privado de compravento را قولنامه می کنند. رسم معاملات بازار املاک کشور اسپانیا به این صورت است که خریدار معمولا 10% از قیمت خرید آپارتمان را از پیش پرداخت و مابقی هزینه را به هنگام انتقال مالکیت در دفتر اسناد رسمی به فروشنده پرداخت می کند. کل فرآیند خرید آپارتمان در کشور اسپانیا از قرار ذیل می باشد:

کل فرآیند خرید آپارتمان در کشور اسپانیا

اما پیش از شروع فرآیند خرید آپارتمان، متقاضیان بایستی با روش های جستجو و یافتن آپارتمان مطلوب آشنا شوند. برای یافتن آپارتمان مورد نظر در کشور اسپانیا روش های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از وب سایت های جستجوی ملک در اسپانیا است که روشی آسان و سریع برای یافتن آپارتمان می باشد. روش دوم استفاده از راهنمائی های مشاور املاک در اسپانیا و روش سوم بهره گیری از خدمات مشاوره وکیل ماهر می باشد. از جمله وب سایت های معروف برای جستجوی ملک در کشور اسپانیا عبارتند از:

  • Idealista
  • Milanuncios
  • Fotocasa
  • Enalguiler
  • Comprarcasa
  • Tucasa
  • Venta de pisos

قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اسپانیا

مطابق تحقیقات اخیر، اسپانیا از بین 33 کشور جهان به عنوان دومین کشور مطلوب برای خریداران بار اولی محسوب می شود. اما دلایل این امر در چیست؟ دلایل این امر ترکیبی از قیمت های مطلوب ملک با هزینه زندگی  در اسپانیا و نیز میانگین درآمدی خوب است اما قیمت خرید آپارتمان در کشور اسپانیا بسته به موقعیت جغرافیایی و نوع ملک متفاوت است.

  • قیمت هر متر مربع جهت خرید آپارتمان در مرکز شهر حدود 2971€ (یورو)
  • قیمت هر متر مربع جهت خرید آپارتمان خارج از شهر حدود 1969€ (یورو)

در مورد سطح قیمت آپارتمان در کشور اسپانیا همچنین بایستی موارد دیگری را نیز مدنظر قرار داد. مثلا یکی از عوامل مهم در نوسان و تغییر قیمتی شهر یا محل مورد نظر می باشد اینکه آپارتمان مورد نظر از چه کیفیت دسترسی برخوردار است. آیا به اماکن و امکانات مهم شهری دور است یا نزدیک. همچنین متراژ و سطح زیر بنای ساختمان و ملاحظات فنی ساختمان از جمله موارد مهمی است که بایستی درباب خرید ملک در کشور اسپانیا بدان توجه نمود. در این مورد توصیه می شود که حتما از نظرات کارشناسی متخصصان امر استفاده گردد.

در جدول زیر می توان متوسط هزینه خرید یک متر مربع خانه در برخی از شهرهای مهم اسپانیا ارائه شده است.

شهرمادریدبارسلونسویابیلبائومالاگاسانتاندروالنسیاوایادولیدزاراگوزا
مبلغ به یورو3053€3070€1750€2780€2118€1650€1401€1950€1633€

انواع روش های سرمایه گذاری برای اخذ اقامت اسپانیا

اسپانیا Spain یکی از بهترین کشورهای اروپایی به منظور سرمایه گذاری است. از جمله بخش های مهم بمنظور سرمایه گذاری در این کشور می توان به بخش املاک، توریسم، بیزینس، کشاورزی، تولید و صادرات اشاره نمود. در این میان نیز دولت اسپانیا نیز همواره درصدد جذب حداکثری سرمایه گذاران به این کشور می باشد. و یکی از مشوق های دولت اسپانیا برای سرمایه گذاران خارجی صدور مجوز اقامتی برای این سرمایه گذاران و اعضای خانواده آنهاست.

از همین رو نیز آپشن های مختلفی را نیز در اختیار سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی به صورت زیر قرار می دهد:

گزینه های مختلف سرمایه گذاری جهت اخذ اقامت اسپانیا
به ارزش حداقل EUR 500000 (یورو)گزینه 1: خرید ملک در اسپانیا
به مبلغ بیش از EUR 1000000 (یورو)کزینه 2:  افتتاح حساب پس انداز در بانک اسپانیایی
به ارزش بیش از EUR 1000000 (یورو)گزینه 3: خرید سهام شرکت های اسپانیایی
به مبلغ بیش از EUR 1000000 (یورو)گزینه 4: خرید واحدها در صندوق سرمایه گذاری
به مبلغ بیش از EUR 2000000 (یورو)گزینه 5: خرید اوراق قرضه دولتی اسپانیا
برای ثبت شرکت در کشور اسپانیاگزینه 6: سرمایه گذاری بیزینسی

شرایط اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

اقتصاد اسپانیا به منظور رشد و توسعه، احتیاج به سرمایه گذاری خارجی دارد و دولت این کشور سعی کرده است تا با در نظر گرفتن تسهیلات و مشوّق هایی، سرمایه داران از اقصی نقاط دنیا را ترغیب به سرمایه گذاری در این کشور نماید. بدین منظور و در وهله اول، دولت این کشور طرح هایی را برای سرمایه گذاری در اسپانیا در نظر گرفته است. یکی از این طرح ها، سرمایه گذاری در بخش املاک و ساختمان است. ساخت و ساز، از نظر اقتصادی فعالیتی زیرساختی به شمار می رود چرا که فعالیت بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی به نحو مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته است.

رشد و رونق در بخش ساخت و ساز باعث رشد و رونق در بسیاری از بخش ها مانند صنایع فلزیی و فولاد، سیمان و گچ، سنگ و سرامیک، چوب و پلاستیک و امثال آن ها می شود و موقعیت های شغلی زیادی را نیز ایجاد می کند و این تازه غیر از نیروی کاری است که به طور مستقیم در خود ساخت و ساز مشغول به کار خواهد شد. از این رو دولت اسپانیا با هدف توسعه متوازن، نقاط خاصی را در مکان های مختلف این کشور در نظر گرفته و از طریق پیمانکاران خود، اقدام به احداث واحدهای عمدتا مسکونی کرده است. سپس از طریق در نظر گرفتن مشوق هایی، سرمایه داران خارجی را دعوت به خرید این واحدها نموده است.

اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک مشوقی است که دولت این کشور بدین منظور در نظر گرفته است. افراد خارجی می توانند با خرید حداقل یکی از واحدهای احداث شده در راستای این طرح، اقامت کشور اسپانیا را به دست آورده و از مزایای آن که بهره مند گردند.

خرید ملک در اسپانیا

دولت کشور اسپانیا برای خروج از بحران مالی مصمم به ارائه تسهیلات به اشخاص متقاضی خرید ملک و سایر طرق سرمایه گذاری در این کشور شده است. اخذ اقامت و بهره مندی از مزیت های زندگی در این کشور همانند یک شهروند اسپانیایی از مهم ترین مزیت های این روند نیز می باشد. طبق قوانین و شرایط مهیا شده توسط دولت این کشور، اشخاصی که سرمایه لازم و درآمد در خصوص زندگی در اسپانیا را دارند، نیز می توانند نسبت به این امر اقدام نمایند. مزیت اصلی خرید ملک در اسپانیا را می توان در اخذ اقامت آن خلاصه کرد. داشتن این اقامت، ثمرات و نتایجی دارد که در واقع آن ها هستند که مزایای اصلی به شمار می روند. این مزایا عبارتند از:

  • مهاجرت بدون مدرک زبان
  • مهاجرت بدون محدودیت سنی
  • امکان زندگی در یک کشور زیبا و امن با سطح بالایی از استانداردهای زندگی
  • دسترسی به امکانات گسترده برای تحصیل و کار و بیزنس
  • مالکیت 100% و سرمایه گذاری مطمئن
  • امکان تردد سریع و آسان به حوزه شنگن و بسیاری از کشورهای دنیا
  • افتتاح حساب نزد بانک های معتبر بین المللی و دسترسی به سیستم مالی جهانی و غیره

عمده این مزایا مربوط به عضویت این کشور در اتحادیه ها و معاهدات بین المللی یا منطقه ای تاثیر گذار و استراتژیک است مانند عضویت در اتحادیه اروپا که افق گسترده ای را در پیش روی افراد مقیم و اتباع آن می گشاید. بخش دیگری نیز مزایایی است که مربوط به ویژگی های خود این کشور است مانند فرهنگ شاد و پر جنب و جوش جامعه اسپانیولی.

شرایط خریداری ملک در کشور اسپانیا

خرید ملک در کشور اسپانیا یکی از روش های سرمایه گذاری در این کشور است. اتباع خارجی مجاز به خرید ملک در این کشور می­باشند و از این طریق می­توانند به سرمایه گذاری در اسپانیا و پس از آن نسبت به اخذ اقامت این کشور اقدام بنمایند. اتباع خارجی برای خرید ملک در کشور اسپانیا هیچ محدودیتی ندارند و براحتی می­توانند به انجام چنین کاری بپردازند. قوانین خرید ملک در این کشور تقریباً مشابه با دیگر کشورهای اروپایی است. خریداران ملک ابتدا هزینه ای معادل 6000€ (یورو) جهت رزرو ملک مورد نظر خود پرداخت می­نماید. پس از آن شرکت سازنده و یا فروشنده ملک فرصتی در حدود 30 الی 45 روز به خریدار می­دهد تا باقیمانده هزینه ملک را پرداخت نماید. فرآیند خرید ملک در این کشور 2024 از این قرار است:

فرآیند خرید ملک در اسپانیا

پس از پرداخت کامل قیمت ملک فروشنده و خریدار می­باید جهت عقد قرارداد خرید ملک به دفاتر اسناد رسمی در این کشور مراجعه نموده و ملک بصورت قانونی به خریدار واگذار گردد. اتباع خارجی در سال 2024 امکان پیش خرید املاک را در اسپانیا دارند زیرا اکثر شهرهای توریستی اسپانیا در حال ساخت هستند که بسیاری از این املاک در این شهرها بصورت پیش فروش در اختیار سرمایه گذران قرار داده می­شود.

خرید ملک در اسپانیا و وضعیت اقتصادی

شاخص اقتصاد آزاد در اسپانیا 69.9 است که اقتصاد آن را به سی و نهمین اقتصاد آزاد در شاخص سال 2023 تبدیل می کند. امتیاز کلی آن به دلیل بهبود یکپارچگی دولت، 3.0 افزایش یافته است. از میان 45 کشور موجود در اتحادیه اروپا رتبه 24 را دارد و امتیاز کلی آن کمتر از میانگین منطقه ای و بالاتر از میانگین جهانی است. در سال های جاری اقتصاد اسپانیا نسبتا آزاد مانده است اما برای بازگشت به رده عمدتا آزاد که 9 سال پیش از آن خارج شده، سران کشور باید روی کاهش اندازه و هزینه دولت تمرکز کنند.

اگر مخارج دولت و استقراض دولتی مربوطه کاهش یابد و بازار کار آزاد شود، فرصت خوبی برای تقویت رشد و اشتغال مخصوصا در بخش خصوصی ایجاد می شود. تاثیر شرایط کرونا بر اقتصاد اسپانیا : پیش بینی می شود، تأثیر کووید-19 و مرگ و میر ناشی از همه گیری کرونا در اسپانیا، اقتصاد کشور را %1208 کاهش می دهد.

مالیات در اسپانیا

بالاترین نرخ مالیات بر درآمد افراد 45% و بالاترین نرخ مالیات شرکت ها 25% است. سایر مالیات ها شامل مالیات بر ارزش افزوده و بار مالیاتی کلی معادل 34.4% از کل درآمد داخلی است.

نرخ مالیات در اسپانیا

مراحل اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

متقاضی می تواند ابتدا با اخذ ویزا توریستی وارد کشور اسپانیا شده و از پروژه های مورد نظر دیدن نماید. با انتخاب گزینه مورد نظر، پیش قرارداد تنظیم و به امضا می رسد. خریدار خارجی باید اقدام به دریافت کد NIE نماید یعنی آن چه که به افراد خارجی اجازه می دهد تا از سیستم بانکی اسپانیا صرفا به جهت آغاز مبادلات مالی خویش در حالی که هنوز اقامت آن کشور را به دست نیاورده اند، استفاده نمایند. با دریافت این کد، مبلغ اولیه یا همان بیعانه را به حساب مالک پروژه واریز می نماید و از آن پس مهلتی 1 تا 2 ماهه خواهد داشت که برای امور اداری مانند اخذ ویزای بلند مدت اقامتی و در پی آن، افتتاح رسمی حساب و نهایتا انتقال تمام پول به اسپانیا و پرداخت آن اقدام نماید.

پروسه خرید ملک در اسپانیا و اخذ اقامت

این پروژه ها با توجه به عوامل مختلفی مانند خصوصیات پروژه در اسپانیا از یکسو و شرایط متقاضی خارجی از سوی دیگر، به دو بخش کمتر از 500000€ یورو (خرید ملک با متراژ کافی به ازای افراد خانواده) و بیشتر از 500000€ یورو (ویزای طلائی) تقسیم می شوند که هریک شرایط و امتیازات خاص خود را دارد. همچنین می بایست به یاد داشت که علاوه بر هزینه خود ملک، هزینه های جانبی دیگری مانند مالیات، ثبت اسناد رسمی، بیمه، وکیل، مترجم و غیره نیز خواهید داشت.

مراحل اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک با متراژ کافی

متداول ترین نوع خرید آپارتمان در اسپانیا است که می بایست متناسب با تعداد اعضا خانواده باشد. بدین منظور که در این طرق متراژ ملک نیز مهم تر از قیمت است. در این طرق شخص متقاضی نیز می توانند از وام بانکی نیز برخودار گردد. مدت زمان این روند از 10 الی 15 ماه است که در این نوع خرید ملک برای شخص متقاضی نیز اجازه کار وجود ندارد، مگر اینکه متقاضی شرایط لازم را در خصوص ورود به بازار کار داشته باشد. حداقل مبلغ در نظر گرفته شده برای این نوع خرید ملک 160000€ (یورو) است. ناگفته نماند که در این طرق فرد اصلی می بایست حداقل 6 ماه در یکسال یا 180 روز در 365 روز در این کشور حضور داشته باشد.

خرید ملک در اسپانیا (ویزای طلایی)

ویزای طلایی در تاریخ 27 سپتامبر 2013 در مجلس کشور اسپانیا در خصوص خرید املاک اشخاص خارجی به تصویب رسید. طبق این قانون هر فرد حارجی نیز می تواند با خرید ملکی به ارزش 500000€ (یورو) یا بالاتر، اقامت این کشور را از طریق خرید خانه، واحد تجاری و یا زمین نیز اقدام نماید. در این طرق شخص متقاضی می بایست بدون بهره گیری از وام بانکی نسبت به این امر اقدام نماید. پروسه زمانی کوتاه تر و ارائه مجوز ورود از بدو ورود از سایر مزیت های این نوع خرید ملک در اسپانیا نیز می باشد. ویزای طلایی اسپانیا از مزیت عدم شرط حضور در کشور نیز برخودار است که همین مورد نیز توانسته جلب توجه نماید. اما هزینه های مربوط به خرید ملک در کشور اسپانیا عبارتند از:

هزینه های مربوط به خرید ملک اسپانیاشرح
مالیات بر انتقال مالکیت ملکمابین 6% الی 10% (املاک موجود)/ VAT یا مالیات بر ارزش افزوده تا 10% برای املاک جدید
هزینه های مربوط به دفتر خانه، مالیات سند و ثبت زمینبین 1% تا 2.5%
هزینه های حقوقی (شامل VAT)1% تا 2%
درصد (%) کمیسیون نماینده املاک3% از قیمت فروش نهایی

قانون کارآفرینی در اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

با توجه به محل اقامت چند سال گذشته، دولت اسپانیا قانون کارآفرینان را تصویب کرد، که در این قانون شخصی که ملکی را در اسپانیا خریداری می کند که قیمت آن بیش از 500000€ (یورو) است، فرصت دریافت اجازه اقامت و حتی اجازه کار را خواهد داشت. کودکان زیر 18 سال و همسر وی نیز ازاین قانون بهره مند می شوند. مجوز اقامت می بایست هر 5 سال یکبار تمدید شود و این به فرد نیاز دارد تا سرمایه گذاری را حفظ کند.

مدارک لازم جهت اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

از جمله مدارک لازم جهت اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک عبارتست از:

  • ارائه گواهی بانکی دال بر موجودی حساب به میزان خرید ملک
  • پاسپورت معتبر
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • ویزای توریستی 3 ماهه اسپانیا
  • ارائه سند ملکی خریداری شده
  • ارائه گواهی آزمایش های پزشکی

مزایای خرید ملک در اسپانیا

دریافت اقامت اسپانیا با خرید ملک مزایایی دارد که عبارتند از:

  • فرد در اسپانیا حق سکونت خواهد داشت.
  • فرد به کشورهای حوزه شنگن می تواند آزادانه سفر کند.
  • می توان ویزای مالتی را تهیه کرد و بعد از گذشت چندسال برای تمامی افراد خانواده امکان اقامت را فراهم کرد.
  • هیچ اجبار و التزامی برای کار کردن و یا راه اندازی کسب و کار در اسپانیا وجود ندارد.
  • با داشتن ویزای مالتی می توان در جهت اقامت موقت و در پی آن اقامت دائم در اروپا اقدام کرد.
  • فرد معاف از پرداخت مالیات سالانه خواهد بود.
  • فرد می تواند در بانک های اروپایی افتتاح حساب کند.
  • امکان تحصیل در اسپانیا بصورت رایگان پس از اخذ اقامت این کشور
  • بلافاصله بعد از اقامت گرفتن، فرزندان می توانند در این کشور به تحصیل بپردازند.
  • بااین روش، گرفتن ویزای کشورهای دیگر کار آسانی است.
  • اگر فرد به مدت 5 سال بدون وقفه در اسپانیا اقامت داشته باشد، می تواند اقامت دائم در این کشور را اخذ نماید.
  • اگر فرد به مدت 10 سال بدون وقفه در اسپانیا اقامت قانونی داشته باشد، امکان اخذ تابعیت این کشور برای او فراهم است.

مزایای اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

معایب خرید ملک در اسپانیا

در مقابل تمامی مزایای بیان شده در قسمت قبل خرید ملک در این کشور با معایبی همراه است که در ذیل بیان نموده ایم:

  • صرف هزینه های بسیار زیاد و معادل 500000€ (یورو) جهت خرید ملک در این کشور
  • افراد در سال اول سرمایه گذاری نمی­توانند بهمراه اعضای خانواده خود به این کشور سفر نمایند.
  • سرمایه گذار ملزم به 6 ماه زندگی مستمر در هر سال در اسپانیا می­باشد.
  • حتمی نبودن تبدیل شدن اقامت موقت به اقامت دائم این کشور

مقایسه برنامه خرید ملک در اسپانیا با یونان و ترکیه

با توجه به توضیحات فوق، اکنون با شرایط اخذ اقامت از طریق خرید ملک در اسپانیا و کلیات قوانین و مقررات این روش سرمایه گذاری آشنا شدید. حالا در این بخش قصد داریم شما عزیزان را با شرایط اخذ اقامت ازطریق خرید ملک در سه کشور اسپانیا، ترکیه و یونان آشنا کنیم. ابتداء نیز از حداقل سرمایه لازم برای شروع این برنامه اقامتی شروع می کنیم. همان طوری که در نمودار آماری زیر هم ملاحظه می شود، ارزش ملک خریداری شده در قالب برنامه اقامت سرمایه گذار ترکیه به مراتب پایین تر از یونان و اسپانیاست:

حداقل سرمایه لازم برای اقامت از طریق خرید ملک

مزیت دیگر خرید ملک در ترکیه این است که اولا مدت زمان رسیدگی به درخواست ها در ترکیه کمتر است و دوما مدت زمان حضور اجباری یا Physical presence در ترکیه کمتر از دو کشور اروپایی دیگر می باشد و این از جمله پوئن های مثبت خرید ملک در ترکیه است:

مدت زمان حضور فیزیکی در قالب برنامه خرید ملک

اما با این وجود مزیت خرید ملک از کشورهای اسپانیا و یونان نسبت به کشور ترکیه نیز این است که شما با خرید ملک از این دو کشور به اقامت اتحادیه اروپایی (EU) می رسید. و آزادانه می توانید در تمامی کشورهای ناحیه شینگن سفر کرده و در هر نقطه از اتحادیه اروپایی نیز به کار و زندگی بپردازید. درحالی که این امر در قالب برنامه خرید ملک ترکیه امکان پذیر نیست چرا که اصلا ترکیه عضوی از اتحادیه اروپایی نیست.

شرایط کار در اسپانیا

متقاضیان حتما باید حقایقی را در مورد بازار کار در اسپانیا بدانند که شاید در مرحله تصمیم گیری مهاجرتی به کمک آنها بیاید. نرخ بیکاری در اسپانیا در بدترین شرایط خود قرار دارد تا جائیکه وضعیت بیکاری در اسپانیا کمی بهتر از یونان ورشکسته است. چرا که تا سال 2023 نرخ بیکاری یونان حدود 16.2% اعلام شده در حالیکه در همان زمان نرخ بیکاری اسپانیا حدودا 16.00% بوده است. پس با این حساب تا این لحظه برترین کشور اروپایی از نظر نرخ بیکاری کشور لهستان و بدترین کشور اروپایی نیز یونانبوده است. شما این واقعیت را در قالب نمودار زیر نیز مشاهده می کنید:

مقایسه نرخ بیکاری در اسپانیا با بالاترین و کمترین میزان در اتحادیه اروپا

علاوه بر این، وضعیت درآمدی کار در اسپانیا هم تعریفی نداشته و دست کمی از وضعیت نرخ بیکاری در این کشور ندارد. مطابق نمودار آماری زیر متوسط دستمزدها در اسپانیا از 2710€ (یورو) در ماه است در حالی که برخی از افراد در این کشور درآمد هایی کمتر از 1000€ (یورو) در ماه را تجربه می کنند، درآمد برخی از افراد نیز بیش از 11000€ (یورو) در سال است.

مقایسه متوسط درآمد در اسپانیا

هزینه زندگی و تحصیل در اسپانیا

آگاهی از هزینه زندگی در اسپانیا از جمله مواردی است که اشخاص مقاضی در این خصوص می بایست آگاهی خود را تکمیل کنند. هزینه زندگی در این کشور به نسبت سایر کشورهای غربی اتحادیه اروپا پایین تر می باشد. هزینه های زندگی در این کشور برای هر نفر به میزان 850€ (یورو) به بالا نیز است. همچنین هزینه های مربوط به اقلام ضروری زندگی در اسپانیا عبارتند از:

اقلامقیمت (یورو)
یک وعده غذایی در رستوران10.95€
یک وعده غذایی در شعب مک دونالد7.50€
بطری کوچک آب معدنی1.18€
قالب 500 گرمی نان سفید0.99€
یک کیلوگرم برنج سفید0.99€
یک کیلوگرم فیله مرغ5.97€
یک کیلوگرم سیب1.73€
بلیت یک طرفه وسایل نقلیه عمومی1.40€
بلیت ماهیانه وسایل نقلیه عمومی40.00€
بهای ماهیانه خدمات (آب، برق و غیره)116.13€
بلیت سینما8.00€

همانگونه که در نمودار آماری زیر هم مشاهده می شود، هزینه های اجاره بها و نیز خرید از بازارها بیشترین بخش از بودجه یا فاند مالی افراد را در اسپانیا به خود اختصاص می دهد:

توزیع هزینه زندگی در اسپانیا

طبق آخرین آمار به میزان 10000 خانه توسط سرمایه گذاران یا گردشگران خارجی نیز خریداری شده است. به طور میانگین به میزان 6% الی 7% از خانه ها را شهروندان بریتانیا به دلیل جذابیت این کشور خریداری کرده اند. شهروندان چینی که سرمایه گذاری در اسپانیا را جستجو می کنند، فقط بیش از 4% از کل را تشکیل می دهند. رکود اقتصادی و نرخ بیکاری بالا دو عوامل مهمی هستند که باعث شده در سال 2023 کمتر شهروندان ایرانی نسبت به مهاجرت به اسپانیا از طریق خرید ملک اقدام نمایند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با بکارگیری تیم خبره مفتخر به راهنمایی افراد در خصوص مهاجرت و اخذ اقامت و تابیعت به اکثر نقاط دنیا نیز می باشد.

سوالات همیشگی در خصوص اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

یکی از بهترین راه های اخذ اقامت اسپانیا، خرید ملک در این کشور است. برخی از مهم ترین سوالات مطروحه در این خصوص عبارتند از:

  • حداقل هزینه خرید ملک برای کسب اقامت در اسپانیا چه مقدار است؟ طبق قوانین 500000€ (یورو) حداقل مبلغ مورد نیاز برای کسب اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک است.
  • آیا در اسپانیا نمی توان ملکی به ارزش کمتر از 500000€ (یورو) خریداری کرد؟ این امکان برای شهروندان خارجی وجود دارد اما در نهایت منجر به اقامت این کشور نمی شود.
  • مهم ترین مزیت خرید ملک در اسپانیا چیست؟ مهم ترین مزیت خرید ملک اخذ اقامت اسپانیا و در نهایت پاسپورت این کشور است.
  • آیا خرید ملک در اسپانیا منجر به اقامت اعضای خانواده نیز می شود؟ بله اعضای خانواده وابسته به خریدار ملک نیز از مزایای اقامتی خرید ملک در اسپانیا بهرمند خواهند شد.
  • انواع روش های سرمایه گذاری برای اخذ اقامت اسپانیا کدامند؟ خرید ملک، افتتاح حساب بانکی، خرید سهام از شرکت اسپانیایی، خرید واحدها از صندوق سرمایه گذاری، خرید اوراق قرضه دولتی و نیز ثبت یک شرکت تجاری از جمله این روش هاست.
5/5 - (14 امتیاز)

27 دیدگاه برای “اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

  1. عبداله صادقی گفت:

    شرط حضور 6 ماه در سال برای چند سال باید ادامه پیدا کند ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      5 تا 10 سال که شما در نهایت اقامت نهایی و پاسپورت رو دریافت کنید

  2. علی گفت:

    سلام خسته نباشید، جدیدا حرف از بستن حساب بانکی یا اصلا افتتاح نکردن حساب دولت اسپانیا برای ایرانیان مطرح شده. ، بعضی ها هم میگن اقامت رو هم برای ایرانیان تمدید نمیکنن و ریجکت میشن، میشه در این خصوص یه توضیحی بدین که واقا صحت داره این اخبار یا نه
    خیلی ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر به این صورت که می فرمایید نیست

  3. Arezoo گفت:

    سلام . باتشکر از مقاله خوبتون.
    حداقل مبلغ سرمایه گذاری در اسپانیا با خرید ملک چقدر می باشد؟
    ممنون.

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      مبلغ 500 هزار یورو احتیاج خواهید داشت
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  4. ali ram گفت:

    بابت مطلب به روزتون در مورد تحصیل داروسازی در اسپانیا تشکر میکنم اگه امکانش هست در مورد تحصیل داروسازی در کشور انگلستان هم هم مطلب بذارید

    1. رهنما گفت:

      سلام و ارادت
      برای دریافت اطلاعات در خصوص تحصیل داروسازی در انگلستان مقاله فوق را مطالعه نمایید.

  5. منوچهر گفت:

    با خرید ملک تو هر جایی از اسپانیا میشه اقامت گرفت؟ برای اقامت های فرزندان متاهل هم میشه اقامت گرفت با خرید ملک؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله این امکان وجود داره البته فرزندان متاهل بایستی خودشون مستقل اقدام کنن
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  6. منو گفت:

    از این طریق اگر بشه ملکی رو تو هر شهری خرید میشه اقامت گرفت؟ چون شنیدم اسپانیا خیلی سخت اقامت میده و خرید ملک تو این کشور بدون آگاهی خطرات زیادی داره!

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      اگر ملکی بخرید به ارزش 500 هزار یورو اقامت میده
      و ما هم اینجا هستیم تا شما بی گدار به آب نزنید

  7. محمد معتمدی گفت:

    برای اجاره ملک در کشور اسپانیا چقدر هزینه مورد نیاز است؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در خصوص هزینه ها و اجاره لطفا مقاله هزینه زندگی در کشور اسپانیا رو مطالعه کنید
      اگر ابهامی بود در خدمتتون هستم

  8. حسن حسینی گفت:

    خیلی هزینه های سرمایه گذاری زیاده راه های کم هزینه تر سراغ ندارید؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      میتونید از طریق تمکن مالی اسپانیا هم اقدام کنید

  9. لیدا بهرامی گفت:

    سلام خرید ملک در اسپانیا بهتر است یا پرتغال؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بستگی به خودتون داره و سلیقه شما
      پیشنهاد میکنم ابتدا مقاله خرید ملک در اسپانیا و خرید ملک در پرتغال رو مطالعه کنید
      تا بتونید تصمیم گیری نمایید

  10. ناصر زارعی گفت:

    سلام و وقت بخیر
    به نظر شما برای خرید ملک 500هزار یورویی کشور پیشرفته تر و مقرون به صرفه تر از اسپانیا نیست؟یا اینجا سودش بیشتره؟لطفا منو راهنمایی کنید

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      میتونید برای تمکن مالی اسپانیا رو اقدام کنید که کم هزینه تره

  11. سما حیدرنژاد گفت:

    ممنونم بابت مقاله‌ی خوبتون

  12. سحر گفت:

    سلام
    لطفا در مورد ویزای تحصیلی توضیح دهید.
    ممنون از سایت به روزتون

    1. رهنما گفت:

      سلام و ارادت
      برای اطلاع از ویزای تحصیلی اسپانیا مقاله فوق را مطالعه نمایید.

  13. hiva گفت:

    با سلام برای اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک میتوان از طریق موسسه شما اقدام کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله ما با گارانتی کامل این پروسه رو انجام میدیم

  14. حیدر مالکی گفت:

    آیا فقط از املاکی که دولت مشخصکرده میشه خرید یا هر ملکی میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در اسپانیا برای خرید ملک صرفا حاقل مبلغی که امکان اخذ اقامت وجود داره مهمه و ملک خاصی مورد نظر نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *