ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

خرید ملک در انگلستان

خرید ملک در انگلستان

هیچ محدودیتی قانونی برای شهروندان خارجی که قصد خرید ملک در انگلستان را دارند، وجود ندارد. افراد غیرمقیم همچنین می توانند در انگلستان خانه رهن کنند، اگر چه متقاضیان با اقامت کمتر از 2 سال و بدون شغل ممکن است با شرایط سختی مواجه شوند. حتی ممکن است این دسته از متقاضیان خارجی مجبور به پرداخت وثیقه های بیشتری باشند. به بیان کلی تر، مالیات یکسانی بواسطه درآمد مرتبط با ملک از افراد غیرمقیم و مقیم های انگلستان دریافت می شود. اگر ملک با هدف کسب سود در انگلستان فروخته شود، هزینه مهر مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده نیز با نرخ یکسانی از افراد غیرمقیم و مقیم های انگلستان دریافت خواهد شد. اما از متقاضیان غیرمقیم علاوه بر این هزینه ها، مالیات بر درآمد حاصل از اجاره نیز اخذ خواهد شد.

علاوه بر شرایط خرید ملک در کشور انگلستان، بایستی به قیمت خرید آن نیز توجه کرد. بر اساس آمارهای دولتی از بازار املاک انگلستان، میانگین قیمت خرید خانه در انگلستان در حدود £228000 (پوند) است و میانگین قیمت هر مترمربع زمین در این کشور در حدود €23.93 (یورو) می باشد که بالاتر از میانگین اتحادیه اروپایی (EU) است. ناگفته نماند که قیمت ها در شهرها و مناطق مختلف انگلستان نیز از هم متفاوت است.

اما نکته مهمی که نباید متقاضیان خرید ملک در کشور انگلستان آن را فراموش کنند این است که بر اساس قانون مهاجرتی انگلستان، خرید ملک در انگلستان منجر به اخذ اقامت این کشور نمی شود و خریداران ملک شامل متقاضیان ویزای سرمایه گذاری (Tier 1) انگلستان نیستند. اما راه های دیگری برای اخذ اقامت خریداران ملک در انگلستان وجود دارد که کارشناسان مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند در این زمینه راهنمائی های لازم را به هموطنان عزیز ارائه نمایند.

وضعیت بازار املاک در انگلستان

بر طبق آخرین آمارهای بدست آمده، 52.8% از خانواده ها در انگلستان مالک خانه هستند و 28.2% نیز دارای املاک غیر قانونی هستند. این در حالی است که 24.6% از خانه ها در انگلستان به صورت رهن می باشند. این رقم پایین تر از میانگین اتحادیه اروپایی (EU) است اما بالاتر از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه و سوئیس است. مالکیت خانه در کشور انگلستان در اواخر قرن 20 به واسطه طرح حق خرید یا Right-to-buy scheme در دهه 1980 افزایش یافت. در این طرح به مستاجران شانس خرید خانه خودشان را با یک قیمت تخفیف دار داده شد. اما در سالهای اخیر، میانگین سنی خریداران به خاطر قیمت های بالای خانه، افزایش یافته است.

در انگلستان، هیچ گونه محدودیتی برای مهاجران خارجی در خرید ملک وجود ندارد و معامله مهاجران خارجی در بازار املاک انگلستان آزاد است. اما به واسطه افزایش اخیر قیمت خانه در انگلستان، برای متقاضیانی که قصد اقامت انگلستان برای چند سال را دارند اجاره خانه در انگلستان می تواند گزینه بهتری باشد. چرا که پرداخت تعرفه مهر مالیاتی و هزینه های دیگر و نیز مالیات بر ارزش افزوده 18% الی 28% ممکن است مشکل باشد.

اکثر جمعیت جوان انگلیسی طبق آخرین آمار صاحب‌ خانه نیستند زیرا در سال‌ های گذشته به‌ علت افزایش قیمت هر متر مربع آپارتمان در این کشور و رشد کمتر اجاره‌ بها نسبت‌ به قیمت خرید اکثر افراد ترجیح می‌ دهند آپارتمان یا خانه مورد نظر خود را با قیمت معقول اجاره کنند.

جستجوی ملک در به انگلستان

در بررسی شرایط مهاجرت به انگلستان از طریق خرید ملک می توان گفت که خرید ملک در این کشور در سه مرحله انجام می گیرد که شامل جستجو و پیشنهاد، واگذاری و امور نهایی مربوط به خرید ملک می گردد. البته در این خصوص مقالاتی چون مهاجرت به انگلستان نیز اطلاعات بسیار مفیدی دارد که با استفاده از آن می توان درک خوبی از مهاجرت به این کشور بدست آورد.

وهله اول در خرید ملک در انگلستان، جستجوی ملک و پیشنهادات ملکی است. به عبارت دیگر فرد متقاضی در قدم اول می بایست به جست و جوی ملک مورد نظر بپردازد و یا پیشنهادات ملکی را که معمولا از سوی اداره املاک برای فرد خریدار ارائه می گردد را مورد بررسی قرار دهد. موارد پیشنهادی از سوی آژانس های املاک، صرفا در حد پیشنهاد بوده و دارای بار حقوقی برای فرد خریدار نبوده و از لحاظ حقوقی الزامی برای خرید وجود ندارد.

پس از این که ملک مورد نظر یافت شد، می بایست تحقیقات لازم درخصوص ملک توسط خریدار انجام گیرد. این بررسی ها در دو مرحله تحقیق ساختمانی و گزارش خریدار خانه انجام می گیرد. مواردی از قبیل پرداخت مالیات های شهرداری، سال ساخت خانه، سالم بودن بنای ساختمان و غیره از جمله مواردی است که می بایست مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد تا در مراحل بعدی فرد خریدار را دچار مشکل نسازد.

قیمت خرید ملک در انگلستان

از زمان آغاز مذاکرات درباره خروج انگلستان از اتحادیه اروپایی (Brexit) که در سال 2016 رای گیری شد، صحبت درباره قیمت در بازار املاک انگلستان دیگر غیرقطعی و تقریبی شده است. چراکه قیمت ها دارای نوسان روزانه است و روند ثابتی در بازار املاک انگلستان وجود ندارد. اگر چه میانگین قیمت خانه در کل انگلستان نسبتا ثابت باقی مانده است. لازم است بدانید که قیمت خانه در انگلستان گرانتر از هر جای دیگری در اتحادیه اروپایی (EU) است.

میانگین قیمت هر متر مربع خانه در انگلستان فعلا 23.93€ (یورو) و میانگین قیمت خانه در کل انگلستان حدود £228000 (پوند) می باشد. این تقریبا دو برابر مقدار قیمت خانه در دومین کشور گران اروپایی یعنی، کشور فرانسه است. میانگین قیمت هر متر مربع خانه در کشور فرانسه حدود €12.80 (یورو) می باشد. اگر بخواهیم قیمت های خرید ملک در انگلستان را در شهرها و نواحی مختلف این کشور بدانیم، باید فهرست زیر را مشاهده نمائید. همانطوری که در جدول زیر ملاحظه می کنید، لندن نه تنها گرانترین شهر انگلستان بلکه، گرانترین شهر اروپایی نیز به شمار می رود:

شهرمتوسط قیمت خرید ملک (پوند)
لندن473822£ (£912343 قیمت تک خانه و £411950 قیمت آپارتمان)
منچستر£193415
ادینبرو£292644
کاردیف£250618
بلفاست£159562

به طور کلی هزینه خرید مسکن در انگلستان در شهرهای مختلف متفاوت از یکدیگر است و قیمت ملک در لندن بیشتر از دیگر شهرهای این کشور است. حتی شهرهای دیگر نیز از اکثر مناطق اروپایی به طور میانگین گران تر است. در نظر داشته باشید در کشور انگلستان با خرید ملک نمی توان اقامت گرفت.

قیمت خرید ملک در انگلستان

جزئیات هزینه های خرید ملک در انگلستان

هزینه های خرید ملک در انگلستان را می توان تقریبا به 2 بخش هزینه های آتی و هزینه های جاری دسته بندی کرد. هزینه های آتی شامل هزینه تمبر عوارض یا تمبر مالیاتی با مبلغی حدود £125000 (پوند) در نرخی بین 2% تا 12%، وثیقه در صورت رهن خانه در انگلستان با نرخ هایی بین 5% تا 40% قیمت ملک، هزینه های رهن خانه، هزینه های حقوقی در صورت استخدام وکیل برای پیگیری امور حقوقی از طرف شما با نرخی بالای £1000 (پوند) هزینه ثبت زمین پرداختی به دولت انگلستان بابت انتقال سند قانونی ملک به مالک جدید و بالاخره هزینه های نقل و انتقال مالکیت از مالک قدیم به مالک جدید با میانگین هزینه بین £300 تا 600£ (پوند) است.

اما نوع دیگر هزینه ها در انگلستان در رابطه با هزینه های جاری خرید ملک در کشور انگلستان است. این هزینه ها شامل پرداخت های رهن، هزینه های مربوط به تعمیرات و نگهداری، بیمه خانه و بیمه محتویات خانه، قبوض شرکت های خدماتی و نیز هزینه های استیجاری در صورت خرید اجاره ای ملک که می تواند سالیانه بین £50 تا 100£ (پوند) متغیر باشد. اما آیا دریافت وام بانکی برای خرید ملک در انگلستان برای خارجیان امکان پذیر است؟ دریافت وام خرید خانه از بانکهای انگلستان یا موسسات رهن و یا از بانک های بین المللی همانند HSBC با نرخ بهره بین 5% تا 40% در انگلستان برای متقاضیان خارجی امری امکان پذیر است. همچنین دولت انگلستان طرحهای کمکی همانند Help to Buy website را برای اعطای کمک مالی به خریداران خارجی معرفی کرده است.

مراحل خرید خانه در انگلستان

فرآیند خرید ملک در انگلستان در صورت رعایت دقیق همه ملاحظات قانونی و تهیه مدارک لازم و پرداخت به موقع هزینه های مربوطه، معمولا 2 الی 3 ماه طول می کشد. قبل از شروع خرید ملک در کشور انگلستان، خریداران بایستی از منابع مالی خود و نیز شرایط بازار اطلاع کسب نمایند. این امر باعث جلوگیری از تاخیرات غیرضروری به هنگام قبول پیشنهاد خرید خواهد شد. در صورت مشخص شدن منابع مالی، متقاضیان می توانند پیشنهاد خود را درباره ملک مورد نظر به صورت کلامی و یا نوشتاری و از طریق بنگاه املاک یا مستقیما به فروشنده ارائه دهند.

به هنگام قبول پیشنهاد، سپس فروشنده مسئول عقد قرارداد برای انتقال مالکیت قانونی است. در این میان، استخدام وکیل حقوقی جهت پیشبرد امور حقوقی می تواند مورد نیاز متقاضیان باشد. استخدام نقشه بردار یا مساح جهت ارزیابی ملک و برآورد هزینه ها نیز جزو مراحل خرید ملک در کشور انگلستان است. در صورت موافقت بر سر پیشنهاد، طرفین برای عقد قرارداد و نهایی سازی پیشنهاد و پرداخت هزینه ها آماده می شوند.

متقاضیان یا به‌ صورت حضوری و یا از طریق وکلای قانونی باید برای انتخاب و خرید خانه در انگلستان اقدام کنند؛ به خاطر داشته باشید که شخصی که از جانب شما عمل خرید خانه و پرداخت وجه را انجام می‌ دهد باید به‌ صورت کتبی و قانونی وکیل شما در انگلستان شما باشد.

مرحله واگذاری و انتقال ملک در انگلستان

وهله دوم مربوط به واگذاری ملک و انتقال قانونی آن است که در این مرحله حضور یک وکیل قانونی ضرورت دارد. در این وهله یاداشتی بین وکیل فروشنده و وکیل خریدار رد و بدل می گردد، سپس پیش نویس قرارداد خرید ملک از سوی وکیل فروشنده تنظیم گردیده به وکیل خریدار ارائه می گردد که حاوی مشخصات و اطلاعات مربوط به ملک شامل شرایط و وضعیت ملک، نحوه خرید ملک و مواردی از قبیل قیمت و نحوه پرداخت می باشد.

وکیل خریدار با بررسی پیش نویس، پای میز مذاکره با وکیل فروشنده می نشیند. مواردی که مورد بررسی قرار می گیرد شامل این که ملک در میان هیچ گونه پروژه ای قرار ندارد، امنیت و بنای ملک مورد اطمینان هست یا خیر و مواردی از این قبیل کاملا مورد مذاکره قرار می گیرد. مرحله تحقیقات و بررسی ها ممکن است به مدت دو هفته یا در برخی موارد تا دو ماه طول بکشد.

اقامت از طریق خرید ملک در انگلستان

در ابتدای بحث یادآوری این نکته بسیار مهم است که مطابق قانون مهاجرتی انگلستان در سال 2023، ویزای سرمایه گذار انگلستان (Tier 1) شامل خرید ملک نیست. از آنجایی که هدف از ویزای سرمایه گذار در واقع، سرمایه گذاری در انگلستان در جهت منافع عمومی است. بنابراین، خرید ملک در کشور انگلستان فقط خریدار و فروشنده ملک را منتفع می سازد و از نظر قانون مشمول ویزای سرمایه گذار انگلستان (Tier 1) نمی باشد. اما روش های منتج به اخذ اقامت دائم (ILR) انگلستان از طریق سرمایه گذاری در شرکت های تجاری و فعال عبارتند از:

اخذ اقامت دائم انگلستان از طریق سرمایه گذاری

مطابق قوانین مهاجرتی انگلستان، متقاضیان ویزای سرمایه گذاری انگلستان فقط می توانند تا سقف £2000000 (پوند) یا مبالغ بیشتر را در خرید اوراق قرضه دولتی، خرید سهام، استقراض و سرمایه گذاری در شرکت های فعال و ثبت شرکت های جدید سرمایه گذ اری نمایند. اما خرید ملک در کشور انگلستان نمی تواند مجوز ورود به کشور انگلستان باشد و متقایان برای ورود به این کشور نیازمند اخذ ویزای همسر، ویزای کار و یا ویزای سرمایه گذار انگلستان به صورت اشاره شده در فوق هستند. برای اخذ ویزاهای انگلستان، مشاوره با کارشناسان و مشاورین زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند راهگشای امور مهاجرتی هموطنان عزیز باشد.

سوالات مهم در رابطه با خرید ملک در انگلستان

خرید ملک در انگلستان می تواند برای بسیاری جذاب باشد و سوالاتی که در ذهن متقاضیان ایجاد می شود عبارت است از:

  • آیا می توان با خرید ملک در انگلستان به این کشور مهاجرت کرد؟ در صورتی که ارزش ملک خریداری شده بیش از 2 میلیون پوند باشد این امکان وجود خواهد داشت.
  • آیا شهروندان خارجی اجازه خرید ملک در انگلستان را خواهند داشت؟ از نظر قانونی این اجازه به شهروندان خارجی داده شده است که در خاک این کشور ملک خریداری کنند.
  • آیا امکان به اجاره سپردن ملک خریداری شده در انگلستان برای شهروندان خارجی وجود دارد؟ بله شهروندان خارجی می توانند از این طریق به پوند درآمد داشته باشند.
  • آیا می توان با استفاده از وام بانکی در کشور انگلستان خانه خرید؟ این امکان با گذراندن مراحل قانونی دشوار وجود دارد اما بهره دریافتی بانک در انگلستان بسیار زیاد است.
  • آیا در سال 2023 کشور انگلستان بهترین گزینه برای اخذ اقامت دائم از طریق خرید ملک است؟ با هزینه‌ای کمتر نسبت‌ به حداقل مورد نیاز انگلستان می‌ توان اقامت دائم از طریق خرید ملک در اسپانیا و یا خرید ملک در پرتغال برای متقاضی، همسر و فرزندان او و حتی پدر و مادر متقاضی و همسر وی دریافت کرد.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *