ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

خرید ملک در یونان

خرید ملک در یونان

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک یونان یکی از راحت ترین و مقرون به صرفه ترین راه های اخذ اقامت دائم در اتحادیه اروپا و حوزه شنگن است. این کشور، یکی از ارزان‌ترین راه‌های شهروندی را ارائه می‌کند و یک مقصد بسیار محبوب برای بسیاری از مهاجران است. در چند سال گذشته بیش از هزاران نفر از ملیت های مختلف، ساکن یونان شده اند. وقتی نوبت به انتخاب بهترین مکان برای خرید ملک می رسد، گزینه های بسیار خوبی را ارائه می دهد و به‌عنوان جایگزینی برای سرمایه‌گذاری برای بازارهای اشباع‌تر در جاهای دیگر است. برای برخی این ایده، لذت بردن از آب و هوای دلپذیر یونان، فرهنگ غنی، غذاهای لذیذ و سواحل زیبا برای مدت طولانی است. برای برخی دیگر، یک فرصت سرمایه گذاری جذاب در یک مقصد توریستی برتر است.

بنابراین، یک فرصت استثنایی و فوق العاده گرانبهایی برای اخذ اقامت آسان و ارزان اروپایی به دست شما افتاده است. اما چرا آسان و ارزان؟ آسان از این لحاظ که اولا برنامه ویزای طلایی و هسته اصلی آن یعنی خرید ملک شرط اقامتی آن فقط 7 روز در سال بوده و شما پس از 5 سال اقامت دائم می توانید برای اخذ پاسپورت (تابعیت) یونان درخواست دهید. اما ارزان هم بدان لحاظ که در میان کشورهای دارای برنامه ویزای طلایی (پرتغال، اسپانیا، قبرس و مالتا) یونان ارزانترین PR را به سرمایه گذارن ارائه می کند. پس باید قدر این فرصت مهم را در سال 2024 دانست. در این رابطه، کارشناسان و متخصصان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را با کلیه مراحل خرید ملک در کشورهای اروپایی از زمان انتخاب ملک تا ثبت سند راهنمائی می کنند.

مزایای اقامت سرمایه گذاری از طریق خرید ملک یونان

کمیسیون اروپا در پیش بینی های اقتصادی پاییز خود که در رور چهارشنبه 24 آبان ماه 1402 منتشر شد، رشد اقتصادی یونان را 2.4% در سال 2013 و 2.2% تا سال 2025، بالاتر از میانگین منطقه یورو و اتحادیه  اروپا می داند. به طور کلی، کمیسیون خاطرنشان کرد که تورم اصلی یونان در سال 2023 حدود 4.3 درصد و تا سال 2025، حدود 2.1% برآورده خواهد شد. فرد با خرید ملک در یونان، اقامت دائم و یک کارت اقامت 5 ساله دریافت می کند. می توان گفت که یکی از سرمایه گذاری های امن خارج از کشور را، سرمایه گذاری در یونان اعلام می کنند. خیلی از اروپایی ها و آمریکایی ها این سرمایه گذاری را به دلیل امنیتی که دارد، انتخاب می کنند.


در اینجا به برخی از مزایای این نوع از اقامت اشاره شده است:

  • نه تنها هزینه نگهداری ندارد، بلکه چون اجباری در شرط حضور نیست، فرد می تواند ملکش را اجاره دهد و درآمد یورویی داشته باشد. مبلغ اجاره ملک در اروپا، حدودا بین 5 تا 8% از ارزش آن می شود.
  • شرایط مالکیت زمین و انتقال به وراث، همانند ایران است.
  • اقامت در ارتباط با این نوع سرمایه گذاری و افتتاح حسابی که فرد در طول پروسه انجام می دهد، با توجه به دریافت کارت بانکی و مدارک مربوط به آن، طی سفر به یونان یا به کشورهای دیگر، نیازی نیست که پول به صورت نقدی به همراه ببرد.
  • برخلاف سایر کشورهای اروپایی، حساب بانکی به نام شخص، افتتاح می شود.
  • برای فرزندان، اجبار تحصیل در یونان وجود ندارد بلکه می توانند در کل حوزه شنگن، تحصیل کنند.
  • هزینه بیمه به نسبت کشورهای دیگر، پایین تر است.
  • به دلیل هزینه نسبتاً پایین زندگی، به مکانی مقرون به صرفه برای داشتن ملک تبدیل شده است.

مدارک لازم برای خرید ملک در یونان

فرد برای اقدام جهت سرمایه گذاری از خرید ملک، باید مدارکی را طبق دستورالعمل های موجود یونان، ارائه کند. بالطبع با توجه به کامل بودن اسناد، می تواند برای دریافت این نوع از اقامت، اقدام کند. در اینجا لیست برخی از اسنادی که فرد باید قبل از خرید ملک داشته باشد، اشاره شده است:

  • پاسپورت
  • شماره ثبت مالیات
  • اقدام برای ویزای یونان برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا
  • مدارک اقامت یونان
  • اظهارنامه مالیاتی سالانه و غیره.

محاسبه کلی هزینه های زندگی در یونان

قوانین مورد نظر در ارتباط با خرید ملک یونان

از اول ماه میلادی می 2023، مبلغ سرمایه گذاری برای خرید ملک، در برخی مناطق اصلی به €500000 (یورو) تغییر پیدا کرده است و در کل، مبلغ سرمایه گذاری برای این کشور از €250000 (یورو) شروع می شود. قوانین خاصی برای مالکیت ملک در یونان اعمال می شود. به عنوان مثال، محدودیت هایی برای ساخت و ساز در فاصله مشخصی از ساحل وجود دارد و برخی از مناطق ممکن است برای ساخت و ساز یا بازسازی نیاز به مجوز خاصی داشته باشند. مهم است که فرد از این قوانین با تحقیق در مورد بازار املاک و مستغلات در این کشور، آگاهی داشته و به دنبال روند قیمت گذاری و تقاضا و همچنین خطرات یا فرصت های موجود در بازار باشد.

تفاوت خرید ملک در یونان و کشورهای اروپایی

خرید ملک در یونان همانند دیگر کشورهای اروپایی بخشی از برنامه ویزای طلایی یا Greece Golden Visa می باشد. سرمایه گذاران به راحتی و با حداقل سرمایه گذاری ممکن می توانند اقامت خانوادگی در یونان بگیرند. اما تفاوت برنامه ویزای طلایی یونان با برنامه های سایر کشورها در چیست یا به بیان دیگر دلیل توصیه اکید کارشناسان به متقاضیان جهت اقدام در برنامه ویزای طلایی یونان و خرید ملک در این کشور چیست؟ شاید یکی از دلایل موجه برای این امر آسان بودن شرایط آن می باشد. چرا که اولا فرآیند خرید ملک در یونان آسان بوده و ثانیا این برنامه شرط اقامتی اجباری نداشته و از آن گذشته شما در کمترین زمان ممکن و پش از گذشت 5 سال اقامت دائم در کشور یونان می توانید به تابعیت یونانی هم دست یابید.

دلیل محکم دیگر برای قراردهی برنامه خرید ملک کشور یونان در لیست گزینه های موجود، هزینه های پایین سرمایه گذاری در این کشور برای اخذ اقامت دائم (PR) می باشد. همانطوری که در نمودار مقایسه ای ذیل هم مشخص است، پایین ترین حد سرمایه گذاری در بین کشورهای دارای برنامه ویزای طلایی در سال 2020 متعلق به کشور یونان با رقم 250000€ (یورو) می باشد. اینها تفاوت برنامه اقامت یونان با دیگر کشورهای اروپایی و دلیل تاکید بر این مهم می باشد.

مقایسه حداقل سرمایه گذاری برای خرید ملک جهت اخذ اقامت اروپا

شرایط مهاجرت به یونان جهت خرید ملک

در همان شروع کار شاید این سوال به ذهن شما هم برسد که من برای آغاز فرآیند خرید ملک چه کنم و از کجا شروع کنم؟ این سوال یک سوال کاملا بجا و درستی است. شما به عنوان متقاضی برای انجام عملیات خرید ملک و مهاجرت به یونان ابتداء بایستی 3 گام اصلی را برای خود متصور شوید. گام اول مربوط به درخواست ویزای شنگن یا ویزای ورود برای یافتن ملک مناسب است. گام دوم مربوط به خرید ملک و امضاء قرارداد فروش (و هر گونه مدارک وکالتی، در صورت نیاز) می باشد. در گام سوم نیز شما از طریق وکیل مهاجرتی خود نسبت به تهیه مدارک لازم و درخواست ویزای اقامت یونان اقدام می کنید. خلاصه این پروسه به لحاظ شماتیکی از این قرار است:

نمودار پروسه خرید ملک در یونان

فرآیند خرید ملک در یونان

کلا پروسه خرید ملک در کشور یونان یک فرآیند بسیار ساده و راحت است اما به دلیل برخی تنگناهای حقوقی توصیه می شود که حتما از مشاوره یک وکیل حاذق در این زمینه استفاده شود. در واقع سیستم قانونی یونان موقعیت و نقش خریدار را در معامله ملک مشخص کرده و همچنین تعیین کرده که سند ملک همزمان با تنظیم و امضای قرارداد نهایی صادر می شود. بر این مبنا مراحل پروسه خرید خانه در کشور یونان به ترتیب زیر می باشد:

مراحل خرید ملک در کشور یونان 2024آیتمشرح
مرحله 1تعیین یک وکیل مستقلهزینه وکیل: 1.24% از کل مقدار قرارداد
مرحله 2تعیین دفترخانه ثبت اسناداین کار برای امضای قرارداد نهایی در حضور دفتردار لازم است.
مرحله 3صدور شماره ثبت مالیاتی (AFM) به منظور افتتاح حساب و نیز خرید ملکمدرک لازم برای صدور AFM فقط ارائه پاسپورت بوده و مرجع صدور هم اداره دارایی یونان است.
مرحله 4هزینه های انتقال قبالهاین هزینه ها قبل از امضاء قرارداد بایستی توسط خریدار به اداره دارایی پرداخت شود. (هزینه انتقال سند در یونان برای ساختمان های دارای پروانه ساخت تا 31.12.2005 معمولا 3.09% کل ارزش قرارداد بوده و برای ساختمان های دارای پروانه ساخت بعد از این تاریخ به جای هزینه انتقال، مالیات بر ارزش افزوده (VAT) تا 24% ارزش قرارداد اخذ می شود)
مرحله 5امضای قرارداد فروشاین امضاء فقط در دفتر ثبت اسناد یونان معتبر بوده و هزینه دفترخانه حدود 1.5% قیمت قرارداد است.
مرحله 6ثبت سند و انتقال مالکیتهزینه ثبت سند توسط خریدار تا 0.5% الی 0.7% مقدار قرارداد پرداخت می شود.

مزایای خرید ملک در یونان

بهترین مناطق گردشگری یونان

در اینجا به برخی از نواحی که برای خرید ملک شرایط مساعدی دارد، اشاره شده است:

  • آتن، که قلب کشور یونان و پایتخت آن نامیده می شود. هرساله شاهد ورود گردشگران بیشماری از کشور های مختلف به این شهر است.
  • کورفو، جامعه مهاجران اروپایی بزرگی دارد. این یک مقصد گردشگری معروف با سواحل زیبا و مناطق میراث یونسکو است.
  • کفالونیا، پناهگاه جزیره ای برای کسانی است که می خواهند از زندگی شهری بزرگ فرار کنند. دهکده‌های ماهیگیری خواب‌آلود و دریای مراقبه شما را در خلق و خوی آرام نگه می‌دارد.
  • پلوپونز، مکانی عالی برای بازنشستگی است. اگر به کشاورزی علاقه دارد، ممکن است به شغل پس از بازنشستگی او تبدیل شود.
  • کرت، جزیره ای امن و راحت با زیرساخت های توسعه یافته است. از شهرهای بزرگتر با آپارتمان های راحت در ساحل گرفته تا روستاهای کوچک کوهستانی، همه چیز را در یک مکان دارد.

درخواست اقامت دائم از طریق خرید ملک یونان

بر طبق قوانین کشور یونان، متقاضیان پس از امضاء قرارداد نهایی و اخذ سند ملک در یونان صلاحیت لازم برای درخواست اقامت دائم (PR) کشور یونان را دارند. برای این منظور شما و اعضای خانواده علاوه بر ارائه کپی سند خانه خریداری شده بایستی مدارک شناسائی (مثل پاسپورت، شناسنامه، سند ازدواج، 3 قطعه عکس رنگی جدید و غیره. و بیمه درمانی یا Medical Insurence خود را ارائه نمائید. بر این اساس، هر متقاضی PR یونان بایستی یک بیمه درمانی در یونان داشته باشد. لازم به توضیح است که هزینه های بیمه هم به سن هر متقاضی بستگی دارد. این هزینه ها از 250€ تا 500€ (یورو) هم می رسد. شرط دیگر واریز هزینه درخواست PR به ترتیب ذیل می باشد:

آیتممیزان هزینه
خود خریدار1000€ (یورو)
خریدار به همراه همسر و یک فرزند1500€ (یورو)
خریدار به همراه همسر و دو فرزند یا بیشتر2000€ (یورو)

نکته: هزینه درخواست برای هر متقاضی 500€ (یورو) می باشد.

شرایط گرفتن پاسپورت از طریق سرمایه گذاری خرید ملک یونان

پاسپورت یونان، در رتبه چهارم جهان قرار دارد و بعد از دریافت آن، افراد به راحتی می توانند به کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا و غیره، سفر داشته باشند. برای اخذ پاسپورت بعد از گذشت هفت سال با شرط یادگیری زبان یونانی و قبولی در آزمون شهروندی، فرد می تواند در ارتباط با این موضوع اقدام کند. در اینجا به  برخی از شرایط گرفتن پاسپورت اشاره شده است:

  • اگر فررند، دو مقطع تحصیلی درس بخواند و اقامت داشته باشد، به طور مستقیم پاسپورت می گیرد.
  • افراد، زبان رسمی کشور را تا حدودی بلد باشند.
  • مالیات بر ملک، حدود که 5% است را پرداخت کنند.

در اینجا به یک نمای کلی در ارتباط با شرایط گرفتن پاسپورت، پرداخته شده است.

پروسه دریافت پاسپورت یونان از طریق خرید ملک

مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، اطلاعات کامل تری در این رابطه در اختیار شما قرار خواهند داد.

سوالات مکرر درباب شرایط خرید ملک از یونان

سوالات مهمی که برخی از متقاضیان مهاجرت به یونان می پرسند عبارتند از:

  • چگونه افراد غیر بومی می توانند در یونان ملک را خریداری کنند؟ افرد باید ثابت کنند که وجوه قابل توجهی دارند که از راه های قانونی به دست آمده است. باید مدرکی مبنی بر درآمد خود، به ویژه اظهارنامه مالیاتی، مدارک وراثت، سود سهام، درآمد اجاره یا درآمد حاصل از فروش ملک را ارائه دهند.
  • شرایط اخذ اقامت از طریق خرید خانه در کشور یونان چیست؟ شما با خرید خانه یا آپارتمانی به ارزش 250000€ (یورو) و با حداقل شرایط و الزامات اقامتی می توانید اقامت یونان را اخذ و تردد آزادانه ناحیه شنگن را به دست آورید.
  • اقامت دریافتی ناشی از خرید خانه در یونان چیست؟ یک نوع اقامت موقت 5 ساله و قابل تمدید.
  • امتیازات خرید ملک در کشور یونان چیست؟ دریافت اقامت و تابعیت اروپایی، اخذ اقامت خانوادگی، امکان مسافرت به کل کشورهای اروپایی، امکان کار، تحصیل و سرمایه گذاری آزاد و غیره.
  • حداقل سرمایه لازم برای خریداری ملک در یونان 2024 چقدر میباشد؟ خرید خانه یا آپارتمانی به ارزش 250000€ (یورو).
  • هزینه درخواست ویزای اقامت یونان ازطریق خرید خانه چقدر است؟ 500€ (یورو).
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *