ویزای تحصیلی

خوابگاه دانشجویی ایتالیا

خوابگاه دانشجویی ایتالیا

خوابگاه دانشجویی ایتالیا و هزینه آن همواره یکی از چالش های اساسی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیایی محسوب می شود. با وچود اینکه ایتالیا جزو مقاصد تحصیلی مقرون به صرفه در بین کشورهای اروپایی محسوب می شود اما نباید فراموش کرد که برخی هزینه های زندگی در ایتالیا همچنان بالاتر است. مثلا هزینه اجاره آپارتمان در ایتالیا مخصوصا شهرهای بزرگی همچون رم و میلان بسیار بالاتر از بقیه شهرهای ایتالیایی است. با این حال، دانشگاه های بزرگ ایتالیا ممکن است به دانشجویان خارجی خوابگاه دانشجویی اعطا کنند و یا آنها را در یافتن اقامتگاه راهنمائی کنند.

  • شرایط تحصیل در کشور ایتالیا برای سال 2023 به چه صورتی است؟
  • چه مدارکی جهت تحصیل در کشور ایتالیا مورد نیاز است؟
  • شرایط مدرک زبان جهت تحصیل در ایتالیا چگونه می باشد؟
  • هزینه خوابگاه دانشجویی در کشور ایتالیا چگونه است؟

تحصیل در ایتالیا یک نوع ماجراجویی است که هر ثانیه و هر روز آن برای شما لذت بخش خواهد شد. همه شهرهای ایتالیایی زیبا و جالب هستند. ایتالیا کشور توریست ها و جهانگردان نیز می باشد. این کشور دارای سیستم آموزش عالی خوبی نیز می باشد و از دانشگاه های رتبه بالای جهان کم ندارد. دانشگاه پلی تکنیک میلان، اسکولا نورمال سوپریور دپیزا و اسکولا سوپریور سنت آنا پیزا جزو برترین های ایتالیا محسوب می شوند. برای آشنایی با شرایط زندگی در ایتالیا و تحصیل در این کشور زیبای اروپایی با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

ایتالیا، تلاقی دانشگاه های مدرن و کلاسیک

مسلما ایتالیا با وجود داشتن انواع مختلف جاذبه های تحصیلی و فرهنگی به یک مقصد تحصیلی ایده آل در خارج تبدیل شده است. اصولا دانشگاه های ایتالیا به میراث و رتبه های خودشان افتخار می کنند. دانشگاه رم تور ورگاتا (University of Rome Tor Vergata) است که یک دانشگاه جوان و نوبنیاد ایتالیایی (سال تاسیس: 1982) است که دوره های تحصیلی زیادی را ارائه می کند که همگی به زبان انگلیسی تدریس می شوند. لازم است بدانید که این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های نوبنیاد اروپایی است که به واسطه سطح رضایت دانشجویان و نیز آمار بالای استخدام فارغ التحصیلانش معروف است.

در نقطه مقابل، دانشگاه بلونیا (University of Bologna) قرار دارد که از سال 1088 میلادی اقدام به جذب دانشجو کرده است. دانشگاه مذکور یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ایتالیا و جهان است. جالب است بدانید که این دانشگاه در قرن 21 میلادی نیز هنوز هم در راس نوآوری و ابتکار آکادمیکی قرار دارد. فرآیند بلونیا (Bologna process) در همان شهری که دانشگاه بلونیا قرار دارد، به تصویب رسید تا از این طریق یک مجموعه از استانداردهای برتر در زمینه آموزش عالی در کل ناحیه آموزش عالی اروپایی (EHEA) برپا گردد.

تحصیل به همراه خوابگاه دانشجویی در ایتالیا

ابتداء لازم است بدانید که ایتالیا نیز جزو کشورهای امضاء کننده معاهده بلونیا برای هماهنگ سازی آموزش عالی در اروپا است. به همین دلیل، تحصیلات دانشگاهی در ایتالیا به 3 سیکل تقسیم می شود. برنامه های سیکل اول یا لیسانس در ایتالیا شامل 180 ECTS، برنامه های سیکل دوم شامل دوره فوق لیسانس 2 ساله با 120 ECTS و برنامه های سیکل سوم یا دکتری (PhD) نیز شامل 120 ECTS می باشد. از همین رو، شیوه درخواست پذیرش دانشگاهی در ایتالیا به ملیت متقاضیان و نیز سیکل تحصیلی درخواستی آنها بستگی دارد. اما مهمترین دغدغه دانشجویان این است که بتوانند محل اقامت خود را حتی قبل از ورود مشخص نمایند. نکته حائز اهمیت این است که دانشگاه های ایتالیا اولویت تخصیص خوابگاه را به دانشجویان سال دوم به بعد اختصاص میدهند. در نتیجه برای سال اول بهتر است دانشجویان خوابگاه های نزدیک به دانشگاه را رزرو نمایند. برای رزرو خوابگاه میبایست در وبسایت های نظیر AIRBnB.COM خوابگاه مورد نظر خویش را انتخاب نمایند و تاریخ و مدت زمان ورود را تعیین نموده و پرداخت مبلغی به عنوان دیپازیت را از طریق مستر کارت و ویزا کارت انجام دهند.

اقدام برای تحصیل در ایتالیا

اولین گام برای پذیرش ایتالیا، برقراری ارتباط با دانشگاه و کنترل شرایط اخذ پذیرش می باشد. زمانی که صلاحیت شما توسط دانشگاه به تایید رسید، شما می بایست فرم درخواست خود به همراه دیگر مدارک ترجمه شده به زبان ایتالیایی را برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا به سفارت این کشور در تهران تحویل دهید. اما مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا در سال 2023 عبارتند از:

  • دیپلم متوسطه + ریزنمرات تحصیلی
  • مدرک زبان ایتالیایی در حداقل سطح B2 (برای دوره های آموزشی به زبان ایتالیایی)
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS با نمره حداقل 0 (برای دوره های آموزشی به زبان انگلیسی)
  • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه ایتالیایی
  • توصیه نامه (ROL)، انگیزنامه (SOP) و نیز رزومه (CV)
  • مدارک شناسائی متقاضی

اما نکته ای که نباید فراموش کرد، اشاره به این نکته مهم است که کلیه مدارک زیر می بایستی قبل از ارسال به دانشگاه به زبان ایتالیایی ترجمه و به تایید برسد.

تحصیل به همراه خوابگاه دانشجویی در ایتالیا

برترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل در 2023

تحت فرآیند بلونیا، ایتالیا سیستم آموزش عالی را جایگزین سیستم قبلی کرد. بنابراین، آموزش عالی ایتالیا در حال حاضر بر پایه 3 تا سیکل معروف با مدت زمان تحصیل مشخص می باشد. برای تحصیل در ایتالیا دانشگاه های خصوصی و دولتی فراوانی وجود دارد. 4 دانشگاه برتر ایتالیا در سال 2023 عبارتند از:

دانشگاهرتبه ملی
پلی تکنیک میلان1
 مدرسه عالی سنت آنا2
دانشگاه بولونیا3
دانشگاه ساپینزا رم4

شرایط خوابگاه های دانشجویی در ایتالیا

در ایتالیا خوابگاه های دانشجویی مختلفی توسط دانشگاه ها و با شرایط و هزینه های مختلفی به دانشجویان متقاضی ارائه می شود. رسم معمول این است که خوابگاه دانشجویی ایتالیا توسط دفتر دانشگاه مدیریت و کنترل شود. این ادارات خوابگاهی وظیفه تهیه اطلاعاتی در خصوص اجاره آپارتمان ها را بر عهده دارند. معمولا هم اجاره این خوابگاه ها توسط دانشجویان به صرفه تر از یافتن منزل در بازار خصوصی ایتالیا است.

در ایتالیا، همچنین معمول است که دانشجویان به جای کل آپارتمان فقط یک اتاق را اجاره می کنند. در این مورد، دانشجویان می بایست به 2 نکته مهم توجه کنند. اولا آنها باید به شرایط خوابگاه دانشجویی ایتالیا یا آپارتمان مورد نظر برای اجاره توجه کنند و اینکه امکانات آن اقامتگاه در چه سطحی است. آیا تمامی امکانات و وسایل آسایشی و رفاهی فراهم است یا خیر. ثانیا، دانشجویان قبل از عقد قرارداد اجاره می بایست اطلاعات فنی و حقوقی لازم را از کارشناسان امر جویا شوند تا در ادامه روند مهاجرتی خود با مشکلی مواجه نشوند.

اجاره خوابگاه دانشجویی ایتالیا

معمولا هزینه اجاره خوابگاه دانشجویی ایتالیا یا اجاره آپارتمان در شهرهای بزرگ بسیار گران است و بسته به فاکتورهای مختلف می تواند از 300€ تا 600€ (یورو) متفاوت باشد. برای یافتن منزل مناسب می توان از روزنامه ها و یا بنگاه املاک محلی کسب اطلاع کرد یا از پورتال های مسکن همانند HousingAnyware و Uniplaces استفاده کرد. همچنین لازم به ذکر است که مدت اجاره قانونی هر خانه ای در ایتالیا حداکثر تا 1 سال می باشد.

لازم به ذکر است دانشجویان به شرح نمودار ذیل اجازه کار دانشجویی در ایتالیا را دارند و به این ترتیب می توانند بخشی از هزینه های زندگی خود در ایتالیا را تامین کنند:

اجازه کار دانشجویی در ایتالیا

در پایان یادآوری می شود که علاوه بر ویزای تحصیلی، ویزای سرمایه گذاری یا ویزای کاری ایتالیا از جمله ویزاهای صادره توسط دولت این کشور می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این زمینه مهاجرتی نیز به ارائه خدمات مشاوره می پردازد.

سوالات پرتکرار در خصوص خوابگاه دانشجویی ایتالیا

برای اخذ خوابگاه در ایتالیا باید از موارد زیر مطلع بود:

  1. آیا امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی ایتالیا برای دانشجویان بین المللی وجود دارد؟ همه دانشجویان ایتالیایی و غیر ایتالیایی امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی این کشور را خواهند داشت.
  2. آیا امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی ایتالیا از روز اول وجود دارد؟ در بسیاری از موارد دانشجویان بین المللی از سال دوم اجازه استفاده از بورسیه تحصیلی را خواهند داشت.
  3. استفاده از خوابگاه دانشجویی چه تاثیری بر بورسیه تحصیلی دانشجویان خواهد داشت؟ مبلغ اجاره خوابگاه از مبلغ مشخص شده دانشجویان کم خواهد شد.
  4. مدت اقامت در خوابگاه های دانشجویی ایتالیا چگونه است؟ افراد در طول دوره تحصیل خود می توانند در خوابگاه های دانشجویی ایتالیا اقامت داشته باشند اما خوابگاه های دانشجویی در بسیاری از موارد در تعطیلات بین دو ترم تعطیل هستند.
  5. چرا اقامت در خوابگاه های دانشجویی ایتالیا گزینه مناسبی است؟ در بسیاری از موارد هزینه اجاره مسکن شخصی در ایتالیا ارزان قیمت تر است اما باید به این نکته نیز توجه داشته که هزینه استفاده از انواع انرژی و همچنین یک وعده غذایی رایگان از هزینه های زندگی افراد کم خواهد شد.
3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *