ویزای تحصیلی

خوابگاه دانشجویی در ترکیه

خوابگاه دانشجویی در ترکیه

کسب اطلاعات در رابطه با خوابگاه دانشجویی در ترکیه به علاقه مندان به تحصیل در این کشور کمک میکند تا بهترین مکان را برای اقامت خود انتخاب کنند. با توجه به دانشگاه های معتبر در ترکیه، هزینه های زندگی نسبتا ارزان، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و همسایگی این کشور با ایران هر ساله متقاضیان زیادی برای ادامه تحصیل و اقامت به این کشور اوراسیایی مهاجرت می کنند.

دانشجویانی که قصد اقامت در خوابگاه دانشجویی ترکیه را دارند باید پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در این کشور اقدامات لازم را برای رزرو خوابگاه انجام دهند. چرا که 80% دانشگاه های ترکیه یا به دانشجویان خدمات خوابگاه را ارائه نمی نمایند و یا ظرفیت به شدت محدودی دارند. با توجه به افزایش مهاجرت به ترکیه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تصمیم به نگارش این مقاله در رابطه با خوابگاه دانشجویی ترکیه گرفته اند.

شرایط خوابگاه های دانشجویی در ترکیه

برخی از دانشگاه های کشور ترکیه برای آسایش و راحتی دانشجویان خوابگاه هایی را در محوطه دانشگاه برای اقامت و اسکان دانشجویان در نظر گرفته اند. خوابگاه های دانشجویی دارای شرایط و قوانینی هستند که دانشجویان ملزم به رعایت آن ها می باشند. اگر پذیرش دانشگاهی را کسب کردید که خوابگاه دانشجویی ندارد و یا قصد دارید از قوانین خوابگاه دور باشید و مستقل زندگی کنید می توانید در آپارتمان های دانشجویی در نظر گرفته شده اقامت داشته باشید. در صورتی که دانشجو قوانین وضع شده در خوابگاه را رعایت نکن باید جریمه پرداخت کند. خوابگاه های دانشجویی در ترکیه به 2 صورت خصوصی و دولتی می باشند، هزینه اقامت در خوابگاه های خصوصی با توجه به امکانات بیشتر گران تر از هزینه اقامت در خوابگاه های دولتی است.

البته علاوه بر این امکانات، دسترسی به وسایل نقلیه عمومی و محله و شهر خوابگاه از عوامل تعیین کننده هزینه خوابگاه است. عموما هزینه ها در استانبول و سپس آنکارا نسبت به سایر شهر های دیگر ترکیه بالاتر است. دانشجویانی که قصد اقامت در آپارتمان های دانشجویی را دارند اغلب باید علاوه بر اجاره آپارتمان هزینه های آب، برق، گاز و اینترنت را نیز پرداخت کنند. به همین دلیل دانشجویان برای کمتر شدن هزینه ها تصمیم به زندگی گروهی در آپارتمان های دانشجویی می گیرند.

فرآیند جستجوی خوابگاه دانشجویی در ترکیه

یکی از اصلی ترین چالش هایی که متقاضیان تحصیل در ترکیه با آن مواجه هستند، فرآیند جستجوی خوابگاه دانشجویی در ترکیه می باشد. زیرا روند پیدا کردن خوابگاه دانشجویی مناسب در ترکیه به نسبت اغلب کشورهای مدرن اروپایی بسیار دشوارتر می باشد. به طور کلی راه های زیادی برای یافتن خوابگاه دانشجویی در ترکیه وجود دارد، که بسته به نوع مسکنی که انتخاب می کنند متفاوت خواهد بود. در مورد خوابگاه دانشجویی در ترکیه یک توصیه ارزشمند این است که، هرچه زودتر به فکر اقامت خود در ترکیه باشید. به همین جهت توصیه می شود که، قبل از اعزام به ترکیه با انواع خوابگاه های دانشجویی در ترکیه و نحوه رزرو آنها آشنا شوید.

در نمودار زیر می توانید روند اعطای خوابگاه دانشجویی در ترکیه به دانشجویان بین المللی را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند اعطای خوابگاه دانشجویی در ترکیه به دانشجویان بین المللی

هزینه اقامت در خوابگاه دانشجویی در ترکیه

همانطور که در قسمت قبلی اشاره شد خوابگاه های دانشجویی در این کشور به 2 صورت خصوصی و دولتی هستند. متقاضیانی که قصد می خواهند در هزینه های خود صرفه جویی کنند اقامت در خوابگاه های دولتی پیشنهاد مناسبی برای آن ها است. برای رزرو خوابگاه های دولتی باید به سایت Kredi ve Yurtlar Kurumu مراجعه کنید. ظرفیت اتاق خوابگاه های دولتی بین 4 تا 6 نفر می باشد، در برخی از خوابگاه ها اتاق هایی برای اقامت 12 نفر در نظر گرفته شده است.

اگر قصد اقامت با افراد کمتری را دارید می توانید در خوابگاه های نیمه خصوصی با ظرفیت 2 تا 4 نفر اقامت داشته باشید. هزینه اقامت در خوابگاه های نیمه خصوصی بیشتر از هزینه های خوابگاه های دولتی است.اما در رابطه با خوابگاه های خصوصی می توان گفت مزایا و امکانات این خوابگاه ها بیشتر و بهتر از خوابگاه های دولتی است. ظرفیت اتاق خوابگاه های خصوصی بین 1 تا 4 نفر است. در راستای مهاجرت به ترکیه برای اقامت در این خوابگاه ها باید ماهیانه مبلغی بین 500$ تا 600$ (دلار آمریکا) پرداخت کنید.

هزینه اقامت در خوابگاه دانشجویی در ترکیه

شرایط کار دانشجویی در کشور ترکیه

با توجه به قوانین وضع شده در کشور ترکیه دانشجویان بین المللی و خارجی نمی توانند در طول دوران تحصیلی مشغول به کار شوند. دانشجویان می توانند از سال دوم تحصیلی با دریافت مجوز های لازم در مشاغل پاره وقت کار کنند. برای دریافت مجوز کار لازم است به پلیس مهاجرت ترکیه و وزارت امور داخلی این کشور مراجعه کنید. نام مجوزی که دانشجویان برای ورود به بازار کار میبایست کسب نمایند اصطلالحا “چالیشما ایزین” است. برای اطلاع از شرایط کار در کشور ترکیه در طول دوران تحصیلی پیشنهاد می شود مقاله تحصیل در ترکیه را مطالعه کنید. با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در رابطه با خوابگاه دانشجویی ترکیه کسب کردید، برای اطلاع از نحوه رزرو خوابگاه های دانشجویی این کشور و شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه می توانید با کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات متداول در خصوص خوابگاه دانشجویی در ترکیه

از سوالات پرتکرار در خصوص خوابگاه و محل اقامت در این کشور میتوان موارد زیر را عنوان کرد:

  • خوابگاه های کشور ترکیه به چه صورت هستند؟ خوابگاه های دانشجویی در این کشور به 2 صورت خصوصی و دولتی هستند.
  • ظرفیت خوابگاه های دانشجویی در ترکیه چقدر است؟ ظرفیت اتاق خوابگاه های دولتی بین 4 تا 6 نفر می باشد.
  • در خوابگاه های نیمه خصوصی در ترکیه چند نفر در هر اتاق مستقر هستند؟ افراد در خوابگاه های نیمه خصوصی با ظرفیت 2 تا 4 نفر اقامت دارند.
  • هزینه اقامت در خوابگاه های خصوصی در ترکیه چقدر است؟ برای اقامت در این خوابگاه ها باید ماهیانه مبلغی بین 500$ تا 600$ (دلار آمریکا) پرداخت کنید.
  • چه تسهیلاتی برای دانشجویان در ترکیه وجود دارد؟ دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی می توانند از 50% تخفیف در نظر گرفته شده برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، همچنین می توانند با ارائه کارت دانشجویی از تخفیفات مراکز تفریحی استفاده کنند و به صورت رایگان از خدمات بهداشتی و درمانی ترکیه بهره مند شوند.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “خوابگاه دانشجویی در ترکیه

  1. mahdis گفت:

    سلام. هزینه خوابگاه دولتی چقدر است؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      هزینه خوابگاه در ترگیه از 2500 تا 3000 لیر در ماهه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *