ویزای تحصیلی

دانشگاه هومبولت برلین آلمان

دانشگاه هومبولت برلین آلمان

دانشگاه هومبولت برلین آلمان (humboldt-universität zu berlin) یکی از قدیمی ترین دانشگاه های شهر برلین است که در اکتبر سال 1811 تاسیس شد. این دانشگاه به شدت دانشگاه های اروپا و دانشگاه های غرب را تحت تاثیر قرار داده است. در سال 1949 این دانشگاه به دانشگاه هومبولت تغییر نام پیدا کرد. پردیس اصلی این دانشگاه در شهر برلین واقع شده است و 3 پردیس اصلی دیگر را نیز دربرمیگیرد که مهم ترین آنها پردیس آدلرشف (Adlershof) با بیش از 6000 دانشجو است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص دانشگاه هومبولت برلین در سال 2023 توضیحاتی ارائه شده است.

ویژگی های دانشگاه هومبولت برلین (HU)

دانشگاه هومبولت برلین 32553 دانشجو دارد که بیش از 5000 نفر از آنها دانشجویان بین المللی از سراسر جهان هستند. این دانشگاه 40 برنده جایزه نوبل را در تاریخ خود می بیند که از مشهورترین آنها می توان به اوتو هان (Otto Hahn)، آلبرت میشلسون (Albert Michelson) و تئودور مومسن (Theodor Mommsen) اشاره کرد. از مهم ترین ویژگی های دانشگاه هومبولت برلین می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

آیتمشرح
تاسیس1810
نوع دانشگاهعمومی
بنیانگذارویلهم فون هومبولت
مکانبرلین
وبگاهwww.hu-berlin,de

جایگاه علمی دانشگاه هومبولت برلین آلمان

دانشگاه هومبولت یکی از 11 برنده جایزه برترین دانشگاه های قدیمی آلمان است و همواره یکی از بهترین دانشگاه های اروپا و یکی از بهترین ها در زمینه هنر و علوم انسانی در سطح جهانی بوده است. این دانشگاه سومین دانشگاه برتر آلمان در سال 2016، چهل و نهمین دانشگاه برتر آلمان در سال 2016 و پنجاه و هفتمین دانشگاه برتر جهان در سال 2017 می باشد. علاوه بر موارد فوق دانشگاه هومبولت برلین رتبه 27 جهانی در رشته هنر و علوم انسانی در سال 2016 و رتبه 14 جهانی در رشته فلسفه در سال 2016 را دریافت نموده است. رتبه دانشگاه هومبولت برلین در سال 2023 به شرح ذیل می باشد:

جایگاه علمی دانشگاه هومبولت برلین آلمان

پس دانشگاه هومبولت برلین یکی از برترین دانشگاه های دولتی کشور آلمان محسوب می شود. همچنانکه در نمودار بالا هم مشاهده می شود، رتبه این دانشگاه از 128 جهانی در سال 2022 به 131 در سال 2023 تنزل یافته است. ولی با این حال این دانشگاه هوز هم چهارمین دانشگاه برتر کشور آلمان محسوب می شود:

دانشگاهرتبه جهانی از نظر رنکینگ دانشگاه های برتر QS (2023)رتبه ملی از نظر رنکینگ دانشگاه های برتر QS (2023)
دانشگاه فنی مونیخ491
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان592
دانشگاه هایدلبرگ653
دانشگاه هومبولت برلین آلمان1314

 

دانشکده های دانشگاه هومبولت برلین آلمان

این دانشگاه به دانشگاه تازه نهاد شده برلین معروف می باشد و دارای 256 دانشجو و 52 استاد در رشته های مختلف مانند حقوق، الهیات، فلسفه و پزشکی و حقوق می باشد و این دانشگاه خانه بزرگترین متفکران آلمانی در 2 قرن گذشته بوده است. از جمله دانشکده های دانشگاه هومبولت برلین، شامل دانشکده های زیر می باشد:

  • دانشکده حقوق
  • دانشکده علوم زیستی
  • دانشکده هنر و علوم انسانی 1 و 2
  • دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی
  • دانشکده ریاضیات و علوم طبیعی
  • دانشکده علوم دینی
  • دانشکده علوم اقتصاد و تجارت

کورس های تحصیلی در دانشگاه هومبولت برلین

در دانشگاه هومبولت دانشجویان بین المللی می توانند برنامه تحصیلی خودشان را در کورس های مختلفی ادامه تحصیل دهند. اما قبل از انتخاب این دانشگاه بایستی بدانید که تاکید آموزشی این دانشگاه بر روی تربیت دبیری یا teacher training می باشد. و اصلا به همین دلیل نیز برخی از کورس های این دانشگاه به تربیت دبیری اختصاص دارد. با این توضیح اکنون به معرفی انواع کورس های تحصیلی در دانشگاه هومبولت برلین می پردازیم:

کورس های تحصیلیشرایط
مقطع لیسانسدوره تک- لیسانس

دوره های لیسانس ترکیبی (بدون آموزش دبیری)

دوره های لیسانس ترکیبی همراه با گزینه آموزش لیسانس

مقطع فوق لیسانسکلیه دوره های فوق لیسانس (به جز M.Ed.) به ترتیب الفبائی

فوق لیسانس آموزش (M.Ed.)

مقاطع دیگربرنامه های دکتری، LL.M و گواهی

در کورس تک لیسانس یا Mono-bachelor degrees، دانشجو فقط یک رشته اصلی را آنهم با حداقل 120 واحد درسی تحصیل خواهد کرد. در کورس لیسانس ترکیبی از دانشگاه هومبولت برلین همچنانکه از نامش نیز برمی آید، دانشجو همزمان دو رشته را (رشته اصلی بین 90 و 120 واحد درسی و رشته دومی با 60 واحد) تحصیل می کند. بالاخره کورس های همراه با آموزش دبیری در این دانشگاه نیز همواره به صورت کورس های لیسانس ترکیبی ارائه می شود.

مدارک تحصیلی لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه هومبولت برلین

برای اخذ پذیرش از دانشگاه هومبولت برلین و اخذ ویزای تحصیلی آلمان می بایست مدارک مورد نیاز را جهت اخذ پذیرش ارائه نمود. این مدارک بسته به شرایط و رشته تحصیلی نیز متفاوت است ولی به صورت کلی شامل موارد زیر است:

  • نمره زبان آلمانی و انگلیسی مورد نیاز برای اخذ پذیرش
  • مدارک تحصیلی یعنی مدارک فارغ التحصیلی دبیرستان، دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد به علاوه ترجمه رسمی آن ها به زبان آلمانی به همراه تاییدیه های لازم

مدارک تحصیلی لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه هومبولت برلین

نمره زبان برای تحصیل در دانشگاه هومبولت آلمان

از آنجایی که تدریس در دانشگاه هومبولت عموما به زبان آلمانی است، تنها برخی رشته های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شوند. متقاضیان دوره پیش دانشگاهی باید گواهی قبولی آزمون سطح B2 طبق چارچوب متداول و متقاضیان دوره دانشگاهی (همه مقاطع) گواهی قبولی آزمون سطح C1 طبق چارچوب متداول یا قبولی در آزمون TestDaF یا همان (Test of German as a foreign language) با حداقل نمره 3 در هر 4 بخش آزمون را ارائه نمایند.

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، باید مدرک آیلتس حداقل نمره 7، تافل مبتنی بر اینترنت حداقل نمره 90 و تافل مبتنی بر دفترچه حداقل نمره 560 داشته باشند. در سال 2023 تاریخ درخواست ترم تابستان 15 دسامبر تا 15 ژانویه (تمامی مقاطع) و ترم زمستان 1 ژوئن تا 15 ژولای می باشد.

طریق اخذ ویز جهت تحصیل در دانشگاه هومبولت

به بیان دیگر آخرین مرحله از مراحل پذیرش دانشجو از دانشگه هومبولت برلین آلمان، درخواست ویزای تحصیلی می باشد.مطابق قوانین کشور آلمان متقاضیانی که اخیرا پذیرش خودشان را از یکی از دانشگاه های آلمانی مثل دانشگاه هومبولت گرفته اند بایستی برای اخذ ویزای دانشجویی موسوم به VISUM ZU STUDIENZWECKEN اقدام کنند. خود این ویزا به مدت 3 ماه اعتبار داشته و دانشجویان به محض ورود به آلمان نیازمند اخذ مجوز اقامتی اشان از اداره ثبت اتباع خارجی آلمان هستند.

فلذا از جمله مدارک مورد نیاز به منظور درخواست همین ویزا نیز می توان به مدارک زیر اشاره نمود:

  • فرم درخواست تکمیلی ویزای تحصیلی آلمان
  • عکس های پاسپورتی جدید
  • مدارک شناسایی
  • مدارک تحصیلی
  • مدرک مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی
  • تاییدیه تمکن مالی کافی
  • رسید واریز هزینه درخواست ویزای تحصیلی آلمان
  • نامه پذیرش از دانشگاه هومبولت آلمان
  • بیمه سلامت معتبر در کل اروپا

هزینه زندگی دانشجوئی در برلین

برلین به عنوان پایتخت آلمان و یکی از بزرگترین شهرهای این کشور به عنوان یک شهر نسبتا گرانی محسوب می شود. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود این شهر با رقم شاخص 68.4 به عنوان چهارمین شهر گران آلمان محسوب می شود:

شاخص هزینه زندگی در شهرهای آلمان

در حال حاضر متوسط هزینه زندگی در شهر برلین برای یک دانشجوی دارای خوابگاه در حدود €945 (یورو) می باشد. اما در صورت اجاره آپارتمان شخصی هزینه مذکور به بالای €2000 (یورو) نیز می رسد. در جدول زیر می توان با برخی از هزینه های زندگی در شهر برلین آشنا شد:

آیتم هاهزینه ها به یورو
اجاره آپارتمان تک خواب وسط شهر برلین1329.18€
اجاره آپارتمان تک خواب در حومه شهر برلین912.46€
هزینه اشتراک ماهیانه آپارتمان 85 مترمربعی305.67€
1 لیتر بنزین2.03€
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)3€
آب بطری 1.5 لیتری0.65€
یک کیلوگرم فیله مرغ9.67€
یک قرص نان 500 گرمی1.61€
شیر به میزان یک لیتر1.15€
غذا در رستوران ارزان قیمت12€

با این توضیحات اکنون می توان حدس زد که کدام آیتم زندگی بیشترین بودجه مالی دانشجویان را به خود اختصاص می دهد. همان طوری که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود، بیشترین بودجه مالی دانشجویان (33.6%) صرفه هزینه اجاره خانه در شهر برلین می گردد:

توزیع درصدی هزینه های زندگی در برلین

شرایط کار حین تحصیل و بعد از تحصیل در دانشگاه هومبولت

همانند دیگر دانشجویان در دانشگاه های آلمان، دانشجویان بین المللی در دانشگاه هومبولت برلین آلمان نیز از حق کار دانشجویی برخوردارند. آنها حین تحصیلات تا 20 ساعت از حق کار دانشجویی برخوردارند. این کار پاره وقت هم مربوط به کار داخل پردیس و هم مربوط به خارج از پردیس می باشد. ضمنا دانشجویان به محض فارغ التحصیلی از دانشگاه هومبولت و به عنوان بخشی از مجوز کار پسا تحصیلی می توانند اقامت خودشان را تا 18 ماه تمدید کنند. اقامتی که هدف از آن جستجوی کار در کشور آلمان می باشد. در خود کشور آلمان نیز با عنوان مجوز کار پسا تحصیل کشور آلمان نامیده می شود. آنها با استفاده از همین ویزا می توانند کار مناسبی پیدا کرده و اقامت تحصیلی اشان را به اقامت کاری آلمان تبدیل بکنند.

شهریه تحصیلی دانشگاه هومبولت در 2023

در سال 2023 هزینه و یا شهریه ای متوجه دانشجویان بین المللی و حتی بومی دانشگاه هومبولت برلین نیست. تنها هزینه ای که دانشجویان باید پرداخت کنند مبلغی حدود 800€ (یورو) به اضافه هزینه های شخصی است. برنامه MEMS و دانشگاه هومبولت بورسیه بخصوصی را برای دانشجویان در نظر نمی گیرند، اما با این که شهریه ای از دانشجویان اخذ نمی شود، دانشگاه کمک هزینه هایی مثل کمک هزینه DAAD و غیره را برای پوشش هزینه های جانبی پیشنهاد می کند. این کمک هزینه ها دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد را نیز شامل می شود.

  • کمک هزینه DAAD) Deutscher Akademischer Austauschdienst): برای تامین هزینه ها در کشور آلمان کمک هزینه های متعددی وجود دارد که مهم ترین آنها DAAD است. استفاده از DAAD یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای اخذ بورسیه است. DAAD توسط وزارت آموزش و پرورش آلمان حمایت می شود. این شرکت بورسیه های مختلفی را به طیف وسیعی از کشورهای سراسر جهان، شامل اکثر کشورهای انگلیسی زبان ارائه می کند.
  • کمک هزینه Deutschlandstipendium: دانشگاه هومبولت دانشجویان برتر با هر ملیتی را به وسیله این کمک هزینه حمایت می کند. معیارهای دریافت این کمک هزینه عملکرد آکادمیک، روابط اجتماعی و تعهدات سیاسی هستند.

امید بر این است که با به اتمام رسیدن مقاله فوق توانسته باشیم اطلاعاتی مفید را در اختیار شما نیز قرار دهیم. یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در باب مهاجرت از طریق تحصیل نیز حائز اهمیت است، هزینه های زندگی می باشد. آگاهی از هزینه زندگی در آلمان نیز از این قانون مستثنی نمی باشد و دانشجویان که تمایل به مهاجرت به آلمان را دارند می توانند به لینک مقاله مذکور در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمایند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *