ویزای تحصیلی

دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان با 42000 دانشجو در حال حاضر به عنوان بزرگترین دانشگاه فنی ایتالیا شناخته می شود و مورد توجه قرار می گیرد. رشته های معماری، طراحی و مهندسی مهم ترین رشته های این دانشگاه بزرگ در میلان هستند. شرایط تحصیل در ایتالیا در سال های اخیر به گونه ای بوده است که متقاضیان فراوانی از سراسر جهان، به منظور تحصیل در این کشور، درخواست خود مبنی بر پذیرش در دانشگاه های مختلف را اعلام کرده اند. دانشگاه پلی تکنیک میلان در سال 1863 در شهر میلان افتتاح شد و هم اکنون بنای اصلی این دانشگاه در میدان لئوناردو داوینچی واقع شده است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با توجه به حجم بالای تقاضا برای تحصیل در این دانشگاه، به معرفی و تحلیل شرایط تحصیل در آن می پردازد.

  • برترین دانشگاههای ایتالیا 2023 کدامند؟
  • آیا برای تحصیل در ایتالیا داشتن مدرک زبان ایتالیایی الزامی است؟
  • دانشگاه پلیتکنیک میلان در چه سالی تاسیس شده است؟
  • آیا این دانشگاه جزء دانشگاه های معتبر ایتالیا به حساب می آید؟
  • رتبه بین المللی این دانشگاه چیست؟
  • شرایط تحصیل در پلی تکنیک میلان چیست؟
  • هزینه تحصیل در این دانشگاه ایتالیایی چقدر است؟
  • شرایط دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا 2023 چیست؟

نگاهی اجمالی به تحصیل در ایتالیا

پروسه تحصیل در ایتالیا نیز مانند بسیاری از کشورهای مطرح دیگر است؛ به این صورت که متقاضی در مرحله اول باید مدرک تحصیلی خود را ترجمه کرده و به همراه مدارک مورد نیاز دیگر دانشگاه، نظیر مدرک زبان و پاسپورت در اختیار دانشگاه قرار دهد. در صورتی که شرایط برای تحصیل دانشجو فراهم باشد، دانشگاه برگه ای به عنوان برگه پذیرش در اختیار او قرار می دهد. این گواهی در حقیقت مدرک اصلی مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا به شمار می رود.

تحصیل در کشور ایتالیا برای دانشجویان در هر سه مقطع تحصیلی امکان پذیر است اما بر خلاف باورهای عمومی تحصیل در این کشور به هیچ عنوان برای دانشجویان غیراروپایی رایگان نیست. امکان استفاده از بورسیه تحصیل در این کشور اما برای دانشجویان خارجی وجود دارد و این بدان معناست که شهروندان خارجی به کمک این بورسیه می توانند از تحصیل رایگان در ایتالیا برخوردار شده و علاوه بر آن کمک هزینه تحصیلی نیز دریافت کنند. هزینه های زندگی در کشور ایتالیا به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است که در ادامه به صورت اجمالی به آن نیز اشاراتی خواهیم داشت.

در مجموع شرایط کلی برای اپلای و پذیرش از دانشگاه های مختلف ایتالیا در سال 2023 از قرار ذیل است:

شرایط کلی برای اپلای و پذیرش از دانشگاه های مختلف ایتالیا

معرفی دانشگاه پلی تکنیک میلان

چنانچه گفته شد دانشگاه پلی تکنیک میلان در سال 1863 در شهر میلان افتتاح شد اما در حال حاضر دارای 7 ساختمان تحقیقاتی و آموزشی است که در شهرهای مختلف استان لومباردی بنا شده اند. ساختمان اصلی دانشگاه به عنوان لئوناردو شناخته می شود که در مرکز شهر میلان و در میدان لئوناردو داوینچی بنا شده است. سایر ساختمان های دانشگاهی در مناطق بویسا، کومو، لکو، کرمونا، مانتوا و پیاچزا واقع شده اند. چنانچه از نام این دانشگاه برمی آید، رشته های مهندسی مهم ترین رشته های آموزشی در این دانشگاه هستند اما معماری، طراحی و مهندسی ساخت و ساز نیز از رشته های با اهمیت در این دانشگاه هستند.

معرفی دانشگاه پلی تکنیک میلان

دپارتمان های دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان از 12 دپارتمان تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از:

  • دپارتمان معماری و علوم شهری (DaSTU)
  • دپارتمان معماری، محیط ساخته شده و مهندسی ساخت (ABC)
  • دپارتمان شیمی، مواد و مهندسی شیمیایی (DCMC)
  • دپارتمان طراحی
  • دپارتمان الکترونیک، انفورماتیک و مهندسی زیستی (DEIB)
  • دپارتمان انرژی
  • دپارتمان فیزیک
  • دپارتمان عمران و مهندسی محیط (DICA)
  • دپارتمان مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنعتی
  • دپارتمان ریاضیات
  • دپارتمان مکانیک
  • دپارتمان علوم هوافضا و تکنولوژی

جایگاه علمی دانشگاه پلی تکنیک میلان

یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشت، جایگاه علمی یک دانشگاه است. بسیاری از افراد به دلیل در اختیار داشتن رزومه قوی به دنبال بهترین دانشگاه برای نام نویسی هستند و عده ای به دلیل در اختیار نداشتن چنین رزومه ای باید از نام نویسی در دانشگاه های برتر خودداری کنند چراکه درخواست دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا هزینه در بر خواهد داشت. در حال حاضر موسسات مختلفی در جهان وجود دارد که بنا بر شاخص های از پیش تعیین شده خود به رتبه بندی دانشگاه های مختلف در جهان می پردازند. جدول زیر نشان دهنده جایگاه دانشگاه پلی تکنیک میلان در میان دانشگاه های برتر جهان است.

موسسه ارزیابUSNShanghaiTimesQS
جایگاه علمی303201-300301-350142

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که دلیل اصلی این تفاوت ها در چیست؟ چنانچه اشاره شد شاخص های هر موسسه برای اعلام یک دانشگاه بعنوان دانشگاه برتر با دیگری متفاوت است و این فاکتورها سبب تغییر جایگاه دانشگاه می شود. یکی از دلایل ضعف رتبه دانشگاه میلان، عدم ارائه دروس پزشکی و علوم انسانی است. برای مثال، موسسه USN دانشگاه پلی تکنیک میلان را در میان دانشگاه های مهندسی در جایگاه 33 جهانی قرار داده است و تنها دپارتمان های شیمی و علوم زیستی این دانشگاه نتوانسته اند جایگاهی در میان 100 دانشگاه برتر جهان برای خود پیدا کنند.

در نمودار زیر روند تحولات جایگاه علمی دانشگاه پلی تکنیک در موسسه QS نشان داده شده است. در واقع این دانشگاه ایتالیایی از رتبه 142- ام سال 2022 خودش به رتبه 139- ام در سال 2023 صعود کرده است:

روند تحولات جایگاه علمی دانشگاه پلی تکنیک ایتالیا

 

هزینه های تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک میلان

هزینه تحصیل در این دانشگاه را باید به دو دسته مختلف تقسیم کرد، هزینه هایی که مستقیما مربوط به تحصیل فرد در دانشگاه میلان می شود و هزینه های جانبی که مربوط به هزینه های زندگی در این شهر نچندان ارزان قیمت است. شهریه دانشگاه در سال 2023 مطابق با اعلام دانشگاه، 3898.20€ (یورو) است که در دو مرحله از دانشجویان دریافت می شود. مرحله اول شامل هزینه ای معادل 895.20€ (یورو) است و مرحله دوم نیز 3003€ (یورو) از دانشجویان دریافت می شود. البته باید به این نکته توجه داشت که ورودی دانشجویان نیز اهمیت دارد.

شهریه دانشجویان ورودی در ترم اول هر سال تحصیلی 3003€ (یورو) اعلام شده است چراکه آن ها در حدود 46 تا 74 واحد درسی را باید اخذ کنند اما شهریه دانشجویانی که از ترم دوم سال تحصیلی وارد می شوند 1501.50€ (یورو) محاسبه شده است چرا که آن ها در حدود 30 واحد درسی را در برنامه خود جای داده اند. البته باید به این نکته اشاره داشت که کل مبلغ اعلام شده به راحتی توسط بورس استانی در ایتالیا قابل جبران است.

اگرچه هزینه زندگی در ایتالیا به طور متوسط در حدود 900€ (یورو) است اما هزینه زندگی در شهر میلان به طور متوسط برای یک دانشجو از 1200€ (یورو) نیز بیشتر خواهد شد. البته با توجه به این که دانشجویان خارجی در کشور ایتالیا اجازه کار خواهند داشت، در صورت دریافت بورسیه تحصیلی، دانشجویان مشکلی از بابت تامین هزینه های خود در میلان نخواهند داشت.

توزیع درصدی هزینه زندگی در میلان ایتالیا

ویزا برای تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک ایتالیا

کلا مرحله اول از پذیرش دانشگاه پلی تکنیک ایتالیا مربوط به اخذ نامه پذیرش از این دانشگاه است. و در مرحله دوم و گام تکمیلی است که دانشجویان با مراجعه به سفارت ایتالیا بایستی برای اخذ ویزای تحصیلی خود اقدام کنند. ویزایی که از نوع ویزاهای بلند مدت یا تایپ D این کشور به حساب می آید. و اجازه ورود و تحصیل در ایتالیا را برای دانشجویان خارجی می دهد منتها دانشجویان پس از ورود به خاک ایتالیا حتما بایستی برای اخذ مجوز اقامتشان نیز درخواست دهند.

مدارک ضروری برای درخواست این ویزای ایتالیا نیز از قرار ذیل می باشد:

  • فرم درخواست تکمیلی ویزای تحصیلی ایتالیا
  • گذرنامه ملی معتبر
  • چند قطعه عکس پاسپورتی
  • فوتوکپی از ویزاهای قبلی (در صورت وجود)
  • مدارک شناسایی
  • نامه پذیرش/ ثبت نام در دانشگاه پلی تکنیک ایتالیا
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • گواهی اسکان در ایتالیا مثل کارت خوابگاه دانشجویی و یا اجاره نامه آپارتمان
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • بیمه سلامت با پوشش کافی
  • مدارک تحصیلی قبلی
  • مدرک مهارت زبان (انگلیسی یا ایتالیایی) با توجه به برنامه تحصیلی در دانشگاه پلی تکنیک ایتالیا
  • رسید واریز هزینه درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا

لازم به ذکر است که افراد با داشتن ویزای تحصیلی ایتالیا همچنین می توانند از دو مزیت مهم برخوردار شوند. اولا آنها می توانند تا 20 ساعت در هفته را به کار پاره وقت بپردازند. دوما آنها می توانند تمام اعضای خانواده اشان را همراه خودشان به ایتالیا ببرند.

مهاجرت به ایتالیا به عنوان دانشجوی خارجی

در ابتدای امر اشاره کردیم که برای ورود به ایتالیا به عنوان دانشجو، هر فرد علاوه بر اخذ پذیرش از یک دانشگاه ایتالیایی نیازمند دریافت ویزای تحصیلی این کشور نیز هست که هر یک از آن ها نیازمند طی کردن مراحلی خاص و مدارکی اختصاصی است. یکی از خدمات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، بعنوان یک موسسه مهاجرتی، اعزام دانشجو به ایتالیا است. متقاضیان تحصیل در کشور ایتالیا می توانند برای کسب آگاهی از شرایط دقیق تحصیل در ایتالیا و همچنین آشنایی با سایر دانشگاه های ایتالیا علاوه بر مطالعه مقالات مرتبط با این موضوع در همین سایت، با مشاورین این موسسه در تماس بوده و ضمن بهرمندی از مشاوره های آنان، کلیه امور مهاجرتی خود را به صورت تضمین شده به دستان ایشان بسپارند.

سوالات مهم درباره دانشگاه پلی تکنیک میلان

در این قسمت به مرور سوالات در خصوص این دانشگاه معروف در کشور ایتالیا می پردازیم:

  • دانشگاه پلی تکنیک میلان در چه سالی تاسیس شده است؟ دانشگاه پلی تکنیک میلان در سال 1863 در شهر میلان افتتاح شد اما در حال حاضر دارای 7 ساختمان تحقیقاتی و آموزشی است که در شهرهای مختلف استان لومباردی بنا شده اند.
  • این دانشگاه ایتالیایی از چند دپارتمان تشکیل شده است؟ از 12 دپارتمان علمی مختلف
  • متوسط هزینه تحصیلی در دانشگاه پلی تکنیک ایتالیا چقدر است؟ شهریه دانشگاه در سال گذشته مطابق با اعلام دانشگاه، 3898.20€ (یورو) است که در دو مرحله از دانشجویان دریافت می شود. مرحله اول شامل هزینه ای معادل 895.20€ (یورو) است و مرحله دوم نیز 3003€ (یورو) از دانشجویان دریافت می شود.
  • هزینه زندگی دانشجویی در شهر میلان چقدر است؟ هزینه زندگی در کشور ایتالیا به طور متوسط در حدود 900€ (یورو) است اما هزینه زندگی در شهر میلان به طور میانگین برای یک دانشجو از 1200€ (یورو) نیز بیشتر خواهد شد.
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا چقدر است؟ هزینه درخواست ویزای تحصیلی کوتاه مدت ایتالیا تا EUR 80 (یورو) و هزینه ویزای تحصیلی بلند مدت ایتالیا تا EUR 76 (یورو) می باشد.
  • آیا دانشجویان پلی تکنیک میلان از حق کار پاره وقت برخوردارند؟ بله، دانشجویان بین المللی در کلیه دانشگاه های کشور ایتالیا می توانند حداکثر تا 20 ساعت در هفته و به تعبیر دیگری تا 1040 ساعت در سال کار بکنند.
5/5 - (12 امتیاز)

11 دیدگاه برای “دانشگاه پلی تکنیک میلان

  1. Arezoo گفت:

    ممنون بابت اطلاعات به روزتون.

  2. sohrab گفت:

    من برای معماری این دانشگاه اپلای کردم که نمونه کار نیاز داره

  3. ترانه فرجی گفت:

    سلام چه دانشگاهایی در ایتالیا برای رشته حقوق مناسب هست؟

  4. سيروان گفت:

    سپاس فراوان

  5. عادل گفت:

    باسلام و درود ممنون از مطالب خوبتون . من در مورد کشور فنلاند یه تعداد سوال داشتم چطور میتونم مطرح کنمو پاسخ بگیرم؟

  6. صبا صابری گفت:

    سلام

    ممنون بابت مطالب به روزتون
    خیلی کمکم کردید

  7. پدرِ پسرشجاع گفت:

    لطفا راجع به دانشگاه های هنری در ایتالیا هم بنویسید

  8. ابوالحسن گفت:

    بدون مدرک زبان هم میشه اقدام کرد؟

  9. مهسا گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من ۲۶ سالمه، لیسانس مهندسی نرم افزار دارم، معدلم ۱۶.۵ هست، چطور می تونم برای پذیرش اقدام کنم؟

  10. diana گفت:

    با سلام و احترام من 28 سال دارم و در رشته مکانیک کارشناسیمو گرفتم ایا برای ارشد میتونم برای این دانشگاه اقدام کنم؟

  11. سیاوش قاسمی گفت:

    با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *