ویزای کاری

درآمد مهندسان در ارمنستان

درآمد مهندسان در ارمنستان

درآمد مهندسان در ارمنستان در غالب موارد کمی بیشتر از متوسط درآمد در این کشور می باشد هر چند در مقایسه با کشورهایی مثل آلمان و اتریش بسیار پایین تر است. ارمنستان کشوری در حال توسعه است و علی رغم این که هزینه های زندگی در آن پایین است و شهرهای آن امنیت بالایی دارند، خیلی مورد توجه علاقه مندان به مهاجرت نیست. این امر دلایل متعددی دارد که از آن جمله می توان به نرخ بالای بیکاری در ارمنستان، پایین بودن متوسط درآمد، نداشتن دانشگاه های ممتاز و نظام تحصیلی برتر و غیره اشاره نمود. در این مقاله که به وسیله تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به شرایط کاری و درآمد مهندسان در ارمنستان اطلاعاتی ارائه شده است.

  • شرایط رسیدن به کار در ارمنستان چیست؟
  • مشاغل پر درآمد در کشور ارمنستان کدامند؟
  • آیا مهندسان در ارمنستان درآمد مناسبی دارند؟
  • شرایط کار مهندسان در ارمنستان چگونه است؟

مهاجرت به ارمنستان در سال 2022

ارمنستان و گرجستان به عنوان کشورهای اروپایی شناخته می شوند هرچند در سال 2013 ارمنستان اعلام کرد به عضویت اتحادیه اوراسیا درآمده است؛ پس ارمنستان عضو اتحادیه اروپا (EU) نیست. با توجه به این که ارمنستان اقتصاد قدرتمندی ندارد، سرمایه گذاری در این کشور از سوی خارجی ها طرفداری ندارد. منتهی می توان اقامت این کشور را با اخذ پذیرش از دانشگاه های ارمنستان یا اخذ پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ارمنی به دست آورد. از میان این دو روش نیز به دست آوردن ویزای تحصیلی شدنی تر است زیرا پیدا کردن کار بدون حضور در خاک ارمنستان با توجه به 17.7% نرخ بیکاری این کشور به هیچ وجه آسان نخواهد بود.

شهریه دانشگاه های ارمنستان با توجه به رشته و مقطع تحصیلی دانشجو در سال 2022 معمولا حدود 2500$ تا 5000$ (دلار آمریکا) می باشد. در دانشگاه های ارمنستان غالب رشته ها به هر 3 زبان روسی، انگلیسی و ارمنی تدریس می شوند منتهی کسانی که قصد دارند در این کشور تحصیل کنند باید از قبل بررسی کنند آیا دانشگاه مورد نظر آن ها از سوی وزارت علوم ایران تایید شده است یا خیر. علاقه مندان به اخذ ویزای کاری مستقیم از ارمنستان نیز می توانند با کارفرماهای مختلف مکاتبه کنند و در صورتی موفق شدند قرارداد کاری منعقد نمایند برای اخذ ویزا اقدام کنند. منتهی بخشی از فرآیند صدور ویزای کاری ارمنستان باید توسط کارفرمای ارمنی انجام گیرد؛ مدارک زیر باید توسط کارفرما به MLSA ارسال گردد:

  • فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت کارمند
  • مدارک تحصیلی و شغلی کارمند که نشان دهنده مهارت ها و تخصص های وی است
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی کارمند
  • گواهی پرداخت هزینه های مربوط به استخدام کارمند خارجی به دولت یا اصطلاحا government fees

درآمد مهندسان در ارمنستان چقدر است؟

همان طور که پیش تر به درستی اشاره شد متوسط درآمد ماهیانه در ارمنستان پایین است و مردم این کشور جزو ملل کم درآمد دنیا محسوب می گردند. پیش از این که در خصوص درآمد مهندسان در ارمنستان توضیحاتی ارائه شود، در جدولی که در ادامه ترسیم شده است متوسط، کم ترین و بیشترین میزان درآمد دریافتی در ارمنستان ارائه شده است:

توضیحاتمیزان درآمد ماهیانه
کم ترین میزان درآمد ماهیانه در ارمنستان122000AMD (درام ارمنستان)
متوسط درآمد ماهیانه در ارمنستان899000AMD (درام ارمنستان)
بیشترین میزان درآمد ماهیانه در ارمنستان3980000AMD (درام ارمنستان)

در نمودار زیر نیز متوسط درآمد ماهیانه در ارمنستان طی 3 سال پی در پی مقایسه شده است:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه در ارمنستان طی 3 سال

مهندسان در غالب موارد درآمد نسبتا خوبی در ارمنستان دارند علی الخصوص فعالان و مختصصین حوزه IT که موفق شوند شغلی از راه دور برای شرکت های خارجی به دست آورند و به درآمد خود را به دلار یا یورو دریافت کنند. از آن جایی که بررسی درآمد هر گروه شغلی در مقایسه با سایرین معنا پیدا می کند، در جدول زیر متوسط درآمد مهندسان برخی دیگر از مشاغل پرطرفدار در ارمنستان طی سال 2022 ارائه شده است:

عنوان شغلیمتوسط درآمد ماهیانه
مهندس معمار825000 AMD(درام ارمنستان)
مهندس عمران800000 AMD(درام ارمنستان)
مهندس برق و الکترونیک896000 AMD(درام ارمنستان)
مهندس شیمی846000 AMD(درام ارمنستان)
مهندس مکانیک885000 AMD(درام ارمنستان)
حسابدار639000 AMD(درام ارمنستان)
دستیار حسابدار622000 AMD(درام ارمنستان)
مدیر حسابداری1160000 AMD(درام ارمنستان)
کتابدار506000 AMD(درام ارمنستان)
تحلیلگر مالی948000 AMD(درام ارمنستان)
منشی485000 AMD(درام ارمنستان)
طراح گرافیک661000 AMD(درام ارمنستان)
عکاس600000 AMD(درام ارمنستان)
مسئول کنترل ترافیک هوایی972000 AMD(درام ارمنستان)
مهندس هوا و فضا1030000 AMD(درام ارمنستان)
دستیار خلبان774000 AMD(درام ارمنستان)
خلبان1130000 AMD(درام ارمنستان)
مکانیک507000 AMD(درام ارمنستان)
مدیر شعبه بانک1360000 AMD(درام ارمنستان)
معلم704000 AMD(درام ارمنستان)
مترجم805000 AMD(درام ارمنستان)

درآمد مهندسان در ارمنستان چقدر است؟

مکفی بودن درآمد مهندسان در ارمنستان

با توجه به این که هزینه های زندگی در ارمنستان برای یک نفر ماهیانه حدود 400$ تا 500$ (دلار آمریکا) می باشد، مهندسین در گروهی قرار می گیرند که به راحتی می توانند علاوه بر تامین هزینه های زندگی خود، بخشی از درآمد خود را نیز پس انداز نمایند. این کشور با لحاظ نرخ مسکن نیز ارزان قیمت است به عنوان مثال خرید یک متر مربع آپارتمان در ارمنستان به طور متوسط 184500 AMD(درام ارمنستان) معادل 389$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت. در جدول زیر نرخ اجاره منزل در ارمنستان ارائه شده است:

نوع مسکناجاره ماهیانه
آپارتمان یک خوابه در شهرهای بزرگ173997.06 AMD(درام ارمنستان)
آپارتمان یک خوابه در شهرهای کوچک95723.88 AMD(درام ارمنستان)
آپارتمان سه خوابه در شهرهای بزرگ372176.23 AMD(درام ارمنستان)
آپارتمان سه خوابه در شهرهای کوچک175784.47 AMD(درام ارمنستان)

البته اگرچه ارمنستان در گروه کشورهای توسعه یافته قرار می گیرد و اقتصاد آن از زمان جدایی از اتحاد جماهیر شوروی سابق هنوز سرپا و قدرتمند نشده است، امنیت بالایی دارد. البته متاسفانه برخورداری از امکانات درمانی و بهداشتی در ارمنستان در سطح متوسط است و مردم رضایت چندانی از این بخش ندارند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شده راجع به درآمد مهندسان در ارمنستان طی سال 2022 اطلاعاتی ارائه شد که امید است مفید واقع شده باشد. هرچند پیشنهاد می شود به جای مهاجرت به ارمنستان، مهندسان کار در اتریش را انتخاب کنند تا از این طریق به درآمد بالای 3000€ (یورو) در ماه و زندگی در یکی از بهترین و مرفه ترین کشورهای دنیا دست پیدا کنند.

3/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “درآمد مهندسان در ارمنستان

  1. حسین جهانشیری گفت:

    من کشاورز در زمینه محصولات گیاهان دارویی زعفران و وگل گاوزبان وبنفشه پنیرک وغیره…. هستم آیا در این باب دولت جمهوری ارمنستان وشرکتهای کشاورزی برای گسترش کشت میتوانم فعالیت کنم که کشت گیاهان دارویی در ارمنستان را زیر نظر وزارت کشاورزی ارمنستان راه اندازی کنم؟ ممنون از لطف بی پایان شما

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      متاسفانه در این زمینه اطلاعاتی در اختیار نداریم اما بهترین کار برای شما این هست که تشریف ببرید ارمنستان و شرایط رو از نزدیک پیگیری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *