ویزای کاری

دستمزد کارگر ساده در گرجستان

دستمزد کارگر ساده در گرجستان

گرجستان در منطقه قفقاز از یک بازار کار پایدار برخوردار است، به همین دلیل آگاهی از دستمزد کارگر ساده در گرجستان برای متقاضیان کار اهمیت بسزایی دارد. کارگران خارجی برای کار در کشور گرجستان دلایل خود را دارند. این دلایل ممکن است شامل فرآیند مهاجرتی آسان، امکان اقامت خانوادگی، مسافرت آسان به اروپا، نزدیکی به ایران، بازار کار خوب، هزینه زندگی پایین و مقرون به صرفه و امثالهم باشد. به هر ترتیب ما در این مقاله بنا داریم تا به تحلیل جامعی درباره شرایط کاری مخصوصا دستمزد کارگر ساده در گرجستان 2024 دست یابیم. در همین مسیر آشنایی با وضعیت کسب و کار در گرجستان می توانید سوالات خود را از مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز بپرسید. سوالاتی از قبیل اینکه:

  • آیا گرجستان جای خوبی برای کار محسوب می شود؟
  • متوسط دستمزد کارگران در گرجستان چقدر است؟
  • میانگین هزینه زندگی کارگران در گرجستان چقدر است؟
  • چگونه می توان از گرجستان ویزای کاری گرفت؟
  • انواع ویزای کاری کشور گرجستان چیست؟
  • هزینه برای دریافت ویزای کار گرجستانی چقدر است؟

حقوق در گرجستان

حداقل دستمزد رسمی در گرجستان در سال 2023، 8$ (دلار) در ماه برای کارمندان بخش خصوصی گرجستان 140$ (دلار) در ماه برای کارمندان دولت است. در عین حال، سبد غذایی و مستمری بازنشستگی در کشور در ماه 70$ (دلار) است. حداقل دستمزد نه تنها برای اروپا، بلکه برای کل فضای پس از اتحاد جماهیر شوروی کمترین است. نرخ برای 20 سال تغییر نکرده است. طبق داده های رسمی اداره ملی آمار گرجستان (Geostat)، متوسط ​​حقوق در گرجستان در سال 2023، در ماه است که معادل 715$ (دلار) است. مردان حدود 855$ (دلار) و زنان 570$ (دلار) دریافت می کنند. مناطق اداری شمال کشورراچا لچخومی و گوریه کمترین درآمد را دارند.

حقوق کارگر ساده در گرجستان

در گرجستان معمولاً حقوق و دستمزد به صورت ماهانه انجام می شود و پرداخت در آخرین روز کاری ماه انجام می شود. طبق اداره آمار گرجستان، متوسط ​​حقوق ماهانه زنان 950GEL (لاری) در ماه است. تعجب آور نیست که حقوق ها در پایتخت بسیار بالاتر است. از ژانویه 2023 حداقل حقوق رسمی در کشور گرجستان وجود ندارد. در تفلیس حداقل دستمزد ماهانه حدود 200$ (دلار) در ماه است.

شرایط کار کارگران ساده در گرجستان

بازار کار گرجستان در سال 2024 به واسطه توسعه اقتصادی مدنظر دولت این کشور بیشتر از هر زمانی نیازمند جذب کارگران ماهر و نیمه ماهر از سراسر دنیا است. به خصوص اینکه در طی سال های اخیر بخش های مالی و بازرگانی، توریسم و گردشگری و نیز فناوری های نوین گرجستان دچار تحولات عمیقی شده و سرمایه گذاری و اشتغال زایی در بیزینس های مربوط نیز روند صعودی خوبی به خود گرفته است. با وجود این تغییر و تحولات ولی نرخ بیکاری در گرجستان هنوز هم دو رقمی بوده و در حدود 18.5% می باشد. رقمی که شاید به مذاق متقاضیان خوش نیاید.

باید بدانید که در کشور گرجستان قانون کار بر شرایط و محیط های کار این کشور نظارت و کنترل تامی دارد. مطابق این قانون، ماکسیمم ساعت کاری مجاز کارگر ساده در گرجستان حدود 41 ساعت در هفته می باشد. مطابق همین قانون گرجستان، کارگران موظف به انجام کار معین در قراردادکاری بوده و کارفرمایان نیز متعهد به استیفای حقوق آنها شامل پرداخت دستمزد، اضافه کار، پاداش کار،حق بیمه، حقوق ایام بازنشستگی و غیره مطابق بندهای قرارداد کار می باشند. اما کارگران در گرجستان موظف به پرداخت مالیات بر درآمد شخصی مطابق لیست زیر هستند:

نوع مالیاتدرصد % پرداخت مالیات
مایات بر سود شرکت15%
مالیات بر درآمد شخصی20%
مالیات بر ارزش افزوده (VAT)18%
مالیات بر واردات5% الی 12%
مالیات بر ملکتا 1%

بررسی دستمزد کارگر ساده در گرجستان

بررسی دستمزد کارگر ساده در گرجستان

اول از هر چیزی متقاضیان کار در گرجستان بایستی به این نکته واقف باشند که واحد پولی رایج در کشور گرجستان واحد لاری است که با حروف GEL نشان می دهند. در شرایط کنونی هم هر 1$ (دلار آمریکا) معادل 3.05GEL (لاری گرجستان) می باشد. در واقع لاری همان پول رایج در کشور گرجستان بوده که کلیه معاملات این کشور با این پول انجام می شود. با اینکه دلار نیز گاها مورد قبول تجار و کسبه گرجستان نیز می باشد. پس حقوق ماهیانه کار در گرجستان نیز با همین ارز پرداخت می شود. مطابق آمار سال 2024 از بازار کار کشور گرجستان، میانگین دستمزد کارگر ساده در گرجستان حدود 3681GEL (لاری) معادل 1207$ (دلار) می باشد. نمودار زیر نشانگر رنج دستمزدی (حداقل، متوسط و حداکثر) کارگران ساده در گرجستان می باشد:

رنج های دستمزدی در گرجستان

همان طوری که در نمودار فوق نیز مشاهده شد، بالاترین سطح درآمدی در گرجستان حدود 144687GEL (لاری) است که فقط 6% افراد می توانند به آن دست یابند. در حالی که پایین ترین سطح درآمدی گرجستانی ها در حدود 3900GEL (لاری) است که بیش از 98% کارگران به آن دست می یابند. از همین رو است که به جای ورود به این کشور، توصیه می شود تا پروسه کار در آلمان بیشتر مورد توجه علاقمندان به کار در خارج از کشور باشد.

هزینه زندگی با دستمزد کارگر ساده در گرجستان همخوانی دارد؟

مطابق گزارش سایت معتبر نامبئو از وضعیت هزینه زندگی در گرجستان 2024، میانگین هزینه ماهیانه یک نفر کارگر ساده در گرجستان بدون محاسبه هزینه اجاره خانه حدود 407.02$ (دلار) معادل 1241GEL (لاری) می باشد. اما این سطح هزینه ها در گرجستان با احتساب هزینه اجاره خانه کلا حدود 2347GEL (لاری) معادل 769$ (دلار) می باشد. هزینه ای که در مقایسه با اکثر کشورهای غربی بسیار پایین و فوق العاده مقرون به صرفه است. پس با این حساب و با توجه به نمودار زیر می توان چنین گفت که هزینه زندگی و دستمزد کارگر ساده در گرجستان کاملا با هم همخوانی دارد و نه تنها این سطح دستمزدی کفاف هزینه زندگی در گرجستان را میکند بلکه منجر به پس انداز نیز می گردد:

نمودار تعادل کار و زندگی در گرجستان

جالب است همچنین بدانید که شاخص هزینه زندگی در تفلیس (پایتخت و شهر عمده گرجستان حدود 22.87% پایین تر از شاخص هزینه در کشور جمهوری اسلامی ایران می باشد. ایضا شاخص متوسط هزینه اجاره بها در گرجستان حدود 46.82% پایین تر از کشورمان ایران می باشد. به همین دلیل است که برخلاف اغلب کشورهای جهان، بیشترین بخش از بودجه مالی افراد در گرجستان نه مربوط به اجاره خانه بلکه به خرید خواروبار اختصاص می یابد. شرایط نه چندان مناسبی که در این کشور وجود دارد سبب شده است تا پیدا کردن کار در ترکیه بسیار جذاب تر باشد.

شرایط ویزای کار گرجستان برای کارگران ایرانی

مطابق قانون مهاجرتی گرجستان، کارگران ایرانی متقاضی کار در گرجستان 2024 برای انجام کار قانونی در این کشور نیازمند اخذ ویزای کاری کشور گرجستان هستند. کلا ویزاهای مهاجرتی کشور گرجستان شامل ویزاهای کاری، تحصیلی و غیره با نام ویزای نوع D معروف است. در این میان ویزای کار گرجستان هم با عنوان ویزای D1 و D2 شناخته می شود. اما فرق این دو نوع ویزای کاری در کشور گرجستان آن است که نوع اول مخصوص متقاضیان کار منظم و حرفه ای در گرجستان و نوع دوم مربوط به متقاضیان جهت انجام فعالیت های فرهنگی، ورزشی و آموزشی می باشد. اما مدارک لازم جهت دریافت ویزای کاری گرجستان از نوع D1 عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • پاسپورت بین المللی معتبر
  • پیشنهاد کاری یا قرارداد کار
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی
  • انگیزه نامه برای تعیین هدف از مهاجرت
  • دفترچه بیمه سلامت

رسید واریز هزینه ویزا

حقوق کارگر در گرجستان

متوسط ​​حقوق در گرجستان 27521.75$ (دلار) سالانه 2293.42$ (دلار) ماهانه یا 13.15$ (دلار) ساعتی است. وقتی صحبت از شهرهای گرجستان می شود، کارگران به طور متوسط ​​سالانه $30,097.47 (دلار) در تفلیس یا 27,963.24$ (دلار) در باتومی درآمد دارند. با وجود شرکت های بین المللی، فرصت های شغلی برای مهاجران محدود است. آموزش زبان انگلیسی یکی از معدود فرصت های شغلی مستقیم است که برای اتباع خارجی در گرجستان وجود دارد. اگر یک فرد خارجی تدریس نمی کند، کار در تفلیس یا هر یک از شهرهای دیگر گرجستان معمولا سخت است.

 

از هموطنان گرامی استدعا می شود که برای اطلاع کامل از فرآیند صحیح اخذ ویزای کاری گرجستان حتما از مشاوره های رایگان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

سوالاتی درباب دستمزد کارگر ساده در گرجستان

پرسش های هموطنان درباره کار و درآمد کارگری در گرجستان از قرار ذیل می باشد:

  • متوسط دستمزد کارگر ساده در گرجستان چقدر است؟ میانگین دستمزد کارگر ساده در گرجستان حدود 3681GEL (لاری) معادل 1207$ (دلار) می باشد.
  • شرط اصلی برای اخذ ویزای کار گرجستان نوع D2 چیست؟ داشتن پیشنهاد کاری از جانب کارفرمای گرجستانی شرط اصلی این کار می باشد.
  • هزینه ویزای کار گرجستان در سال جدید چقدر است؟ حدود 100GEL (لاری)
  • هزینه زندگی کارگری در گرجستان چقدر است؟ این هزینه کلا حدود 2347GEL (لاری) معادل 769$ (دلار) می باشد.
  • آیا دستمزد کار در گرجستان کفاف زندگی کارگران را می کند؟ بله، با توجه به مقایسه سطح دستمزد کارگران با سطح هزینه زندگی می توان متوجه تعادل کار و زندگی در گرجستان شد.
3/5 - (6 امتیاز)

10 دیدگاه برای “دستمزد کارگر ساده در گرجستان

  1. حامد زرابی گفت:

    سلام….گرجستان بر خلاف تصور تمام افراد کشوری اینده دار و بسیار پر رونق هست و اصلا قابل قیاس با ترکیه نیست…..ترکیه نسبت به ایرانی ها بسیار بدبین و کار در ترکیه در روز 12ساعت هست که هیچ کشور دنیا اینجور نیست….پس گرجستان صدشرف داره به ترکیه

    1. امیر جلالی گفت:

      ممنون از اطلاعاتی که در اختیار قرار می دی

  2. محمود عباسی گفت:

    سلام وقت شما بخیر بنده حدود بیست سال سابقه کار در صنایع چوب دکوراسیون ساختمان دارم بنده می توانم در گشور گرجستان کار بکنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      یادگیری زبان گرجی یکی از الزاماتی هست که شما باید انجام بدید
      بعد از اون باید یک پیشنهاد کاری داشته باشید تا ویزای کاری به دست بیاری

  3. محمد گفت:

    سلام من ۲۷سالمه و لیسانس آی تی دارم و تعمیرات کولر گازی انجام میدم و نامزدمم پرستاره ایا میتونم برم گرجستان زندگی کنم بدون اینکه به مشکل بخورم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      گرجستان کشور خوبی برای زندگی محسوب نمیشه و پیشنهاد میکنم به دنبال کشورهایی باشید که شرایط خوبی برای زندگی دارن

  4. امید گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بگم من ۲۶ سالمه و مدرک دیپلم ریاضی و مدرک فنی حرفه ای تعمیرات موبایل دارم و ۳ سال سابقه بیمه و بطور حرفه ای تخته کار آشپزخانه و قصاب فول آپشن

    1. داوری گفت:

      سلام سلامت باشید
      پاسخ شما در مقاله کار در آتلانتیک و مهاجرت کاری به آتلانتیک دادم دوست عزیز لطفا ملاحظه بفرمائید

      1. محمود درویشی گفت:

        سلام وقت بخیر
        میخواستم بدونم گرجستان برای شغل من که آرایشگر حرفه ای هستم خوب است یا خیر ؟؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          گرجستان یکی از ضعیف ترین کشورهای روپایی در زمینه کار و نرخ بیکاری هست. به راحتی نمیشه توی این کشور کار کرد یا شغل به دست اورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *