ویترین

اقامت کشورهای اسکاندیناوی

اقامت کشورهای اسکاندیناوی

فرصت تحصیل، کار و سرمایه گذاری در منطقه اسکاندیناوی ایده آل است و اطلاع از شرایط اقامت کشورهای اسکاندیناوی در سال 2024 از اهمیت بالایی است. قانونا شرایط ویزایی کشورهای اسکاندیناوی به لحاظ عضویت در اتحادیه اروپا و ناحیه شنگن بسیار شبیه دیگر کشورهای اروپایی است. بر همین اساس، ویزای اقامتی اسکاندیناوی به دو نوع اقامت کوتاه مدت 90 روزه و اقامت بلند مدت تا یکسال دسته بندی می شود. ویزای کوتاه مدت اسکاندیناوی به ویزای شنگن و ویزای بلند مدت به ویزای ملی اسکاندیناوی معروف است.

  • شرایط اخذ اقامت از کشورهای اسکاندیناوی چگونه است؟
  • آیا از کشورهای اسکاندیناوی نیز می توان ویزای شنگن دریافت کرد؟
  • انواع اقامت اسکاندیناوی چیست؟
  • مدارک لازم برای درخواست ویزای اقامت اسکاندیناوی چیست؟
  • هزینه دریافت اقامت از این کشورها چقدر است؟

متقاضیان می توانند با اهداف مختلفی از جمله گردشگری، تحصیل، کار و یا سرمایه گذاری نسبت به اخذ اقامت اسکاندیناوی اقدام نمایند. منتها توصیه می شود که برای آشنایی هر چه بهتر با شرایط هر یک از روش های فوق از مشاوره های حرفه ای وکلای مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

انواع اقامت کشورهای اسکاندیناوی

کشورهای منطقه اسکاندیناوی از جمله مقاصد مهم مهاجرتی در قاره اروپا محسوب می شود. این کشورها شامل پنج کشور ایسلند، نروژ، دانمارک، فنلاند، سوئد می باشد که بخاطر وجود جاذبه های مهاجرتی مختلف همه ساله با خیل مهاجران از سراسر جهان مواجه است. اما افراد برای مهاجرت قانونی به اسکاندیناوی نیازمند اخذ ویزای اقامت متناسب با شرایط خود می باشند. مثلا افراد برای تحصیل در اسکاندیناوی دارای یک نوع مجوز و جهت کار در این منطقه نیازمند یک مجوز دیگری هستند. معمولا انواع راه های اقامتی در کشورهای اسکاندیناوی بر اساس مدت اقامت متقاضیان به دو دسته کلی به صورت زیر تقسیم می شود:

انواع اقامت کشورهای اسکاندیناوی

همان طوری که توضیح داده شد، ویزای اقامت کوتاه مدت صرفا برای امور گردشگری و بیزینس در اسکاندیناوی و تا مدت 3 ماه برای متقاضیان صادر شده اما ویزای اقامت بلند مدت برای انجام امور خاص و مدت دار مثل تحصیل، کار یا سرمایه گذاری از 3 ماه تا حداکثر یک سال برای متقاضیان صادر می شود. در قسمت های بعدی همین مقاله به توضیح درباره شرایط هر یک از اقامت های اسکاندیناوی می پردازیم.

اقامت توریستی کشورهای اسکاندیناوی

معمولا متقاضیان مهاجرت به کشورهای اسکاندیناوی 5 کشور جهت مهاجرت و اخذ اقامت شامل سوئد، دانمارک، نروژ، فنلاند و ایسلند را پیش رو دارند. تقریبا شرایط مهاجرتی و اخذ اقامت در این 5 کشور حوزه اسکاندیناوی نیز کمی مشابه هم می باشد. اما دلیل این شباهت ویزایی نیز به این سبب است که کشورهای اسکاندیناوی همگی عضو ناحیه شنگن اروپا بوده و رسما از قوانین مهاجرتی این ناحیه شامل تردد آزاد شهروندان و افراد مقیم در 26 کشور عضو پیروی می کنند. بنابراین، دارندگان ویزای اقامت اسکاندیناوی (موقتی و دائمی) می توانند از امتیاز مسافرت آزادانه به ناحیه شنگن اروپائی استفاده بکنند.

پس افرادی که با اهداف توریستی یا بیزینسی مایل به اقامت 90 روزه در کشورهای اسکاندیناوی هستند می توانند ویزای شنگن درخواست دهند. این ویزا به دارنده آن اجازه اقامت نه تنها در کشورهای اسکاندیناوی بلکه در کل ناحیه شنگن را می دهد. اما شرایط و مدارک لازم برای درخواست ویزای شنگن از سفارت کشورهای اسکاندیناوی از قرار ذیل می باشد:

  • دو قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • گواهی تمکن مالی کافی (شامل صورت حساب بانکی، نامه اسپانسری و یا ترکیبی از این دو)
  • مدرک اقامتی (شامل رزرو هتل یا مسافرخانه، اجاره نامه یا دعوت نامه از میزبان)
  • دفترچه بیمه مسافرتی
  • بلیط رزرو شده دوسره برای اثبات قصد بازگشت پس از اتمام اعتبار ویزا
  • رسید پرداخت هزینه ویزا به مبلغ 80€ (یورو) برای بزرگسالان و 45€ (یورو) برای کودکان

اقامت توریستی کشورهای اسکاندیناوی

اقامت تحصیلی کشورهای اسکاندیناوی

نوع دیگر اقامت در این کشورها بلند مدت بوده یعنی دارنده این نوع اقامت ها مجاز به انجام فعالیت مربوطه برای بیش از 3 ماه در کشورهای اسکاندیناوی هستند. یکی از این فعالیت ها تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی می باشد. امری که به دلیل وجود دانشگاه ها و مدارس برتر بسیار مورد توجه متقاضیان قرار دارد. پس افرادی که قصد تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی برای مدت بیش از 90 روز را دارند، می توانند با مراجعه به سفارت کشور اسکاندیناوی مربوطه نسبت به اخذ ویزای تحصیلی خود مثل ویزای تحصیلی دانمارک اقدام نمایند. باید توجه نمائید که فرآیند اخذ ویزای تحصیلی در کلیه کشورهای اسکاندیناوی تقریبا مشابه هم بوده و مرحله اول دریافت نامه پذیرش دانشگاهی می باشد. سپس متقاضیان با جمع آوری مدارک ضروری و تحویل آن به سفارت کشورهای اسکاندیناوی جهت دریافت ویزای تحصیلی مهیا می شوند.

از جمله مهمترین مدارک تحصیلی برای اخذ ویزای اقامت تحصیلی کشورهای اسکاندیناوی می توان به گواهی تمکن مالی، دفترچه بیمه سلامت و نیز پاسپورت معتبر اشاره نمود. اما هزینه درخواست ویزای اقامت تحصیلی در کشورهای اسکاندیناوی کمی متفاوت از هم بوده و امکان اخذ وقت مصاحبه بدون پرداخت این هزینه امری غیر ممکن است. در نمودار زیر می توان با هزینه ویزای اقامت تحصیلی کشورهای اسکاندیناوی در سال 2024 آشنا شد که هزینه ویزای تحصیلی ایسلند از دیگر کشورها کمتر و هزینه ویزای تحصیلی در نروژ از همه بالاتر است:

مقایسه هزینه ویزای تحصیلی در کشورهای اسکاندیناوی

کار در کشورهای اسکاندیناوی در 2024

کشورهای اسکاندیناوی در قاره اروپا از بازار کار بسیار جذابی برای کارگران ماهر خارجی برخوردار هستند. نرخ بیکاری بسیار پایین تر از متوسط اتحادیه اروپا (EU) و متوسط درآمد ملی بسیار بالاتر از این اتحادیه جذابیت اقامت کاری در این کشورها را دوچندان می کند. به همین سبب نوع دیگر از اقامت از طریق درخواست ویزای کاری می باشد. اما متقاضیان بایستی بدانند که فرآیند درخواست ویزای کار به این راحتی نبوده و افراد نیازمند طی مراحل چندی تا دستیابی به این نوع ویزا می باشند. جدول زیر نشانگر وضعیت درآمد حاصل از کار در کشورهای حوزه اسکاندیناوی و برتری محسوس کشور دانمارک در این رابطه می باشد:

مقایسه درآمد ملی کشورهای اسکاندیناوی

معمولا افراد برای اخذ اقامت کاری در اسکاندیناوی نیازمند دریافت پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای اهل یکی از کشورهای سوئد، دانمارک، ایسلند، فنلاند و ایسلند می باشد. بعد از یافتن کارفرمای اهل اسکاندیناوی مرحله دوم یعنی درخواست مجوز کاری بوسیه کارفرما شروع شده و در نهایت با اخذ ویزای اقامت بلند مدت یا ویزای نوع ملی (D Visa) این پروسه به اتمام می رسد. فقط در طی این پروسه کافی است که متقاضی در جمع آوری اسناد و مدارک لازم خود توجه نماید و از جمله این مدارک باید به موارد ذیل اشاره کرد:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • یک یا دو قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت یا کارت شناسائی معتبر
  • قرارداد کاری (یا پیشنهاد کار معتبر)
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • رسید پرداخت هزینه کنسولی

اخذ اقامت کشورهای اسکاندیناوی از طریق کارآفرینی

طی سالهای اخیر، یکی از متداول ترین روش ها برای دریافت اقامت کشورهای اسکاندیناوی از طریق کارآفرینی صورت گرفته است. به طور مثال نوآفرینی در سوئد به نسبت اغلب کشورهای مدرن اروپایی سودآوری قابل توجهی را برای تمامی سرمایه گذاران بین المللی تضمین می کند. البته لازم به ذکر است که، اقامت در اسکاندیناوی برای راه اندازی کسب و کار برای شهروندان اروپایی بسیار ساده است، اما برای کشورهای غیر اروپایی چالش برانگیز خواهد بود. معمولا کشورهای دانمارک، نروژ و سوئد هر کدام رویکرد متفاوتی نسبت به کارآفرینان خارجی دارند. بنابراین به شدت توصیه می شود که قبل از نقل مکان به کشورهای اسکاندیناوی به خوبی با قوانین سرمایه گذاری و کارآفرین در کشور مورد نظر خود آشنا شوید. تا از این طریق بتوانید از بروز مشکلات گسترده در طول فرآیند دریافت اقامت کشورهای اسکاندیناوی جلوگیری کنید.

به عبارت دیگر، باید به این نکته اساسی توجه فرمایید که دانمارک به عنوان یک کشور اسکاندیناوی مجوز کار خوداشتغالی را به شهروندان غیر اروپایی ارائه نمی دهد. با این حال، استارت آپ دانمارک به افراد یا تیم های حداکثر 3 نفره مجوز کار ارائه می دهد تا کسب و کاری را بر اساس کسب و کار نوآورانه ایجاد کنند. که معمولا این کسب و کارها در کشورهای اسکاندیناوی به ویژه دانمارک، در طول فرآیند درخواست توسط گروهی از کارشناسان بررسی می شود. در نهایت اینکه، در کشورهای اسکاندیناوی اگر سطح لیسانس یا تحصیلات حرفه ای معادل آن در زمینه کسب و کار پیشنهادی خود داشته باشید، می توانید برای مجوز کار خوداشتغالی اقدام کنید.

در نمودار ارائه شده در این بخش از مقاله می توانید میزان کارآفرینی در کشورهای اسکاندیناوی را با سایر نقاط جهان مقایسه کنید:

میزان کارآفرینی در کشورهای اسکاندیناوی

فصول مختلف برای اقامت در کشورهای اسکاندیناویی

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که قبل از شروع فرآیند اقامت در کشورهای اسکاندیناوی باید به طور دقیق بررسی کنید، فصول مختلف در این کشورها می باشد. با وجود اینکه کشورهای اسکاندیناوی مکانی فوق العاده برای سفر در هر فصلی است، اما باید بدانید که به چه چیزی وارد می شوید. اگرچه زمستان ها در این کشورها می تواند بسیار سرد باشند، البته تاریک و بادخیز نیست، فصل ها معمولا معتدل تر از آن چیزی است که انتظار دارید. به عنوان مثال، سوئد دارای طیف وسیعی از آب و هوا است از شمال  جایی که اغلب یخبندان است، تا جنوب جایی که به ندرت برف می بارد.

در جدول ارائه شده در این بخش از مقاله می توانید با فصول مختلف برای اقامت در کشورهای اسکاندیناوی به خوبی آشنا شوید:

فصول  مختلف برای اقامت در کشورهای اسکاندیناویتوضیحات
بهار (مارس تا مه)بهار زمان دوست داشتنی برای بازدید از کشورهای اسکاندیناوی برای روزهای طولانی تر و هوای مطبوع آن است. با این حال اگر منتظر هوای آفتابی یا گرم هستید، تقریبا می توانید آن را فراموش کنید.
تابستان (ژوئن تا آگوست)به طور کلی، ماه های ژوئن، جولای وآگوست محبوب ترین ماه ها برای افرادی است که قصد اقامت در اسکاندیناوی را دارند. ویژگی های مهم فصل شامل میوه های تازه محلی و غروب خورشید در شب است.
پاییز ( سپتامبر تا نوامبر)فصلی که در کشورهای اسکاندیناوی کمتر مورد توجه قرار می گیرد، پاییز در این کشورها شما را با هوای شفاف و تمیز و برگ های رنگارنگ مجذوب می کند.
زمستان (دسامبر تا فوریه)با اقامت درفصل زمستان در کشورهای اسکاندیناوی شانس دیدن شفق های قطبی را خواهید داشت.

منبع: best-served.co.uk

دلایل اخذ اقامت کشورهای اسکاندیناوی

هر ساله متقاضیانی بی شماری از کشورهای مختلف جهان به دلایل گوناگونی برای دریافت اقامت کشورهای اسکاندیناوی اقدام می کنند. زیرا این کشورها بر خلاف برخی از کشورهای اروپایی، امتیازات ویژه ای را در اختیار مهاجران و شهروندان خود قرار می دهند. به عبارت دیگر، علیرغم هوای سرد و تاریک و مالیات های بالا مردم اسکاندیناوی شادترین افراد بر روی کره زمین هستند. زیرا کشورهای آنها به دلیل داشتن حس خوب، روحیه اجتماعی عالی و حمایت اجتماعی مشهور هستند. بنابراین اگر به دنبال دریافت اقامت در کشورهای اسکاندیناوی هستید، این کشورها گزینه بسیار مطلوبی برای شما خواهند بود.

جهت آشنایی بیشتر با مهمترین دلایل اخذ اقامت کشورهای اسکاندیناوی توسط اتباع خارجی، به جدول زیر مراجعه فرمایید:

دلایل اخذ اقامت کشورهای اسکاندیناویتوضیحات
برنامه های حمایتیدر کشورهای اسکاندیناوی معمولا حمایت همسایگی زیادی بین شهروندان و حجم عظیمی از برنامه های حمایتی دولتی برای افراد نیازمند وجود دارد.
امنیت بالااگر از یک شهروند اسکاندیناوی بپرسید که چه چیزی آنها را  از زندگی در کشورشان بسیار خوشحال می کند، اکثر آنها پاسخ می دهند که احساس امنیت می کنند. بنابراین تمام نیازهای اولیه آنها برآورده می شود.
سیستم آموزشی پیشرفتهدر کشورهای اسکاندیناوی معمولا تمامی افراد شانس رسیدن به تحصیلات عالی را به دلیل سیستم آموزشی پیشرفته دارند.
تعادل بین زندگی و کارشهروندان اسکاندیناوی معمولا بر خلاف برخی از کشورهای اروپایی، بهترین تعادل زندگی کاری را دارند. سازمان ها در این کشورها احساس می کنند که مهم است به کارمندان خود وقت خانواده دهند.

در تصویر ارائه شده در این بخش از مقاله، می توانید با سطح رضایت مردم در کشورهای اسکاندیناوی به طور دقیق آشنا شوید:

سطح رضایت مردم در کشورهای اسکاندیناوی

سرمایه گذاری در کشورهای اسکاندیناوی

برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه سودآور اسکاندیناوی روش های متنوعی مثل ثبت شرکت یا خرید ملک وجود دارد. در واقع، سرمایه گذاری در این کشورها به شرط رعایت شرایط قانونی آن می تواند منجر به اخذ اقامت از نوع C و D گردد. اگرچه این نوع اقامت موقتی بوده و منجربه اخذ اقامت دائمی نمی شود اما بعد از گذشت چند سال از زندگی در کشورهای اسکاندیناوی و حفظ سرمایه لازم افراد می توانند برای اخذ اقامت دائمی (PR) خود اقدام نمایند. شرایط اقامت تجار و سرمایه گذاران جهت اخذ اقامت دائمی اسکاندیناوی در سال 2024 از این قرار می باشد:

کشورهاشرایط PR
نروژ (Norway)پس از زندگی در نروژ به مدت 3 سال
سوئد (Sweden)پس از زندگی در سوئد به مدت 5 سال
فنلاند (Finland)پس از زندگی در فنلاند به مدت 5 سال
دانمارک (Denmark)پس از زندگی در دانمارک به مدت 5 سال
ایسلند (Iceland)پس از زندگی در ایسلند به مدت 4 سال

جهت اطلاع از برنامه مشاوره حرفه ای وکلا و کارشناسان حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درخصوص مهاجرت به کشورهای اسکاندیناوی از طریق ثبت شرکت یا خرید خانه حتما با این موسسه در تماس باشید.

سوالاتی در خصوص اقامت کشورهای اسکاندیناوی

اسکاندیناوی یکی از بهترین مناطق جهان برای زندگی به شمار می رود، سوالاتی که در این خصوص پیش می آید عبارتند از:

  • کدام کشورها در منطقه اسکاندیناوی قرار گرفته اند و ویزای اسکاندیناوی می دهند؟ نروژ، سوئد، فنلاند، دانمارک و ایسلند.
  • ساده ترین کشور برای اخذ اقامت دائم در اسکاندیناوی کدام است؟ نروژ، چراکه پس از سه سال اقامت موقت به شهروندان خارجی اقامت دائم اعطا می کند.
  • بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان در اسکاندیناوی کدام است؟ در حال حاضر سهولت بیشتری برای مهاجرت به سوئد و نروژ برای ایرانیان وجود دارد.
  • بهترین روش برای مهاجرت به کشورهای اسکاندیناوی کدام است؟ در حال حاضر امکان تحصیل در بسیاری از کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *