ویزای تحصیلی

رشته باستان شناسی در تاجیکستان

رشته باستان شناسی در تاجیکستان

تحصیل در رشته باستان شناسی در تاجیکستان را نمی توان به عنوان یکی از گزینه های برتر برای تحصیل در کشورهای نزدیک به ایران دانست. بسیاری از متقاضیان ایرانی تحصیل در خارج از کشور تلاش می کنند تا برای تحصیل، خود را به کشوری در نزدیکی ایران برسانند و از آن جا که تاجیکستان یکی از کشورهای فارسی زبان در منطقه است، به همین دلیل بسیاری این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می کنند تا خود را با چالش یادگیری زبان روبرو نکرده و بتوانند به راحتی مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند اما باید در نظر داشت که در این راه نیز چالش های بسیار زیادی پیش روی دانشجویان قرار خواهد گرفت.

رشته باستان شناسی یکی از رشته های تحصیلی است که به شدت به دانش افراد وابسته است و زمانی که فردی تحصیل در خارج از کشور را برای خود انتخاب می کند، باید به دنبال بهترین دانشگاه های جهان باشد نه آن که تلاش کند تا در کشوری با سطح پایین تر از نظام آموزشی ایران به دنبال دریافت مدرک تحصیلی باشد. در حال حاضر دانشگاه های تاجیکستان به ندرت مورد تایید وزارت علوم ایران هستند و این مسئله نیز می تواند یک چالش بزرگ پیش روی افرادی باشد که قصد کار در ایران پس از تحصیل را دارند. با همه این تفاسیر، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در این مقاله شرایط تحصیل در رشته باستان شناسی در تاجیکستان را مورد بررسی قرار خواهند داد.

  • آیا تاجیکستان مقصد مناسبی برای تحصیل در رشته باستان شناسی است؟
  • هزینه تحصیل رشته باستان شناسی در این کشور چقدر است؟
  • آیا می توان با تحصیل در این رشته، در تاجیکستان اقامت دریافت کرد؟
  • متوسط درآمد باستان شناسان در تاجیکستان چقدر است؟

شرایط تحصیل رشته باستان شناسی در تاجیکستان

تحصیل در کشور تاجیکستان به عنوان یکی از کشورهای فارسی زبان در جهان به شدت مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است و به همین دلیل است که توجه به آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دانشجویان ایرانی که در کشور تاجیکستان ورود پیدا کرده باشند، می توانند به زبان فارسی تحصیل کنند اما باید در نظر داشته باشند که رسم الخط این کشور به زبان فارسی نیست و از الفبای روسی برای تحصیل در این کشور استفاده می شود.

دانشگاه های تاجیکستان در رشته باستان شناسی شرایط مناسبی ندارند و این مسئله باید توجه متقاضیان تحصیل در این کشور را به خود جلب کند. در حال حاضر دانشگاه ملی تاجیکستان به عنوان بهترین دانشگاه برای تحصیل در این کشور شناخته می شود و این دانشگاه تنها دانشگاهی است که می توان به علاقمندان به تحصیل در تاجیکستان در این رشته توصیه شود. سایر دانشگاه های این کشور علاوه بر این که مورد تایید وزارت علوم در ایران نیستند، کیفیت آموزشی به مراتب کمتری را نیز دارند. البته زمانی که صحبت از هزینه های تحصیل در این کشور در میان باشد، می توان گفت که تاجیکستان مقصد مناسبی برای تحصیل در خارج از کشور نیست.

شرایط تحصیل رشته باستان شناسی در تاجیکستان

هزینه تحصیل رشته باستان شناسی در تاجیکستان

دانشجویان خارجی برای تحصیل در کشور تاجیکستان باید هزینه های نسبتا زیادی را پرداخت کنند و این هزینه ها به مراتب بیش تر از هزینه های تحصیل در ایران است و زمانی که می توان متوجه شد که کیفیت تحصیل در بسیاری از دانشگاه های ایران بیشتر از تاجیکستان است، دیگر تحصیل در تاجیکستان، یک روش مهاجرتی مقرون به صرفه به حساب نمی آید.

متوسط هزینه تحصیل در کشور تاجیکستان برای دانشجویان رشته باستان شناسی در حدود 3200$ تا 3700$ (دلار) در سال است و دانشجویان امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی را نیز به ندرت به دست خواهند آورد. در این شرایط دانشجویان باید 350$ تا 500$ (دلار) را نیز به عنوان هزینه های زندگی ماهانه خود در این کشور در نظر داشته باشند.

از سوی دیگر، به دانشجویان خارجی در تاجیکستان این فرصت داده می شود که به صورت نیمه وقت به کار بپردازند. برای این کار دریافت مجوز از دانشگاه یک الزام است. این مجوز تنها در اختیار افرادی قرار خواهد گرفت که بتوانند نمرات مناسبی را در طول ترم های تحصیلی خود به دست آورند.

شرایط کار باستان شناسان در کشور تاجیکستان

تاجیکستان یکی از بخش های امپراطوری ایران بوده است و به همین دلیل آثار باستانی زیادی در این کشور وجود دارد که به دلیل شرایط خاص این کشور چندان مورد توجه قرار نگرفته اند. به همین دلیل است که می توان تاجیکستان را به عنوان یکی از مقاصد مناسب برای کار باستان شناسان معرفی کرد. اما متاسفانه حقیقت امر آن است که در دوره توسعه این کشور هنوز توجه چندانی به این مسئله نشده است و باستان شناسان برای کاریابی در این کشور با چالش های بسیار زیادی روبرو هستند.

سطح درآمد باستان شناسان اما به نسبت بسیاری از مشاغل دیگر در این کشور نسبتا مناسب است و این مسئله می تواند جذابیت های نسبی برای کار در این کشور ایجاد کند. متوسط درآمد یک باستان شناس در کشور تاجیکستان در نمودار زیر نمایش داده شده است.

درآمد ماهانه یک باستان شناس در کشور تاجیکستان

در چنین شرایطی می توان ادعا کرد که باستان شناسان در کشور تاجیکستان با شرایط سختی برای کاریابی در این کشور روبرو نخواهند شد و می توانند هزینه های زندگی خود در این کشور را به راحتی تامین کنند. با این حال کیفیت تحصیل در این کشور چندان مورد تایید نیست. اگر به دنبال رسیدن به بهترین کشورهای جهان برای تحصیل هستید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *