ویزای تحصیلی

رشته باستان شناسی در ترکیه

رشته باستان شناسی در ترکیه

تحصیل در رشته باستان شناسی در ترکیه می تواند فرصتی نسبتا مناسب برای افرادی باشد که قصد مهاجرت طولانی مدت به کشورهای برتر را دارند. ترکیه یکی از کشورهای هم مرز با ایران است که در سال های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است و افراد زیادی برای تحصیل در این کشور، اقدامات قانونی را انجام داده اند. هزینه های نسبتا مقرون به صرفه تحصیل و همچنین شرایط مناسب رفت و آمد یکی از عمده ترین دلایل بوده است چرا که کیفیت آموزش در این کشور تفاوت چندانی با ایران ندارد و در برخی از موارد دانشگاه های ایران شرایط بهتری را نیز ارائه می کنند. با این حال افرادی که برنامه بلند مدت مهاجرتی دارند، می توانند با انتخاب ترکیه در این مسیر گام بردارند.

رشته باستان شناسی یکی از رشته های مهم در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان است چراکه به طور مستقیم با صنعت توریسم بعنوان یکی از مهم ترین صنایع جهان در ارتباط است. باستان شناسان فرصت های شغلی متنوعی را در اختیار دارند و تنها یکی از این مشاغل تحقیق و بررسی شرایط آثار باستانی در یک کشور است. افرادی که در این زمینه تحصیل کرده باشند، می توانند نقش مهمی در صنعت توریسم یک کشور داشته باشند و به همین دلیل است که به درآمدهای نسبتا بالا دسترسی دارند. ترکیه به عنوان یکی از مستعمارات همیشگی ایران و روم، آثار باستانی بسیاری را در خود جای داده و این مسئله بر اهمیت تحصیل در این رشته در ترکیه افزوده است.

از همین رو، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در این مقاله در تلاش خواهند بود تا شرایط تحصیل در این رشته را مورد تحلیل قرار دهند.

  • دانشگاه های برتر ترکیه در این رشته کدامند؟
  • آیا ترکیه مقصدی ارزان برای تحصیل است؟
  • درآمد یک باستان شناس در ترکیه چقدر است؟

شرایط تحصیل رشته باستان شناسی در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای تراز اول جهان برای تحصیل به شمار نمی رود اما بنا به دلایل بسیار زیادی، امروزه به یکی از مهم ترین مقاصد تحصیلی در خاور میانه تبدیل شده است و دانشجویان خارجی بسیاری در این کشور مشغول به تحصیل هستند. با توجه به شرایط اقتصادی موجود در این کشور، دولت ترکیه نیز در این زمینه از دانشگاه های دولتی و خصوصی برای پذیرش دانشجویان خارجی حمایت می کند.

رشته باستان شناسی در ترکیه یکی از رشته هایی است که در رتبه بندی های جهانی جایگاه ویژه ای پیدا نکرده است و تنها دانشگاه کوچ در شهر استانبول است که توانسته است رتبه 151 تا 200 مرجع ارزشگذاری QS را به خود اختصاص دهد. با این حال، علاقمندان به تحصیل در این رشته، گزینه های متعددی برای تحصیل در ترکیه در اختیار دارند. برخی از مهم ترین دانشگاه های ترکیه که فرصت تحصیل در رشته باستان شناسی را به دانشجویان می دهند عبارتند از:

  • دانشگاه معمار سینان در استانبول
  • دانشگاه هیتیت در کورلو
  • دانشگاه چاکوروا در آدانا
  • دانشگاه آکسارای
  • دانشگاه قازی در آنکارا
  • دانشگاه بیتلیس ارن

دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در کشور ترکیه از جمله باستان شناسی می توانند به زبان انگلیسی یا ترکی در این کشور به تحصیل مشغول شوند اما باید در نظر داشت که دانشجویان برای ورود به دانشگاه های ترکیه باید در آزمون های ورودی شرکت کنند و انتخاب زبان تحصیلی می تواند در شهریه سالیانه آن ها نیز اثرگذار باشد.

شرایط تحصیل رشته باستان شناسی در ترکیه

هزینه تحصیل رشته باستان شناسی در ترکیه

تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه هزینه های بسیار مقرون به صرفه ای را به همراه دارد و دانشجویان با توجه به زبان تحصیل خود با شهریه های متفاوتی روبرو می شوند. هزینه تحصیل رشته باستان شناسی در کشور ترکیه برای دانشجویان خارجی در حدود 800$ تا 2200$ (دلار) در سال است و دانشجویانی که در دانشگاه های خصوصی این کشور تحصیل می کنند، ممکن است تا 25000$ (دلار) در سال نیز برای پرداخت هزینه های خود متحمل شوند. در چنین شرایطی باید بیان داشت که تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه چندان مقرون به صرفه نیست.

از سوی دیگر، دانشجویان باید به هزینه های زندگی خود در این کشور نیز توجه داشته باشند. بسته به شهر محل زندگی، می توان گفت که دانشجویان برای تامین هزینه های زندگی خود در این کشور به حدود 400$ تا 600$ (دلار) در ماه نیاز خواهند داشت. دانشجویان مقطع کارشناسی از سال دوم تحصیل خود می توانند در این کشور به کار دانشجویی مشغول شوند ولی شرایط کار برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در ترکیه چندان مناسب نیست. به همین دلیل است که می توان گفت دانشجویان خارجی در ترکیه با هزینه های بالایی برای زندگی در این کشور روبرو نمی شوند.

متوسط درآمد باستان شناسان در ترکیه

افرادی که در ترکیه دوره تحصیلی خود را به پایان رسانده باشند، قادر خواهند بود تا در این کشور به جستجوی کار بپردازند و در صورتی که به یک پیشنهاد کاری دست پیدا کنند، می توانند اقامت کاری ترکیه را نیز به دست آورند. شرایط کار در ترکیه در حال حاضر چندان مناسب نیست و نرخ بیکاری دو رقمی در این کشور سبب شده است تا کاریابی برای شهروندان خارجی در برخی از رشته های تحصیلی از جمله باستان شناسی با دشواری های فراوانی روبرو شود و از آن جا که دولت ترکیه نیز به حمایت از استخدام شهروندان ترک می پردازد، می توان گفت که استخدام این افراد برای کارفرمایان ساده تر است.

باستان شناسان در کشور ترکیه به سطح درآمدی خوبی دسترسی دارند و این مسئله می تواند روند رسیدن آن ها به شغل را جذاب تر کند. در نمودار زیر می توان اطلاعات دقیق تری در رابطه با متوسط درامد این افراد در ترکیه به دست آورد.

درآمد ماهانه یک باستان شناس در کشور ترکیه

نمودار فوق به خوبی نشان می دهد که باستان شناسان در ترکیه بیش از متوسط درآمد در این کشور دریافت می کنند و همین مسئله باعث می شود تا آن ها از سطح رفاه اقتصادی مناسب تری برخوردار شوند. به طور کلی تحصیل در ترکیه می تواند امتیازات مهاجرتی بسیاری را به همراه داشته باشد و پروسه اعزام دانشجو به ترکیه زمانی ارزشمندتر می شود که فرد برنامه های بلند مدت مهاجرتی به قلب اتحادیه اروپا را داشته باشد. شما نیز در صورت تمایل به تحصیل در برترین کشورهای جهان، می توانید با با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات متداول درخصوص رشته باستان شناسی در ترکیه

در بخش پایانی مقاله مفتخریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در خصوص رشته باستان شناسی در ترکیه پاسخ دهیم. این سوالات به شرح زیر می باشد:

  • آیا تحصیل رشته باستان شناسی در ترکیه انتخاب درستی برای اتباع کشورهای خارجی می باشد؟ تحصیل رشته باستان شناسی در ترکیه به دلیل بالا بودن کیفیت آموزش در این کشور بهترین گزینه برای اتباع کشورهای خارجی می باشد.
  • طول دوره تحصیل رشته باستان شناسی در ترکیه چقدر است؟ طول دوره تحصیل رشته باستان شناسی در ترکیه نیز همانند اغلب کشورهای مدرن اروپایی حدود 5 تا 6 سال تحصیلی برای اخذ مدرک در این رشته تحصیلی می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *